Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.324.2025.2.BR

Shutterstock
Stawka ryczałtu dla usług wspomagających działalność gospodarczą według PKWiU 82.99.19.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.324.2025.2.BR

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 25 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z – brak daty sporządzenia (wpływ 8 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 15 września 2021 r. W nawiązaniu do umowy zawartej (…) kwietnia 2025 r., której przedmiotem jest świadczenie usług obejmujących szeroko pojęte wsparcie w zakresie sprzedaży produktów i usług OZE (odnawialnych źródeł energii), usługi zawarte w umowie obejmują m.in.:

1)aktywną sprzedaż i promocję produktów związanych z OZE;

2)profesjonalną obsługę klienta indywidualnego i biznesowego;

3)doradztwo w zakresie doboru rozwiązań technicznych;

4)przygotowanie ofert i prezentacji;

5)utrzymywanie relacji z klientami i budowanie bazy kontaktów;

6)udział w działaniach marketingowych oraz eventach branżowych;

7)analizę rynku i konkurencji;

8)współpracę z działem projektowym w zakresie dostosowania rozwiązań do potrzeb klientów;

9)prowadzenie dokumentacji sprzedażowej oraz raportowanie wyników.

Wszystkie powyższe czynności mają charakter usług pomocniczych i wspierających działalność operacyjną przedsiębiorstwa, a nie stanowią bezpośredniego wykonania usług instalacyjnych, budowlanych ani doradztwa technicznego w rozumieniu odrębnych przepisów.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1)czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odp. Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, ponieważ przebywa Pani tu na stałe i tu znajduje się centrum Pani interesów życiowych i gospodarczych.

2)jakie dokładnie czynności wykonuje Pani w ramach świadczonych przez Panią usług wsparcia w zakresie sprzedaży produktów i usług OZE przedstawionych we wniosku? Należy szczegółowo wskazać na czym konkretnie polegają Pani czynności w zakresie:

a)aktywnej sprzedaży i promocji produktów związanych z OZE;

b)profesjonalnej obsługi klienta indywidualnego i biznesowego;

c)doradztwa w zakresie doboru rozwiązań technicznych;

d)przygotowania ofert i prezentacji;

e)utrzymywania relacji z klientami i budowania bazy kontaktów;

f)udziału w działaniach marketingowych oraz eventach branżowych;

g)analizy rynku i konkurencji;

h)współpracy z działem projektowym w zakresie dostosowania rozwiązań do potrzeb klientów;

i)prowadzenia dokumentacji sprzedażowej oraz raportowania wyników.

Proszę o ich szczegółowe i wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:

1)na czym konkretnie polegają wymienione przez Panią czynności:

2)czego dotyczą?

3)jaki jest ich zakres?

4)co jest ich efektem?

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z dziewięciu wyżej wymienionych w lit. a-i przez Panią czynności.

Odp. Opis czynności w ramach usług wsparcia sprzedaży inwerterów i systemów BESS:

a)aktywna sprzedaż i promocja produktów związanych z OZE: aktywnie promuje i sprzedaje Pani falowniki fotowoltaiczne oraz systemy magazynowania energii (BESS) klientom biznesowym – instalatorom, projektantom oraz inwestorom. Działania obejmują prezentacje produktowe, doradztwo produktowe i negocjacje handlowe. Efekt: zawarcie umów, rozwój sieci sprzedaży;

b)profesjonalna obsługa klienta indywidualnego i biznesowego: świadczy Pani wsparcie klientom na każdym etapie sprzedaży – od pierwszego kontaktu, przez ofertowanie, aż po wsparcie posprzedażowe. Pomaga Pani także w analizie projektów (…) i dobiera Pani odpowiednie komponenty (inwertery, magazyny). Efekt: finalizacja sprzedaży, długoterminowa współpraca;

c)doradztwo w zakresie doboru rozwiązań technicznych: w oparciu o przesłane przez klienta dane techniczne dotyczące instalacji fotowoltaicznej lub systemu magazynowania energii analizuje Pani podstawowe parametry (moc, napięcie, profil zużycia). Na tej podstawie wspólnie z wyspecjalizowanym działem technicznym dobiera Pani odpowiednie modele falowników i konfigurację systemów magazynowania energii, uwzględniając wymagania klienta oraz obowiązujące normy i warunki przyłączenia do sieci. Efekt: rekomendacja optymalnego rozwiązania technicznego i ekonomicznego, gotowego do wdrożenia w konkretnym projekcie;

