
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 15 maja 2025 r. (wpływ 15 maja 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2019 r. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Jest Pan czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Jest Pan opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania zostało złożone w terminie. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jest Pan podmiotem, który ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności, które podejmuje w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług na rzecz kontrahenta. Czynności, o których mowa we wniosku, nie są wykonywane są pod kierownictwem kontrahenta. Pan decyduje o czasie, kiedy świadczy Pan usługi, mając na uwadze terminy wynikające z umów. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan dla swoich kontrahentów niżej wymienione rodzaje usług, które są sklasyfikowane w grupowaniu 62.02 - usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.
W ramach tej działalności wykonuje Pan następujące czynności:
1.opracowanie dokumentacji projektowej przedsięwzięcia gospodarczego w oparciu o pomysł polegający na opracowaniu platformy Video on Demand (VoD) o profilu gastronomicznym „(…)”.
Usługa polega na opracowaniu przez Pana dokumentacji projektowej, która będzie przygotowana w postać pliku Excel zawierającego 150-200 pozycji, opisujące Platformę w zakresie technicznym i funkcjonalnym w sposób umożliwiający realizacje i stworzenie serwisu VoD o profilu gastronomicznym. Opracowanie (…) dla zamawiającego umożliwia wysłanie do producentów zapytania o cenę za platformę do budowy i zarządzani platformą (…). Jest to zbiór wymagań/funkcjonalności, które musi posiadać platforma. Opracowanie zostanie przygotowane w oparciu o przedstawione przez zamawiającego wytyczne co do elementów funkcjonalnych i procesowych wymaganych przez zamawiającego, które to elementy zostaną rozbudowane o funkcjonalności oraz wymagania techniczne będące standardem dla platform VoD umożliwiające zbudowanie i zarządzanie serwisem VOD. Zamawiający przedstawił w porozumieniu z Panem plik zawierający strukturę opisującą wymagania, która ma stanowić podstawę do stworzenia dokumentacji. W tym zakresie Zamawiający opisał Panu co chce realizować od strony biznesowej, jaki produkt/ofertę chce zaproponować klientom. W ramach tego zadania wykonał Pan analizę biznesową, a następnie opracował Pan wymagania techniczne i funkcjonalne dla takiego rozwiązania, a następnie opracował (…). Opracowanie będzie zawierać komplet funkcjonalności niezbędnych do funkcjonowania Platformy oraz funkcjonalności niezbędne do skonfigurowania „best-practices” rynkowych w zakresie budowania i zarzadzania serwisem VoD, w szczególności w kluczowych obszarach biznesowych.
2.projektowanie funkcjonalności systemu (…).
Zadanie ma charakter projektowy (analityczno-koncepcyjnym), polega na projektowaniu funkcjonalności systemu. W ramach tego zadania opracowuje Pan i projektuje funkcjonalności mające zapewnić użytkownikom (…) optymalne korzystanie z niego.
Działania obejmują w szczególności:
- analizę potrzeb i wymagań użytkowników,
- tworzenie koncepcji i przepływów funkcjonalnych,
- specyfikacja funkcji i procesów - określenie szczegółowych wymagań funkcjonalnych (co system ma robić, w jaki sposób ma realizować dany proces),
- identyfikowanie zależności między poszczególnymi modułami i opisanie warunków poprawnego działania systemu,
- opracowanie finalnej dokumentacji zawierającej opis zaprojektowanych funkcjonalności, schematy procesów i ewentualne makiety ekranów,
- przygotowanie rekomendacji dotyczących wdrożenia danych funkcjonalności w środowisku produkcyjnym.
3.projektowanie procesów biznesowych dla systemu (…).
W ramach tego zadania wykonuje Pan prace koncentrujące się na tworzeniu i udoskonalaniu procesów biznesowych, które będą realizowane przez system. Prawidłowo zaprojektowane procesy biznesowe będą kluczowe dla prawidłowego działania i efektywności systemu (…).
