Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.305.2025.1.AK

Shutterstock
Opodatkowanie przychodów z usług zarządzania projektami IT ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5% dla Project Managera - Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.305.2025.1.AK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 29 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 2 maja 2018 r. pod firmą (…). Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od osób fizycznych i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.), zwanej dalej jako „ustawa o podatku dochodowym”.

Na dzień składania niniejszego wniosku przychody Wnioskodawcy są opodatkowane według zasad właściwych dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które zostały określone w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z póżn zm.), zwanej dalej jako „ustawa o ryczałcie”.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako kierownik projektu świadcząc usługi związane z zarządzaniem projektami informatyczno-wdrożeniowymi na potrzeby zleceniodawcy, obejmujące: definiowanie wizji rozwoju i utrzymania produktu dla zespołu deweloperskiego, współpraca z użytkownikami w celu poznania ich potrzeb a także przełożenie tych potrzeb na wymagania dla zespołu, dbanie o zgodność z preferencjami klientów w kontekście wizji rozwoju produktu, tworzenie roadmapy produktu, zarządzanie backlogiem produktu, ustalanie priorytetów na podstawie aktualnych wymagań, nadzór nad wszystkimi etapami tworzenia produktu, tworzenie user stories dla całego zespołu, monitorowanie i ocena postępu w pracach na każdym etapie rozwoju produktu, aktywne uczestnictwo i prowadzenie spotkań z zespołem, analiza danych i raportowanie, przedstawianie produktu wśród użytkowników i interesariuszy, opracowywanie i aktualizacja dokumentacji projektowej.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę od 2014 roku, w bieżącym okresie oraz w latach przyszłych są i będą związane z usługami opisanymi w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20 0, tj.: prowadzona działalność gospodarcza dotyczy świadczenia usług jako kierownik projektu (Project Manager).

-Wnioskodawca nie świadczy usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.

-Wnioskodawca nie wykonuje usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWIU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62 01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

-W ramach świadczonych usług Wnioskodawca nie wykonuje czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, takich jak doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, czy systemy zabezpieczające.

Wnioskodawca w dniu 21 lutego 2024 r. zawarł umowę o świadczenie usług ze spółką (...). Na podstawie art. 1 pkt 1 umowy strony ustaliły zasady współpracy, w ramach której Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej będzie świadczył usługi zarządzania projektami w IT, co dookreślone jest w załączniku nr 1 do Umowy.

Jako Project Manager / Kierownik Projektu w IT Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:

1. Definiowanie wizji rozwoju i utrzymanie produktu, w tym:

-długofalowe planowanie rozwoju produktu, uwzględniające potrzeby biznesowe oraz techniczne;

-ustalanie priorytetów na różnych horyzontach czasowych: krótkoterminowym (2 tygodnie do kwartału) i długoterminowym (kwartał - rok);

-nadzór nad nieprzewidzianymi przeszkodami i dostosowywanie planu w odpowiedzi na dynamicznie zmieniające się wymagania.

2. Współpracę z użytkownikami w celu poznania ich potrzeb oraz przełożenie tych potrzeb na wymagania dla zespołu, w tym:

-cotygodniowe spotkania z klientami w celu identyfikacji ich oczekiwań;

-prowadzenie asynchronicznych dyskusji na czacie, analiza ankiet oraz badań opinii użytkowników;

-konwersja zagadnień biznesowych na zrozumiałe wymagania techniczne dla zespołu deweloperskiego.

3. Dbanie o zgodność z preferencjami klientów w kontekście wizji rozwoju produktu, polegające na optymalizacji priorytetów tak, aby kluczowe zmiany pożądane przez klientów były realizowane w pierwszej kolejności.

4. Tworzenie roadmapy produktu, w tym:

-opracowywanie planu rozwoju produktu na okres od kwartału do roku;

-uwzględnianie potrzeb klientów i interesariuszy w strategii produktowej.

5. Zarządzanie backlogiem produktu, polegające na określaniu krótkoterminowych priorytetów (2 tygodnie do kwartału) na podstawie roadmapy oraz bieżących wymagań interesariuszy.

6. Ustalanie priorytetów na podstawie aktualnych wymagań, polegające na dynamicznym modyfikowaniu planów zespołu w odpowiedzi na zmiany zgłaszane przez klientów oraz istotnych poprawek blokujących prawidłowe funkcjonowanie produktu.

7. Nadzór nad wszystkimi etapami tworzenia produktu, w tym:

-koordynację procesu od zbierania wymagań po wdrożeniu i komunikacja zmian do klienta;

-zapewnienie spójności między wizją biznesową a techniczną realizacją produktu.

