
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT usług organizacji i prowadzenia zajęć tenisowych w ramach własnej organizacji, jako podwykonawca organizatora zajęć oraz organizacji weekendów, półkolonii i obozów tenisowych.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 16 czerwca 2025 r. (data wpływu 20 czerwca 2025 r.).
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest stowarzyszeniem rejestrowym, wpisanym do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej 28 lutego 2025 r. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Stowarzyszenie”). Wnioskodawca działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tj. Dz. U. z 2024 poz. 1488 ze zm.).
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i na moment złożenia niniejszego wniosku nie dokonał rejestracji dla celów podatku od towarów i usług. Celem Stowarzyszenia jest krzewienie kultury fizycznej, budowanie postaw prozdrowotnych wśród dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie działania Klubu oraz wychowywanie dzieci i młodzieży poprzez kulturę fizyczną, sport, zabawę i integrację, w szczególności w zakresie dyscypliny jaką jest tenis ziemny.
Zgodnie z postanowieniami statutu, Wnioskodawca realizuje swoje cele, w szczególności, poprzez:
1)organizowanie nauki gry w tenisa ziemnego i rekreacyjnej gry w tenisa ziemnego;
2)organizowanie obozów, kursów, konferencji, szkoleń, wykładów, seminariów oraz zawodów,
3)udział członków w turniejach, ligach i innych formach współzawodnictwa tenisowego,
4)współdziałanie z właściwymi instytucjami, podmiotami i organizacjami w zakresie rozwoju tenisa ziemnego oraz innych form aktywnego wypoczynku.
Stowarzyszenie na moment złożenia niniejszego wniosku nie jest wpisane na listę klubów sportowych prowadzoną przez właściwego starostę. Niemniej jednak, nie jest wykluczone że w przyszłości stosowny wniosek zostanie złożony przez Wnioskodawcę i uzyska on status klubu sportowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 1488 ze zm. - dalej „ustawa o sporcie”).
Wnioskodawca w ramach działalności statutowej planuje następujące przedsięwzięcia:
1)prowadzenie samodzielnie zajęć z tenisa ziemnego jako organizator;
2)prowadzenie zajęć z tenisa ziemnego jako podwykonawca innych podmiotów;
3)organizacja obozów, półkolonii oraz weekendów tenisowych.
Wnioskodawca nie posiada obiektu do prowadzenia zajęć z tenisa ziemnego lecz korzysta z wynajmowanego obiektu od podmiotu trzeciego. Stowarzyszenie posiada niezbędny sprzęt do prowadzenia treningów, tj. rakiety i piłki tenisowe oraz inne niezbędne przyrządy treningowe. Zajęcia prowadzone są w ramach Stowarzyszenia przez wykwalifikowaną kadrę, posiadającą stosowne uprawnienia, w tym licencję trenerską Polskiego Związku Tenisowego oraz długoletnie doświadczenie.
W ramach organizacji różnego rodzaju wyjazdów - obozów, półkolonii i weekendów tenisowych, Wnioskodawca będzie zobowiązany zapewnić uczestnikom nocleg, wyżywienie, treningi i zajęcia sportowe oraz zagospodarowanie czasu wolnego. Wnioskodawca wskazuje w tym miejscu, że głównym celem organizowanych wyjazdów będzie trenowanie i doskonalenie umiejętności gry w tenisa, natomiast czas wolny i jego zagospodarowanie przez Wnioskodawcę będzie stanowiło znacznie mniejszą część obowiązków Wnioskodawcy oraz poświęconego czasu.
W wydarzeniach organizowanych przez Wnioskodawcę będą mogli brać udział zarówno członkowie Stowarzyszenia, jak i osoby z zewnątrz, niezwiązane w żaden sposób ze Stowarzyszeniem. Obecnie Wnioskodawca nie przewiduje innego rodzaju działalności, w tym organizacji imprez i wydarzeń na które będą obowiązywać płatne bilety wstępu czy też wynajem sprzętu sportowego, przy czym, w przyszłości plany te mogą ulec zmianie.
Jako stowarzyszenie Wnioskodawca nie działa w celu osiągnięcia zysku - wszelkie zyski wygenerowane przez Wnioskodawcę będą przeznaczane na realizację celów statutowych.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
1. Czy organizowane przez Państwa zajęcia z tenisa będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym?
Wnioskodawca wskazuje, że organizowane przez niego zajęcia będą świadczone na rzecz osób uprawiających tenis ziemny, zarówno amatorsko jak i profesjonalnie. Uczestniczy będą brali udział w zajęciach co najmniej 1 raz w tygodniu.
2. Czy organizowane i prowadzone przez Państwa zajęcia tenisowe będą konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim?
Zajęcia organizowane i prowadzone przez Wnioskodawcę będą niezbędne i konieczne do organizowania i uprawiania sportu.
3. Czy organizowane i prowadzone przez Państwa zajęcia tenisowe będą mieć charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. czy służą wyłącznie rekreacji?
Wnioskodawca podkreśla, że głównym celem organizowanych zajęć będzie nauka i doskonalenie gry w tenisa ziemnego, wobec tego zajęcia te nie będą miały charakteru czystego wypoczynku i rekreacji.
4. Czy opłaty wnoszone za uczestnictwo w organizowanych zajęciach z tenisa ziemnego będą bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu?
Tak, ponieważ opłaty wnoszone przez uczestników będą uwzględniały koszty wynajmu obiektu, koszty wynagrodzenia trenera prowadzącego zajęcia oraz koszty związane z amortyzacją sprzętu nabytego przez Wnioskodawcę i niezbędnego do prowadzenia zajęć, takiego jak rakiety tenisowe czy też piłki tenisowe.