Główne działania realizowane przez Pana obejmują:
- analizę stanu obecnego oraz potrzeb klientów i użytkowników. Identyfikacja kluczowych uczestników procesów, wskaźników wydajności i miejsc potencjalnych usprawnień,
- definiowanie docelowych procesów biznesowych - opis zadań, przebiegu informacji oraz odpowiedzialności poszczególnych ról w obrębie systemu (…),
- ustalanie interakcji między modułami i zespołami oraz określenie warunków automatyzacji i optymalizacji działań,
- projektowanie diagramów i modeli procesów - tworzenie schematów przepływów (np. (…), (…)) dla procesów, obejmujących etapy, zasoby i cele. Wskazanie punktów kontrolnych (tzw. „checkpointów”) w procesie oraz warunków przejścia między kolejnymi etapami,
- opracowanie dokumentacji biznesowej - sporządzenie opisów procesów, planów wdrożeniowych, wytycznych dotyczących integracji z innymi systemami. Przygotowanie listy rekomendacji usprawnień (np. w zakresie automatyzacji poszczególnych etapów procesów).
4.projektowanie architektury funkcjonalnej systemu (…).
Usługa projektowania architektury funkcjonalnej (czyli opracowanie rozwiązania technicznego i koncepcyjnego) ma charakter usługi projektowo-analitycznej, opracowywanie dokumentacji, planów technicznych, koncepcji systemów. W ramach usługi jest Pan odpowiedzialny za przygotowanie i zaprojektowanie architektury funkcjonalnej rozwiązania.
Do głównych zadań w tym zakresie należy:
- analiza wymagań biznesowych i technicznych,
- projektowanie struktury modułów i komponentów,
- określenie wymogów wydajnościowych i środowiskowych,
- opracowanie dokumentacji technicznej.
5.projektowanie UX dla (…).
Usługa o charakterze projektowo-analitycznym. Zadanie koncentruje się na zaprojektowaniu sposobu funkcjonowania interfejsu użytkownika systemu (…). Projekt interfejsu powstaje w postaci dokumentu opisującego sposób działania interfejsu, dokumentacji w postaci diagramów przepływów i sekwencji opisujących sposób realizacji czynności w systemie. Dokumentacja ma umożliwić zespołowi developerskiemu zbudowanie takiego interfejsu w ramach systemu. Działania koncentrują się na tworzeniu i weryfikowaniu koncepcji interfejsów użytkownika, ukierunkowanych na poprawę doświadczeń w kontakcie z aplikacją.
Zakres prac realizowanych w zadaniu:
- Analiza potrzeb i oczekiwań użytkowników,
- Tworzenie person i scenariuszy użytkowników,
- Projektowanie interfejsów użytkownika,
- Testy użyteczności,
- Dokumentacja i rekomendacje.
Na żadnym etapie nie wykonuje Pan prac programistycznych i nie tworzy kodów oprogramowania.
Uzupełnienie stanu faktycznego
Wniosek dotyczy przychodów za 2024 rok i lata kolejne, w których będzie kontynuowana działalność opisana we wniosku.
Oprócz przychodów z działalności gospodarczej uzyskuje Pan przychody z umowy o pracę oraz przychody kapitałowe z dywidend.
Co do zasady klasyfikuje Pan swoje usługi do PKWIU 62.02.20.0, jednak podkreślenia wymaga fakt, że nie doradza Pan w zakresie oprogramowania, co zostało szczegółowo wykazane poniżej. Podkreślił Pan, że w świetle wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 stycznia 2024 r. (sygn. II FSK 487/23), organ podatkowy nie jest uprawniony do żądania od wnioskodawcy wskazania symbolu PKWiU we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Jak wskazał NSA, istotą interpretacji jest ocena prawna opisanego stanu faktycznego, a nie jego modyfikowanie czy uzupełnianie o elementy klasyfikacyjne. Oznaczenie usługi według PKWiU może mieć znaczenie pomocnicze, ale nie stanowi obowiązkowego składnika opisu. Żądanie jego wskazania stanowiłoby niedopuszczalną ingerencję w prawo wnioskodawcy do samodzielnego określenia stanu faktycznego i naruszałoby art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.
Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane pytanie uzyskał Pan przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Nie uzyskiwał Pan przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki.