8. Tworzenie user stories dla zespołu, polegające na przygotowywaniu opisów przypadków użycia (user stories) w formie zrozumiałej dla zespołu deweloperskiego.

9. Monitorowanie i ocena postępu prac na każdym etapie rozwoju produktu, w tym:

-codzienny nadzór nad realizacją zadań oraz analiza zgodności implementacji z wymaganiami klienta;

-zbieranie feedbacku od użytkowników po wdrożeniu zmian.

10. Aktywne uczestnictwo i prowadzenie spotkań z zespołem, polegające na organizacji i moderacji spotkań dotyczących priorytetyzacji zadań.

11. Analiza danych i raportowanie, w tym:

-cotygodniowe raportowanie postępów prac zarządowi departamentu, wyjaśnianie opóźnień oraz zależności od innych zespołów;

-analiza użytkowania aplikacji poprzez narzędzia takie jak (...) oraz raporty deweloperów dotyczące zużycia zasobów aplikacji.

12. Przedstawianie produktu użytkownikom i interesariuszom, w tym:

-organizacja cyklicznych (co dwa tygodnie) prezentacji postępów prac dla klientów i interesariuszy;

-moderacja spotkań i koordynacja prezentacji zespołu deweloperskiego.

13. Opracowywanie i aktualizacja dokumentacji projektowej, polegająca na zapewnieniu aktualności dokumentacji po każdym nowym wdrożeniu, we współpracy z zespołem technicznym.

Wnioskodawca wystąpił do GUS z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji świadczonej usługi. W piśmie z dnia 18.03.2025 r. (...) Dyrektor Urzędu Statystycznego potwierdził, że usługi zarządzania projektami informatycznymi, obejmujące planowanie projektów, zarządzanie zespołami projektowymi, egzekwowanie zadań projektowych, kontrolę i monitorowanie projektów, zarządzanie ryzykiem i problemami projektowymi podlega klasyfikacji do grupowania 70.22.20.0 PKWiU „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów.

Wnioskodawca nie uzyskuje innych przychodów niż z prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej.

W każdym z lat podatkowych, których dotyczy wniosek (tzn. od roku 2024 i przyszłych), w odniesieniu do prowadzonej działalności nie występują i nie będą występować negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie.

W odniesieniu do roku każdego z lat podatkowych przychody Wnioskodawcy nie przekroczyły kwoty 2.000.000 euro.

Wnioskodawca jest podmiotem, który ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności, które podejmuje w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług na rzecz Kontrahenta.

Czynności, o których mowa we wniosku, nie są wykonywane są pod kierownictwem Kontrahenta. Wnioskodawca decyduje o czasie, kiedy świadczy usługi, mając na uwadze interes ekonomiczny i potrzeby Usługobiorcy.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pomiędzy Wnioskodawcą, a zleceniodawcą na rzecz którego Wnioskodawca świadczy i będzie świadczył wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie istnieją i nie będą istniały jakieś powiązania osobiste, czy gospodarcze. W szczególności należy wskazać, że Wnioskodawca nie jest wspólnikiem w spółce będącej kontrahentem ani nie pełni w niej funkcji zarządczych. Dodatkowo poinformowano, że Wnioskodawca nie był w przeszłości pracownikiem zleceniodawcy.

Opisane we wniosku czynności wykonywane przez Wnioskodawcę jako Project Manager/Kierownik Projektu IT dotyczą zarówno stanu faktycznego (2024) jak i zdarzenia przyszłego (lata kolejne).

Wnioskodawca nie zmienił i nie zmieni zakresu świadczonych usług. Celem Wnioskodawcy jest upewnienie się, że właściwie klasyfikował dotychczas wykonywane usługi oraz chciałby mieć potwierdzenie „na przyszłość”, że te same usługi są klasyfikowane w ten sam sposób.

Pytanie

Czy przychód z działalności usługowej wykonywanej w 2024 r. i kolejnych latach podatkowych (zdarzenie przyszłe) związanej ze świadczeniem usług Project Managera może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Na podstawę art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie określona została definicja legalna pojęcia „pozarolnicza działalność gospodarcza”, w myśl którego jest to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy

a) uzyskali przychody z tej działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Podatnik może korzystać z opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowania w formę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu

a)prowadzenia aptek

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawianych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka;

d) jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmiana opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6) (uchylony).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określone w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

W kontekście rozpatrywanej sprawy na szczególną uwagę zasługuje art. 12 ust. 1 pkt 5 Iit. a ustawy o ryczałcie, w myśl którego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od taktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Biorąc pod uwagę treść art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie należy wskazać, że działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że uzyskiwany przez Niego przychód może być rozliczony w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone przez Wnioskodawcę usługi mają charakter opisany w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, oraz zostały potwierdzone pismem z Urzędu Statystycznego z dnia 18.03.2025 r. tj.:

* usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

* usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,

* usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie stawką 15% opodatkowane jest świadczenie usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zatem w tym konkretnym przypadku jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem została przypisana stawka 15%, sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 - doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 - doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Innym zaś usługom, a konkretnie w przypadku Wnioskodawcy - usługom zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa, została przypisana stawka ryczałtu 8,5%.

W świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzania.

Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (Usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).

Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania. Doradztwo to „udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem” (zob. Nowy Słownik Języka Polskiego pod redakcją E. Sobol, Warszawa 2002; s. 147 - dalej NSJP). Zarządzanie natomiast to „polecenie, wskazówka do wykonania, dyspozycja, rozporządzenie” (NJSP, s. 1242). Ponieważ nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia (zob. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 2005, s. 238) usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać stawkę 8,5%, odmienną od stawki dotyczącej doradztwa, która to stawka dla doradztwa wynosiłaby 15% (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym - PKWiU 70.22.16.).

Tożsame stanowisko w przywołanej argumentacji zostało zaprezentowane w interpretacji z dnia 24 czerwca 2024 numer 0114-KDWP.4011.53.2024.2.IG.

Kierownik projektu (Project Manager), zgodnie z opublikowanymi wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa, lecz zarządzania projektami, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolowi zaś temu została przyporządkowana stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli stawka dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Podsumowując powyższe należy wskazać, że:

1)Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 2 maja 2018 r., mieszczącą się w grupowaniu: PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

2)opis wykonywanych czynności wskazuje, że Wnioskodawca wykonuje usługę zarządzania projektami, a działalność ta stanowi działalność usługową w rozumieniu przepisów ustawy;

3)Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów;

4)w przypadku Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia z art 8 ustawy;

5)przychody Wnioskodawcy nie przekroczyły kwoty 2.000.000 euro w żadnym z lat podatkowych.

Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że Wnioskodawca może opodatkować przychody uzyskiwane ze swojej działalności jako Project Managera ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych o stawce 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na podstawie art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej ustawą o CEIDG”.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan od 2 maja 2018 r. jednoosobową działalność gospodarczą. Pana przychody są opodatkowane według zasad właściwych dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzi Pan działalność gospodarczą jako kierownik projektu świadcząc usługi związane z zarządzaniem projektami informatyczno-wdrożeniowymi na potrzeby zleceniodawcy, obejmujące: definiowanie wizji rozwoju i utrzymania produktu dla zespołu deweloperskiego, współpracę z użytkownikami w celu poznania ich potrzeb a także przełożenie tych potrzeb na wymagania dla zespołu, dbanie o zgodność z preferencjami klientów w kontekście wizji rozwoju produktu, tworzenie roadmapy produktu, zarządzanie backlogiem produktu, ustalanie priorytetów na podstawie aktualnych wymagań, nadzór nad wszystkimi etapami tworzenia produktu, tworzenie user stories dla całego zespołu, monitorowanie i ocena postępu w pracach na każdym etapie rozwoju produktu, aktywne uczestnictwo i prowadzenie spotkań z zespołem, analiza danych i raportowanie, przedstawianie produktu wśród użytkowników i interesariuszy, opracowywanie i aktualizacja dokumentacji projektowej.

-nie świadczy Pan usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.

-nie wykonuje Pan usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWIU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62 01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

-w ramach świadczonych usług nie wykonuje Pan czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, takich jak doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, czy systemy zabezpieczające.

W dniu 21 lutego 2024 r. zawarł Pan umowę o świadczenie usług ze Spółką – na podstawie umowy strony ustaliły zasady współpracy, w ramach której będzie świadczył Pan usługi zarządzania projektami w IT. Jako Project Manager/Kierownik Projektu w IT wykonuje Pan następujące czynności:

1. Definiowanie wizji rozwoju i utrzymanie produktu, w tym:

-długofalowe planowanie rozwoju produktu, uwzględniające potrzeby biznesowe oraz techniczne;

-ustalanie priorytetów na różnych horyzontach czasowych: krótkoterminowym (2 tygodnie do kwartału) i długoterminowym (kwartał - rok);

-nadzór nad nieprzewidzianymi przeszkodami i dostosowywanie planu w odpowiedzi na dynamicznie zmieniające się wymagania.

