
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 3 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Od dnia 1 października 2022 r. Wnioskodawca osiąga dochody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych („Ustawa PIT”), tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na wykonywaniu czynności doradztwa podatkowego (PKD 69.20.B) w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (dalej: „Ustawa o DP”), w przeważającej mierze na rzecz osób prawnych.
Ponadto, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca wykonuje czynności w zakresie świadczenia pomocy prawnej, a w szczególności udziela porady prawne, sporządza opinie prawne, opracowuje projekty aktów prawnych oraz występuje przed sądami i urzędami w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze („Prawo o adwokaturze”) - działalność prawnicza (PKD 69.10.Z), również w przeważającej mierze na rzecz osób prawnych. Wnioskodawca jest doradcą podatkowym oraz adwokatem.
Wnioskodawca planuje zawarcie umowy zlecenia (dalej: „Umowa”) w rozumieniu art. 734 i nast. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. Wnioskodawca będzie zleceniodawcą, zleceniobiorcą będzie zaś osoba fizyczna wpisana na listę radców prawnych, wykonująca zawód radcy prawnego lub osoba wpisana na listę adwokatów, wykonująca zawód adwokata (dalej: „Radca”). Wyżej wymieniona Umowa zostanie zawarta z osobą nieprowadzącą działalność gospodarczą. Radca będący zleceniobiorcą w opisie zdarzenia przyszłego nie będzie zatem prowadził działalności gospodarczej. Umowa będzie zawierała uregulowania stanowiące, że:
· umowa będzie zawarta na czas nieokreślony;
· za realizację zlecenia Radcy należne będzie wynagrodzenie w wysokości iloczynu określonej stawki za godzinę pracy i czasu faktycznie poświęconego realizacji zlecenia;
· dla potrzeb określenia wysokości wynagrodzenia Radca po każdej poradzie prześle Wnioskodawcy informację o ilości czasu poświęconego realizacji zlecenia;
· umowa nie będzie przewidywać minimalnego wymiaru realizacji zlecenia. Wymiar realizacji zlecenia będzie wyznaczany konkretnymi zagadnieniami sygnalizowanymi przez Wnioskodawcę;
· przedmiotem umowy będzie udzielanie porad prawnych z zakresu przepisów dotyczących prawa ochrony danych osobowych, w tym w szczególności Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, „RODO”), prawa cywilnego, prawa własności intelektualnej oraz prawa nowych technologii w zakresie, w jakim powyższe obszary związane są z prowadzoną przez zleceniodawcę działalnością polegającą na wykonywaniu własnych czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu Ustawy o DP oraz świadczeniu usług pomocy prawnej w rozumieniu Prawo o adwokaturze.
Wnioskodawca będzie mieć prawo zażądać dokładnej specyfikacji w razie powzięcia wątpliwości co do uzasadnienia poświęcenia wskazanego przez Radcę czasu na realizację zlecenia. Wnioskodawca będzie wykorzystywał porady uzyskane od Radcy do wykonywania własnych czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu Ustawy o DP oraz w ramach świadczenia pomocy prawnej w rozumieniu Prawa o adwokaturze.
Wnioskodawca będzie spełniał warunki do opłacania w roku podatkowym ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa”) i nie będzie prowadził działalności podlegającej wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na mocy art. 8 Ustawy. Dla potrzeb działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi oraz zamierza nadal prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca osiąga oraz zamierza osiągać przychody ze świadczenia usług prawnych - działalności prawniczej (PKWiU dział 69). Wnioskodawca złoży właściwemu miejscowo Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
Pytanie
Czy jeżeli Umowa zostanie zawarta w wariancie opisanym we wniosku, a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania przez niego działalności prawniczej, przychody ze świadczenia usług prawnych - działalności prawniczej (PKWiU dział 69), będą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy (15%), niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli Umowa zostanie zawarta w wariancie opisanym we wniosku, a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania przez niego działalności prawniczej, przychody z działalności prawniczej (PKWiU dział 69) w przyszłości będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (15%), niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę.
Zgodnie z art. 12 Ustawy – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
1) 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów,
2) 15% przychodów ze świadczenia usług m.in. prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69) innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy, wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez m.in. doradców podatkowych, radców prawnych i adwokatów, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Radcą umowę zlecenia (Umowa).
