
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący określenia stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczonych usług, sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.11.0, 62.01.12.0 i 62.02.30.0. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od dnia 13 czerwca 2022 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą (pozarolniczą), jako czynny podatnik VAT. Działalność została zarejestrowana z wyborem formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie występują żadne przesłanki do wyłączenia z opodatkowania ryczałtem na mocy art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Pani przychody nie przekraczają równowartości 2 000 000 euro w roku podatkowym.
Usługi świadczone są głównie na rzecz jednego kontrahenta – spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – z którym współpracuje Pani od momentu rozpoczęcia działalności. Umowa między Panią a kontrahentem nie ma charakteru menedżerskiego, ani nie dotyczy zarządzania przedsiębiorstwem klienta. Zakres Pani działań nie obejmuje podejmowania decyzji w imieniu klienta, zarządzania jego zespołem, ani reprezentowania firmy. Współpraca ma charakter zadaniowy, z ryczałtowym wynagrodzeniem ustalanym miesięcznie, niezależnie od liczby wykonanych czynności.
Świadczona przez Panią usługa ma charakter kompleksowy i obejmuje:
1.analizę wymagań biznesowych i projektowanie funkcjonalności:
·prowadzenie rozmów z interesariuszami i użytkownikami końcowymi,
·analiza danych z badań jakościowych i ilościowych,
·sporządzanie rekomendacji i dokumentacji (opisy przypadków użycia, diagramy procesów),
·przygotowywanie specyfikacji funkcjonalnych i opisu zmian dla zespołów programistów i UX;
2.warsztaty analityczne:
·moderowanie spotkań z interesariuszami, na których pozyskiwane są wymagania,
·dokumentowanie wniosków i potrzeb rozwojowych;
3.wsparcie zespołów developerskich i projektowych:
·przygotowanie dokumentacji wdrożeniowej,
·przeprowadzanie testów manualnych (w celu testów akceptacyjnych i sprawdzania zgodności z dokumentacją) i analiza błędów,
·tworzenie wytycznych i odpowiedzi na zapytania związane z implementacją;
4.audyt i analizę systemów:
·ręczne testowanie systemów klienta,
·analiza funkcjonalności i identyfikacja obszarów do optymalizacji.
Zakres prac każdorazowo mieści się w katalogu opisanym we wniosku. Współpraca z kolejnymi klientami będzie przebiegać na podobnych zasadach.
W ramach prowadzonej działalności świadczy Pani kompleksową usługę analizy i projektowania funkcjonalności systemów informatycznych, która obejmuje poniższe czynności:
·analiza wymagań biznesowych - 62.01.12.0,
·dokumentowanie funkcjonalności - 62.01.12.0,
·modelowanie funkcjonalności - 62.01.12.0,
·opracowywanie dokumentacji analitycznej - 62.01.12.0,
·przygotowywanie przypadków użycia - 62.01.12.0,
·przygotowywanie specyfikacji funkcjonalnych - 62.01.12.0,
·tworzenie diagramów procesów - 62.01.12.0,
·sporządzanie dokumentacji projektowej dla zespołów wdrożeniowych - 62.01.12.0,
·analiza działania systemów informatycznych - 62.02.30.0,
·audyt funkcjonalności - 62.02.30.0,
·manualne testy weryfikacyjne - 62.02.30.0,
·analiza błędów - 62.02.30.0,
·dokumentowanie błędów - 62.02.30.0,
·wsparcie zespołów projektowych poprzez dostarczanie dokumentacji - 62.02.30.0,
·dostarczanie wytycznych dotyczących poprawności implementacji - 62.02.30.0,
·projektowanie systemów (bez kodowania) - 62.01.11.0,
·sporządzanie opisów systemów - 62.01.11.0,
·tworzenie modeli procesów - 62.01.11.0,
·sporządzanie specyfikacji funkcjonalnych 62.01.11.0.
Powyższe czynności stanowią jedno spójne świadczenie, realizowane w sposób kompleksowy, zgodnie z potrzebami klienta. Główny charakter usługi klasyfikowany jest pod kodem PKWiU 62.01.12.0, natomiast pozostałe czynności mają charakter uzupełniający i wspierający.
Prowadzi Pani rejestr przychodów, który umożliwia jednoznaczną identyfikację rodzaju uzyskiwanych przychodów. Wystawia Pani jedną zbiorczą pozycję na fakturze, obejmującą całość usługi. Dla przejrzystości, do faktury dołączany jest miesięczny raport z opisem zrealizowanych czynności.
