Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.179.2025.2.KB

ShutterStock
Możliwość stosowania ryczałtu 8,5% dla działalności gospodarczej świadczonej na rzecz byłego zleceniodawcy z PKWiU 82.11.10.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.179.2025.2.KB

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 16 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz stawki ryczałtu dla świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami, które wpłynęły w dniach 6 maja i 3 czerwca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 1 marca 2023 r. zawarła Pani z firmą A sp. z o.o. umowę pn.: Umowa o świadczenie usług, w ramach której realizowała jako usługodawca, usługi szczegółowo opisane w aneksie zawartym dnia 1 czerwca 2024 r. do ww. umowy z dnia 1 marca 2023 r. (zakres usług opisany poniżej jako pkt A). Umowa ta trwała do 31 grudnia 2024 r.

Nigdy nie nawiązała Pani stosunku pracy ani spółdzielczego stosunku pracy z firmą A sp. z o.o. (NIP: (...)), na rzecz której świadczyła Pani usługi jako usługodawca.

Kolejno dnia 2 stycznia 2025 r. założyła Pani działalność gospodarczą jako osoba fizyczna dla działalności określonej wg PKD kodem: 82.10.Z i zawarła z firmą A sp. z o.o. umowę pn.: Umowa o świadczenie usług jako usługobiorca, wg której świadczy Pani usługi opisane poniżej jako pkt B.

Podczas zakładania działalności gospodarczej z dniem 2 stycznia 2025 r. zgłosiła Pani opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2024.776) i wybrała opodatkowanie swoich usług stawką 8,5%.

Pkt A):

1.1.Terminowe wykonywanie z rachunku bankowego A przelewów bankowych związanych ze zobowiązaniami okresowymi (koszty stałe), a także sporządzanie oraz udostępnianie na żądanie A ewidencji wykonanych przez Usługodawcę przelewów bankowych. Celem świadczenia Usług w tym zakresie A przedstawi Usługodawcy wykaz zobowiązań okresowych (kosztów stałych), wraz z ostatecznymi datami dokonania płatności oraz numerami rachunków dla poszczególnych zobowiązań okresowych (kosztów stałych).

1.2.Wykonywanie z rachunku bankowego A przelewów bankowych innych, niż w pkt 1.1 powyżej, wyłącznie jednakże po uzyskaniu autoryzacji Zarządu A, a także niezwłocznym, tj. nie później niż dnia następnego po dokonaniu takiego przelewu, aktualizowaniu ewidencji związanej z wykonywaniem takich przelewów bankowych (tj. aktualizowaniu rejestratora kosztów) – maksymalnie 50 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 24 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.3.Dokonywanie dwa razy w miesiącu weryfikacji kwot na fakturach innych usługodawców A przedłożonych Usługodawcy przez A oraz porównywania tych kwot z informacjami wskazanymi w systemie informatycznym B, dokonania weryfikacji kwot należnych poszczególnym usługodawcom A, których faktury zostały przekazane Usługodawcy celem rozliczenia z biurem księgowym wskazanym Usługodawcy przez A oraz wykonywanie z rachunku bankowego A na rzecz tych usługodawców przelewów bankowych na kwoty wskazane Usługodawcy przez biuro księgowe wskazane przez A – a także niezwłoczne informowanie A o wszelkich rozbieżnościach i nieprawidłowościach wykrytych przez Usługodawcę w ramach świadczenia tej Usługi – na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B (powiadomienia o pojawieniu się umowy) oraz w przeciągu 48 godzin od zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi za pośrednictwem systemu B.

1.4.Przedkładanie potencjalnym współpracownikom A wzoru umów o współpracy, w tym umów o świadczenie usług, według wzoru przekazanego Usługodawcy przez A, a także weryfikacja prawidłowości danych wskazanych przez potencjalnego współpracownika A oraz zamieszczanie danych o zawartej umowie oraz osobie kontrahenta (tzw. atrybutów) w systemie B – w ilości do 150 umów miesięcznie, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 48 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.5.Dokonywanie w imieniu A prawidłowych merytorycznie i formalnie zgłoszeń do ZUS zawarcia przez A nowych umów, o których mowa w punkcie 1.4., a których zgłoszenie do ZUS jest wymagane przepisami prawa powszechnie obowiązującego – w terminach przewidzianych przez prawo powszechnie obowiązujące – w ilości do 150 zgłoszeń miesięcznie, przy czym usługa ta będzie każdorazowo wykonywana w związku z usługą, o której mowa w punkcie 1.4., bez odrębnego zgłoszenia zapotrzebowania ze strony A.