5. Czy będą świadczyć Państwo usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo - promocyjną, wstępami na imprezy sportowe, usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością?
Wnioskodawca podkreśla, w ślad za uzasadnieniem przedstawionym we wniosku, że nie będzie świadczył jakichkolwiek usług:
1)związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo - promocyjną;
2)wstępu na imprezy sportowe;
3)odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji;
4)odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym;
5)wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
6. Czy działając jako podwykonawca innych podmiotów będą otrzymywać Państwo zapłatę za świadczenie konkretnych usług? Jakie to będą usługi?
Wnioskodawca wskazuje, że otrzymywane wynagrodzenie będzie należne za prowadzenie zajęć z tenisa ziemnego polegających na nauce i doskonaleniu gry.
7. Na czyją rzecz będą Państwo świadczyli ww. usługi podwykonawcze?
Formalnie podmiotem który będzie wypłacał na rzecz Wnioskodawcy wynagrodzenie będzie kontrahent będący podatnikiem podatku VAT. Niemniej jednak, ostatecznymi beneficjentami usługi świadczonej przez Wnioskodawcę będą osoby fizyczne uczestniczące w zajęciach z tenisa ziemnego, które będą uczyły się i doskonaliły w zakresie gry w tenisa.
8. Z jakimi podmiotami będą Państwo zawierać umowy na prowadzenie zajęć z tenisa ziemnego jako podwykonawca? Czy będą to podmioty nie działające w celu osiągania zysków, a w przypadku ich osiągania przeznaczającymi je w całości na kontynuację lub doskonalenie usług związanych ze sportem?
Wnioskodawca wskazuje, że wśród kontrahentów będą zarówno podmioty niedziałające dla zysku i nieprowadzące działalności gospodarczej, np. jednostki samorządu terytorialnego prowadzące publiczne szkoły i przedszkola, jak również inni przedsiębiorcy, prowadzący działalność gospodarczą w różnych formach organizacyjno - prawnych.
9. Kto będzie bezpośrednim beneficjentem świadczonych usług podwykonawczych?
Ostatecznym beneficjentem usług podwykonawczych będą osoby fizyczne uczestniczące w zajęciach z tenisa ziemnego podczas których będą uczyć się i doskonalić z zakresu gry w tenisa ziemnego. Możliwe jest także prowadzenie przez Wnioskodawcę zajęć wychowania fizycznego w publicznych placówkach szkolnych i przedszkolnych, przy czym, na ten moment takie czynności nie są podejmowane przez Wnioskodawcę.
10. Czy zapłata którą będą Państwo otrzymywać jako podwykonawca będzie zapłatą za usługi świadczone wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym?
Tak jak wskazano we wniosku oraz w powyższych odpowiedziach, formalnie podmiotem nabywającym usługę od Wnioskodawcy będą inne podmioty, takie jak jednostki samorządu terytorialnego czy też inni przedsiębiorcy, niemniej jednak, faktycznymi beneficjentami zajęć (ich uczestnikami) będą osoby fizyczne uczące się i doskonalące grę w tenisa ziemnego.
11. Czy zapłata, którą Państwo otrzymują jako podwykonawcy będzie bezpośrednio powiązana z aktywnym uprawianiem sportu?
Tak, ponieważ opłaty otrzymywane od kontrahenta a wnoszone przez faktycznych uczestników zajęć będą wynikały z uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez personel Wnioskodawcy.
12. W jaki sposób usługi podwykonawcze będą konieczne/niezbędne do organizacji i uprawiania sportu?
Kontrahenci Wnioskodawcy nie posiadają odpowiedniej kadry, która umożliwiałaby prowadzenie zajęć z tenisa ziemnego, stąd też udział Wnioskodawcy i jego kadry jest niezbędny do prawidłowego prowadzenia zajęć mających za przedmiot naukę i doskonalenie gry w tenisa ziemnego. Gdyby nie kadra Wnioskodawcy brak byłoby możliwości zorganizowania zajęć tenisa ziemnego przez kontrahentów Wnioskodawcy.
13. Czy ww. usługi podwykonawcze będą miały charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. czy będą służyły wyłącznie rekreacji?
Wnioskodawca podkreśla, że głównym celem zajęć w ramach usług podwykonawczych będzie nauka i doskonalenie gry w tenisa ziemnego, wobec tego zajęcia te nie będą miały charakteru czystego wypoczynku i rekreacji.
14. Czy organizowane przez Państwa weekendy, półkolonie i obozy sportowe będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym?
Tak, uczestnikami wydarzeń będą osoby uprawiające sport (tenis ziemny) w sposób zawodowy bądź amatorski. Zajęcia z tenisa ziemnego będą stanowiły przeważający rodzaj aktywności w trakcie wydarzeń organizowanych przez Wnioskodawcę i będą miały na celu naukę i doskonalenie gry w tenisa ziemnego.
15. Czy organizowane przez Państwa weekendy, półkolonie i obozy sportowe będą stanowić usługę ściśle związaną ze sportem lub wychowaniem fizycznym? Proszę wyjaśnić na czym ten związek polega.
Tak, wydarzenia organizowane przez Wnioskodawcę będą w sposób ścisły związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Jak wskazano we wniosku, przeważającą aktywnością w trakcie wydarzeń będą zajęcia uczące i doskonalące grę w tenisa ziemnego. W toku wydarzeń organizowane będą także dodatkowe aktywności sportowe w zakresie poprawy ogólnej sprawności ruchowej i kondycji fizycznej, jak również dodatkowe zajęcia mające wpływać na poprawę gry w tenisa ziemnego. Aktywności związane z tenisem ziemnym będą stanowiły przeważający czas w toku wydarzeń, jak również będą w sposób szczególny przygotowywane przez kadrę trenerską przed terminem wydarzeń, tak aby uczestnicy tych wydarzeń w jak najpełniejszy sposób skorzystali z zaplanowanych treningów i poprawili umiejętności gry w tenisa ziemnego.
