
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 6 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie skuteczności wyboru formy opodatkowania.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku
W 2024 r. Wnioskodawczyni zarejestrowała jednoosobową działalność gospodarczą, wskazując jako główną działalność kod PKD 62.10.B – „Pozostała działalność w zakresie programowania”. W chwili rejestracji, składając wniosek CEIDG, wybrała formę opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Niestety, z niewyjaśnionych dla Niej przyczyn informacja ta nie została uwzględniona w systemie CEiDG. Wnioskodawczyni posiada jednak kopię pierwotnie złożonego zgłoszenia, w której forma ryczałtu została prawidłowo zaznaczona.
Pierwszy przychód z działalności Wnioskodawczyni osiągnęła 2 maja 2024 r. poprzez wystawienie faktury. Następnie, 19 maja 2024 r., dokonała pierwszej wpłaty podatku dochodowego w formie ryczałtu. Tytuł przelewu zawierał jedynie oznaczenie „PIT-28”. Przelew ten został wykonany zgodnie z Jej przeświadczeniem, że ryczałt został prawidłowo zgłoszony i obowiązuje. Za 2024 r. Wnioskodawczyni złożyła zeznanie podatkowe PIT-28. Przez cały 2024 r. i część 2025 r., w dobrej wierze, opłacała zaliczki na podatek dochodowy oraz składki ZUS zgodnie z zasadami przewidzianymi dla ryczałtu.
Po odkryciu niezgodności podejmowała liczne działania w celu jej wyjaśnienia i skorygowania. Odbyła rozmowy telefoniczne z CEiDG i Urzędem Skarbowym, osobiście stawiła się w urzędzie, a także złożyła stosowny wniosek o korektę formy opodatkowania w CEiDG (nr wniosku: …, numer sprawy: … ). Pomimo podjętych starań sytuacja ta pozostaje nierozwiązana, co jest dla Wnioskodawczyni źródłem dużego niepokoju i niepewności. W związku z powyższym, prosi o przychylne potraktowanie Jej wniosku i potwierdzenie, że rzeczywiście mogła opodatkować swoją działalność w formie ryczałtu, zgodnie z Jej wolą wyrażoną przy rejestracji działalności oraz faktycznym sposobem rozliczeń podatkowych od początku jej prowadzenia.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym, biorąc pod uwagę faktyczne wybranie ryczałtu w pierwotnym wniosku CEIDG oraz sposób rozliczania się przez cały okres działalności zgodnie z tą formą opodatkowania (PIT-28, składki ZUS), można uznać, że wybór ryczałtu był skuteczny i że działalność gospodarcza była prowadzona na zasadach ryczałtu?
Pani stanowisko w sprawie
Wnioskodawczyni uważa, że wybór ryczałtu został dokonany skutecznie w momencie złożenia pierwotnego wniosku CEiDG, a brak jego widoczności w systemie był skutkiem błędu technicznego lub przetwarzania danych. W związku z tym uważam, że całościowe rozliczenie działalności według zasad ryczałtu było prawidłowe i zgodne z Jej wolą jako podatnika.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni doprecyzowała, że Jej zdaniem, w opisanej sytuacji mają zastosowanie następujące przepisy: art. 9a ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647), art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1940) oraz art. 14b i 14h Ordynacji podatkowej.
W związku z powyższym, zwraca się o uznanie swojego stanowiska za prawidłowe - mimo braku formalnej rejestracji formy opodatkowania w CEIDG, wybrała i faktycznie stosowała ryczałt od początku prowadzenia działalności, terminowo składając deklaracje PIT-28 i opłacając należne podatki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".
Z powołanych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania (podatkiem dochodowym) dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Aby opodatkować przychody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, podatnik musi złożyć oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Oświadczenie składa się na piśmie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik może także złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy CEIDG.
W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia ww. oświadczenia w określonym terminie, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.
W tym miejscu wskazać należy, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy. Ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku gdy podatnik w danym roku podatkowym dokonał wpłaty pierwszej zaliczki/ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Pani wątpliwość budzi kwestia, czy dokonana przez Panią wpłata ryczałtu (przelewem bankowym, w którym jako tytuł wskazała Pani „PIT-28”), stanowi skuteczny wybór formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że w 2024 r. zarejestrowała Pani jednoosobową działalność gospodarczą. W chwili rejestracji, składając wniosek CEIDG, wybrała Pani formę opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Niestety, z niewyjaśnionych dla Pani przyczyn informacja ta nie została uwzględniona w systemie CEiDG. Pierwszy przychód z działalności osiągnęła Pani 2 maja 2024 r. poprzez wystawienie faktury. Następnie, 19 maja 2024 r., dokonała Pani pierwszej wpłaty podatku dochodowego w formie ryczałtu. Tytuł przelewu zawierał jedynie oznaczenie „PIT-28”. Za 2024 r. złożyła Pani zeznanie podatkowe PIT-28. Przez cały 2024 r. i część 2025 r., w dobrej wierze, opłacała zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z zasadami przewidzianymi dla ryczałtu.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z przedstawionych okoliczności – w ustawowym terminie dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania dokonała Pani przelewu na poczet ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do urzędu skarbowego, z prawidłowym opisem jakiego podatku dotyczy, to może być on uznany za skutecznie złożone oświadczanie o wyborze formy opodatkowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W rozpoznanej sprawie organ przyjął, że faktycznie zamierzała Pani dokonać wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów z działalności, a tym samym wskazanie przez Panią w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego nazwy formularza zeznania rocznego podatku stanowiło oświadczenie Pani woli o wyborze formy opodatkowania.
Dodatkowo informujemy, że interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanego pytania interpretacyjnego, tj. możliwości wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów z działalności w świetle art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, nie przeprowadzam postępowania dowodowego, w związku z czym nie jestem obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku ORD-IN dokumentów, jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Panią i Pani stanowiskiem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
