
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan pismem z 11 czerwca 2025 r. (wpływ 11 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. Wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, tj. roku podatkowego 2024 i lat kolejnych.
Wnioskodawca 2024 r. i lata kolejne rozlicza i planuje rozliczać w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm., zwana dalej „Ustawą o ryczałcie”).
Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.
Wnioskodawca jest twórcą, producentem i jednocześnie wydawcą gier komputerowych przeznaczonych na urządzenia mobilne, takie jak telefony typu smartfon, zwane dalej „Komputerami”. Gry te służą do celów rozrywkowych, mają uprzyjemnić czas osobie korzystającej, w pewnych wypadkach mogą spełniać także cele edukacyjne, ale nie jest to główny cel tworzonych gier; zwane dalej „Grami komputerowymi” albo „Gry”. Gry komputerowe pobierane są na urządzenie mobilne za pośrednictwem platform dystrybucji na urządzeniach mobilnych takich, jak .... Jest to internetowy „sklep” służący do zawierania umów licencyjnych z konsumentem oraz zarządzania biblioteką aplikacji. W każdym przypadku Gry są pobierane przez gracza na swój telefon (nośnik danych) przez Internet ze wskazanych wyżej platform. Umowa o pobranie Gry, na podstawie której Użytkownik może korzystać z Gry na telefonie, zawierana jest pomiędzy Użytkownikiem (Graczem), a Wnioskodawcą. Przykładowo .... pełni rolę jedynie platformy umożliwiającej pobranie Gry i nie jest stroną umowy, transakcji i rozliczeń między Wnioskodawcą a Użytkownikiem (Graczem).
Płatności za pobranie Gry Użytkownik dokonuje przed rozpoczęciem ich pobrania - czyni to z użyciem internetowych kanałów płatności. Gracz, zawierając umowę licencyjną i pobierając grę za pośrednictwem różnych platform, nabywa jedynie prawo do grania w tę jedną, konkretną grę. Nie posiada praw do dalszej dystrybucji gry, najmu ani dzierżawy oraz nie posiada praw autorskich do żadnej jej części. Gracz nabywa jedynie prawo do korzystania z Gier. Wnioskodawca każdorazowo udostępnia do pobrania pojedynczą Grę, nie wydaje Gier komputerowych w pakietach. Pobieranie Gry może odbywać się tylko on-line, nie ma możliwości jej pobrania, czy zakupu w inny sposób. Konieczny jest zatem aktywny dostęp do Internetu. Nie dochodzi do reprodukcji nośników komputerowych, nośników informacji. W grach nie ma możliwości rozgrywki on-line. Gry są przeznaczone tylko i wyłącznie dla jednego gracza. Nie ma możliwości wspólnego grania przez Internet (brak trybu multiplayer). Gracze nie wchodzą ze sobą w interakcję. Gry komputerowe nie są tworzone przez Wnioskodawcę dla konkretnego użytkownika, czy zamówienie. Wnioskodawca najpierw ma pomysł na jakąś Grę, który następnie realizuje. Gdy gra jest gotowa, to wówczas umożliwia pobieranie jej, stanowią więc one produkt masowy, a nie przeznaczony dla konkretnego odbiorcy. Gra tworzona jest dla nieznanego i dużego grona odbiorców, według własnego pomysłu Wnioskodawcy.
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi, które świadczy, według PKWiU winny być sklasyfikowane pod symbolem 58.21.20.0 - Usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu, co zostało potwierdzone przez Główny Urząd Statystyczny w decyzji z 17 stycznia 2025 r.
W piśmie z 11 czerwca 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzona przez Niego działalność jest działalnością usługową – pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 ze zm.).
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0) - wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wyłączenia z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie mają zastosowania. Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Jak w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia otrzymywanego przez Wnioskodawcę od Użytkowników za wydawanie Gier Komputerowych, które są możliwe do pobrania dla Użytkowników poprzez Internet?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca ma prawo rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia otrzymywanego od Użytkowników za wydawanie Gier Komputerowych, które to są możliwe do pobrania dla Użytkowników poprzez Internet w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5% uzyskiwanego przychodu, traktując to jako przychód z działalności usługowej - art. 4 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu (PKWiU 58.21.20.0) (oczywiście przy założeniu, że Wnioskodawca spełnia inne warunki uprawniające Go do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r„ poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 1799), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej; w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto pewne rodzaje działalności usługowej opodatkowane są ryczałtem 17%, 15%, 14%, 12%, 10%, 5% i 3%.
