
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 27 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 22 kwietnia 2025 r. (wpływ 28 kwietnia 2025 r.) oraz z 29 maja 2025 r. (wpływ 2 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Pan A.A. prowadzi działalność jednoosobową działalność gospodarczą od 03 stycznia 2023 roku pod firmą (…) prowadzoną pod adresem (…), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…) polegającą na:
1.weryfikacji wymagań funkcjonalnych aplikacji, planowania konsultacji w zakresie sposobu ich realizacji oraz zaplanowania najlepszego sposobu wdrożenia aplikacji dla osiągnięcia celów klienta i optymalizacji czasu na implementacje spersonalizowanego rozwiązania;
2.określaniu sposobów i konsultacji w zakresie realizacji prostej i elastycznej architektury aplikacji w warunkach środowiska teleinformatycznego konkretnego klienta, jak również oszczędzaniu czasu długoterminowego wsparcia aplikacji;
3.konsultacji w zakresie wymagań testowych na poziomie funkcjonalnym, technicznym i infrastrukturalnym, prowadzeniu szkoleń dla zespołów technicznych w zakresie użycia testów manualnych i automatycznych oraz innych narzędzi umożliwiających weryfikację jakości kodu i aplikacji;
4.ustaleniu oczekiwanych KPI (kluczowe wskaźniki produktu) wydajności aplikacji, planowanie metod weryfikacji w/w KPI, konsultacji w zakresie rozwiązań mających na celu optymalizację wydajności aplikacji na poziomie funkcjonalnym, technicznym i infrastrukturalnym, w celu osiągnięcia maksymalnego efektu w minimalnym czasie;
5.konsultacji w zakresie wdrażania aplikacji u klienta z uwzględnieniem przewidywanego czasu, liczby użytkowników oraz wartości parametrów aplikacji; konsultacji w zakresie wartości oczekiwanych KPI przed i po pierwszym uruchomieniu aplikacji w pełnym zakresie;
6.konsultacji w zakresie optymalizacji procesów dla realizacji konkretnego projektu przez dany zespół;
7.walidowaniu typowych wymagań klientów w zakresie: pomocy technicznej w obszarze technologii informatycznych nie związanych z programowaniem, dopasowywaniu istniejących procesów pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznej, ale nie związanej z programowaniem i aktywności prowadzonych przez osoby na podobnym stanowisku do wnioskodawcy;
8.definiowaniu celów rozwojowych dla zespołów wsparcia i technicznych dla osiągnięcia maksymalnej wydajności i satysfakcji klientów podczas realizacji projektów;
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy dotyczący przychodów w 2025 roku i następnych. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych, z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego, pakietów oprogramowania użytkowego, oprogramowania komputerowego pobranego z Internetu, z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Ponadto nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych, z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, w zakresie instalowania oprogramowania, związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.
Wykonywana przez Pana działalność we wskazanym wniosku w żadnym miejscu nie polega na programowaniu, lecz na czynnościach wskazanych powyżej. W ramach świadczenia usług przez Pana nie powstaje oprogramowanie komputerowe ani żadne jego elementy gotowe do użycia przez użytkownika. Prowadzona działalność jest działalnością usługową. Działania podejmowane w związku ze świadczeniem usług nie stanowią „usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego", ani nie doradza Kontrahentom w zakresie sprzętu komputerowego, zatem nie są to również „usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego". Usługi świadczone przez Pana to „usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego" mające na celu zapewnienie bezpiecznej i stabilnej pracy środowiska teleinformatycznego, mieszczące się w grupowaniu PKD 62.02 „Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki".
Świadczy Pan usługi ujęte w PKD na pozycji 62.02 i 62.01 polegające na pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, ale niezwiązane z programowaniem, czyli polegające na porównaniu czy dana aplikacja działa zgodnie lub niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami, a po wykryciu błędów zgłasza nieprawidłowości do programistów.
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 14 marca 2024 roku w sprawie o sygn. akt: I SA/Po 900/23, usługi sklasyfikowane jako usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego są odrębną jednostką od usługi związanej z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, zatem podlegają stawce 8,5% ryczałtu. Sąd w uzasadnieniu wskazał na różnice usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego od podjęcia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.
Sąd podzielił również opinie, iż systemy informatyczne są technologią informatyczną a nie oprogramowaniem i że sporne czynności nie zawiązane z tworzeniem oprogramowania są ściśle związane z doradztwem w zakresie technologii informatycznych, a nie w zakresie oprogramowania.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Pana usługi będą świadczone pod symbolem PKWiU: 62.02.10.0.
Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana przychód w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Prowadzi Pan ewidencję przychodów z podziałem na poszczególne stawki ryczałtu, w związku z czym jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.
Osiągnął Pan już pierwszy dochód z prowadzonej działalności gospodarczej;
Złożył Pan już oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym wraz z wnioskiem CEiDG w dniu 14 grudnia 2022 roku.
