
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 2 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 czerwca 2025 r. (wpływ 27 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. póz. 900 ze zm.) wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Wnioskodawca jest opodatkowany na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania jego działalności gospodarczej.
Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, poniżej przedstawiony zostanie wyczerpujący opis stanu faktycznego oraz pytania interpretacyjne wraz ze stanowiskiem Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej.
Wnioskodawca wystąpił dnia 5 kwietnia 2025 r. z wnioskiem do Urzędu Statystycznego Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z wnioskiem o ustalenie jak, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) należy zaklasyfikować działalność Wnioskodawcy.
Pismem z dnia 20 maja 2025 r. Urząd Statystyczny stalił, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, tj.:
-koordynacja i nadzór w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;
-zarządzanie projektami, które mogą dotyczyć budżetu i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy, koordynacji prac podwykonawców, kontroli jakości itp.;
-przygotowanie planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych, analiza i przydzielanie priorytetów w pracach projektowych i pomiędzy projektami;
-prowadzenie projektów krótko i długoterminowych;
-koordynacja działania zespołów wydziałowych lub międzywydziałowych, skoncentrowaną na opracowywaniu nowych lub doskonaleniu istniejących produktów;
-identyfikacja i monitorowanie ryzyka w projektach i ocena jego wpływu na harmonogramy;
-organizacja i prowadzenie spotkań niezbędnych do realizacji zadań projektowych oraz komunikacji z klientami i interesariuszami;
-dokonywanie oceny projektów pod kątem realizacji celów projektowych;
-nadzorowanie przekazywania wiedzy oraz dokumentacji technicznej klientom;
-spotkania z członkami zarządu, właścicielami firm i sponsorami w celu prezentowania sprawozdań z aktualnych prac oraz negocjowanie przyszłego zaangażowania w kolejne fazy/etapy projektów;
-definiowanie, wraz z kluczowymi interesariuszami, planów i harmonogramów;
-koordynowanie i dostarczanie wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej z klientem jakości; wsparcie przy projektach i przy procesach tworzenia produktów złożonych;
-ciągłe zwiększanie przewidywalności, wydajności oraz jakości efektów prac zespołu (szkolenia merytoryczne i praktyczne);
-wsparcie merytoryczne i szkoleniowe menedżerów projektu i produktu w dostarczaniu rozwiązań;
-opracowywanie strategii dotyczącej nowych produktów, strategia biznesowa i techniczna;
-współpraca ze wszystkimi działami firmy;
-współpraca i negocjacje z partnerami oraz klientami zewnętrznymi;
-koordynacja działań w procesie przygotowania do realizacji zadania;
-nadzór nad pracą podległego zespołu;
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie koordynował i kierował projektami dla współpracujących z Wnioskodawcą przedsiębiorstw.
Na tej podstawie Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wskazanie właściwej stawki ryczałtu, którą powinien stosować w swojej działalności gospodarczej, mając na uwadze charakter świadczonych usług.
Wnioskodawca nie będzie podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie będzie korzystał z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie będzie prowadził apteki, nie będzie sprzedawał, ani nie kupował wartości dewizowych oraz nie będzie sprzedawał części, oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych.
Wnioskodawca nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Wnioskodawca nie będzie świadczył także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie nastąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 u.z.p.d., a przychód Wnioskodawcy z działalności gospodarczej nie przekroczył 2 mln euro w trakcie przeszłego roku podatkowego, ani nie przekroczy w obecnym.
W piśmie z 24 czerwca 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzowano opis sprawy o następujące informacje:
1)Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
2)Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiających identyfikację poszczególnych rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami, jednak do tej pory nie świadczył innych usług niż te będące przedmiotem zapytania.
3)Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Świadczy On usługi enumeratywnie wymienione w stanie faktycznym przedmiotowego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko, że usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” powinny być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jako usługi, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako ustawa o ryczałcie), zatem na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie określa, że usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 15%. Natomiast symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają jedynie usługi wskazane w tym przepisie.
Wobec czego, w ocenie Wnioskodawcy każda inna działalność usługowa (inna niż usługi doradztwa związane z zarządzaniem) mieszcząca się w dziale 70 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) powinna podlegać stawce wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie jako przychody z działalności usługowej.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU.
Zgodnie ze wskazaną kwalifikacją poczynioną przez Urząd Statystyczny w piśmie z dnia 20 maja 2025 r., nie ulega wątpliwości, że działalność prowadzona przez Wnioskodawcę została zakwalifikowana jako działalność usługowa mieszczą się w ugrupowaniu PKWiU 70.22.20.0.
Zważywszy na kwalifikację działalności wobec powołanych wyżej przepisów, nie występują inne przesłanki przemawiające za tym, że powyższe usługi powinny zostać opodatkowane wyższą stawką - wynika to z wykładni literalnej art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W konsekwencji kwalifikacja ustalona przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w istocie wyklucza możliwość zastosowania innej stawki. Konsekwentnie, osiągane przez Wnioskodawcę przychody powinny być objęte stawką 8,5%.
Zaznaczenia wymaga także, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na koordynowaniu i kierowaniu projektami realizowanymi przez przedsiębiorstwa będące jego klientami (Project Manager), a nie na samym zarządzaniu przedsiębiorstwami.