System informatyczny to oprogramowanie lub platforma internetowa, z której korzystają użytkownicy i w której realizowane są określone procesy biznesowe. System oferuje użytkownikowi różne funkcjonalności - czyli możliwości wykonania konkretnych działań, takich jak np. logowanie, wyszukiwanie informacji, generowanie raportów, składanie zamówień, itp. Funkcjonalność to konkretna zdolność systemu do realizacji określonego działania przez użytkownika. Funkcjonalność może być nowa (wprowadzana w toku rozwoju systemu) albo modyfikowana (optymalizowana lub poprawiana). Przykładem funkcjonalności jest możliwość dodawania nowych użytkowników, generowania raportów lub przetwarzania płatności.
Pytanie
Czy przedstawiony zakres usług - świadczony w ramach działalności gospodarczej polegającej na analizie i dokumentowaniu wymagań, projektowaniu funkcjonalności oraz weryfikacji wdrożeń - może być opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że przedstawiony zakres usług spełnia przesłanki do zastosowania 8,5% stawki ryczałtu. Pani działania nie mieszczą się w usługach doradczych, technologicznych, ani programistycznych, lecz w usługach wspierających rozwój i dokumentowanie rozwiązań IT. Dominującym charakterem jest działalność analityczna i koncepcyjna - nie implementacyjna.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e – 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie okoliczności faktycznych sprawy wskazała Pani, że od 13 czerwca 2022 r. prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą, wybrała Pani opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie występują u Pani żadne wyłączenia z opodatkowania, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczy Pani usługi głównie na rzecz jednego kontrahenta – spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – z którym współpracuje od momentu rozpoczęcia działalności.
Świadczona przez Panią usługa ma charakter kompleksowy i obejmuje:
1.analizę wymagań biznesowych i projektowanie funkcjonalności:
·prowadzenie rozmów z interesariuszami i użytkownikami końcowymi,
·analiza danych z badań jakościowych i ilościowych,
·sporządzanie rekomendacji i dokumentacji (opisy przypadków użycia, diagramy procesów),
·przygotowywanie specyfikacji funkcjonalnych i opisu zmian dla zespołów programistów i UX;
2.warsztaty analityczne:
·moderowanie spotkań z interesariuszami, na których pozyskiwane są wymagania,
·dokumentowanie wniosków i potrzeb rozwojowych;
3.wsparcie zespołów developerskich i projektowych:
·przygotowanie dokumentacji wdrożeniowej,
·przeprowadzanie testów manualnych (w celu testów akceptacyjnych i sprawdzania zgodności z dokumentacją) i analiza błędów,
·tworzenie wytycznych i odpowiedzi na zapytania związane z implementacją;
4.audyt i analizę systemów:
·ręczne testowanie systemów klienta,
·analiza funkcjonalności i identyfikacja obszarów do optymalizacji.
W ramach prowadzonej działalności świadczy Pani kompleksową usługę analizy i projektowania funkcjonalności systemów informatycznych, która obejmuje poniższe czynności:
·analiza wymagań biznesowych - 62.01.12.0,
·dokumentowanie funkcjonalności - 62.01.12.0,
·modelowanie funkcjonalności - 62.01.12.0,
·opracowywanie dokumentacji analitycznej - 62.01.12.0,
·przygotowywanie przypadków użycia - 62.01.12.0,
·przygotowywanie specyfikacji funkcjonalnych - 62.01.12.0,
·tworzenie diagramów procesów - 62.01.12.0,
·sporządzanie dokumentacji projektowej dla zespołów wdrożeniowych - 62.01.12.0,
·analiza działania systemów informatycznych - 62.02.30.0,
·audyt funkcjonalności - 62.02.30.0,
·manualne testy weryfikacyjne - 62.02.30.0,
·analiza błędów - 62.02.30.0,
·dokumentowanie błędów - 62.02.30.0,
·wsparcie zespołów projektowych poprzez dostarczanie dokumentacji - 62.02.30.0,
·dostarczanie wytycznych dotyczących poprawności implementacji - 62.02.30.0,
·projektowanie systemów (bez kodowania) - 62.01.11.0,
·sporządzanie opisów systemów - 62.01.11.0,
·tworzenie modeli procesów - 62.01.11.0,
·sporządzanie specyfikacji funkcjonalnych 62.01.11.0.
Powyższe czynności stanowią jedno spójne świadczenie, realizowane w sposób kompleksowy, zgodnie z potrzebami klienta. Główny charakter usługi klasyfikowany jest pod kodem PKWiU 62.01.12.0, natomiast pozostałe czynności mają charakter uzupełniający i wspierający.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
·rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
·pisanie programów na zlecenie użytkownika,
·projektowanie stron internetowych.
