Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

fot.Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący określenia stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczonych usług, sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.90.20.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 czerwca 2025 r. (wpływ 9 czerwca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 1 lipca 2022 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG. 5 maja 2025 r. rejestr CEDIG został uaktualniony o PKD 74.99.Z - Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (wcześniej wpisany jako PKD 2007 - 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, widniejący w rejestrze CEIDG od początku prowadzenia ww. działalności). Dokonując rejestracji na potrzeby podatku dochodowego, Wnioskodawca wybrał opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności, od 1 lipca 2022 r., Wnioskodawca świadczy usługi polegające na koordynowaniu projektów budowlanych, w szczególności na:

  • opracowaniu harmonogramu realizacji projektu oraz cyklicznej aktualizacji zmian,
  • zdefiniowaniu i bieżącym monitoringu budżetów zlecanych robót,
  • realizacji procesu administrowania kontraktem oraz zarządzania dokumentacją,
  • koordynowaniu podwykonawców,
  • współpracy z firmami zewnętrznymi oraz instytucjami w zakresie uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych i pozwoleń,
  • organizacji i koordynacji pracy zespołu projektowego,
  • dbałości o realizację projektu zgodnie z harmonogramem, założeniami budżetowymi, projektowymi oraz standardami jakościowymi,
  • tworzeniu raportów okresowych,
  • udziale w naradach koordynacyjnych,
  • reprezentowaniu klienta wobec inwestora, projektanta, podwykonawców, dostawców oraz odpowiednich służb i instytucji zewnętrznych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że oczekuje interpretacji indywidualnej za 2022 r., 2023 r., 2024 r. oraz 2025 r., to jest za lata prowadzenia działalności gospodarczej, obejmujące okres, w trakcie którego obowiązuje umowa, na podstawie której złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w związku z wątpliwościami dotyczącymi stawki opodatkowania w kontekście zakresu świadczonych dla usługobiorcy usług.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w następującym zakresie:

  • wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
  • działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne;
  • pozostałe badania i analizy techniczne;
  • naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych;
  • wykonywanie instalacji elektrycznych.

Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki do opodatkowania w formie ryczałtu określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

Aktualnie opodatkowuje Pan przychody według stawki 14%.

W kontekście zawartej umowy o świadczenie usług, zakres ich świadczenia (w tłumaczeniu z języka oryginału tj. języka angielskiego) prezentuje się następująco:

Charakter działalności klienta: Górnictwo

  • pomoc klientowi w pracach budowlanych na południowej działce poprzez planowanie działań inżynieryjnych i udział w ogólnym planowaniu i harmonogramowaniu projektu;
  • koordynowanie i nadzorowanie wszystkich głównych inżynierów zespołu (ds. procesów, mechaniki, rurociągów, budownictwa, konstrukcji, elektryki i oprzyrządowania) zapewnienie, że lista rezultatów prac inżynieryjnych jest aktualizowana przez Inżynierów Wiodących;
  • zapewnienie skutecznej koordynacji poprzez komunikację, przeglądy projektów i spotkania;
  • zarządzanie zapytaniami technicznymi i zmianami projektowymi;
  • monitorowanie i regularne raportowanie postępu prac inżynieryjnych;
  • zapewnianie wsparcia inżynieryjnego w zakresie zamówień i budowy;
  • kontakt z klientem i/lub partnerami projektu w kwestiach technicznych;
  • sprawdzanie, czy wymagania umowne dotyczące działań projektowych są spełnione;
  • sprawdzanie, czy rozwój projektu odbywa się zgodnie z Systemem Jakości;
  • zajmowanie się i rozwiązywanie wraz z klientem/partnerami i / lub zakładem problemów projektowych, polegające na specjalistycznym wsparciu, oraz informowaniu wszystkich zaangażowanych stron o podjętych decyzjach;
  • koordynowanie identyfikacji, rejestrowanie, sprawdzanie i rozpowszechnianie danych wejściowych w zespole inżynieryjnym;
  • podejmowanie działań z klientami/doradcami/partnerami w celu uzyskania wszelkich brakujących informacji i zatwierdzenia dokumentów technicznych zgodnie z harmonogramem;
  • wykonywanie działań przyspieszających w stosunku do Działu Zaopatrzenia/Gospodarki Materiałowej, w celu przestrzegania określonego planu zaopatrzenia i informowania Kierownika Projektu o wszelkich możliwych opóźnieniach i/lub krytycznych kwestiach;
  • udział w uruchomieniu/odbiorze;
  • zapewnienie skutecznego zamknięcia inżynieryjnego zgodnie z harmonogramem projektu;
  • koordynowanie przygotowania kompletnej dokumentacji dotyczącej pozwoleń, autoryzacji, itp. zgodnie z umowami i przepisami prawa zgodnie z postanowieniami umownymi i prawnymi.