Nie uzyskuje Pan (nie uzyska Pan) przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Nie uzyskuje (nie uzyska Pan) przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Wskazane czynności, tj. projektowanie UX, architektury (w rozumieniu struktury procesów biznesowych, a nie architektury systemu IT), procesów, diagramów, modeli oraz opracowywanie dokumentacji, nie były i nie są realizowane w ramach czynności związanych z projektowaniem architektury oprogramowania ani z samym programowaniem. Są to czynności o charakterze analityczno-koncepcyjnym i dokumentacyjnym, które nie ingerują w kod źródłowy, strukturę techniczną ani sposób działania oprogramowania. Nie stanowią one etapu tworzenia oprogramowania sensu stricto i nie wpływają bezpośrednio na jego funkcjonowanie w warstwie technicznej.
Podkreślił Pan, że Pana rola jako osoby odpowiedzialnej za produkt (Product Manager, Product Owner) nie polega na technicznym wytwarzaniu oprogramowania, lecz na:
i. analizie potrzeb klientów i użytkowników końcowych,
ii. planowaniu strategii rozwoju produktu,
iii. definiowaniu wymagań biznesowych i użytkowych,
iv. podejmowaniu decyzji o funkcjonalnościach i priorytetach, a nie na implementacji technicznej,
v. oraz innych podanych we wniosku.
Na rynku stanowiska Product Manager/Product Owner, są odrębnymi stanowiskami względem programisty czy architekta IT i Pana stanowisko jako Product Managera nie wymaga pisania kodu, a wiąże się z określeniem funkcjonalności oprogramowania na poziomie koncepcji, procesów biznesowych/użytkowych ale nie na poziomie wykonania oprogramowania, kodowania, architektury systemowej.
Stanowiska produktowe (np. Product Manager, Product Owner) zgodnie z przyjętymi standardami branżowymi oraz praktyką rynkową nie obejmują zadań związanych z technicznym wytwarzaniem oprogramowania. Pan na stanowisku Product Managera zgodnie z zapisami Pana umowy realizuje zadania związane ze strategią, analizą rynku, definiowaniem wymagań funkcjonalnych, procesów biznesowych/użytkowych. Różni się to diametralnie od roli programisty, którego podstawowym zadaniem jest tworzenie i modyfikacja kodu źródłowego aplikacji.
Tym samym, czynności związane z zarządzaniem produktem mają charakter zarządczo-analityczny, a nie techniczno-programistyczny.
Przygotowuje Pan opisy User stories do backlog, w formacie - Jako [typ użytkownika], chcę [coś zrobić], aby [osiągnąć cel/wartość].
Przykład „Jako osoba trenująca w domu, chcę otrzymywać codzienne przypomnienia o treningu, aby utrzymać regularność ćwiczeń.
W żadnym razie nie przygotowuje Pan wytycznych dla programistów jak dany cel osiągnąć.
Platforma = System - Zorganizowany zestaw powiązanych ze sobą komponentów - takich jak oprogramowanie, użytkownicy i procesy - które współpracują w celu realizacji określonych celów biznesowych lub operacyjnych.
Diagram - diagram to wizualna reprezentacja wymagań, procesów, struktur lub interakcji w systemie, która ma na celu: ułatwienie zrozumienia oczekiwanych funkcji i zachowań systemu, zwiększenie przejrzystości komunikacji między interesariuszami (biznesem, zespołem developerskim, testerami), wsparcie w analizie wymagań postawionych przez Product Owner’a przez zespół Developerski, ułatwieniu planowania prac deweloperskich przez zespół developerski.
Model - abstrakcyjne, uproszczone przedstawienie wybranego aspektu systemu, które służy do zrozumienia, analizy, komunikacji lub dokumentowania jego działania, struktury, danych albo procesów.
Pomiędzy Panem a Zleceniodawcą, na rzecz którego świadczy Pan wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie istnieją powiązania osobiste, ani gospodarcze. Nie jest Pan wspólnikiem w Spółce, na rzecz której świadczy Pan usługi w ramach działalności gospodarczej oraz nie pełni Pan w niej funkcji zarządczych.
Pytanie
Czy przychód z działalności usługowej wymienionej w opisie stanu faktycznego może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przychód z działalności usługowej wymienionej w opisie stanu faktycznego może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej ustawa o ryczałcie) osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie określona została definicja legalna pojęcia "pozarolnicza działalność gospodarcza", w myśl którego jest to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Podatnik może korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: a) prowadzenia aptek, b) (uchylona), c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, d) (uchylona), e) (uchylona), f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6) (uchylony).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników: 1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub 2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%.