1.6.Przygotowywanie dokumentacji związanej ze świadczeniem przez A usług na rzecz podmiotów zagranicznych, w tym m. in. dokonywanie zgłoszeń do odpowiednich urzędów, weryfikacja posiadania przez podwykonawców A zaświadczeń A1 oraz innych dokumentów w zależności od wymogu kraju, w którym umowa będzie wykonywana przez A – maksymalnie 10 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.7.Dokonywanie nie rzadziej, niż 1 raz w tygodniu bieżącej weryfikacji bazy usługodawców A oraz usuwanie nieaktywnych kont użytkowników.

1.8.Zapewnienie wsparcia logistycznego A stosownie do zgłoszonego zapotrzebowania, w tym dokonywanie rezerwacji środków transportu (w tym pojazdów pozostających w dyspozycji A) oraz hoteli – maksymalnie 10 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.9.Dokonywanie weryfikacji i zatwierdzanie za pośrednictwem systemu informatycznego B zwrotów kosztów dla innych współpracowników A stosownie do przedstawionych Usługodawcy przez A zasad zwrotów kosztów – maksymalnie 100 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.10.Przyjmowanie, wysyłanie, rejestrowanie i archiwizowanie korespondencji – maksymalnie 20 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.11. Weryfikowanie stanów magazynowych artykułów użytkowych wskazanych Usługodawcy przez A – maksymalnie 20 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.12. Zarządzanie flotą samochodową A, w tym:

1.12.1.bieżące prowadzenie i aktualizacja ewidencji serwisów i przeglądów wszystkich pojazdów wchodzących w skład floty samochodowej A oraz koordynowaniu terminowego i prawidłowego przeprowadzania tych serwisów i przeglądów;

1.12.2.bieżące prowadzenie ewidencji obowiązkowych polis ubezpieczeniowych OC wszystkich pojazdów wchodzących w skład floty samochodowej A oraz zapewnienie prawidłowej ciągłości, w tym zakupu oraz przedłużaniu obowiązkowych polis ubezpieczeniowych OC wszystkich pojazdów wchodzących w skład floty samochodowej A;

1.12.3.w przypadku wystąpienia szkody komunikacyjnej związanej z pojazdem wchodzącym w skład floty samochodowej A – zgłoszenie wystąpienia szkody komunikacyjnej do odpowiedniego ubezpieczyciela oraz koordynowanie procesu likwidacji szkody komunikacyjnej po stronie A – maksymalnie 3 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem e-mail zgłoszonego Usługodawcy przez A oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

Pkt B):

1.1.Terminowe wykonywanie z rachunku bankowego A przelewów bankowych związanych ze zobowiązaniami okresowymi (koszty stałe), a także sporządzanie oraz udostępnianie na żądanie A ewidencji wykonanych przez Usługodawcę przelewów bankowych. Celem świadczenia Usług w tym zakresie A przedstawi Usługodawcy wykaz zobowiązań okresowych (kosztów stałych), wraz z ostatecznymi datami dokonania płatności oraz numerami rachunków dla poszczególnych zobowiązań okresowych (kosztów stałych).