W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
·PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
·PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Z treści wyjaśnień GUS do PKWiU 2015 wynika, że:
Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:
-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),
-projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.
Z kolei grupowanie PKWiU 62.01.12.0 obejmuje:
-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.
Odnosząc się do powyższego, kategoria PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z oprogramowaniem.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.
Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do programowania czy tworzenia oprogramowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Panią usług, prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi, mieszczące się w grupowaniach PKWiU 62.01.11.0, 62.01.12.0, mają związek z oprogramowaniem.
Opis świadczonych usług, potwierdza niewątpliwie, że są związane z oprogramowaniem. Zadania jakie Pani realizuje w ramach PKWiU 62.01.11.0 wskazuje na związek z oprogramowaniem, ponieważ do Pani zadań należy projektowanie systemów (bez kodowania), sporządzanie opisów systemów, tworzenie modeli procesów i sporządzanie specyfikacji funkcjonalnych.
Z kolei do Pani zadań w ramach PKWiU 62.01.12.0 należy analiza wymagań biznesowych, dokumentowanie funkcjonalności, modelowanie funkcjonalności, opracowywanie dokumentacji analitycznej, przygotowywanie przypadków użycia, przygotowywanie specyfikacji funkcjonalnych, tworzenie diagramów procesów i sporządzanie dokumentacji projektowej dla zespołów wdrożeniowych.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności świadczy Pani kompleksową usługę analizy i projektowania funkcjonalności systemów informatycznych. Powyższe czynności stanowią jedno spójne świadczenie, realizowane w sposób kompleksowy, zgodnie z potrzebami klienta. Główny charakter usługi klasyfikowany jest pod kodem PKWiU 62.01.12.0, natomiast pozostałe czynności mają charakter uzupełniający i wspierający.
Skoro system informatyczny to potocznie zespół systemów komputerowych, sieci i specyficznego, dedykowanego indywidualnym potrzebom kontrahenta oprogramowania, służący do przetwarzania informacji, świadcząc ww. usługi nie sposób twierdzić, że nie dotyczą one oprogramowania. Jakkolwiek sprzęt komputerowy (hardware) jest niezbędnym elementem systemu informatycznego przedsiębiorstwa, przy czym co do zasady jest to sprzęt typowy, powszechnie dostępny na rynku, to dopiero zaprojektowane pod indywidualne zapotrzebowanie klienta, odpowiadające charakterowi jego działalności, stworzone i zaimplementowane na nim oprogramowanie (software) decyduje o możliwości zbierania, przechowywania, przetwarzania i komunikowania informacji przez przedsiębiorstwo.
Odnosząc się z kolei do klasy PKWiU 62.02 wskazać należy, że klasa ta obejmuje następujące grupowania:
‒62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
‒62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
‒62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015 grupowanie 62.02.10.0 obejmuje:
‒usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
‒usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
‒usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
‒usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 obejmuje:
‒usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
·doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
·systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
‒udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
‒usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
‒udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
‒udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
‒udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
‒udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Analiza okoliczności faktycznych sprawy pozwala stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu świadczenia opisanych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” i grupowaniu 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” stanowią przychody z tytułu świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.
Ponadto, jak wynika z opisu przedstawionego we wniosku, czynności świadczone przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (tj. sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.11.0, 62.01.12.0 62.02.30.0) - stanowią kompleksową usługę analizy i projektowania funkcjonalności systemów informatycznych, a tym samym stanowią jedno spójne świadczenie, realizowane w sposób kompleksowy, zgodnie z potrzebami klienta, którego główny charakter klasyfikowany jest pod kodem PKWiU 62.01.12.0, natomiast pozostałe czynności mają charakter uzupełniający i wspierający - to w istocie mamy do czynienia z jedną usługą, która - w kontekście wskazanego grupowania PKWiU - wpisuje się w zakres usług związanych z oprogramowaniem. We wniosku podkreśliła Pani również, że wystawia jedną zbiorczą pozycję na fakturze, obejmującą całość usługi.
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzam, że przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług (sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolami PKWiU 62.01.12.0, PKWiU 62.01.11.0 i 62.02.30.0, stanowiących usługę kompleksową), których główny charakter klasyfikowany jest pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 i jak wynika z przeprowadzonej analizy - które są związane z oprogramowaniem, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 12%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie - jak wynika z Pani stanowiska - stawką 8,5%.
Z tego względu, stanowisko Pani uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