Zatem w świetle powołanych wyjaśnień do PKWiU:

  • nie wykonuje Pan sprawowania nadzoru budowlanego.
  • nie przejmuje Pan odpowiedzialności w imieniu klienta za zrealizowanie projektu budowlanego, włącznie z zabezpieczeniem środków finansowych i projektu, organizowaniem przetargu i sprawowaniem funkcji kierowania oraz nadzorem inwestorskim (Grupowanie 71.12.20.0);
  • nie wykonuje Pan usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej świadczone przez inżynierów i architektów (Grupowanie 71.12.20.0);
  • wykonuje Pan usługi doradztwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami, czy inżynierskie, np. usługi doradztwa specjalistycznego: w dziedzinie sztuki, sądowego itp. (Grupowanie PKWiU 74.90.20.0).

Obecnie wznoszony jest kompleks zakładu (…) w (…) (zakład …), którego budowy i uruchomienia dotyczy Pana umowa. W zakresie świadczonych przez Pana usług znajduje się nie tylko koordynowanie części budowlanej, w tym instalacji budynkowych i BMS (system zarządzania budynkiem), jako tej mniej istotnej, ale przede wszystkim przygotowanie do zamówienia urządzeń specjalistycznych do przetwarzania materiałów katodowych w procesie produkcyjnym (w Pana przypadku są to piece do wypalania katody wraz z systemem automatycznego przenośnika taśmowego, młyny mieszające, młyny z klasyfikatorem powietrznym, mieszalniki tzw. blendery, wagi procesowe, system odpylania procesowego, system odkurzacza centralnego, system zdekarbonatyzowanego powietrza procesowego, agregat adsorbcyjny i instalacja chłodu procesowego, instalacja filtrów materiałowych oraz filtrów zapobiegających wydostawaniu się substancji niebezpiecznych do środowiska, instalacja gazów procesowych, system automatyki procesowej SCADA, system logistyki wewnętrznej wraz z wózkami autonomicznymi), zamówienie, nadzorowanie dostawy i sprawdzenia przy odbiorze urządzeń procesowych, montaż tychże urządzeń na liniach produkcyjnych, uzyskanie niezbędnych zgód i pozwoleń (np. odbiorów UDT, pozwolenia na użytkowanie budynku), „zimny” rozruch (bez materiałów wsadowych), „gorący” rozruch (z użyciem atrapy materiału), „flushing” (czyli płukanie linii materiałem docelowym), sprawdzanie jakości produktu i wreszcie wydanie gotowego budynku wraz z liniami procesowymi Klientowi. Zakres usług obejmuje przede wszystkim specjalistyczną wiedzę, nabytą podczas pobytu w pierwszych tygodniach umowy, na istniejącym i czynnym zakładzie (…) w (…). Wiedza ta obejmuje m.in. przebieg procesu w budynku nadzorowanym, zakres stosowanych temperatur procesowych, właściwości powietrza procesowego oraz atmosfery ochronnej dla katody lub półproduktów, obecności, stosowania i stężenia materiałów zabronionych (skażających produkt) w budynku, urządzeniach i atmosferze, czasy i temperatury poszczególnych etapów procesu, meandrowanie porcji produktu w trakcie obróbki, dodatki i domieszki (w tym sposób ich dozowania, właściwości produktu w chwili zastosowania, sposób mieszania, dalsza obróbka), pakowanie, zabezpieczanie oraz przygotowanie logistyki pod planowaną wydajność, tj. każdy element budynku i procesu musi być skalowany do docelowej wydajności procesu przy etapowej, jak i pełnej, docelowej rozbudowie (projekt jest podzielony na 3 etapy tzw. Wave’y).