16. Czy organizowane przez Państwa weekendy, półkolonie i obozy sportowe będą konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim?
Wydarzenia organizowane i prowadzone przez Wnioskodawcę będą niezbędne i konieczne do organizowania i uprawiania sportu.
17. Czy organizowane przez Państwa weekendy, półkolonie i obozy sportowe będą mieć charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. czy będą służyły wyłącznie rekreacji?
Wnioskodawca podkreśla, że głównym celem organizowanych wydarzeń będzie nauka i doskonalenie gry w tenisa ziemnego, wobec tego wydarzenia te nie będą miały charakteru czystego wypoczynku i rekreacji. Jak wskazano we wniosku i w odpowiedziach na niniejsze pytania, zajęcia sportowe będą stanowiły przeważającą aktywność w toku wydarzeń, przy czym, zaplanowany będzie również czas wolny dla uczestników i inne zajęcia oraz atrakcje, co jest w pełni uzasadnione biorąc pod uwagę, iż w wydarzeniach organizowanych przez Wnioskodawcę będą brały udział dzieci i nastolatkowie, których uczestnictwo wymaga także innej formy spędzania czasu poza zajęciami sportowymi.
18. Czy opłaty wnoszone za uczestnictwo organizowanych przez Państwa weekendach, półkoloniach oraz obozach sportowych będą bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu?
Tak, ponieważ koszty opłat wnoszonych przez uczestników będą pokrywać koszty ich organizacji, tj. dojazd i zakwaterowanie, wynajem obiektów, wyżywienie i opieka kadry trenerskiej, amortyzację sprzętu nabytego przez Wnioskodawcę i niezbędnego do prowadzenia zajęć, takiego jak rakiety tenisowe czy też piłki tenisowe.
Pytania
1. Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku organizacji i prowadzenia zajęć tenisowych w ramach własnej organizacji?
2. Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku prowadzenia zajęć tenisowych jako podwykonawca organizatora zajęć?
3. Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku organizacji weekendów, półkolonii i obozów tenisowych?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie organizacji i prowadzenia zajęć tenisowych w ramach własnej organizacji, może on korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2024 poz. 361 ze zm. - dalej „ustawa o VAT”).
Ad. 2
W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie prowadzenia zajęć tenisowych jako podwykonawca innego podmiotu będącego organizatorem zajęć, może on korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
Ad. 3
W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie organizacji weekendów, półkolonii i obozów tenisowych, może on korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
Uzasadnienie - część wspólna.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwalnia się z opodatkowania usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Przedmiotowe zwolnienie obowiązuje od 1 stycznia 2011 r. i przyjmuje się, że ma ono mieszany przedmiotowo - podmiotowy charakter. Oznacza to, że:
1)usługa musi być świadczona przez podmioty - kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu;
2)przedmiotem świadczonych usług muszą być usługi ściśle związane ze sportem.
Nie każda jednak usług ściśle związana ze sportem może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, bowiem ustawodawca wskazał na następujące przesłanki:
1) usługi te są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim;
2) podmiot świadczący usług nie jest nastawiony na osiąganie zysków;
3) usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, które to przesłanki muszą być spełnione łącznie.
Jednocześnie, zwolnienie to nie ma zastosowania w przypadku usług związanych z marketingiem i reklamą, usług wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
W art. 43 ust. 17 ustawy o VAT przyjęto, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W art. 43 ust. 18 ustawy o VAT wskazano natomiast, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Wnioskodawca zwraca uwagę, że zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT stanowi wdrożenie do polskiego systemu art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy Rady nr 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej „dyrektywa VAT”), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z opodatkowania świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, wdrożenie zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT nastąpiło z naruszeniem art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT w zakresie w jakim jednym z wymogów do zastosowania zwolnienia jest posiadanie statusu klubu sportowego. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym m.in.:
1)wyrok NSA z 9 września 2021 r., sygn. akt: I FSK 326/18, w którym przyjęto, że przepis ten jednoznacznie wskazuje, że odnosi się on do określonych przez państwa usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczonych przez „organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym”, co oznacza, że nie zawarto w tym przepisie jakichkolwiek możliwości ograniczenia ich kręgu przez państwa implementujące dyrektywę. W szczególności nie można w tym zakresie ustanowić w tym przedmiocie ograniczenia zwolnienia do usług świadczonych przez „organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym”, o określonych formach organizacyjnych zapewniających świadczenie tych usług w sposób „zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych”. Oznacza to, że w sytuacji gdy w art. 43 ust. 1 pkt 32 u.p.t.u. ograniczono zwolnienie od podatku do usług świadczonych przez podmioty wyłącznie w formie klubu sportowego, związku sportowego lub związku stowarzyszeń i innych osób prawnych, wykroczono poza zakres swobodnego uznania w kształtowaniu przedmiotowego zwolnienia. Powyższe zawężanie zakresu podmiotowego zwolnienia nie znajduje przy tym oparcia w sformułowaniu art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT wskazującym na zwolnienie świadczenia „niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym”, gdyż - jak stwierdzono powyżej - odwołanie to odnosi się jedynie do przedmiotu zwolnienia, jakim są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a zwrot „niektóre usługi” nie jest tożsamy ze zwrotem „usługi świadczone przez niektóre podmioty”;
2)wyrok NSA z 5 marca 2021 r. sygn. akt: I FSK 385/20, w którym sąd ten wskazał, że uznać należy, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 u.p.t.u. w zw. z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE należy tak interpretować, że zwolnieniem od podatku określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. W konsekwencji, stanowisko wyrażone w zaskarżonym wyroku Sądu pierwszej instancji, było trafne;
3)wyrok NSA z 22 listopada 2024 r., sygn. akt: I FSK 521/21, w którym sąd ten podkreślił, że w aktualnym stanie sprawy przesądzone jest istnienie przesłanek podmiotowych zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Prawomocnym wyrokiem z 26 czerwca 2018 r., sygn. akt I SA/Wr 445/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uznał, że zwolnieniem od podatku określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Skoro zatem celem statutowym fundacji jest działalność sportowa, a na skutek wpisania do odpowiedniego rejestru nabyła ona osobowość prawną, brak jest podstaw ku temu, aby odmawiać jej przymiotu klubu sportowego;
4)wyrok WSA we Wrocławiu z 10 października 2024 r., sygn. akt: I SA/Wr 404/24, w którym sąd ten przyjął, że w przypadku strony podmiotowej przepis art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT jednoznacznie wskazuje, że odnosi się on do określonych przez państwa usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczonych przez „organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym”, co oznacza, że nie zawarto w tym przepisie jakichkolwiek możliwości ograniczenia ich kręgu przez państwa implementujące dyrektywę VAT. Podobny pogląd zawarto w wyroku NSA z 9 września 2021 r. sygn. akt I FSK 2164/18, CBOSA. Nie ma wątpliwości, że Skarżąca spełnia definicję organizacji nie nastawionej na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym a osiągane zyski przeznacza na cele statutowe, co wyraźnie podkreślono we wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej.