Usługi Wnioskodawcy należy klasyfikować jako - usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu - PKWiU (2015) 58.21.20.0. Usługa ta może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%, gdyż nie jest objęta stawką 15%, 14%, 12%, 10%, 5% i 3%.
Nie budzi wątpliwości Wnioskodawcy, że świadczona przez Niego usługa (umożliwienie pobrania Gry) to usługa związana z wydawaniem Gier komputerowych.
Oferowane przez Wnioskodawcę produkty są grami komputerowymi. Występuje w nich przede wszystkim element interaktywny (mechanika) gry, która umożliwia Graczowi wejście w interakcję z Grą, co odróżnia je od statycznych produktów, np. filmów. Gry dostarczają też rozrywki, ich celem jest umilenie spędzania wolnego czasu oraz dostarczenie pozytywnych emocji Graczowi. Dodatkowo to Wnioskodawca jest wydawcą Gry, jest jej producentem, projektantem i twórcą. Platformy, pełnią tutaj rolę bierną, udostępniając jedynie platformę internetową, która umożliwia pobranie Użytkownikom Gry i ułatwiają dokonanie płatności za Gry. Działają one w zbliżony sposób. Natomiast to Wnioskodawca jest dla Użytkownika stroną umowy, a nie platforma dystrybucji gier. Sama Gra jest pobierana z Internetu na telefon (nośnik pamięci) Gracza.
Przychody z tych usług mogą być opodatkowane zatem ryczałtem 8,5%.
W szczególności nie znajdzie do tych usług stawka ryczałtu 12%.
Jak bowiem wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu wynosi 12% ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:
·pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
·pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
·pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
·oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Klasa 58.21 PKWiU - Usługi związane z wydawaniem gier komputerowych - zawiera usługi związane z wydawaniem gier komputerowych dla wszystkich platform.
Dzieli się ona na cztery kategorie, to jest:
1.pakiety gier komputerowych (PKWiU 58.21.10.0),
2.gry komputerowe pobierane z Internetu (PKWiU 58.21.20.0),
3.gry on-line (PKWiU 58.21.30.0),
4.usługi licencyjne związane z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0).
Korzystając z Wyjaśnień do Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), do grupowania 58.21.20.0 należy wskazać, że grupowanie to obejmuje pliki elektroniczne, zawierające gry komputerowe, które mogą być pobierane z Internetu i przechowywane na miejscowym urządzeniu.
Ustawodawca różnicuje zatem wśród usług związanych z wydawaniem programów przeznaczonych na telefony. Dzieli programy komputerowe na Gry komputerowe (PKWiU 58.21) oraz Pozostałe oprogramowanie (PKWiU 58.29).
Jak wyżej wskazano, wytwarzany przez Wnioskodawcę produkt zalicza się do Gier komputerowych - przeznaczony jest na telefony komórkowe (smartfony).
W literaturze specjalistycznej definiuje się Grę komputerową (inaczej zwaną także grą wideo) jako najpełniejszą i wyczerpującą definicję gry wideo stworzył K. Szpyt. Badacz ten wskazał, że gra komputerowa jest to multimedialny, wieloelementowy wytwór, którego głównym celem jest zapewnienie rozrywki korzystającym z niego osobom (graczom), według pewnych z góry określonych reguł, zaś sama rozgrywka wizualizowana jest na ekranie, będącym niezależnym urządzeniem (np. telewizorem) lub częścią składową urządzenia wyjściowego (np. w przypadku tabletu, telefonu komórkowego, czy smartfonu). Wspomniane urządzenia wyjściowe, z którymi gracz komunikuje się za pomocą urządzenia wejściowego (myszki, klawiatury, pada, ekranu dotykowego itp.), służą uruchamianiu gry komputerowej jako takiej (przy czym jego postać i nazwa nie mają większego znaczenia) i przekazaniu sygnału dalej do ekranu (K. Szpyt, Obrót dobrami wirtualnymi w grach komputerowych. Studium cywilnoprawne, Warszawa 2018, s. 112).
W przypadku zatem usług związanych z wydawaniem gier komputerowych (PKWiU 58.21), ustawodawca przewidział stawkę 12% jedynie dla usług związanych z wydawaniem „pakietów gier komputerowych” (PKWiU 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line.