Mając na uwadze powyższe uważa Pan, że w przypadku tym stosownie do opisanej sytuacji wydaje się jedynie zastosowanie PKWiU 74.90.20.0.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy w kontekście stanowiska przedstawionego we wniosku i uzupełnieniu, prawidłowe jest opodatkowanie Pana działalności stawką 8,5% od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pana stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wskazane powyżej usługi nie są samodzielnymi funkcjami technicznymi w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, nie stanowią wykonywania nadzoru budowlanego, ani kierowania przedsięwzięciem.

W ramach świadczonej usługi Wnioskodawca nie podejmuje decyzji strategicznych dot. działalności firmy zleceniodawcy. Usługi obecnie są świadczone dla jednego zleceniodawcy, ale potencjalnie Wnioskodawca będzie świadczyć analogiczne usługi na rzecz innych podmiotów. Usługi dla zleceniodawcy Wnioskodawca świadczy sam, pod własnym nadzorem na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym. Przychody z działalności gospodarczej są udokumentowane fakturami wystawionymi zleceniodawcy, powiększonymi o stosowny podatek od towarów i usług (VAT). Wszystkie usługi są przez Wnioskodawcę świadczone na terytorium Polski. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Podobne stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

1.z 22 grudnia 2022 r. Nr 0112-KDIL2.4011.747.2022.2.WS - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - usługi koordynacji projektów inwestycyjnych;

2.z 26 kwietnia 2024 r. Nr 0112-KDSL1-1.4011.113.2024.2.DS - stawka ryczałtu dla PKWiU 74.90.19.0 i PKWiU 74.90.20.0.

Wnioskodawca oświadcza, że w sprawie, którą opisuje, nie toczy się postępowanie podatkowe, i nie jest prowadzona kontrola podatkowa lub kontrola celno-skarbowa oraz, że sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.

Ponadto:

  • zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce;
  • prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

Wnioskodawca nie świadczy na rzecz zleceniodawcy (zleceniodawców), funkcji prezesa, członka zarządu, bądź innej funkcji. Wnioskodawca nie jest jego (ich) wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę, zgodnie z zawartą umową, są wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności. Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Wnioskodawca.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, natomiast Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki do opodatkowania w formie ryczałtu określone w art. 8 ww. ustawy. Oprócz opisanej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów, podlegających opodatkowaniu.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że prawidłowe jest opodatkowanie Jego działalności stawką 8,5% od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że świadczy Pan usługi polegające na koordynowaniu projektów budowlanych, w szczególności na:

  • opracowaniu harmonogramu realizacji projektu oraz cyklicznej aktualizacji zmian,
  • zdefiniowaniu i bieżącym monitoringu budżetów zlecanych robót,
  • realizacji procesu administrowania kontraktem oraz zarządzania dokumentacją,
  • koordynowaniu podwykonawców,
  • współpracy z firmami zewnętrznymi oraz instytucjami w zakresie uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych i pozwoleń,
  • organizacji i koordynacji pracy zespołu projektowego,
  • dbałości o realizację projektu zgodnie z harmonogramem, założeniami budżetowymi, projektowymi oraz standardami jakościowymi,
  • tworzeniu raportów okresowych,
  • udziale w naradach koordynacyjnych,
  • reprezentowaniu klienta wobec inwestora, projektanta, podwykonawców, dostawców oraz odpowiednich służb i instytucji zewnętrznych.

Dla wymienionych usług podał Pan klasyfikację PKWiU 74.90.20.0, tj. „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.20.0, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnia Pan ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zastrzec należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym,że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)  ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)  ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)  ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)  ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji, gdy prowadzi Pan działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie możliwości opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego przychodów z tytułu usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.20.0. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Interpretacja indywidualna została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonano wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych, zauważam, że dotyczą one indywidualnych spraw innych podmiotów i nie mają one zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).