Tożsame stanowisko wynika także z interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS:
1)z 30 maja 2022 r. nr: 0114-KDIP1-1.4012.51.2017.11.S/RR, w której organ uznał, że stwierdzić należy, że z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT oraz art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 112 wynika, że zwolnieniem od podatku są objęte nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku;
2)z 27 lutego 2025 r. nr: 0112-KDIL3.4012.57.2025.1.NS, w której organ wskazał, że w rozpatrywanej sprawie dzierżawią Państwo część gospodarstwa, gdzie organizują Państwo stajnie dla koni i zamierzają prowadzić szkółkę jazdy konnej. Szkółka nie jest klubem sportowym w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, ani też związkiem sportowym czy związkiem stowarzyszeń (...). W zakresie działalności szkółki jazdy nie będą Państwo nastawieni na osiąganie zysków, wszystkie przychody z tytułu nauki jazdy konnej będą Państwo przeznaczać na bieżące utrzymanie i funkcjonowanie szkółki. Szkółka ma służyć celom sportowo-rekreacyjnym zarówno pracowników firmy w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jak i okolicznym mieszkańcom (...) W konsekwencji, świadczone przez Państwa usługi nauki jazdy konnej w ramach szkółki jeździeckiej, tj. usługi nauki jazdy konnej na lonży, usługi nauki jazdy konnej indywidualnej i grupowej oraz usługi w zakresie oprowadzanki na koniu będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w zw. z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy;
3)z 13 czerwca 2022 r. nr: 0112-KDIL2-1.4012.232.2017.12.TK w której organ uznał, że przepis ten jednoznacznie wskazuje, że odnosi się on do określonych przez państwa usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczonych przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, co oznacza, że nie zawarto w tym przepisie jakichkolwiek możliwości ograniczenia ich kręgu przez państwa implementujące dyrektywę. W szczególności nie można w tym zakresie ustanowić w tym przedmiocie ograniczenia zwolnienia do usług świadczonych przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, o określonych formach organizacyjnych zapewniających świadczenie tych usług w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych (...) Zatem stwierdzić należy, że z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy oraz art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 112 wynika, że zwolnieniem od podatku są objęte nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.
Tym samym, pomimo iż Wnioskodawca formalnie nie posiada statusu klubu sportowego, gdyż nie jest wpisany do właściwego rejestru prowadzonego przez (…) pełniącego funkcję starosty, to może on korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, gdyż jako stowarzyszenie rejestrowe nie działa w celu osiągnięcia zysku, lecz całość wygenerowanego zysku przeznaczana jest na realizację celów statutowych, a celem statutowym i wyłącznym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest popularyzacja gry w tenisa ziemnego.
W ślad za orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok TSUE z 26 października 2017 r. sygn. akt: C-90/16) wskazać należy, że z uwagi na brak definicji wyrażenia „sport” w przepisach dyrektywy VAT czy też ustawy o VAT należy interpretować go zgodnie z jego potocznym znaczeniem. Pod pojęciem „sportu” rozumieć należy każdego rodzaju aktywność o charakterze fizycznym czy też każdego rodzaju aktywność która cechuje się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym. Przepisy dyrektywy nie ograniczają więc zwolnienia do określonego rodzaju dyscyplin.
Jednocześnie, przepisy dyrektywy VAT oraz ustawy o VAT nie wprowadzają konieczności aby aktywność sportowa realizowana była na określonym poziomie, stąd też, prowadzenie zajęć na każdym poziomie zaawansowania może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Warunkiem jest jedynie, aby aktywność ta nie miała charakteru wypoczynku i rozrywki.
Uzasadnienie ad. 1
W ocenie Wnioskodawcy organizacja i prowadzenie przez Stowarzyszenie zajęć z tenisa ziemnego wypełnia przesłanki wskazane przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w postaci organizacji i prowadzenia zajęć są, w ocenie Wnioskodawcy, konieczne do uprawiania sportu przez uczestników, gdyż w ten sposób nabywają oni nowe i utrwalają dotychczas zdobyte umiejętności w zakresie gry w tenisa ziemnego.
Odbiorcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę są w tym przypadku bezpośrednio osoby zaangażowane w trenowanie sportu, a to podopieczni Stowarzyszenia. W przypadku braku uczęszczania na zajęcia przez uczestników, w ocenie Wnioskodawcy, nie byłoby możliwe poprawne i skuteczne uprawianie przez nich dyscypliny jaką jest tenis ziemny.
W niniejszym przypadku, zdaniem Wnioskodawcy, brak jest również negatywnych przesłanek wskazanych przez ustawodawcę, w szczególności przedmiotem usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie będą usług promocyjne i marketingowe, usługi wstępu na imprezę sportową czy też odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji.
Tym samym, w zakresie zajęć organizowanych i prowadzonych bezpośrednio przez Wnioskodawcę w ramach własnej organizacji możliwe będzie skorzystanie przez niego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT w zw. z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT.
Uzasadnienie ad. 2
W przypadku będącym przedmiotem pytania nr 2 Wnioskodawca wskazuje, że Stowarzyszenie byłoby podwykonawcą innego podmiotu w ramach prowadzenia zajęć tenisa ziemnego. Oznacza to, że Wnioskodawca zawarłby umowę tylko i wyłącznie z innym podmiotem gospodarczym, nie zaś bezpośrednio z osobami uczestniczącymi w zajęciach treningowych. Umowy z uczestnikami zajęć zawarte byłyby tym samym przez kontrahenta Wnioskodawcy, niemniej jednak, zajęcia z uczestnikami będą prowadzone bezpośrednio przez kadrę Wnioskodawcy.
W ocenie Wnioskodawcy, obowiązujące przepisy nie stoją na przeszkodzie, aby zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT oraz art. 132 ust. 1 lit, m dyrektywy VAT było stosowane w stosunku do świadczenia usług przez Wnioskodawcę jako podwykonawcę w stosunku do kontrahenta niebędącego uczestnikiem zajęć z tenisa.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 16 października 2020 r. nr: 0113-KDIPT1-1.4012.649.2020.1.RG, w której organ uznał że podatnik może skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT w sytuacji w której wnioskodawca zawiera Umowę z usługobiorcą, którym jest Liceum Ogólnokształcące przy czym usługi świadczone są na rzecz ostatecznych beneficjentów usług - grup młodzieżowych usługobiorcy, tj. osób uprawiających sport.
Podobny pogląd został przedstawiony także w wyroku WSA we Wrocławiu z 8 października 2020 r. sygn. akt: l SA/Wr 260/20, w której sąd ten wskazał, że na marginesie rozważań w przedmiotowej sprawie powinna pozostawać kwestia czy usługa świadczona jest bezpośrednio na rzecz osób uprawiających sport czy też na rzecz podmiotu organizujące (tworzącego) warunki do uprawiania sportu. Zbyt literalne odczytywanie art. 43 ust. 1 pkt 32 u.p.t.u lit. c, sprowadzałoby bowiem zastosowanie tego zwolnienia tylko do udostępniania obiektów sportowych i organizacji imprez sportowych. Tyko bowiem w tym wypadku można mówić o odpłatnym świadczeniu bezpośrednio na rzecz osób uprawiających sport. Orzeczenie to zostało utrzymane w toku postępowania kasacyjnego przez NSA w wyroku z 22 listopada 2024 r. sygn. akt: I FSK 521/21.
Wnioskodawca zwraca również uwagę, że podobne stanowisko przyjęte zostało przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu z 16 października 2008 r., sygn. akt: C-253/07, w którym przyjęto, że gdyby więc zwrot „usługi (...) świadczone (...) osobom uczestniczącym w sporcie” z art. 13 część A ust. 1 lit. m) szóstej dyrektywy był interpretowany w ten sposób, że wymaga, aby dane usługi były świadczone bezpośrednio osobom fizycznym, które uprawiają sport w ramach struktury organizacyjnej wprowadzonej przez klub sportowy, zwolnienie przewidziane w tym przepisie zależałoby od istnienia stosunku prawnego pomiędzy usługodawcą a osobami uprawiającymi sport w ramach takiej struktury. Wykładnia taka skutkowałaby tym, że znaczna ilość świadczonych usług koniecznych do uprawiania sportu byłaby automatycznie i nieuchronnie wyłączona z tego zwolnienia, niezależnie od pytania, czy usługi te są ściśle związane z osobami uprawiającymi sport lub z klubami sportowymi i komu faktycznie przynoszą korzyść. Jak słusznie zauważa Komisja, taki rezultat byłby sprzeczny z celem zwolnienia przewidzianego w tym przepisie, którym jest skuteczne korzystanie z tego zwolnienia przez usługi świadczone jednostkom uprawiającym sport. Finalnie Trybunał uznał, że art. 13 część A ust. 1 lit. m) szóstej dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że w kontekście osób uprawiających sport obejmuje on także usługi świadczone osobom prawnym i stowarzyszeniom niemającym osobowości prawnej, jeżeli - co podlega badaniu sądu krajowego - usługi te są ściśle związane ze sportem i są konieczne do jego uprawiania, są świadczone przez organizacje niemające celu zarobkowego, a faktycznymi beneficjentami tych usług są osoby uprawiające sport.