Art. 4 w ust. 1 pkt 11 Ustawy nie określa minimalnego wymiaru, w jakim osoba wykonująca czynności związane z istotą zawodu Wnioskodawcy ma wykonywać swoje obowiązki. Wynika z tego, kierując się wykładnią literalną, że jeżeli w ciągu roku podatkowego spełnione będą łącznie dwa warunki:
1.Wnioskodawca będzie współpracować z inną osobą (tu: Radcą) na podstawie m.in. umowy zlecenia (tu: Umowy); oraz
2.osoba ta będzie wykonywać czynności związane z istotą zawodu Wnioskodawcy,
to Wnioskodawca będzie świadczył usługi doradztwa prawnego inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Tym samym, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l Ustawy, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15% przychodów.
W ocenie Wnioskodawcy kwestia, czy działalność opisana we wniosku (z uwzględnieniem zawarcia i wykonywania Umowy z Radcą w wariancie opisanym powyżej), w ramach której osiągane są takie przychody, mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stanowi przedmiot wniosku i podlega ocenie Organu. Fakt, że Wnioskodawca będzie współpracował na podstawie umowy zlecenia (Umowy) z inną osobą (Radcą), stanowi element opisu zdarzenia przyszłego. Jedynym elementem podlegającym ocenie może być, czy wykonywanie przez Radcę Umowy należy uznać za „wykonywanie czynności związanych z istotą zawodu” Wnioskodawcy.
Pojęcie „czynności związanych z istotą zawodu” nie jest pojęciem zdefiniowanym, toteż należy rozumieć je dosłownie. Pojęcie „związek” zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN oznacza „stosunek rzeczy, zjawisk itp. łączących się ze sobą, wpływających, oddziaływujących na siebie: łączność powiązanie, zależność”, zaś „istota” oznacza to, co jest w czymś zasadnicze, podstawowe, grunt, założenie”. Tym samym, przez czynności związane z istotą zawodu należy rozumieć czynności wpływające na zasadnicze elementy usług doradztwa podatkowego w rozumieniu Ustawy o DP oraz usług pomocy prawnej w rozumieniu Prawa o adwokaturze, które świadczy Wnioskodawca. Nie będą takimi czynnościami, np. czynności kuriera dostarczającego dokumenty, czy sekretarki. Będą takimi czynnościami natomiast czynności merytorycznie związane z istotą świadczenia pomocy prawnej. W praktyce Radca może więc udzielać na mocy tak skonstruowanej Umowy porad różnego rodzaju tj. m.in.:
1. przedstawiać swoją ocenę uregulowań prawa w obszarach, w których do pojęć prawa cywilnego, prawa autorskiego, prawa własności przemysłowej czy własności intelektualnej inne regulacje, w ramach których Wnioskodawca udziela porad prawnych, odwołują się bezpośrednio,
2. przedstawiać swoją ocenę uregulowań umownych (w świetle prawa cywilnego w szczególności zobowiązań, prawa autorskiego oraz prawa własności intelektualnej) w zakresie, w jakim prawo cywilne oraz autorskie wpływa na obowiązki klientów oraz możliwość zastosowania poszczególnych regulacji.
3. przedstawiać merytorycznie uwarunkowania prawne (np. regulacje dotyczące ochrony danych osobowych, zmiany w zakresie przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy), wskazywać publikacje wraz z komentarzem zleceniobiorcy, potrzebne i wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia pomocy prawnej.
W takich sytuacjach Radca będzie prezentować Wnioskodawcy swoją ocenę, która bezpośrednio będzie rzutować na treść udzielanych przez Wnioskodawcę usług pomocy prawnej w ramach udzielania porad prawnych. Tym samym, opinie dostarczone przez Radcę będą wpływać na zasadnicze elementy usług pomocy prawnej oraz udzielanych przez Wnioskodawcę porad prawnych, które będzie świadczył Wnioskodawca i zatrudnienie Radcy w tym charakterze na podstawie Umowy będzie sprawiać, że Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług w ramach wolnych zawodów.
