Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 maja 2025 r. (wpływ 22 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(…) (dalej jako: Wnioskodawca lub Podatnik) jest rezydentem podatkowym Polski i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju. Podatnik w (…) 2022 r. wznowił prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej i rozpoczął świadczenie usług jako Scrum Master. Od stycznia 2025 r. Wnioskodawca opodatkowuje swoje dochody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca świadczy usługi w szeroko pojętej branży IT, w tym m.in. pełniąc funkcje „Scrum Mastera” oraz „Project Managera” (z tym zastrzeżeniem, że powyższe pojęcia mają charakter opisowy a nie zawsze są tożsame z faktyczną nazwą aktualnego stanowiska). Wnioskodawca świadczy usługi dla swojego zleceniodawcy (dalej jako: „Zleceniodawca”), który z kolei wykonuje zlecenia/usługi na zamówienie osób trzecich (klientów końcowych). Klienci końcowi Zleceniodawcy zmieniają się, zaś Wnioskodawca uczestniczy w różnych projektach w zależności od danego projektu, w którym aktualnie uczestniczy. Z tych względów usługi Wnioskodawcy pozornie mają szerokie spektrum, ale w praktyce są podobnego typu (w szczególności może różnić się ich opis, ale czynności faktyczne są zazwyczaj podobne).

Jako Scrum Master Wnioskodawca świadczy usługi polegająca na udziale w procesie wytwarzania oprogramowania, jednak sam nie tworzy takiego oprogramowania. Innymi słowy, jest członkiem zespołu wytwarzającego oprogramowanie, nie pisząc kodu tego oprogramowania. Za pisanie kodów oprogramowania odpowiedzialni są inni członkowie zespołu (zespołów), tzw. developerzy.

Wnioskodawca wskazuje, że usługi świadczone na stanowisku Scrum Mastera polegają na zarządzaniu procesem rozwoju oprogramowania zgodnie z metodyką Scrum. W ramach swoich obowiązków Wnioskodawca:

a)koordynuje pracę zespołu zgodnie z zasadami Scrum, dbając o to, aby produkt był rozwijany stopniowo i uwzględniał zmiany w otoczeniu biznesowym;

b)wspiera zespół w zakresie organizacji pracy i ukierunkowania jej na osiąganie celów, pełniąc rolę mentora;

c)dba o ciągły rozwój zespołu i udoskonalanie produktu;

d)pomaga zespołowi w identyfikowaniu i usuwaniu przeszkód utrudniających pracę;

e)motywuje zespół i wspiera zaangażowanie jego członków;

f)zapewnia optymalne wykorzystanie zasobów materialnych i ludzkich;

g)wskazuje metody efektywnego planowania pracy na podstawie dostępnych danych;

h)pomaga zespołowi zwiększać wydajność i efektywność działań;

i)dba o wysoką jakość tworzonych produktów i świadczonych usług;

j)zapewnia zgodność prac z wymaganiami obecnych i przyszłych klientów;

k)optymalizuje i formalizuje procesy związane z rozwojem produktu;

l)analizuje problemy biznesowe i proponuje ich rozwiązania, uwzględniając wymagania techniczne i użytkowe;

m)definiuje oraz monitoruje wskaźniki efektywności procesu rozwoju oprogramowania.

Innymi słowy Scrum to metoda zarządzania projektami, która pomaga zespołom skutecznie współpracować i dostarczać wartościowe wyniki w określonym czasie. Jest szczególnie przydatna w projektach o dużej złożoności, jak rozwój oprogramowania, ale może być stosowana również w innych dziedzinach. Scrum opiera się na określonych rolach, etapach pracy i narzędziach, które wspierają organizację pracy i komunikację w zespole.

W zależności od aktualnie realizowanego projektu, Wnioskodawca może też pełnić rolę bardziej tradycyjną rolę kierownika projektu (Project Manager), będąc odpowiedzialnym za realizację projektu (lub jego części) w ramach określonego budżetu, harmonogramu, zakresu oraz jakości.