2. Współpracę z użytkownikami w celu poznania ich potrzeb oraz przełożenie tych potrzeb na wymagania dla zespołu, w tym:

-cotygodniowe spotkania z klientami w celu identyfikacji ich oczekiwań;

-prowadzenie asynchronicznych dyskusji na czacie, analiza ankiet oraz badań opinii użytkowników;

-konwersja zagadnień biznesowych na zrozumiałe wymagania techniczne dla zespołu deweloperskiego.

3. Dbanie o zgodność z preferencjami klientów w kontekście wizji rozwoju produktu, polegające na optymalizacji priorytetów tak, aby kluczowe zmiany pożądane przez klientów były realizowane w pierwszej kolejności.

4. Tworzenie roadmapy produktu, w tym:

-opracowywanie planu rozwoju produktu na okres od kwartału do roku;

-uwzględnianie potrzeb klientów i interesariuszy w strategii produktowej.

5. Zarządzanie backlogiem produktu, polegające na określaniu krótkoterminowych priorytetów (2 tygodnie do kwartału) na podstawie roadmapy oraz bieżących wymagań interesariuszy.

6. Ustalanie priorytetów na podstawie aktualnych wymagań, polegające na dynamicznym modyfikowaniu planów zespołu w odpowiedzi na zmiany zgłaszane przez klientów oraz istotnych poprawek blokujących prawidłowe funkcjonowanie produktu.

7. Nadzór nad wszystkimi etapami tworzenia produktu, w tym:

-koordynację procesu od zbierania wymagań po wdrożeniu i komunikacja zmian do klienta;

-zapewnienie spójności między wizją biznesową a techniczną realizacją produktu.

8. Tworzenie user stories dla zespołu, polegające na przygotowywaniu opisów przypadków użycia (user stories) w formie zrozumiałej dla zespołu deweloperskiego.

9. Monitorowanie i ocena postępu prac na każdym etapie rozwoju produktu, w tym:

-codzienny nadzór nad realizacją zadań oraz analiza zgodności implementacji z wymaganiami klienta;

-zbieranie feedbacku od użytkowników po wdrożeniu zmian.

10. Aktywne uczestnictwo i prowadzenie spotkań z zespołem, polegające na organizacji i moderacji spotkań dotyczących priorytetyzacji zadań.

11. Analiza danych i raportowanie, w tym:

-cotygodniowe raportowanie postępów prac zarządowi departamentu, wyjaśnianie opóźnień oraz zależności od innych zespołów;

-analiza użytkowania aplikacji poprzez narzędzia takie jak (...) oraz raporty deweloperów dotyczące zużycia zasobów aplikacji.

12. Przedstawianie produktu użytkownikom i interesariuszom, w tym:

-organizacja cyklicznych (co dwa tygodnie) prezentacji postępów prac dla klientów i interesariuszy;

-moderacja spotkań i koordynacja prezentacji zespołu deweloperskiego.

13. Opracowywanie i aktualizacja dokumentacji projektowej, polegająca na zapewnieniu aktualności dokumentacji po każdym nowym wdrożeniu, we współpracy z zespołem technicznym.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów. Nie uzyskuje Pan innych przychodów niż z prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej. W każdym z lat podatkowych, których dotyczy wniosek (tzn. od roku 2024 i przyszłych), w odniesieniu do prowadzonej działalności nie występują i nie będą występować negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie. W odniesieniu do każdego z lat podatkowych Pana przychody nie przekroczyły kwoty 2.000.000 euro. Jest Pan podmiotem, który ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności, które podejmuje w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług na rzecz Kontrahenta. Czynności, o których mowa we wniosku, nie są wykonywane są pod kierownictwem Kontrahenta. Decyduje Pan o czasie, kiedy świadczy usługi, mając na uwadze interes ekonomiczny i potrzeby Usługobiorcy. Prowadzona przez Pana działalność spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pomiędzy Panem, a zleceniodawcą na rzecz którego świadczy i będzie Pan świadczył wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie istnieją i nie będą istniały jakiekolwiek powiązania osobiste, czy gospodarcze. W szczególności nie jest Pan wspólnikiem w spółce będącej kontrahentem ani nie pełni w niej funkcji zarządczych. Dodatkowo nie był Pan w przeszłości pracownikiem zleceniodawcy.

Wystąpił Pan do GUS z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji świadczonej usługi. W piśmie z dnia 18.03.2025 r. (...) Dyrektor Urzędu Statystycznego potwierdził, że usługi zarządzania projektami informatycznymi, obejmujące planowanie projektów, zarządzanie zespołami projektowymi, egzekwowanie zadań projektowych, kontrolę i monitorowanie projektów, zarządzanie ryzykiem i problemami projektowymi podlegają klasyfikacji do grupowania 70.22.20.0 PKWiU „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.