Podsumowując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w pojęciu przychodów z działalności usługowej, które powinny być opodatkowane stawką 8,5%, co dodatkowo potwierdza wyżej wskazane stanowisko GUS kwalifikujące usługi Wnioskodawcy do grupowania PKWiU 70.22.20.0.
Słuszność stanowiska Wnioskodawcy wskazuje także szereg wcześniejszych interpretacji indywidualnych.
Przykładem takiej interpretacji będzie Interpretacja indywidualna z dnia z dnia 9 sierpnia 2024 r. 0112-KDSL1-2.4011.346.2024.2.PS, w której wskazano:
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana w latach 2023-2024 oraz w latach kolejnych ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usługi będącej przedmiotem wniosku, polegającej na pełnieniu funkcji Project Managera, sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” podlegały/podlegają/będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Analogiczne stanowisko Dyrektor KIS wskazał w interpretacji indywidualnej z 30 kwietnia 2024 r., 0115-KDIT3.4011.206.2024.2.MJ, w której treści wskazano: „w ramach świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy występuje Pan w roli Kierownika Projektu (Project Manager). Wspiera i koordynuje Pan wykonanie przydzielonego, zaaprobowanego zakresu, budżetu i harmonogramu przydzielonych mu projektów. Na podstawie zidentyfikowanych zadań, jako Kierownik Projektu układa Pan harmonogram prac i rozpoczyna pracę z odpowiednimi strukturami odpowiedzialnymi za oszacowanie budżetu”.
Oraz:
„Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych i - jak wynika z treści wniosku - niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu”.
Zważywszy na utartą linię interpretacyjną o której mowa w art. 14n § 5 Ordynacji podatkowej, w tożsamych stanach faktycznych, tj. w sytuacjach gdy działalność innych osób występujących o interpretację była klasyfikowana według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0, wydawane były indywidualne interpretacje w ramach których Organ ustalał wysokość stawki ryczałtu na 8,5%. Wobec czego uwzględniając zasadę równości wobec prawa wynikającą z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP oraz art. 11 Prawa przedsiębiorców nakazującego rozstrzyganie wątpliwości prawnych i interpretacyjnych na korzyść przedsiębiorców, zasadnym jest wydanie w sprawie rozstrzygnięcia zgodnego ze stanowiskiem Wnioskodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że użyte w ustawie:
Określenie „wolny zawód” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że jest Pan opodatkowany na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania swojej działalności gospodarczej. Nie będzie Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie będzie korzystał z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie będzie prowadził apteki, nie będzie sprzedawał ani nie kupował wartości dewizowych oraz nie będzie sprzedawał części, oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie będzie Pan świadczył także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie nastąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a Pana przychód z działalności gospodarczej nie przekroczył 2 mln euro w trakcie przeszłego roku podatkowego, ani nie przekroczy w obecnym.
Wystąpił Pan 5 kwietnia 2025 r. z wnioskiem do Urzędu Statystycznego Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o ustalenie jak, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) należy zaklasyfikować Pana działalność. Pismem z dnia 20 maja 2025 r. Urząd Statystyczny ustalił, że usługi wykonywane przez Pana, tj.:
-koordynacja i nadzór w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;
-zarządzanie projektami, które mogą dotyczyć budżetu i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy, koordynacji prac podwykonawców, kontroli jakości itp.;
-przygotowanie planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych, analiza i przydzielanie priorytetów w pracach projektowych i pomiędzy projektami;
-prowadzenie projektów krótko i długoterminowych;
-koordynacja działania zespołów wydziałowych lub międzywydziałowych, skoncentrowana na opracowywaniu nowych lub doskonaleniu istniejących produktów;
-identyfikacja i monitorowanie ryzyka w projektach i ocena jego wpływu na harmonogramy;
-organizacja i prowadzenie spotkań niezbędnych do realizacji zadań projektowych oraz komunikacji z klientami i interesariuszami;
-dokonywanie oceny projektów pod kątem realizacji celów projektowych;
-nadzorowanie przekazywania wiedzy oraz dokumentacji technicznej klientom;
-spotkania z członkami zarządu, właścicielami firm i sponsorami w celu prezentowania sprawozdań z aktualnych prac oraz negocjowanie przyszłego zaangażowania w kolejne fazy/etapy projektów;
-definiowanie, wraz z kluczowymi interesariuszami, planów i harmonogramów;
-koordynowanie i dostarczanie wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej z klientem jakości; wsparcie przy projektach i przy procesach tworzenia produktów złożonych;
-ciągłe zwiększanie przewidywalności, wydajności oraz jakości efektów prac zespołu (szkolenia merytoryczne i praktyczne);
-wsparcie merytoryczne i szkoleniowe menedżerów projektu i produktu w dostarczaniu rozwiązań;
-opracowywanie strategii dotyczącej nowych produktów, strategia biznesowa i techniczna;
-współpraca ze wszystkimi działami firmy;
-współpraca i negocjacje z partnerami oraz klientami zewnętrznymi;
-koordynacja działań w procesie przygotowania do realizacji zadania;
-nadzór nad pracą podległego zespołu;
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pan koordynował i kierował projektami dla współpracujących z Panem przedsiębiorstw.
Złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiających identyfikację poszczególnych rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami, jednak do tej pory nie świadczył innych usług niż te będące przedmiotem zapytania.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Świadczy Pan usługi enumeratywnie wymienione w stanie faktycznym przedmiotowego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług wymienionych we wniosku, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” – i jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznegoi zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
