
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 maja 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od dnia 2 kwietnia 2022 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi na rzecz podmiotów gospodarczych na terenie Polski oraz innych krajów Unii Europejskiej. Jest Pani czynnym podatnikiem VAT oraz rozlicza podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zakres wykonywanych przez Panią usług obejmuje prace o charakterze budowlano-montażowym, instalacyjnym oraz specjalistycznym, w szczególności:
–prefabrykację, montaż oraz instalację rurociągów i systemów hydraulicznych,
–montaż elementów konstrukcyjnych i urządzeń przemysłowych,
–wykonywanie prac ślusarskich, malarskich, instalacyjnych i pomocniczych,
–wykonywanie instalacji elektrycznych.
Usługi te będą realizowane głównie jako podwykonawca na zlecenie firm prowadzących inwestycje budowlane, modernizacyjne lub remontowe. Prace będą wykonywane na terenie zakładów przemysłowych, stoczni, hal produkcyjnych, lokali usługowych oraz obiektów w trakcie budowy lub remontu.
Materiały i gotowe elementy niezbędne do realizacji usług będą dostarczane przez zleceniodawców. Pani nie będzie dostarczać materiałów we własnym zakresie, ani nie będzie prowadzić sprzedaży towarów. Pani usługi polegają wyłącznie na wykonywaniu robót montażowo-instalacyjnych.
Planowane usługi klasyfikuje Pani według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w szczególności w następujących grupowaniach:
–PKWiU 42.99.10.0 – Roboty budowlane związane z budową obiektów inżynieryjnych,
–PKWiU 43.99.50.0 – Roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji stalowych i hydraulicznych,
–PKWiU 43.22.10.0 – Montaż systemów hydraulicznych,
–PKWiU 43.22.20.0 – Montaż rurociągów,
–PKWiU 42.21.21.0 – Budowa silników i pieców przemysłowych (usługi związane z montażem i instalacją),
–PKWiU 43.21.10.2 – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych,
–PKWiU 43.99.9 – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych (w tym malowanie, szlifowanie, obróbka elementów metalowych).
Uzupełnienie
Wskazała Pani, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest Pani polskim rezydentem podatkowym, co oznacza, że podlega opodatkowaniu w Polsce od całości dochodów, niezależnie od miejsca ich osiągania. Pani centrum interesów życiowych i gospodarczych znajduje się w Polsce, a usługi są świadczone zarówno na terytorium Polski, jak i poza jej granicami. Usługi będą świadczone na terenie Szwecji, Belgii.
Zgodnie z art. 5 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji z dnia 19 listopada 2004 r. (Dz. U. 2006 nr 26 poz. 193) oraz art. 5 umowy z Królestwem Belgii z dnia 20 sierpnia 2001 r. (Dz.U. 2004 nr 211 poz. 2139), pojęcie „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa. Może to obejmować m.in.:
•siedzibę zarządu,
•filię,
•biuro,
•fabrykę,
•warsztat,
•kopalnię, szyb naftowy lub gazowy, kamieniołom albo każde inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych,
•a także plac budowy lub prace instalacyjne lub montażowe trwające dłużej niż określony w umowie okres (np. 12 miesięcy).
W związku z powyższym, wskazała Pani, że jest rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzącym działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce. Usługi świadczy Pani również okazjonalnie na terytorium Królestwa Szwecji oraz Królestwa Belgii. Mają one charakter wyłącznie tymczasowy i incydentalny. W żadnym z tych państw:
•nie posiada Pani stałej placówki,
•nie korzysta Pani z biura, warsztatu, magazynu, zaplecza technicznego ani żadnego innego miejsca prowadzenia działalności,
•nie przekracza Pani progów czasowych określonych w umowach, których spełnienie skutkowałoby uznaniem, że powstał zakład (np. 12 miesięcy dla robót budowlanych).
W związku z powyższym, wskazała Pani, że nie posiada zakładu w rozumieniu art. 5 ww. umów międzynarodowych.
Zgodnie z art. 7 tych umów, dochody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług w Szwecji i Belgii podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, jako państwie Pani rezydencji podatkowej.
Złożyła Pani pisemne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w dniu 2 kwietnia 2022 r. Oświadczenie to zostało złożone do naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca Pani zamieszkania.
Będzie prowadziła i prowadzi Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.). Ewidencja ta będzie prowadzona w sposób zgodny z wymaganiami ustawowymi, zapewniającym precyzyjne rozliczenie przychodów z poszczególnych rodzajów działalności.
W odpowiedzi na pytanie, jakie dokładnie czynności będzie Pani wykonywać w ramach świadczonych usług wskazała Pani:
1.Prefabrykacja, budowa, montaż i instalacja konstrukcji czy systemów hydraulicznych (...)
2.Prace ślusarskie, takie jak szlifowanie, cięcie i formowanie rur oraz innych elementów metalowych, (...).
3.Usługi instalacji elektrycznych wykonywane wyłącznie na lądzie, w różnego rodzaju obiektach budowlanych – (...).
Ww. zadania, tj.
–prefabrykację, montaż oraz instalację rurociągów i systemów hydraulicznych;
–montaż elementów konstrukcyjnych i urządzeń przemysłowych;
–wykonywanie prac ślusarskich, malarskich, instalacyjnych i pomocniczych;
–wykonywanie instalacji elektrycznych
będzie Pani wykonywać na podstawie odrębnych umów/zleceń. Za świadczenie ww. usług będzie Pani otrzymywać odrębne wynagrodzenia.