d)przygotowanie ofert i prezentacji: tworzy Pani oferty handlowe dopasowane do projektów klientów, prezentuje Pani produkty podczas spotkań online i branżowych wydarzeń. Efekt: przekazanie kompletnej oferty umożliwiającej klientowi podjęcie decyzji zakupowej;

e)utrzymywanie relacji z klientami i budowanie bazy kontaktów: zarządza Pani relacjami z istniejącymi klientami i aktywnie rozwija Pani sieć kontaktów biznesowych w branży OZE. Efekt: wzrost liczby zamówień, rekomendacje, lojalność klientów;

f)udział w działaniach marketingowych oraz eventach branżowych: reprezentuje Pani firmę podczas targów branżowych (np. (…)), konferencji oraz spotkań B2B, gdzie prezentuje Pani ofertę produktową oraz prowadzi Pani rozmowy z potencjalnymi partnerami i klientami. Efekt: zwiększenie rozpoznawalności marki (…), pozyskiwanie nowych kontaktów i leadów sprzedażowych;

g)analiza rynku i konkurencji: śledzi Pani zmiany cenowe, trendy produktowe oraz działania konkurencji, co pozwala dostosować ofertę i strategię sprzedaży do realiów rynkowych. Efekt: lepsza konkurencyjność oferty;

h)współpraca z działem projektowym: przekazuje Pani informacje projektowe do działu technicznego – np. dane o konfiguracji systemu, mocy wymaganej przez klienta, lokalizacji projektu – w celu opracowania szczegółowych rozwiązań i dokumentacji. Efekt: przygotowanie spersonalizowanych propozycji technicznych;

i)prowadzenie dokumentacji sprzedażowej i raportowanie: prowadzi Pani ewidencję ofert i zamówień, tworzy Pani miesięczne raporty sprzedażowe, rejestruje Pani działania handlowe. Efekt: przejrzystość działań, kontrola postępów sprzedażowych.

3)czy świadczy Pani usługi będące przedmiotem wniosku w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odp. Nie wykonuje Pani działalności w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

4)czy prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odp. Prowadzona przez Panią działalność ma charakter usługowy, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

5)czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to czy prowadzi Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?

Odp. Nie osiąga Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

6)jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Panią usługi wsparcia w zakresie sprzedaży produktów i usług OZE, których dotyczy wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla usług będących przedmiotem zapytania).

Odp. Świadczone przez Panią usługi klasyfikuje Pani jako: PKWiU 82.99.19.0 – „Pozostałe usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane”, ponieważ obejmują wsparcie sprzedażowe, marketingowe i analityczne w zakresie produktów technicznych (inwerterów i magazynów energii).

Pytanie

Czy przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług wspomagających działalność gospodarczą, polegających m.in. na aktywnej sprzedaży i doradztwie w zakresie produktów OZE (odnawialnych źródeł energii), przygotowywaniu ofert, obsłudze klienta, analizie rynku oraz wsparciu działań projektowych i marketingowych – sklasyfikowanych według PKWiU 82.99.19.0 – mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług wspomagających działalność gospodarczą, takich jak aktywna sprzedaż produktów OZE, przygotowywanie ofert handlowych, doradztwo w zakresie wyboru rozwiązań, obsługa klienta, udział w działaniach marketingowych oraz współpraca z działem projektowym, klasyfikują się do grupowania PKWiU 82.99.19.0 – „Pozostałe usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5b i 5c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz załącznikiem nr 2 do tej ustawy, usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 82.99.19.0 mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki: 8,5% – do kwoty 100 000 zł przychodów rocznie, 12% – powyżej tej kwoty. Zakres świadczonych przez Panią usług nie obejmuje czynności inżynieryjnych, budowlanych, doradztwa technicznego ani usług wymagających odrębnych koncesji czy uprawnień zawodowych. Działalność polega wyłącznie na wspieraniu procesów sprzedaży, obsługi klienta oraz koordynacji działań operacyjnych, marketingowych i organizacyjnych.

