Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.225.2025.2.PS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.225.2025.2.PS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 1 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 9 maja 2025 r. (wpływ 12 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(…) (dalej: Wnioskodawczyni) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (…). Wnioskodawczyni ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. – dalej: ustawa o PIT), a wybrana przez Nią forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się m.in. tworzeniem filmów na kanałach (…). Działalność Wnioskodawczyni polega na wcześniejszym przygotowaniu planu realizacji oraz wdrożeniu zaplanowanej koncepcji w tworzonym materiale. Wnioskodawczyni posługuje się profesjonalnym sprzętem, który umożliwia utrzymanie wysokich standardów wizualnych i dźwiękowych. Tworzone przez Wnioskodawczynię treści wymagają profesjonalnego podejścia oraz wiedzy, która pozwala odpowiednio skonfigurować sprzęt oraz wykorzystywać zaawansowane narzędzia usprawniające proces tworzenia materiałów. Istotą działalności Wnioskodawczyni jest tworzenie wysokiej jakości materiałów, dzięki którym Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie z reklam, które wyświetlają się na platformie. Wysokość wynagrodzenia związanego z reklamami (…) uzależniona jest od jakości materiału, przekazywanej treści, a w rezultacie ilości wyświetleń wygenerowanych przez materiały publikowane przez Wnioskodawczynię. Platforma, na której Wnioskodawczyni udostępnia nagrania gratyfikuje Wnioskodawczynię wynagrodzeniem z wyświetlanych reklam na powierzchni, na której Wnioskodawczyni prowadzi transmisję.

Zgodnie z opinią Głównego Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydaną (…) stycznia 2025 r. (...), sygn. (…) usługi polegające na realizacji/tworzeniu filmów, które następnie udostępniane są na platformie typu (…) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11 „Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi”, natomiast udostępnianie miejsca na reklamy, wyświetlane w trakcie trwania filmików, umieszczanych przez ich autora na różnych platformach np. na (…) mieści się w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy jest Pani właścicielem kanału na platformie (…), na której publikuje Pani nagrywane przez siebie filmy, czy właścicielem jest nim inny podmiot – jaki?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawczyni jest właścicielką kanałów na platformie (…), na których publikuje nagrywane przez siebie filmy.

2.Od kiedy prowadzi Pani kanał na platformie (…) i uzyskuje przychody za wyświetlone w filmach reklamy?

Odpowiedź: Pierwszy film został przez Wnioskodawczynię udostępniony (…) kwietnia 2024 r., jednak nie podlegał on monetyzacji.

Pierwszą płatność za reklamy (…) Wnioskodawczyni otrzymała w czerwcu 2024 r., co mieściło się w ramach limitów działalności nierejestrowanej. Natomiast pierwsze przychody podczas prowadzenia działalności Wnioskodawczyni otrzymała w listopadzie 2024 r.

3.Czy zawarła Pani umowę stanowiącą podstawę do wyświetlania reklam na platformie na powierzchni, na której prowadzi Pani transmisję? Jeżeli tak, to co jest przedmiotem tej umowy, z kim została zawarta i jakie zapisy zawiera (jakie są warunki tej umowy)?

Odpowiedź: Nie ma umowy z (…), wystarczy jedynie akceptacja warunków programu partnerskiego (…).

4.W jaki sposób umowa reguluje zasady dotyczące wyświetlania reklam oraz zasady naliczania i wypłaty wynagrodzenia z tego tytułu?

Odpowiedź: Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie liczby wyświetleń wygenerowanych przez filmy przesłane na platformę.

5.Czy uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług:

a)związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),

b)przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),

c)kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90)?

Odpowiedź: Nie, Wnioskodawczyni nie uzyskuje takich przychodów.

Zgodnie z opinią Głównego Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydaną (…) stycznia 2025 r. (...), sygn. (…) usługi polegające na realizacji/tworzeniu filmów, które następnie udostępniane są na platformie typu (…) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11 „Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi”, natomiast udostępnianie miejsca na reklamy, wyświetlane w trakcie trwania filmików, umieszczanych przez ich autora na różnych platformach np. na (…) mieści się w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”.

Wskazane w pytaniu PKWiU nie mają więc zastosowania do prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej.

6.Czy prowadzona przez Panią działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).

7.Czy prowadzi Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności?

Odpowiedź: Przychód Wnioskodawczyni otrzymuje jedynie z tworzenia filmów na kanałach (…) i prowadzi ewidencję.

8.Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywała/dokonuje Pani rozliczeń podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej od momentu rozpoczęcia tej działalności?