Pogląd zbieżny ze stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej został przedstawiony także w ww. orzeczeniu WSA we Wrocławiu z 10 października 2024 r., sygn. akt: I SA/Wr 404/24, w którym sąd ten podkreślił, że co ważne dla oceny czy dane usługi są zwolnione z VAT nie ma znaczenia tożsamość formalnego adresata usług. Natomiast ma znaczenie fakt, że usługi są świadczone przez organizację niemającą celu zarobkowego, są ściśle związane ze sportem i niezbędne do jego uprawiania, a faktycznymi beneficjentami tych usług są osoby uprawiające sport.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, fakt iż usługi świadczone przez Stowarzyszenie formalnie realizowane są na rzecz innego podmiotu gospodarczego (Wnioskodawca jako podwykonawca) nie wpływa na możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT w zw. z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT. Zgodnie ze stanowiskiem wyrażanym zarówno przez polskie sądy administracyjne jak i Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, znaczenie ma w tym przypadku, że rzeczywistymi beneficjentami usług Wnioskodawcy są osoby korzystające i uczestniczące w zajęciach tenisa ziemnego.
W ocenie Wnioskodawcy więc prowadzenie przez Stowarzyszenie, jako podwykonawcę, zajęć z tenisa ziemnego wypełnia przesłanki wskazane przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w postaci prowadzenia zajęć są, w ocenie Wnioskodawcy, konieczne do uprawiania sportu przez uczestników, gdyż w ten sposób nabywają oni nowe i utrwalają dotychczas zdobyte umiejętności w zakresie gry w tenisa ziemnego. Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, brak jest również w tym przypadku negatywnych przesłanek wskazanych przez ustawodawcę, w szczególności przedmiotem usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie będą usług promocyjne i marketingowe, usługi wstępu na imprezę sportową czy też odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji.
Tym samym, w zakresie zajęć prowadzonych przez Wnioskodawcę jako podwykonawcę ale na rzecz osób uczestniczących w treningach jako rzeczywistych beneficjentów świadczenia, możliwe będzie skorzystanie przez niego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT w zw. z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT w przypadku faktur wystawianych na rzecz kontrahenta będącego formalnym organizatorem zajęć i treningów.
Uzasadnienie ad. 3
Jak wskazano w stanie faktycznym, w ramach organizacji wyjazdów przez Wnioskodawcę (weekendy, obozy, półkolonie) będzie on zobowiązany do zapewnienia uczestnikom tych wyjazdów nocleg, wyżywienie, opiekę, organizację zajęć sportowych i treningów oraz zagospodarowanie czasu wolnego. Wyjazdy organizowane przez Wnioskodawcę będą miały charakter odpłatny. Tak jak wskazano, wyjazdy te będą, w przeważającej mierze, skupione na realizacji i przeprowadzeniu ustalonego uprzednio przez kadrę trenerską Wnioskodawcy programu treningowego, skupionego na utrwalaniu dotychczasowych i nabyciu nowych umiejętności z zakresu tenisa ziemnego.
Oprócz utrwalania i rozwijania umiejętności stricte związanych z grą w tenisa ziemnego uczestnicy w trakcie wyjazdów będą także rozwijać ogólne zdolności fizyczne, takie jak kondycja, koordynacja ruchowa, wytrzymałość. Ponadto, w trakcie wyjazdów uczestnicy będą nabywać umiejętności w zakresie współzawodnictwa, wzajemnego szacunku i rywalizacji fair - play. W trakcie wyjazdów zapewniony będzie uczestnikom także czas wolny od treningów i zajęć sportowych, pozwalający na regenerację i lepszą integrację uczestników. Czas wolny od treningów będzie również zorganizowany i zapewniony przez Wnioskodawcę jako organizatora wyjazdów, przy czym, będzie to jedynie niewielka część wyjazdów w porównaniu do czasu przeznaczonego na treningi i zajęcia sportowe.
Zdaniem Wnioskodawcy, wyjazdy organizowane przez niego są konieczne do organizowania i uprawiania sportu, gdyż pozwolą one uczestnikom na utrwalenie dotychczasowych i zdobycie nowych umiejętności z zakresu gry w tenisa ziemnego, jak również z zakresu ogólnych zdolności fizycznych. Wyjazdy te nie będą miały charakteru rekreacyjnego, choć przewidziane jest uwzględnienie czasu wolnego od treningów i zajęć sportowych. Uczestnikami wyjazdów będą tylko i wyłącznie osoby odbywające u Wnioskodawcy treningi tenisa ziemnego. Opłaty wnoszone przez uczestników wyjazdów będą pokrywać niezbędne koszty organizacji wyjazdów, takie jak transport, nocleg, wyżywienie czy też wynajem obiektów treningowych.
Zdaniem Wnioskodawcy, jak już wskazano, wyjazdy są niezbędne z punktu widzenia organizowania i uprawiania sportu, a zatem mogą one korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
Takie stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS:
1)z 6 lutego 2025 r. nr: 0114-KDIP4-2.4012.787.2024.2.MC;
2)z 9 stycznia 2024 r. nr: 0113-KDIPT1-1.4012.676.2023.2.AKA;
3)z 18 lipca 2023 r. nr: 0114-KDIP4-2.4012.251.2023.2.AA;
4)z 19 lipca 2023 r. nr: 0111-KDIB3-1.4012.266.2023.4.IK,
w których organ podatkowy uznał, że w przypadku obozów sportowych mających na celu trenowanie i rozwijanie umiejętności sportowych, a które nie mają charakteru turystycznego lub rekreacyjnego możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT w zw. z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy o VAT.
Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, będzie on mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia co do wszystkich planowanych aktywności będących przedmiotem niniejszego wniosku, tj.:
1)organizacji i prowadzenia zajęć tenisowych w ramach własnej organizacji;
2)prowadzenia zajęć tenisowych jako podwykonawca organizatora zajęć;
3)organizacji wyjazdów, a to weekendów, półkolonii i obozów tenisowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług, stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przy czym, z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, powyższe zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga - są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Co istotne, zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi wynik implementacji do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, w świetle którego:
państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).
Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12 Město Žamberk przeciwko Finanční ředitelství v Hradci Králové, obecnie Odvolací finanční ředitelství, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
Ponadto, wskazać należy, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji klubu sportowego oraz definicji sportu. W celu ustalenia prawidłowego rozumienia tych pojęć należy odnieść się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.), zwanej dalej ustawą o sporcie.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:
sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:
działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
Klub sportowy działa jako osoba prawna.
W opisie sprawy podali Państwo informacje, z których wynika, że:
- są Państwo Stowarzyszeniem wpisanym do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
- Państwa celem jest krzewienie kultury fizycznej, budowanie postaw prozdrowotnych wśród dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie działania Klubu oraz wychowywanie dzieci i młodzieży poprzez kulturę fizyczną, sport, zabawę i integrację, w szczególności w zakresie dyscypliny jaką jest tenis ziemny;
- zgodnie z postanowieniami statutu, realizują Państwo swoje cele, w szczególności poprzez: organizowanie nauki gry w tenisa ziemnego i rekreacyjnej gry w tenisa ziemnego; organizowanie obozów, kursów, konferencji, szkoleń, wykładów, seminariów oraz zawodów, udział członków w turniejach, ligach i innych formach współzawodnictwa tenisowego, współdziałanie z właściwymi instytucjami, podmiotami i organizacjami w zakresie rozwoju tenisa ziemnego oraz innych form aktywnego wypoczynku.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy mogą Państwo korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku organizacji i prowadzenia zajęć tenisowych w ramach własnej organizacji, jako podwykonawca organizatora zajęć, a także w przypadku organizacji weekendów, półkolonii i obozów tenisowych.
W celu skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.
Podmiotami korzystającymi ze zwolnienia od podatku są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym, świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Jak wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które świadczone są przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ustawy, jednakże obwarowane jest to spełnieniem warunków przewidzianych ustawowo. W konsekwencji, zgodnie z przepisami - zarówno przesłanki od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej muszą zostać wypełnione, aby dane usługi korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Polskie ustawodawstwo w powyższym zakresie należy jednakże rozpatrywać w świetle rozwiązań unijnych i tym samym konieczne jest odniesienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, z czego wynika, że zwolnieniem oprócz podmiotów wskazanych w polskiej ustawie objęte mogą być również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo stowarzyszeniem rejestrowym, wpisanym do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Państwa celem jest krzewienie kultury fizycznej, budowanie postaw prozdrowotnych wśród dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie działania Klubu oraz wychowywanie dzieci i młodzieży poprzez kulturę fizyczną, sport, zabawę i integrację, w szczególności w zakresie dyscypliny jaką jest tenis ziemny. Zgodnie z postanowieniami statutu, realizują Państwo swoje cele, w szczególności poprzez: organizowanie nauki gry w tenisa ziemnego i rekreacyjnej gry w tenisa ziemnego; organizowanie obozów, kursów, konferencji, szkoleń, wykładów, seminariów oraz zawodów, udział członków w turniejach, ligach i innych formach współzawodnictwa tenisowego, współdziałanie z właściwymi instytucjami, podmiotami i organizacjami w zakresie rozwoju tenisa ziemnego oraz innych form aktywnego wypoczynku. Jako Stowarzyszenie, nie działają Państwo w celu osiągnięcia zysku - wszelkie wygenerowane zyski przez będą przeznaczane na realizację celów statutowych.
Zatem, w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Jednocześnie z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że spełniają Państwo także przesłankę o charakterze przedmiotowym.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że prowadzą Państwo zajęcia z tenisa ziemnego w ramach własnej organizacji, a także w charakterze podwykonawcy innych podmiotów. Ponadto, organizują Państwo obozy, półkolonie oraz weekendy tenisowe.
W zakresie zajęć z tenisa ziemnego, gdzie występują Państwo jako organizator wskazali Państwo, że:
- organizowane przez Państwa zajęcia będą świadczone na rzecz osób uprawiających tenis ziemny, zarówno amatorsko, jak i profesjonalnie;
- organizowane i prowadzone przez Państwa zajęcia tenisowe będą konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim;
- głównym celem organizowanych zajęć będzie nauka i doskonalenie gry w tenisa ziemnego, a zajęcia te nie będą miały charakteru czystego wypoczynku i rekreacji;
- opłaty wnoszone za uczestnictwo w organizowanych zajęciach z tenisa ziemnego będą bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu.
W zakresie zajęć tenisa ziemnego, gdzie występują Państwo w charakterze podwykonawcy organizatora zajęć wskazali Państwo, że:
- otrzymywane wynagrodzenie będzie należne za prowadzenie zajęć z tenisa ziemnego, polegających na nauce i doskonaleniu gry;
- wśród Państwa kontrahentów będą zarówno podmioty niedziałające dla zysku i nieprowadzące działalności gospodarczej, np. jednostki samorządu terytorialnego prowadzące publiczne szkoły i przedszkola, jak również inni przedsiębiorcy, prowadzący działalność gospodarczą w różnych formach organizacyjno-prawnych;
- ostatecznymi beneficjentami usługi świadczonej przez Państwa będą osoby fizyczne uczestniczące w zajęciach z tenisa ziemnego, które będą uczyły się i doskonaliły grę w tenisa;
- zapłata, którą będą Państwo otrzymywać będzie bezpośrednio powiązana z aktywnym uprawianiem sportu - opłaty otrzymywane od kontrahenta, a wnoszone przez faktycznych uczestników zajęć będą wynikały z uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez Państwa personel;
- Państwa kontrahenci nie posiadają odpowiedniej kadry, która umożliwiałaby prowadzenie zajęć z tenisa ziemnego, stąd też Państwa udział i jego kadry jest niezbędny do prawidłowego prowadzenia zajęć mających za przedmiot naukę i doskonalenie gry w tenisa ziemnego;
- głównym celem zajęć w ramach usług podwykonawczych będzie nauka i doskonalenie gry w tenisa ziemnego, wobec tego zajęcia te nie będą miały charakteru czystego wypoczynku i rekreacji.
