
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 26 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawek ryczałtu. Uzupełnił go Pan pismem z 9 czerwca 2025 r. (wpływ 9 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od maja 2023 r. zarejestrowaną w CEiDG. Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.; dalej: ustawa o PIT), i rozlicza się na podstawie ewidencji przychodów, a wybraną przez Niego formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy następujące usługi:
·promocji urządzeń i usług oferowanych przez Kontrahenta na terenie Polski,
·pozyskiwania klientów na urządzenia i usługi oferowane przez kontrahenta na terenie Polski,
·analizy rynku oraz monitoring działań konkurencji,
·prowadzenia bazy danych klientów w systemie CRM,
·sporządzania raportów z przebiegu wykonywanej pracy w systemie CRM,
·wykonywania prac serwisowych dla urządzeń, dotyczy instalacji urządzeń u klienta, drobnych napraw/regulacji, możliwych do wykonania na miejscu u klienta, z wyłączeniem poważniejszych napraw, które są już wykonywane przez kontrahenta lub producentów. Prace te dotyczą urządzeń stosowanych w laboratoriach chemicznych, farmaceutycznych, na uczelniach oraz zakładach produkcji chemicznej. Przeznaczeniem urządzeń jest synteza chemiczna, pozyskiwanie substancji z produktów naturalnych, oczyszczanie, formulacja, prace badawcze w zakresie chemii i biotechnologii. Są to urządzenia elektromechaniczne takie jak: wyparki próżniowe, chromatografy cieczowe, mieszalniki, homogenizatory, suszarki, reaktory chemiczne, bioreaktory, urządzenia do filtracji, termostaty, izolatory. Sposób działania jest złożony i nieco inny dla każdego z tych urządzeń. Są to precyzyjne urządzenia elektromechaniczne, przeznaczone do pracy z substancjami stałymi, roztworami w różnych rozpuszczalnikach, gazami w niektórych przypadkach pod zmniejszonym albo zwiększonym ciśnieniem;
·reprezentowania firmy na targach, konferencjach,
·udziału w szkoleniach, dotyczy udziału ... w szkoleniach organizowanych przez kontrahenta lub jego dostawców - producentów sprzętu i ma na celu zapoznanie się ze szczegółowymi aspektami jego działania, wykorzystaniem w różnych aplikacjach klientów, instalacją lub serwisem. Ze względu na znaczne skomplikowanie tych urządzeń szkolenia mają na celu umożliwienie ... prawidłowe dobranie urządzeń, ich konfiguracji, akcesoriów do konkretnych wymagań i zastosowań w laboratoriach klientów.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydaną w styczniu 2024 r. oraz zgodnie z opinią doprecyzowującą z listopada 2024 r. powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniach:
·PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, i
·PKWiU 33.20.39.0 - Usługi instalowania pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia oraz
·PKWiU 33.12.29.0 - Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia.
Jako formę opodatkowania Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód opodatkowuje 8,5% stawką ryczałtu począwszy od 2023 r. W tym celu, złożył w maju 2023 r., elektroniczne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Niego działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.
W piśmie z czerwca 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan opis wskazując, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność usługowa jest pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 ze zm.).