Odpowiedź: Wybrana przez Wnioskodawczynię forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od początku prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawczynię z tytułu reklam, które wyświetlają się na platformie na powierzchni, na której prowadzi transmisję, podlega opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776; dalej ustawa o ryczałcie)?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wynagrodzenie otrzymane z tytułu reklam, które wyświetlają się na platformie na powierzchni, na której Wnioskodawczyni prowadzi transmisję, podlega opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o ryczałcie: osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1)ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2)karty podatkowej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie: opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT: za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że: użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik uzyskuje przychody z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii).

Ponadto, podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

-samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

-w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

-samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto, podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt.

W przypadku Wnioskodawczyni nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.

Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Wnioskodawczyni nie osiągnęła przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowanie wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%, 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Dodatkowo Nowy Ład przewiduje pojawienie się stawek 12% oraz 14%.

Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.

W powyższej sprawie Główny Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydał na wniosek Wnioskodawczyni opinię w sprawie klasyfikacji właściwego kodu PKWiU dla świadczonych przez Nią usług. Zgodnie z opinią Głównego Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydaną (…) stycznia 2025 r. (...), sygn. (…) usługi polegające na realizacji/tworzeniu filmów, które następnie udostępniane są na platformie typu (…) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11 „Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi”, natomiast udostępnianie miejsca na reklamy, wyświetlane w trakcie trwania filmików, umieszczanych przez ich autora na różnych platformach np. na (…) mieści się w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”.

Art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wprost odnosi się do powołanego symbolu PKWiU. Oznacza to, że w przypadku Wnioskodawczyni możliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15%;

ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14%;

ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12%;

ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10%;

ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się m.in. tworzeniem filmów na kanałach (…). Pani działalność polega na wcześniejszym przygotowaniu planu realizacji oraz wdrożeniu zaplanowanej koncepcji w tworzonym materiale. Posługuje Pani się profesjonalnym sprzętem, który umożliwia utrzymanie wysokich standardów wizualnych i dźwiękowych. Tworzone przez Panią treści wymagają profesjonalnego podejścia oraz wiedzy, która pozwala odpowiednio skonfigurować sprzęt oraz wykorzystywać zaawansowane narzędzia usprawniające proces tworzenia materiałów. Istotą Pani działalności jest tworzenie wysokiej jakości materiałów, dzięki którym otrzymuje Pani wynagrodzenie z reklam, które wyświetlają się na platformie. Wysokość wynagrodzenia związanego z reklamami (…) uzależniona jest od jakości materiału, przekazywanej treści, a w rezultacie ilości wyświetleń wygenerowanych przez materiały publikowane przez Panią. Platforma, na której udostępnia Pani nagrania gratyfikuje Panią wynagrodzeniem z wyświetlanych reklam na powierzchni, na której prowadzi Pani transmisję. Jest Pani właścicielką kanałów na platformie (…), na których publikuje nagrywane przez siebie filmy. Pierwszy film został przez Panią udostępniony (…) kwietnia 2024 r., jednak nie podlegał on monetyzacji. Pierwszą płatność za reklamy (…) otrzymała Pani w czerwcu 2024 r., co mieściło się w ramach limitów działalności nierejestrowanej. Natomiast pierwsze przychody podczas prowadzenia działalności otrzymała Pani w listopadzie 2024 r. Nie ma Pani umowy z (…), wystarczy jedynie akceptacja warunków programu partnerskiego (…). Wynagrodzenie wypłacane jest Pani na podstawie liczby wyświetleń wygenerowanych przez filmy przesłane na platformę.

Zgodnie z opinią Głównego Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydaną (…) stycznia 2025 r. (...), sygn. (…) usługi polegające na realizacji/tworzeniu filmów, które następnie udostępniane są na platformie typu (…) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11 „Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi”, natomiast udostępnianie miejsca na reklamy, wyświetlane w trakcie trwania filmików, umieszczanych przez ich autora na różnych platformach np. na (…) mieści się w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”. Prowadzona przez Panią działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Otrzymuje Pani przychód jedynie z tworzenia filmów na kanałach (…) i prowadzi Pani ewidencję. Nie uzyskuje Pani przychodów związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99), kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90). Wybrana przez Panią forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od początku prowadzenia działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 59.11.30.0 nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych” (tj. z tytułu reklam, które wyświetlają się na platformie na powierzchni, na której prowadzi Pani transmisję), podlegają/będą podlegały opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Panią w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będze zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.