W takich sytuacjach do zadań Wnioskodawcy może należeć m.in.:

a)przygotowanie planów, budżetów lub harmonogramów prac projektowych;

b)nadzór nad realizacją i zmianami dotyczącymi planów, budżetów lub harmonogramów prac projektowych;

c)podejmowanie decyzji w oparciu o dostępne informacje;

d)przygotowanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektu, w tym monitorowanie i informowanie o wykorzystaniu budżetu projektu;

e)wybór metodologii pracy zespołu;

f)zdefiniowanie procesów dotyczących funkcjonowania zespołu;

g)pilnowanie przestrzegania teorii, praktyk i zasad podejścia typu projektowego;

h)koordynowanie spotkań (organizacja spotkań, planowanie, przegląd efektów pracy, retrospektywa);

i)organizowanie działań międzyzespołowych zapewniających wykonanie projektu;

j)nadzorowanie, koordynowanie prac polegających na analizie istniejących procesów, opisaniu obecnych i docelowych procesów biznesowych;

k)organizowanie spotkań z firmami zewnętrznymi;

l)motywowanie zespołów projektowych i zapewnienie im odpowiednich narzędzi i warunków pracy;

m)aktywna współpraca z zarządem (lub innymi przedstawicielami Zleceniodawcy lub klienta końcowego) we wszelkich kwestiach budżetowych oraz harmonogramowych;

n)współpraca z zespołem w usuwaniu przeszkód napotykanych przez zespół;

o)aranżowanie oraz udział w spotkaniach mających na celu ustalenie strategii biznesowej projektu;

p)zdobywanie nowych wymagań dot. projektu;

q)ocena ryzyka, utworzenie planów naprawczych oraz ich realizacja.

Zleceniodawca, na podstawie wytworzonych przez Wnioskodawcę informacji (raporty, komunikaty etc.), podejmuje decyzje o dalszych pracach nad projektem.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że aby wykonywać zlecone mu usługi, nie jest potrzebne wykształcenie i doświadczenie w obszarze wytwarzania oprogramowania. Wymagane są umiejętności techniczne oraz wiedza domenowa dotycząca metodyk prowadzenia projektów i zarządzania procesami, tak aby proces wytwórczy był optymalny pod kątem wydajności, efektywności, kosztów i jakości. Stosowanie tych metodyk jest uniwersalne i niezależne względem branży, może dotyczyć dowolnego procesu, praktycznie z każdej branży. W przypadku Wnioskodawcy świadczone usługi dotyczą procesu rozwoju oprogramowania i zastosowanie mają ramy postępowania Scrum.

Wnioskodawca wskazuje, że w ramach prowadzonej przez niego działalności nie występują negatywne przesłanki, które są wymienione w art. 8 UZPDOF.

Z uwagi na to, że świadczy Pan usługi przed złożeniem niniejszego wniosku, jak i będzie je świadczył po otrzymaniu interpretacji. Wniosek dotyczy zarówno stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego.

W piśmie z 19 maja 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1)Czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą?

Ponadto należy wskazać czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź: Obecnie Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi (…).

Nadto, Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialności, która obecnie nie przynosi żadnych przychodów, niemniej nie można wykluczyć, że w przyszłości powstaną przychody ze źródła kapitały pieniężne w związku z posiadanymi udziałami.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję, która umożliwia mu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.

2)Czy:

a)usługi świadczone przez Pana, na stanowiskach Scrum Master i Project Manager, są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności?

Odpowiedź: Wnioskodawca zobowiązany jest do wykonywania usług „(...) w czasie i miejscu wskazanym każdorazowo w danym Zleceniu (…)”, tj. czas i miejsce są wskazywane, ale zależą od charakterystyki realizowanego projektu. Jednakże, swojej pracy nie wykonuje pod kierownictwem, ponieważ odpowiedzialny jest za rezultat określonego zlecenia, tj. wykonanie projektu.

b)wykonując te usługi, ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność związaną z prowadzoną przeze niego działalnością gospodarczą, m.in. z postanowień kontraktu Wnioskodawcy w ramach, którego świadczy usługi Scrum Mastera i Project Menagera jest odpowiednie postanowienie w tym przedmiocie: „Podwykonawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą”. Dodatkowo, niezależnie od postanowień obowiązujących Wnioskodawcę kontraktów, ponosi on odpowiedzialność, jak każdy przedsiębiorca, na zasadach ogólnych prawa (chociażby kodeksu cywilnego).

c)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultaty czynności świadczonych przez Pana oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Pan, czy zlecający wykonanie tych czynności?