Ponadto informuje Pan, iż zgodnie z zmianami wprowadzonymi w PKD w 2025 roku zmienił kod PKD na 62.20.B.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w II uzupełnieniu)
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 62.02.10.0., polegających na:
1.weryfikacji wymagań funkcjonalnych aplikacji, planowania sposobu ich realizacji oraz zaplanowania najlepszego sposobu wdrożenia aplikacji dla osiągnięcia celów klienta i optymalizacji czasu na implementacje spersonalizowanego rozwiązania;
2.określaniu sposobów realizacji prostej i elastycznej architektury aplikacji w warunkach środowiska teleinformatycznego konkretnego klienta, jak również oszczędzaniu czasu długoterminowego wsparcia aplikacji;
3.przygotowaniu wymagań testowych na poziomie funkcjonalnym, technicznym i infrastrukturalnym, prowadzeniu szkoleń dla zespołów technicznych w zakresie użycia testów manualnych i automatycznych oraz innych narzędzi umożliwiających weryfikację jakości kodu i aplikacji;
4.ustaleniu oczekiwanych KPI (kluczowe wskaźniki produktu) wydajności aplikacji, planowanie metod weryfikacji w/w KPI, przygotowanie propozycji rozwiązań mających na celu optymalizację wydajności aplikacji na poziomie funkcjonalnym, technicznym i infrastrukturalnym, w celu osiągnięcia maksymalnego efektu w minimalnym czasie;
5.udziału we wdrażaniu aplikacji u klienta z uwzględnieniem przewidywanego czasu, liczby użytkowników oraz wartości parametrów aplikacji; przygotowaniu wartości oczekiwanych KPI przed i po pierwszym uruchomieniu aplikacji w pełnym zakresie;
6.przygotowaniu zoptymalizowanych procesów dla realizacji konkretnego projektu przez dany zespół;
7.walidowaniu typowych wymagań klientów w zakresie: pomocy technicznej w obszarze technologii informatycznych nie związanych z programowaniem, dopasowywaniu istniejących procesów pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznej, ale nie związanej z programowaniem i aktywności prowadzonych przez osoby na podobnym stanowisku do wnioskodawcy;
8.definiowaniu celów rozwojowych dla zespołów wsparcia i technicznych dla osiągnięcia maksymalnej wydajności i satysfakcji klientów podczas realizacji projektów;
podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług, które mieszczą się w ugrupowaniu PKWiU 62.01 i 62.02 obejmujących:
1.weryfikacji wymagań funkcjonalnych aplikacji, planowania sposobu ich realizacji oraz zaplanowania najlepszego sposobu wdrożenia aplikacji dla osiągnięcia celów klienta i optymalizacji czasu na implementacje spersonalizowanego rozwiązania;
2.określaniu sposobów realizacji prostej i elastycznej architektury aplikacji w warunkach środowiska teleinformatycznego konkretnego klienta, jak również oszczędzaniu czasu długoterminowego wsparcia aplikacji;
3.przygotowaniu wymagań testowych na poziomie funkcjonalnym, technicznym i infrastrukturalnym, prowadzeniu szkoleń dla zespołów technicznych w zakresie użycia testów manualnych i automatycznych oraz innych narzędzi umożliwiających weryfikację jakości kodu i aplikacji;
4.ustaleniu oczekiwanych KPI (kluczowe wskaźniki produktu) wydajności aplikacji, planowanie metod weryfikacji w/w KPI, przygotowanie propozycji rozwiązań mających na celu optymalizację wydajności aplikacji na poziomie funkcjonalnym, technicznym i infrastrukturalnym, w celu osiągnięcia maksymalnego efektu w minimalnym czasie;
5.udziału we wdrażaniu aplikacji u klienta z uwzględnieniem przewidywanego czasu, liczby użytkowników oraz wartości parametrów aplikacji; przygotowaniu wartości oczekiwanych KPI przed i po pierwszym uruchomieniu aplikacji w pełnym zakresie;
6.przygotowaniu zoptymalizowanych procesów dla realizacji konkretnego projektu przez dany zespół;
7.walidowaniu typowych wymagań klientów w zakresie: pomocy technicznej w obszarze technologii informatycznych nie związanych z programowaniem, dopasowywaniu istniejących procesów pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznej, ale nie związanej z programowaniem i aktywności prowadzonych przez osoby na podobnym stanowisku do wnioskodawcy;
8.definiowaniu celów rozwojowych dla zespołów wsparcia i technicznych dla osiągnięcia maksymalnej wydajności i satysfakcji klientów podczas realizacji projektów;
powinien podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. A ustawy i ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Odnosząc się do usług objętych grupowaniem 62.02.10.0 stwierdzić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Klasa ta nie obejmuje:
- usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,
- usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0
W klasie tej znajdują się trzy kategorie, które obejmują:
- PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
- PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
- PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015:
Grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
- usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
- usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
- usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
- systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje:
- usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnień wynika, że Pana usługi będą świadczone pod symbolem PKWiU: 62.02.10.0.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawodawca wprost wskazał w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Co więcej przy PKWiU 62.02.10.0 nie użył oznaczenia „ex”, co oznacza że niezależnie od wykonywanych usług czy czynności, podatnik opodatkowujący się grupowaniem PKWiU 62.02.10.0 podlega 12 % stawce ryczałtu.
Prowadzone przez Pana usługi sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.10.0 będą więc podlegały opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z powyższym Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanów faktycznych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń oraz
- zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Powołane orzeczenia sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszącymi, w związku z tym, nie mają waloru wykładni powszechnie obowiązującej. Orzeczenia sądowe są dla organu nieocenionym źródłem wiedzy i materiałem poznawczym, bieżąco wykorzystywanym w toku załatwiania spraw. Z tego względu należy pamiętać, że orzeczenia mają charakter indywidualny, nie wiążą organów podatkowych i są formalnie wiążące dla organu podatkowego tylko w konkretnej sprawie. Orzeczenia nie mają mocy prawnej precedensów i charakteru wykładni powszechnie obowiązującej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