Ponadto w zakresie organizacji weekendów, półkolonii i obozów tenisowych wskazali Państwo, że:
- organizowane przez Państwa weekendy, półkolonie i obozy sportowe będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym - uczestnikami wydarzeń będą osoby uprawiające sport (tenis ziemny) w sposób zawodowy bądź amatorski;
- zajęcia z tenisa ziemnego będą stanowiły przeważający rodzaj aktywności w trakcie wydarzeń organizowanych przez Państwa i będą miały na celu naukę i doskonalenie gry w tenisa ziemnego;
- organizowane przez Państwa weekendy, półkolonie i obozy sportowe będą stanowić usługę ściśle związaną ze sportem lub wychowaniem fizycznym - przeważającą aktywnością w trakcie wydarzeń będą zajęcia uczące i doskonalące grę w tenisa ziemnego;
- w toku wydarzeń organizowane będą także dodatkowe aktywności sportowe w zakresie poprawy ogólnej sprawności ruchowej i kondycji fizycznej, jak również dodatkowe zajęcia mające wpływać na poprawę gry w tenisa ziemnego;
- aktywności związane z tenisem ziemnym będą w sposób szczególny przygotowywane przez kadrę trenerską przed terminem wydarzeń, tak aby uczestnicy tych wydarzeń w jak najpełniejszy sposób skorzystali z zaplanowanych treningów i poprawiali umiejętności gry w tenisa ziemnego;
- organizowane przez Państwa weekendy, półkolonie i obozy sportowe będą niezbędne i konieczne do organizowania i uprawiania sportu;
- głównym celem organizowanych wydarzeń będzie nauka i doskonalenie gry w tenisa ziemnego, wobec tego wydarzenia te nie będą miały charakteru czystego wypoczynku i rekreacji;
- opłaty wnoszone za uczestnictwo w organizowanych przez Państwa weekendach, półkoloniach oraz obozach sportowych będą bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sporty, ponieważ koszty opłat wnoszonych przez uczestników będą pokrywać koszty ich organizacji, tj. dojazdu i zakwaterowania, wynajmu obiektów, wyżywienia i opieki kadry trenerskiej, amortyzację sprzętu niezbędnego do prowadzenia zajęć, takiego jak takiety tenisowe czy też piłki tenisowe.
Ponadto w opisie sprawy zaznaczyli Państwo, że:
- nie będą Państwo świadczyć usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępem na imprezy sportowe, usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością;
- nie działają Państwo w celu osiągnięcia zysku, a wszelkie zyski wygenerowane przez Państwa będą przeznaczane na realizację celów statutowych.
Zatem z okoliczności sprawy wynika, że świadczone przez Państwa usługi w postaci zajęć z tenisa realizowane przez Państwa w ramach własnej organizacji, jak również w charakterze podwykonawcy organizatora zajęć oraz organizacja weekendów, półkolonii i obozów tenisowych stanowią usługi ściśle związane ze sportem, świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Ponadto, nie działają Państwo w celu osiągnięcia zysku, a wszelkie zyski wygenerowane przez Państwa będą przeznaczane na realizację celów statutowych. Jednocześnie, nie świadczą Państwo usług objętych wyłączeniem ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Ponadto, z okoliczności sprawy wynika, że opisane usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki.
W konsekwencji, skoro opisane usługi w postaci zajęć sportowych z tenisa - świadczone przez Państwa zarówno w ramach własnej organizacji, jak również w charakterze podwykonawcy organizatora zajęć oraz organizacja weekendów, półkolonii i obozów tenisowych, mają ścisły związek z uprawianiem sportu i będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport i - jak wskazano powyżej - świadcząc te usługi nie będą Państwo działać w celu osiągnięcia zysku, wszelkie zyski wygenerowane przez Państwa będą przeznaczane na realizację celów statutowych, to usługi te będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Wobec spełnienia przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przesłanki o charakterze przedmiotowym, warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku, do świadczonych przez Państwa usług w zakresie organizacji zajęć sportowych z tenisa, zarówno w ramach własnej organizacji, jak również w charakterze podwykonawcy organizatora zajęć oraz organizacji weekendów, półkolonii i obozów tenisowych zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydaną interpretację oparto w szczególności na Państwa wskazaniach, że:
Celem Stowarzyszenia jest krzewienie kultury fizycznej, budowanie postaw prozdrowotnych wśród dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie działania Klubu oraz wychowywanie dzieci i młodzieży poprzez kulturę fizyczną, sport, zabawę i integrację, w szczególności w zakresie dyscypliny jaką jest tenis ziemny.
Zgodnie z postanowieniami statutu, Wnioskodawca realizuje swoje cele, w szczególności, poprzez:
1) organizowanie nauki gry w tenisa ziemnego i rekreacyjnej gry w tenisa ziemnego;
2) organizowanie obozów, kursów, konferencji, szkoleń, wykładów, seminariów oraz zawodów,
3) udział członków w turniejach, ligach i innych formach współzawodnictwa tenisowego,
4) współdziałanie z właściwymi instytucjami, podmiotami i organizacjami w zakresie rozwoju tenisa ziemnego oraz innych form aktywnego wypoczynku.
Jako stowarzyszenie Wnioskodawca nie działa w celu osiągnięcia zysku - wszelkie zyski wygenerowane przez Wnioskodawcę będą przeznaczane na realizację celów statutowych.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