Odpowiedź: Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za rezultat swoich czynności oraz ich wykonanie wobec osób trzecich w zakresie przewidzianym kontraktem. Z kontraktu wynika, że to Podwykonawca (tu: Wnioskodawca) m.in. na własny koszt zabezpieczy przed ewentualnym powództwem skierowanym przeciwko Zleceniodawcy/zamawiającemu i zwolni go z odpowiedzialności odszkodowawczej w przypadku wystąpienia jakichkolwiek roszczeń, start, szkód wynikające z naruszenia przez Dzieła (tj. efekt pracy Wnioskodawcy) praw własności intelektualnej osób trzecich, w tym tajemnic handlowych, patentów, praw autorskich, znaków towarowych lub rejestracji.

3)Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – usługi świadczone przez Pana w ramach pełnienia funkcji Scrum Mastera oraz Project Managera, których dotyczy złożony wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?

Odpowiedź: Wnioskodawca klasyfikuje następująco kody PKWiU:

jako Project Manager - 70.22.20.0;

jako Scrum Master - 74.90.20.0, 85.59.19.0, 85.60.10.0.

Pytanie

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 UZPDOF?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Podatnika, świadczone przez niego usługi, opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 UZPDOF.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 1 pkt 1 UZPDOF - ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy - opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych (...) z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, (...). Ponadto przepis ten określa jakie warunki należy spełnić, aby opodatkować przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem. Z kolei, art. 9 rzeczonej ustawy wskazuje jak należy zgłosić organom podatkowym opodatkowanie przychodów ryczałtem.

Natomiast w art. 8 UZPDOF, ustawodawca wskazał wyłączenia od opodatkowania ryczałtem od przychodów.

Podatnik po spełnieniu wszystkich warunków w powołanych przepisach opodatkowuje swoje przychody ryczałtem od początku 2025 r., jednak ze względu na specjalistyczny charakter usług, chciałaby uzyskać potwierdzenie, że do uzyskiwanych przychodów stosuje właściwą stawkę ryczałtu.

W art. 12 UZPDOF wskazane są stawki ryczałtu, które różnią się w zależności od przedmiotu działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczonych przez niego usług nie można zakwalifikować do żadnej z kategorii usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4, 6-8 UZPDOF. W szczególności, usługi podatnika nie stanowią usług wymienionych w pkt 2b ww. przepisu tj. nie są to usługi związane z wydawaniem: (i) pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), (ii) pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), (iii) pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), (iv) oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3). Nie są to także usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W ocenie Podatnika, świadczonych przez niego usług nie można, także zakwalifikować jako usług zarządzania, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m. Wynika to z tego, że usługi Wnioskodawcy koncentrują się przede wszystkim na koordynacji projektami, tj. m.in. dbaniem o harmonogram, komunikację w zespole, rozwiązywaniem problemów, jednak bez podejmowania przez niego strategicznych decyzji na poziomie zarządczym. Rolą Podatnika jest przede wszystkim operacyjne wsparcie realizacji projektu.

W ocenie Podatnika, w związku z tym, że prowadzona przez niego działalność dotyczy metodyk prowadzenia projektów i zarządzania procesami, tak aby proces wytwórczy był optymalny pod kątem wydajności, efektywności, kosztów i jakości, świadczone przez niego usługi należy zakwalifikować pod kodem PKD2025 - 74.99.Z - wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Ponadto w związku z tym, że Wnioskodawca jako Scrum Master m.in. pomaga zespołom poprawić wydajność, czy osiągnąć jak najlepszą jakość, jego działalność ma również wymiar edukacyjny, który należy zakwalifikować w ramach kodów PKD2025 - 85.59.D - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Jednocześnie, mając na uwadze opis usług przedstawionych przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym oraz to, że nie są to usługi wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1- 4, 6-8 UZPDOF, należy uznać, że przychody z działalności gospodarczej Podatnika stanowią przychody z działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c. Tym samym, świadczone przez Wnioskodawcę usługi opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 UZPDOF.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w  formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Natomiast, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W treści wniosku i jego uzupełnieniu przedstawił Pan informacje, z których wynika, że jest Pan rezydentem podatkowym Polski i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju. W (…) 2022 r. wznowił Pan prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej i rozpoczął świadczenie usług jako Scrum Master. Od stycznia 2025 r. opodatkowuje Pan swoje dochody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczy Pan usługi w szeroko pojętej branży IT, w tym m.in. pełniąc funkcje „Scrum Mastera” oraz „Project Managera”. Świadczy Pan usługi dla swojego Zleceniodawcy, który z kolei wykonuje zlecenia/usługi na zamówienie osób trzecich (klientów końcowych).