Wnioskodawca wskazuje, że:
1.w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 wykonuje czynności:
·promocji urządzeń i usług oferowanych przez Kontrahenta na terenie Polski, takich jak urządzenia stosowane w laboratoriach chemicznych, farmaceutycznych, na uczelniach oraz w zakładach produkcji chemicznej, przeznaczone do syntezy chemicznej, pozyskiwania substancji z produktów naturalnych, oczyszczania, formulacji, prac badawczych w zakresie chemii i biotechnologii, takich jak: wyparki próżniowe, chromatografy cieczowe, mieszalniki, homogenizatory, suszarki, reaktory chemiczne, bioreaktory. urządzenia do filtracji, termostaty, izolatory,
·pozyskiwania klientów na urządzenia i usługi oferowane przez kontrahenta na terenie Polski,
·analizy rynku oraz monitoringu działań konkurencji,
·prowadzenia bazy danych klientów w systemie CRM,
·sporządzania raportów z przebiegu wykonywanej pracy w systemie CRM,
·reprezentowania firmy na targach, konferencjach;
2.w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 33.12.29.0 wykonuje czynności:
·instalacji urządzeń stosowanych w laboratoriach chemicznych, farmaceutycznych, na uczelniach oraz w zakładach produkcji chemicznej, przeznaczonych do syntezy chemicznej, pozyskiwania substancji z produktów naturalnych, oczyszczania, formulacji, prac badawczych w zakresie chemii i biotechnologii takich jak: wyparki próżniowe, chromatografy cieczowe, mieszalniki, homogenizatory, suszarki, reaktory chemiczne, bioreaktory, urządzenia do filtracji, termostaty, izolatory;
3.w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 33.20.39.0 wykonuje czynności:
·drobnych napraw/regulacji urządzeń stosowanych w laboratoriach chemicznych, farmaceutycznych, na uczelniach oraz w zakładach produkcji chemicznej, przeznaczonych do syntezy chemicznej, pozyskiwania substancji z produktów naturalnych, oczyszczania, formulacji, prac badawczych w zakresie chemii i biotechnologii, takich jak: wyparki próżniowe, chromatografy cieczowe, mieszalniki, homogenizatory, suszarki, reaktory chemiczne, bioreaktory, urządzenia do filtracji, termostaty, izolatory.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem tynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz.U. z 2024 poz. 776 z późn. zm., dalej: ustawa o ryczałcie).
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług reklamowych, usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca wskazuje, że czynności opisane we wniosku nie obejmują usług fotograficznych (PKWiU 74.2), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. q) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, i obecnie nie uzyskuje przychodów ze świadczenia tych usług. Jednocześnie nie wyklucza, że w przyszłości może osiągać przychody z tego rodzaju działalności, jednak nie są one przedmiotem wniosku.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca wskazuje, że do wykonywanej przez Niego działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca wskazuje, że w odniesieniu do prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług w zakresie obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca oświadcza, że usługi, które wykonuje nie są świadczone na rzecz podmiotu powiązanego osobiście, ani majątkowo.
Pytanie
Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).
Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) (…).
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto, podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
·samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
·w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
·samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto, podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.
Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie).
Wnioskodawca nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego stosuje formę zryczałtowanego podatku dochodowego.
W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%; 10%; 8,5%/12,5%: 8,5%: 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług.
Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.
Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana wg:
·PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń i
·PKWiU 33.20.39.0 - Usługi instalowania pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia oraz
·PKWiU 33.12.29.0 - Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia.
W ramach działalności Wnioskodawca zajmuje się:
·promocją urządzeń i usług oferowanych przez Kontrahenta na terenie Polski,
·pozyskiwaniem klientów na urządzenia i usługi oferowane przez kontrahenta na terenie Polski,
·analizą rynku oraz monitoringiem działań konkurencji,
·prowadzeniem bazy danych klientów w systemie CRM,
·sporządzaniem raportów z przebiegu wykonywanej pracy w systemie CRM,
·wykonywaniem prac serwisowych dla urządzeń, dotyczy instalacji urządzeń u klienta, drobnych napraw/regulacji możliwych do wykonania na miejscu u klienta, z wyłączeniem poważniejszych napraw, które są już wykonywane przez kontrahenta lub producentów. Prace te dotyczą urządzeń stosowanych w laboratoriach chemicznych, farmaceutycznych, na uczelniach oraz zakładach produkcji chemicznej. Przeznaczeniem urządzeń jest synteza chemiczna, pozyskiwanie substancji z produktów naturalnych, oczyszczanie, formacja, prace badawcze w zakresie chemii i biotechnologii. Są to urządzenia elektromechaniczne takie jak: wyparki próżniowe, chromatografy cieczowe, mieszalniki, homogenizatory, suszarki, reaktory chemiczne, bioreaktory, urządzenia do filtracji, termostaty, izolatory. Sposób działania jest złożony i nieco inny dla każdego z tych urządzeń. Są to precyzyjne urządzenia elektromechaniczne, przeznaczone do pracy z substancjami stałymi, roztworami w różnych rozpuszczalnikach, gazami w niektórych przypadkach pod zmniejszonym albo zwiększonym ciśnieniem,
·reprezentowaniem firmy na targach, konferencjach,
·udziałem w szkoleniach, dotyczących udziału .... w szkoleniach organizowanych przez kontrahenta lub jego dostawców - producentów sprzętu i ma na celu zapoznanie się ze szczegółowymi aspektami jego działania, wykorzystaniem w różnych aplikacjach klientów, instalacją lub serwisem. Ze względu na znaczne skomplikowanie tych urządzeń szkolenia mają na celu umożliwienie ... prawidłowe dobranie urządzeń, ich konfiguracji, akcesoriów do konkretnych wymagań i zastosowań w laboratoriach klientów.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również opinie Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydane w styczniu 2024 r. oraz listopadzie 2024 r.