W związku z powyższym uważa Pani, że przychody uzyskiwane z tytułu powyższych czynności mogą być prawidłowo opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym według wskazanych stawek, a ich klasyfikacja w PKWiU 82.99.19.0 jest właściwa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-   prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podkreślam, że zakwalifikowanie wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Według art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług:

obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu:

a)przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a,

b)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym,

c)świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55),

d)świadczenia usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1),

e)wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72),

f)wynajmu i dzierżawy:

-samochodów osobowych i furgonetek, bez kierowcy (PKWiU 77.11.10.0),

-pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), bez kierowcy (PKWiU 77.12.1),

-środków transportu wodnego bez załogi (PKWiU 77.34.10.0),

-środków transportu lotniczego bez załogi (PKWiU 77.35.10.0),

-pojazdów szynowych (bez obsługi) (PKWiU 77.39.11.0),

-kontenerów (PKWiU 77.39.12.0),

-motocykli, przyczep kempingowych i samochodów z częścią mieszkalną, bez kierowcy (PKWiU 77.39.13.0),

-własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40),

g)świadczenia usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem (PKWiU dział 87);

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a-c ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%:

a)przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

b)przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0),

c)przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 15 września 2021 r. Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, ponieważ przebywa Pani tu na stałe i tu znajduje się centrum Pani interesów życiowych i gospodarczych. Nie wykonuje Pani działalności w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Prowadzona przez Panią działalność ma charakter usługowy, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Nie osiąga Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Świadczone przez Panią usługi, szczegółowo opisane w uzupełnieniu wniosku, klasyfikuje Pani jako: PKWiU 82.99.19.0 – „Pozostałe usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane, ponieważ obejmują wsparcie sprzedażowe, marketingowe i analityczne w zakresie produktów technicznych (inwerterów i magazynów energii). W nawiązaniu do umowy zawartej (…) kwietnia 2025 r., której przedmiotem jest świadczenie usług obejmujących szeroko pojęte wsparcie w zakresie sprzedaży produktów i usług OZE (odnawialnych źródeł energii), usługi zawarte w umowie obejmują m.in.: aktywną sprzedaż i promocję produktów związanych z OZE; profesjonalną obsługę klienta indywidualnego i biznesowego; doradztwo w zakresie doboru rozwiązań technicznych; przygotowanie ofert i prezentacji; utrzymywanie relacji z klientami i budowanie bazy kontaktów; udział w działaniach marketingowych oraz eventach branżowych; analizę rynku i konkurencji; współpracę z działem projektowym w zakresie dostosowania rozwiązań do potrzeb klientów; prowadzenie dokumentacji sprzedażowej oraz raportowanie wyników. Wszystkie powyższe czynności mają charakter usług pomocniczych i wspierających działalność operacyjną przedsiębiorstwa, a nie stanowią bezpośredniego wykonania usług instalacyjnych, budowlanych ani doradztwa technicznego w rozumieniu odrębnych przepisów.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Stosownie do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), sekcja N – Usługi administrowania i usługi wspierające – obejmuje m.in. dział 82 – Usługi związane z administracyjną obsługą biura i pozostałe usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej.

W dziale 82 sklasyfikowane są m.in. takie usługi, jak pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.99.19.0).

Odnosząc się zatem do świadczonych przez Panią usług wspomagających działalność gospodarczą, które sklasyfikowała Pani do kodu PKWiU 82.99.19.0 – „Pozostałe usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane” wskazuję, że art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wprost ustalił dla usług objętych grupowaniem PKWiU 82.9 stawkę 15%.

Zatem przychody, które Pani uzyskuje ze świadczenia usług wspomagających działalność gospodarczą, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 82.99.19.0 – „Pozostałe usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane”, są opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług nie znajdzie zastosowania stawka podatku w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne bowiem przepis ten odnosi się do szeregu usług, przy czym świadczone przez Panią usługi wspomagające działalność gospodarczą, polegające m.in. na aktywnej sprzedaży i doradztwie w zakresie produktów OZE (odnawialnych źródeł energii), przygotowywaniu ofert, obsłudze klienta, analizie rynku oraz wsparciu działań projektowych i marketingowych, mieszczące się w pozycji PKWiU 82.99.19.0 nie zostały wymienione w żadnej literze tego przepisu. Wykonywane przez Panią usługi nie zostały również wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 5b i 5c omawianej ustawy. 

Mając na względzie powołane przepisy oraz opisane okoliczności sprawy stwierdzam, że dla uzyskiwanych przez Panią przychodów ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług wspomagających działalność gospodarczą, polegających m.in. na aktywnej sprzedaży i doradztwie w zakresie produktów OZE (odnawialnych źródeł energii), przygotowywaniu ofert, obsłudze klienta, analizie rynku oraz wsparciu działań projektowych i marketingowych, które mieszczą się w pozycji PKWiU 82.99.19.0, ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto podkreślam, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.