Klienci końcowi Zleceniodawcy zmieniają się, zaś Pan uczestniczy w różnych projektach w zależności od danego projektu, w którym aktualnie uczestniczy. Z tych względów Pana usługi pozornie mają szerokie spektrum, ale w praktyce są podobnego typu (w szczególności może różnić się ich opis, ale czynności faktyczne są zazwyczaj podobne).

Jako Scrum Master świadczy Pan usługi polegająca na udziale w procesie wytwarzania oprogramowania, jednak sam nie tworzy takiego oprogramowania. Innymi słowy, jest Pan członkiem zespołu wytwarzającego oprogramowanie, nie pisząc kodu tego oprogramowania. Za pisanie kodów oprogramowania odpowiedzialni są inni członkowie zespołu (zespołów), tzw. developerzy.

Wskazuje Pan, że usługi świadczone na stanowisku Scrum Mastera polegają na zarządzaniu procesem rozwoju oprogramowania zgodnie z metodyką Scrum. W ramach swoich obowiązków:

a)koordynuje Pan pracę zespołu zgodnie z zasadami Scrum, dbając o to, aby produkt był rozwijany stopniowo i uwzględniał zmiany w otoczeniu biznesowym;

b)wspiera zespół w zakresie organizacji pracy i ukierunkowania jej na osiąganie celów, pełniąc rolę mentora;

c)dba o ciągły rozwój zespołu i udoskonalanie produktu;

d)pomaga zespołowi w identyfikowaniu i usuwaniu przeszkód utrudniających pracę;

e)motywuje zespół i wspiera zaangażowanie jego członków;

f)zapewnia optymalne wykorzystanie zasobów materialnych i ludzkich;

g)wskazuje metody efektywnego planowania pracy na podstawie dostępnych danych;

h)pomaga zespołowi zwiększać wydajność i efektywność działań;

i)dba o wysoką jakość tworzonych produktów i świadczonych usług;

j)zapewnia zgodność prac z wymaganiami obecnych i przyszłych klientów;

k)optymalizuje i formalizuje procesy związane z rozwojem produktu;

l)analizuje problemy biznesowe i proponuje ich rozwiązania, uwzględniając wymagania techniczne i użytkowe;

m)definiuje oraz monitoruje wskaźniki efektywności procesu rozwoju oprogramowania.

Na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – usługi świadczone w ramach pełnienia funkcji Scrum Mastera klasyfikuje Pan pod następującymi kodami PKWiU: 74.90.20.0, 85.59.19.0, 85.60.10.0.

W zależności od aktualnie realizowanego projektu, może też pełnić Pan bardziej tradycyjną rolę kierownika projektu (Project Manager), będąc odpowiedzialnym za realizację projektu (lub jego części) w ramach określonego budżetu, harmonogramu, zakresu oraz jakości.

W takich sytuacjach do Pana zadań może należeć m.in.:

a)przygotowanie planów, budżetów lub harmonogramów prac projektowych;

b)nadzór nad realizacją i zmianami dotyczącymi planów, budżetów lub harmonogramów prac projektowych;

c)podejmowanie decyzji w oparciu o dostępne informacje;

d)przygotowanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektu, w tym monitorowanie i informowanie o wykorzystaniu budżetu projektu;

e)wybór metodologii pracy zespołu;

f)zdefiniowanie procesów dotyczących funkcjonowania zespołu;

g)pilnowanie przestrzegania teorii, praktyk i zasad podejścia typu projektowego;