1.2.Wykonywanie z rachunku bankowego A przelewów bankowych innych, niż w pkt 1.1 powyżej, wyłącznie jednakże po uzyskaniu autoryzacji Zarządu A, a także niezwłocznym, tj. nie później niż dnia następnego po dokonaniu takiego przelewu, aktualizowaniu ewidencji związanej z wykonywaniem takich przelewów bankowych (tj. aktualizowaniu rejestratora kosztów) – maksymalnie 50 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 24 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.3.Dokonywanie dwa razy w miesiącu weryfikacji kwot na fakturach innych usługodawców A przedłożonych Usługodawcy przez A oraz porównywania tych kwot z informacjami wskazanymi w systemie informatycznym B, dokonanie weryfikacji kwot należnych poszczególnym usługodawcom A, których faktury zostały przekazane Usługodawcy celem rozliczenia z biurem księgowym wskazanym Usługodawcy przez A oraz wykonywanie z rachunku bankowego A na rzecz tych usługodawców przelewów bankowych na kwoty wskazane Usługodawcy przez biuro księgowe wskazane przez A – a także niezwłoczne informowanie A o wszelkich rozbieżnościach i nieprawidłowościach wykrytych przez Usługodawcę w ramach świadczenia tej Usługi – na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B (powiadomienia o pojawieniu się umowy) oraz w przeciągu 48 godzin od zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi za pośrednictwem systemu B.

1.4.Przedkładanie potencjalnym współpracownikom A wzoru umów o współpracy, w tym umów o świadczenie usług, według wzoru przekazanego Usługodawcy przez A, a także weryfikacja prawidłowości danych wskazanych przez potencjalnego współpracownika A oraz zamieszczanie danych o zawartej umowie oraz osobie kontrahenta (tzw. atrybutów) w systemie B – w ilości do 150 umów miesięcznie, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 48 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.5.Dokonywanie w imieniu A prawidłowych merytorycznie i formalnie zgłoszeń do ZUS zawarcia przez A nowych umów, o których mowa w punkcie 1.4., a których zgłoszenie do ZUS jest wymagane przepisami prawa powszechnie obowiązującego – w terminach przewidzianych przez prawo powszechnie obowiązujące – w ilości do 150 zgłoszeń miesięcznie, przy czym usługa ta będzie każdorazowo wykonywana w związku z usługą, o której mowa w punkcie 1.4., bez odrębnego zgłoszenia zapotrzebowania ze strony A.

1.6.Przygotowywanie dokumentacji związanej ze świadczeniem przez A usług na rzecz podmiotów zagranicznych, w tym m. in. dokonywanie zgłoszeń do odpowiednich urzędów, weryfikacja posiadania przez podwykonawców A zaświadczeń A1 oraz innych dokumentów w zależności od wymogu kraju, w którym umowa będzie wykonywana przez A – maksymalnie 10 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.7.Dokonywanie nie rzadziej, niż 1 raz w tygodniu bieżącej weryfikacji bazy usługodawców A oraz usuwanie nieaktywnych kont użytkowników.

1.8.Zapewnienie wsparcia logistycznego A stosownie do zgłoszonego zapotrzebowania, w tym dokonywanie rezerwacji środków transportu (w tym pojazdów pozostających w dyspozycji A) oraz hoteli – maksymalnie 10 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.9.Dokonywanie weryfikacji i zatwierdzanie za pośrednictwem systemu informatycznego B zwrotów kosztów dla innych współpracowników A stosownie do przedstawionych Usługodawcy przez A zasad zwrotów kosztów – maksymalnie 100 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.10.Przyjmowanie, wysyłanie, rejestrowanie i archiwizowanie korespondencji – maksymalnie 20 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.11.Weryfikowanie stanów magazynowych artykułów użytkowych wskazanych Usługodawcy przez A – maksymalnie 20 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.12.Zarządzanie flotą samochodową A, w tym:

1.12.1.bieżące prowadzenie i aktualizacja ewidencji serwisów i przeglądów wszystkich pojazdów wchodzących w skład floty samochodowej A oraz koordynowanie terminowego i prawidłowego przeprowadzania tych serwisów i przeglądów;

1.12.2.bieżące prowadzenie ewidencji obowiązkowych polis ubezpieczeniowych OC wszystkich pojazdów wchodzących w skład floty samochodowej A oraz zapewnienie prawidłowej ciągłości, w tym zakupu oraz przedłużaniu obowiązkowych polis ubezpieczeniowych OC wszystkich pojazdów wchodzących w skład floty samochodowej A;

1.12.3.w przypadku wystąpienia szkody komunikacyjnej związanej z pojazdem wchodzącym skład floty samochodowej A – zgłoszenie wystąpienia szkody komunikacyjnej do odpowiedniego ubezpieczyciela oraz koordynowanie procesu likwidacji szkody komunikacyjnej po stronie A – maksymalnie 3 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem e-mail zgłoszonego Usługodawcy przez A oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi.