Ponadto art. 12 ust. 1 pkt. 2 h) przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do ww. usług, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z Pani działalności obejmujących:
1. opracowanie dokumentacji projektowej przedsięwzięcia gospodarczego w oparciu o pomysł polegający na opracowaniu platformy Video on Demand (VoD) o profilu gastronomicznym „(…)”,
2. projektowanie funkcjonalności systemu (…),
3. projektowanie procesów biznesowych dla systemu (…),
4. projektowanie architektury funkcjonalnej systemu (…),
5. projektowanie UX dla (…)
- które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12%- owa oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowanie.
Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z ww. usług, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach działalności wykonuje Pan następujące czynności:
1.opracowanie dokumentacji projektowej przedsięwzięcia gospodarczego w oparciu o pomysł polegający na opracowaniu platformy Video on Demand (VoD) o profilu gastronomicznym „(…)”,
2.projektowanie funkcjonalności systemu (…),
3.projektowanie procesów biznesowych dla systemu (…),
4.projektowanie architektury funkcjonalnej systemu (…),
5.projektowanie UX dla (…).
Klasyfikuje Pan swoje usługi do PKWIU 62.02.20.0.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z ww. rozporządzeniem dział 62 PKWiU - Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane - obejmuje:
- dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,
- pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania,
- planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,
- zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,
- pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.
Natomiast klasa PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki obejmuje następujące grupowania PKWiU:
1)62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,
2)62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,
3)62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
- systemy zabezpieczające.
Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu - mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej - należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to - całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie - obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) - tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Ponadto, pojęcie „doradzać” - w świetle definicji zawartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN - oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana usługi, będące przedmiotem zapytania, mieszczące się w klasie PKWiU 62.02.20.0 mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. Za uznaniem tych usług za związane z doradztwem w zakresie oprogramowania wskazuje opis i zakres wykonywanych przez Pana czynności, które obejmują:
1.opracowanie dokumentacji projektowej przedsięwzięcia gospodarczego w oparciu o pomysł polegający na opracowaniu platformy Video on Demand (VoD) o profilu gastronomicznym „(…)”.
2.projektowanie funkcjonalności systemu (…).
3.projektowanie procesów biznesowych dla systemu (…).
4.projektowanie architektury funkcjonalnej systemu (…).
5.projektowanie UX dla (…).
Ponadto - jak Pan wskazał - użyte we wniosku sformułowanie „Platforma” = System to zorganizowany zestaw powiązanych ze sobą komponentów - takich jak oprogramowanie, użytkownicy i procesy - które współpracują w celu realizacji określonych celów biznesowych lub operacyjnych.
W tym miejscu wskazuję, że systemy wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem usługi doradztwa z nimi związane stanowią usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, co wyklucza możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Związek z oprogramowaniem wynika wprost z zakresu usług jakie świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wskazał Pan również, że świadczone usługi obejmują m.in. opracowanie zbioru wymagań/funkcjonalności, które musi posiadać platforma. W ramach tego zadania wykonał Pan analizę biznesową, a następnie opracował Pan wymagania techniczne i funkcjonalne dla takiego rozwiązania, a następnie opracował RFP. Opracowanie będzie zawierać komplet funkcjonalności niezbędnych do funkcjonowania Platformy oraz funkcjonalności niezbędne do skonfigurowania „best-practices” rynkowych w zakresie budowania i zarzadzania serwisem VoD, w szczególności w kluczowych obszarach biznesowych. Ponadto, projektuje Pan funkcjonalności systemu (…) mające zapewnić użytkownikom (…) optymalne korzystanie z niego. Również opracowuje Pan dokumentację biznesową - sporządza Pan opis procesów, planów wdrożeniowych, wytycznych dotyczących integracji z innymi systemami.
Zatem niewątpliwie świadczone przez Pana usługi są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
W świetle powyższego, trudno zaprzeczyć, że Pana usługi, objęte klasą PKWiU 62.02.20.0, nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec tego, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mieszczących się wg PKWiU w klasie 62.02.20.0, związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie - jak wynika z Pana stanowiska - stawką 8,5%.
Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