h)koordynowanie spotkań (organizacja spotkań, planowanie, przegląd efektów pracy, retrospektywa);

i)organizowanie działań międzyzespołowych zapewniających wykonanie projektu;

j)nadzorowanie, koordynowanie prac polegających na analizie istniejących procesów, opisaniu obecnych i docelowych procesów biznesowych;

k)organizowanie spotkań z firmami zewnętrznymi;

l)motywowanie zespołów projektowych i zapewnienie im odpowiednich narzędzi i warunków pracy;

m)aktywna współpraca z zarządem (lub innymi przedstawicielami Zleceniodawcy lub klienta końcowego) we wszelkich kwestiach budżetowych oraz harmonogramowych;

n)współpraca z zespołem w usuwaniu przeszkód napotykanych przez zespół;

o)aranżowanie oraz udział w spotkaniach mających na celu ustalenie strategii biznesowej projektu;

p)zdobywanie nowych wymagań dot. projektu;

q)ocena ryzyka, utworzenie planów naprawczych oraz ich realizacja.

Na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) usługi świadczone w ramach pełnienia funkcji Project Managera klasyfikuje Pan pod kodem PKWiU 70.22.20.0.

Wskazuje Pan, że aby wykonywać zlecone usługi, nie jest potrzebne wykształcenie i doświadczenie w obszarze wytwarzania oprogramowania. Wymagane są umiejętności techniczne oraz wiedza domenowa dotycząca metodyk prowadzenia projektów i zarządzania procesami, tak aby proces wytwórczy był optymalny pod kątem wydajności, efektywności, kosztów i jakości. Stosowanie tych metodyk jest uniwersalne i niezależne względem branży, może dotyczyć dowolnego procesu, praktycznie z każdej branży. W Pana przypadku świadczone usługi dotyczą procesu rozwoju oprogramowania i zastosowanie mają ramy postępowania Scrum.

Wskazuje Pan, że w ramach prowadzonej przez Pana działalności nie występują negatywne przesłanki, które są wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponosi Pan odpowiedzialność związaną z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą. Dodatkowo, niezależnie od postanowień obowiązujących Pana kontraktów, ponosi Pan odpowiedzialność, jak każdy przedsiębiorca, na zasadach ogólnych prawa (chociażby kodeksu cywilnego). Ponosi Pan odpowiedzialność za rezultat swoich czynności oraz ich wykonanie wobec osób trzecich w zakresie przewidzianym kontraktem. Zobowiązany jest Pan do wykonywania usług „(...) w czasie i miejscu wskazanym każdorazowo w danym Zleceniu (…)”, tj. czas i miejsce są wskazywane, ale zależą od charakterystyki realizowanego projektu. Jednakże, swojej pracy nie wykonuje Pan pod kierownictwem, ponieważ odpowiedzialny jest Pan za rezultat określonego zlecenia, tj. wykonanie projektu.

Oprócz opisanej działalności gospodarczej świadczy Pan obecnie w jej ramach usługi (…). Nadto, jest Pan wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która obecnie nie przynosi żadnych przychodów, niemniej nie można wykluczyć, że w przyszłości powstaną przychody ze źródła kapitały pieniężne w związku z posiadanymi udziałami.

Prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.

Wskazane przez Pana usługi w ramach pełnienia funkcji Project Managera i Scrum Mastera, zgodnie z przywołaną klasyfikacją, na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2015 r. obejmują kody:

-70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”,

-74.90.20.0 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”,

-85.59.19.0 - „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”,

-85.60.10.0 - „Usługi wspomagające edukację”.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług będących przedmiotem wniosku (świadczonych w ramach pełnienia funkcji Scrum Mastera i Project Managera) wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody z wykonywanych przez Pana usług w ramach pełnienia funkcji Scrum Mastera i Project Managera, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (które, jak wynika z treści wniosku, nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem) oraz 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast osiągane przez Pana przychody ze świadczenia usług w ramach pełnienia funkcji Scrum Mastera, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz 85.60.10.0 „Usługi wspomagające edukację”, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi wyłącznie w zakresie będącym przedmiotem wniosku (zadanego pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku i nieobjęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.