Usługi będą realizowane na obiektach budowlanych, które spełniają definicję obiektu budowlanego w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.). Prace wykonywane są na lądzie, w tym w halach produkcyjnych oraz na innych obiektach infrastrukturalnych, które często znajdują się w pobliżu stoczni. Do obiektów tych zaliczają się m.in. stacje pomp, systemy nawadniające, zbiorniki wodne oraz instalacje hydrauliczne służące do transportu i regulacji przepływu wody. W ramach wykonywanych usług realizowane są prace budowlano-montażowe, takie jak fundamentowanie oraz montaż elementów instalacji technicznych, które stanowią trwałą część tych obiektów.
Nie uzyskuje Pani przychodów z innych źródeł.
W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pani korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie uzyskała Pani przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej równowartości 2 000 000 euro. Nie uzyskała Pani przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy.
Zweryfikowała Pani wskazane we wniosku grupowania PKWiU. Doprecyzowała Pani, że grupowania PKWiU 42.99.10.0 oraz PKWiU 43.22.10.0 zostały ujęte we wniosku omyłkowo i nie będą stosowane przy klasyfikacji świadczonych usług. Prawidłowe grupowania, zgodne z zakresem Pani działalności oraz obowiązującą klasyfikacją PKWiU, to w szczególności:
•PKWiU 43.99.50.0 – Roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji stalowych i hydraulicznych,
•PKWiU 43.22.20.0 – Montaż rurociągów,
•PKWiU 42.21.21.0 – Budowa silników i pieców przemysłowych (usługi związane z montażem i instalacją),
•PKWiU 43.21.10.2 – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych,
•PKWiU 43.99.9 – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych (w tym malowanie, szlifowanie, obróbka elementów metalowych).
Wskazała Pani, że powyższe grupowania zostały zweryfikowane w oparciu o aktualną Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wraz z jej wyjaśnieniami.
Pytanie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia opisanych wyżej usług budowlano-montażowych i instalacyjnych, sklasyfikowanych w działach 42 i 43 PKWiU, będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia opisanych wyżej usług budowlano-montażowych i instalacyjnych, klasyfikowanych w działach 42 oraz 43 PKWiU, będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi świadczone przez Panią będą miały charakter robót budowlanych, montażowych oraz instalacyjnych, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz utrwaloną praktyką interpretacyjną. Świadczone usługi nie będą miały charakteru usług konserwacyjnych, doradczych, serwisowych ani projektowych.
Usługi te będą wykonywane głównie w ramach podwykonawstwa, z materiałów powierzonych przez kontrahentów, na terenach budów, zakładów przemysłowych i innych obiektów.
W związku z powyższym, uznaje Pani, że opisane usługi mogą być opodatkowane stawką ryczałtu 5,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418). Zgodnie z powołanym przepisem:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1)obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
2)budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
3)budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
(…)
7)robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja ta obejmuje następujące działy:
–Dział 41 – budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,
–Dział 42 – budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
–Dział 43 – roboty budowlane specjalistyczne.
Sekcja F - obiekty budowlane i roboty budowlane, obejmuje:
–budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
–roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi na rzecz podmiotów gospodarczych na terenie Polski oraz innych krajów Unii Europejskiej. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazała Pani, że jest polskim rezydentem podatkowym, co oznacza, że podlega opodatkowaniu w Polsce od całości dochodów, niezależnie od miejsca ich osiągania. Pani centrum interesów życiowych i gospodarczych znajduje się w Polsce, a usługi są świadczone zarówno na terytorium Polski, jak i poza jej granicami – w Szwecji i Belgii. Wskazała Pani, że nie posiada zakładu w rozumieniu art. 5 umów międzynarodowych podpisanych z ww. krajami.
Zakres wykonywanych przez Panią usług obejmuje prace o charakterze budowlano-montażowym, instalacyjnym oraz specjalistycznym, w szczególności:
–prefabrykację, montaż oraz instalację rurociągów i systemów hydraulicznych,
–montaż elementów konstrukcyjnych i urządzeń przemysłowych,
–wykonywanie prac ślusarskich, malarskich, instalacyjnych i pomocniczych,
–wykonywanie instalacji elektrycznych.
Wskazała Pani, że usługi będą realizowane na obiektach budowlanych, które spełniają definicję obiektu budowlanego w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane. Prace wykonywane są na lądzie, w tym w halach produkcyjnych oraz na innych obiektach infrastrukturalnych, które często znajdują się w pobliżu stoczni. Do obiektów tych zaliczają się m.in. stacje pomp, systemy nawadniające, zbiorniki wodne oraz instalacje hydrauliczne służące do transportu i regulacji przepływu wody. W ramach wykonywanych usług realizowane są prace budowlano-montażowe, takie jak fundamentowanie oraz montaż elementów instalacji technicznych, które stanowią trwałą część tych obiektów. Jako właściwe grupowania PKWiU dla świadczonych usług wskazała Pani następujące grupowania PKWiU: 43.99.50.0, 43.22.20.0, 42.21.21.0, 43.21.10.2, 43.99.9.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w przypadku, gdy opisane we wniosku usługi – jak wynika z okoliczności sprawy – będą realizowane na obiektach budowlanych, o których mowa w art. 3 pkt 1 Prawa budowlanego i będą świadczone w ramach ich budowy, przebudowy, montażu, remontu lub rozbiórki, to do przychodów, które Pani uzyska z tego tytułu, jako przychodów z robót budowlanych, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 5,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia opisanych usług, które nie będą dotyczyły budowy, przebudowy, montażu, remontu lub rozbiórki obiektu budowlanego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy. Tym samym nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