Jednakże art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie, nie odnosi się wprost do powołanego symbolu PKWiU. Nie oznacza to, że w przypadku Wnioskodawcy niemożliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Oznacza to, że przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako działalność usługowa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu. Zdaniem Wnioskodawcy, to właśnie wskazana stawka byłaby właściwa dla przychodów uzyskanych z opisanej we wniosku działalności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453 z 2018 r. poz. 2440 z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Stosownie zaś do art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W celu ustalenia możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz właściwej stawki podatku niezbędne jest wskazanie symbolu PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2015 r.) wykonywanych usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zatem, co do zasady – w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte innymi stawkami wymienionymi w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że w maju 2023 r. złożył Pan elektroniczne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód opodatkowuje 8,5% stawką ryczałtu począwszy od 2023 r. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi sklasyfikowane wg:
·PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, które obejmują wykonywanie czynności:
·promocji urządzeń i usług oferowanych przez Kontrahenta na terenie Polski, takich jak urządzenia stosowane w laboratoriach chemicznych, farmaceutycznych, na uczelniach oraz w zakładach produkcji chemicznej, przeznaczone do syntezy chemicznej, pozyskiwania substancji z produktów naturalnych, oczyszczania, formulacji, prac badawczych w zakresie chemii i biotechnologii, takich jak: wyparki próżniowe, chromatografy cieczowe, mieszalniki, homogenizatory, suszarki, reaktory chemiczne, bioreaktory. urządzenia do filtracji, termostaty, izolatory,
·pozyskiwania klientów na urządzenia i usługi oferowane przez kontrahenta na terenie Polski,
·analizy rynku oraz monitoringu działań konkurencji,
·prowadzenia bazy danych klientów w systemie CRM,
·sporządzania raportów z przebiegu wykonywanej pracy w systemie CRM,
·reprezentowania firmy na targach, konferencjach;
·PKWiU 33.12.29.0 - Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia, które obejmują wykonywanie czynności: instalacji urządzeń stosowanych w laboratoriach chemicznych, farmaceutycznych, na uczelniach oraz w zakładach produkcji chemicznej, przeznaczonych do syntezy chemicznej, pozyskiwania substancji z produktów naturalnych, oczyszczania, formulacji, prac badawczych w zakresie chemii i biotechnologii takich jak: wyparki próżniowe, chromatografy cieczowe, mieszalniki, homogenizatory, suszarki, reaktory chemiczne, bioreaktory, urządzenia do filtracji, termostaty, izolatory;
·PKWiU 33.20.39.0 - Usługi instalowania pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia, które obejmują wykonywanie czynności: drobnych napraw/regulacji urządzeń stosowanych w laboratoriach chemicznych, farmaceutycznych, na uczelniach oraz w zakładach produkcji chemicznej, przeznaczonych do syntezy chemicznej, pozyskiwania substancji z produktów naturalnych, oczyszczania, formulacji, prac badawczych w zakresie chemii i biotechnologii, takich jak: wyparki próżniowe, chromatografy cieczowe, mieszalniki, homogenizatory, suszarki, reaktory chemiczne, bioreaktory, urządzenia do filtracji, termostaty, izolatory.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że skoro w ustawowym terminie złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to ma Pan prawo do opodatkowania przychodów z opisanej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Odnosząc się natomiast do kwestii właściwej stawki ryczałtu wskazać należy, że przedstawione we wniosku usługi nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1, jako objęte inną stawką niż działalność usługowa, która jest opodatkowana wg 8,5% stawki ryczałtu. Wobec tego, uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia opisanych we wniosku usług sklasyfikowanych wg:
·PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń,
·PKWiU 33.12.29.0 - Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia,
·PKWiU 33.20.39.0 - Usługi instalowania pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia,
podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki ryczałtu, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