Powyższe stanowisko potwierdzają m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 marca 2021 r. znak 0113-KDIPT2-1.4011.976.202.2.AP, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 czerwca 2022 r., znak 0115-KDIT1.4011.236.2022.2.JG oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 sierpnia 2023 r., znak 0115-KDST2-2.4011.297.2023.1.KK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym, na mocy art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l tej ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W tym miejscu należy odnieść się do art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w myśl którego:
Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Powyższe regulacje wskazują, że z wolnym zawodem mamy do czynienia wówczas, gdy np. adwokat, radca prawny, doradca podatkowy wykonuje działalność gospodarczą osobiście, czyli bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą tego zawodu. Wówczas opodatkowanie przychodów ze świadczonych usług wynosi 17%.
W konsekwencji, aby podatnik mógł zastosować 15% stawkę ryczałtu, powinien spełnić dwie przesłanki:
a)zatrudnić osobę fizyczną,
b)osoba zatrudniona powinna wykonywać czynności związane z istotą zawodu wykonywanego przez pracodawcę.
Zatem zatrudnienie przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego osoby fizycznej, która wykonuje czynności związane z istotą tego zawodu powoduje, że adwokat, radca prawny, doradca podatkowy nie wykonuje działalności osobiście.
Z treści wniosku wynika, że jest Pan osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Osiąga Pan oraz zamierza osiągać przychody ze świadczenia usług prawnych – działalności prawniczej (PKWiU dział 69). Jest Pan doradcą podatkowym oraz adwokatem. Planuje Pan zawarcie umowy zlecenia w rozumieniu art. 734 i nast. Kodeksu cywilnego. Pan będzie zleceniodawcą, zleceniobiorcą będzie osoba fizyczna wpisana na listę radców prawnych wykonująca zawód radcy prawnego lub osoba wpisana na listę adwokatów, wykonująca zawód adwokata (dalej: „Radca”). Ww. umowa zostanie zawarta z osobą nieprowadzącą działalność gospodarczą oraz będzie zawierała uregulowania stanowiące, że:
· umowa będzie zawarta na czas nieokreślony;
· za realizację zlecenia Radcy należne będzie wynagrodzenie w wysokości iloczynu określonej stawki za godzinę pracy i czasu faktycznie poświęconego realizacji zlecenia;
· dla potrzeb określenia wysokości wynagrodzenia Radca po każdej poradzie prześle Panu informację o ilości czasu poświęconego realizacji zlecenia;
· umowa nie będzie przewidywać minimalnego wymiaru realizacji zlecenia. Wymiar realizacji zlecenia będzie wyznaczany konkretnymi zagadnieniami sygnalizowanymi przez Pana;
· przedmiotem umowy będzie udzielanie porad prawnych z zakresu przepisów dotyczących prawa ochrony danych osobowych, w tym w szczególności Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, „RODO”), prawa cywilnego, prawa własności intelektualnej oraz prawa nowych technologii w zakresie, w jakim powyższe obszary związane są z prowadzoną przez Pana działalnością polegającą na wykonywaniu własnych czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu Ustawy o DP oraz świadczeniu usług pomocy prawnej w rozumieniu Prawo o adwokaturze.
Będzie Pan miał prawo zażądać dokładnej specyfikacji w razie powzięcia wątpliwości co do uzasadnienia poświęcenia wskazanego przez Radcę czasu na realizację zlecenia. Będzie Pan wykorzystywał porady uzyskane od Radcy do wykonywania własnych czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu Ustawy o DP oraz w ramach świadczenia pomocy prawnej w rozumieniu Prawa o adwokaturze.
Będzie Pan spełniał warunki – do opłacania w roku podatkowym ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i nie będzie Pan prowadził działalności podlegającej wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na mocy art. 8 ww. ustawy. Złoży Pan właściwemu miejscowo Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że jeżeli zamierza Pan zatrudniać radcę prawnego (adwokata) na podstawie umowy zlecenia oraz zamierza Pan zlecać mu wykonywanie usług prawnych, które będą wykonywane na Pana rzecz, wskazuję, że nie będzie świadczył Pan w takim przypadku usług w ramach wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej, usług prawnych sklasyfikowanych według PKWiU w dziale 69, w sposób opisany we wniosku, będą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według 15% stawki podatku, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ww. ustawy, niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez radcę prawnego (adwokata).
W związku z powyższym, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej sekcji PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Interpretacja nie odnosi się do świadczonych przez Pana pozostałych usług, gdyż nie były one przedmiotem zapytania.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