1.13.Obliczanie, w każdym miesiącu obowiązywania Umowy, wynagrodzenia dodatkowego dla pracowników biurowych Spółki, wskazanych Usługodawcy przez Spółkę, w sposób wskazany Usługodawcy przez Spółkę.

1.14.Bieżące dokonywanie weryfikacji wpływów na rachunki bankowe Spółki udostępnione Usługodawcy, porównanie tych wpływów z należnościami od klientów Spółki na podstawie faktur udostępnianych Usługodawcy przez Spółkę w systemie teleinformatycznym B, a także kontakt z klientami Spółki w celu dobrowolnego wyegzekwowania zapłaty od klientów Spółki, stosownie do wystawionych przez Spółkę faktur w przypadku braku ich terminowego uregulowania przez klientów Spółki.

1.15.Wystawianie oraz korygowanie faktur sprzedażowych w imieniu Spółki na podstawie informacji pozyskanych od Spółki, jej pracowników lub innych usługodawców.

1.16.Bieżące zbieranie oraz przekazywanie Członkowi Zarządu – A. A– informacji na temat bieżących przetargów publicznych z zakresu pokrewnego z działalnością gospodarczą Spółki.

1.17.Organizacja szkoleń dla zleceniobiorców i usługodawców Spółki, według bieżącego zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez Spółkę – nie więcej jednak, niż 15 szkoleń w każdym roku obowiązywania Umowy.

1.18.Delegowanie zadań asystentowi administracyjnemu wyznaczonemu przez Spółkę oraz kontrola prawidłowości, rzetelności oraz terminowości delegowanych temu asystentowi zadań.

1.19.Prowadzenie ewidencji i przekazywanie Spółce raportów w formie co najmniej dokumentowej, raz na tydzień, na temat aktualnego przepływu pieniędzy na kontach Spółki udostępnionych Usługodawcy, wewnątrz organizacyjnych działań szkoleniowych Spółki oraz kosztów związanych z flotą samochodową utrzymywaną przez Spółkę, którą zarządza Usługodawca.

Uzupełnienie

Potwierdziła Pani, że w okresie od 1 marca 2023 r. do 31 grudnia 2024 r. świadczyła usługi na rzecz A sp. z o.o. na podstawie umowy zlecenie.

W okresie od 1 marca 2023 r. do 31 grudnia 2024 r. nie świadczyła Pani usług na rzecz A na podstawie umowy o dzieło oraz nie prowadziła działalności nieewidencjonowanej.

Od 2 stycznia 2025 r. zastosowała Pani opodatkowanie w formie ryczałtu 8,5% i prowadzi ewidencję przychodów.

Czynności, które są przedmiotem wniosku sklasyfikowała Pani w grupowaniu PKWiU: 82.11.10.0.

Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają nie miały ani nie będą miały zastosowania wyłączania zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oprócz działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani ani nie będzie uzyskiwać innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Doprecyzowała Pani, że w ramach wykonywanych usług – wymienionych w treści wniosku – uzyskuje przychody na podstawie umowy o świadczenie usług, PKWiU: 82.11.10.0.

W ramach umowy zobowiązała się Pani do:

1.1.terminowego wykonywania z rachunku bankowego A przelewów bankowychzwiązanych ze zobowiązaniami okresowymi (koszty stałe), a także sporządzania oraz udostępniania na żądanie A ewidencji wykonanych przez Usługodawcę przelewów bankowych; celem świadczenia Usług w tym zakresie A przedstawi Usługodawcy wykaz zobowiązań okresowych (kosztów stałych), wraz z ostatecznymi datami dokonania płatności oraz numerami rachunków dla poszczególnych zobowiązań okresowych (kosztów stałych);