Wnioskodawca nie ma zamiaru wydawać pakietów gier komputerowych. Użytkownik (Gracz) nie pobiera „pakietu gier”. Określenie pakiet oznacza zespół powiązanych ze sobą gier komputerowych.
Stawką 12% zostały objęte tylko usługi z grupowania 58.21.10.0, a nie 58.21.20.0, dotyczące gier komputerowych pobieranych z Internetu. Stawka 12% nie obejmuje publikowania gier komputerowych w trybie on-line, a jak wskazano Gry dostępne są poprzez sieć Internet, a więc on-line.
Dodatkowo nawet gdyby przedmiotowa gra nie stanowiła „gry komputerowej” (objętej grupowaniem PKWiU 58.21), a „pozostałe oprogramowanie” (58.29), to i tak usługi związane z jej wydawaniem w sposób opisany we wniosku korzystałyby ze stawki 8,5%. Wynika to z tego, że stawkę 12% stosuje się dla „usług związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu” (PKWiU ex 58.29.3), ale z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Zatem, usługi związane z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu w trybie on-line podlegają opodatkowaniu 8,5%.
Tymczasem, jak wskazano, pobieranie Gier może odbywać się tylko on-line, nie ma możliwości jego pobrania, czy zakupu w inny sposób. Opisane we wniosku usługi nie stanowią także „usług związanych z oprogramowaniem”, objętych 12% stawką ryczałtu (PKWiU 62.01.1). Różnica pomiędzy „usługami związanymi z oprogramowaniem” (PKWiU 62.01.1) a „usługami związanymi z wydawaniem gier komputerowych” (PKWiU 58.21) jest taka, że w PKWiU 58.21 mowa jest o oprogramowaniu pisanym nie na zlecenie konkretnego klienta, bez uwzględnienia jego specyficznych wymagań, przeznaczonych do sprzedaży masowej, niededykowanego.
Kolejność jest następująca: najpierw tworzona jest Gra (oprogramowanie), a dopiero potem umożliwia się zawarcie umowy licencyjnej z konsumentem, przy czym Użytkownik nie ma wpływu na kształt, zawartość oraz wygląd Gry.
Natomiast grupowanie PKWiU 62.01, obejmuje grupę usług pisania na zlecenie konkretnego klienta, dostosowane do jego wyspecyfikowanych potrzeb. To klient wskazuje, jakiego oprogramowania potrzebuje, przedstawia specyfikacje, wytyczne, a tworzenie oprogramowania jest dalszym, następczym etapem.
Jak wskazano w opisie, Gry tworzone przez Wnioskodawcę nie są pisane pod żadnego konkretnego klienta, są pisane dla „nieznanego” odbiorcy, przeznaczone do sprzedaży masowej, najpierw Wnioskodawca pisze grę, według własnego pomysłu, nie mając na nią zlecenia, a dopiero potem wystawiana jest ona (wraz z Dodatkami) do pobrania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:
·pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
·pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
·pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
·oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Natomiast stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan usługi sklasyfikowane wg PKWiU 58.21.20.0 - Usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu. Jest Pan twórcą, producentem i jednocześnie wydawcą gier komputerowych przeznaczonych na urządzenia mobilne, takie jak telefony typu smartfon (komputery). Gry komputerowe pobierane są na urządzenie mobilne za pośrednictwem platform dystrybucji na urządzeniach mobilnych takich, jak ..... W każdym przypadku, Gry są pobierane przez gracza na swój telefon (nośnik danych) przez Internet ze wskazanych wyżej platform. Umowa o pobranie Gry, na podstawie której Użytkownik może korzystać z Gry na telefonie, zawierana jest pomiędzy Użytkownikiem (Graczem), a Panem. Przykładowo ... pełni rolę jedynie platformy umożliwiającej pobranie Gry i nie jest stroną umowy, transakcji i rozliczeń między Panem a Użytkownikiem (Graczem). Płatności za pobranie Gry Użytkownik dokonuje przed rozpoczęciem ich pobrania – czyni to z użyciem internetowych kanałów płatności.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że przychody uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej ze świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych według 58.21.20.0 - Usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli są spełnione ustawowe warunki opodatkowania w tej formie, tj. jeżeli złożył Pan w terminie oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej.
Reasumując, w okolicznościach analizowanej sprawy, osiągane przez Pana wynagrodzenie - pochodzące od Użytkowników za wydawanie Gier komputerowych, które są możliwe do pobrania dla Użytkowników przez Internet - podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