1.2.wykonywania z rachunku bankowego A przelewów bankowych innych, niż w pkt 1.1 powyżej, wyłącznie jednakże po uzyskaniu autoryzacji Zarządu A, a także niezwłocznym, tj. nie później niż dnia następnego po dokonaniu takiego przelewu, aktualizowaniu ewidencji związanej z wykonywaniem takich przelewów bankowych (tj. aktualizowaniu rejestratora kosztów) – maksymalnie 50 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 24 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi;

1.3.dokonywania dwa razy w miesiącu weryfikacji kwot na fakturach innych usługodawców A przedłożonych Usługodawcy przez A oraz porównywania tych kwot z informacjami wskazanymi w systemie informatycznym B, dokonania weryfikacji kwot należnych poszczególnym usługodawcom A, których faktury zostały przekazane Usługodawcy celem rozliczenia z biurem księgowym wskazanym Usługodawcy przez A oraz wykonywania z rachunku bankowego A na rzecz tych usługodawców przelewów bankowych na kwoty wskazane Usługodawcy przez biuro księgowe wskazane przez A – a także niezwłocznego informowania A o wszelkich rozbieżnościach i nieprawidłowościach wykrytych przez Usługodawcę w ramach świadczenia tej Usługi – na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B (powiadomienia o pojawieniu się umowy) oraz w przeciągu 48 godzin od zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi za pośrednictwem systemu B;

1.4.przedkładania potencjalnym współpracownikom A wzoru umów o współpracy, w tym umów o świadczenie usług, według wzoru przekazanego Usługodawcy przez A, a także weryfikacji prawidłowości danych wskazanych przez potencjalnego współpracownika A oraz zamieszczenie danych o zawartej umowie oraz osobie kontrahenta (tzw. atrybutów) w systemie B – w ilości do 150 umów miesięcznie, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 48 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi;

1.5.dokonywania w imieniu A prawidłowych merytorycznie i formalnie zgłoszeń do ZUS zawarcia przez A nowych umów, o których mowa w punkcie 1.4., a których zgłoszenie do ZUS jest wymagane przepisami prawa powszechnie obowiązującego - w terminach przewidzianych przez prawo powszechnie obowiązujące - w ilości do 150zgłoszeń miesięcznie, przy czym usługa ta będzie każdorazowo wykonywana w związku z usługą, o której mowa w punkcie 1.4., bez odrębnego zgłoszenia zapotrzebowania ze strony A;

1.6.przygotowywania dokumentacji związanej ze świadczeniem przez A usług na rzecz podmiotów zagranicznych, w tym m. in. dokonywania zgłoszeń do odpowiednich urzędów, weryfikacji posiadania przez podwykonawców A zaświadczeń A1 oraz innych dokumentów w zależności od wymogu kraju, w którym umowa będzie wykonywana przez A - maksymalnie 10 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi;

1.7.dokonywania nie rzadziej, niż 1 raz w tygodniu bieżącej weryfikacji bazy usługodawców A oraz usuwaniu nieaktywnych kont użytkowników;

1.8.zapewnienia wsparcia logistycznego A stosownie do zgłoszonego zapotrzebowania, w tym dokonywania rezerwacji środków transportu (w tym pojazdów pozostających w dyspozycji A) oraz hoteli – maksymalnie 10 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi;

1.9.dokonywania weryfikacji i zatwierdzania za pośrednictwem systemu informatycznego B zwrotów kosztów dla innych współpracowników A stosownie do przedstawionych Usługodawcy przez A zasad zwrotów kosztów – maksymalnie 100 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi;

1.10. przyjmowania, wysyłania, rejestrowania i archiwizowania korespondencji – maksymalnie 20 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi;

1.11. weryfikowania stanów magazynowych artykułów użytkowych wskazanych Usługodawcy przez A – maksymalnie 20 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem systemu B oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi;

1.12. zarządzania flotą samochodową A, w tym:

1.12.1. bieżącego prowadzenia i aktualizacji ewidencji serwisów i przeglądów wszystkich pojazdów wchodzących w skład floty samochodowej A oraz koordynowaniu terminowego i prawidłowego przeprowadzania tych serwisów i przeglądów;

1.12.2. bieżącego prowadzenia ewidencji obowiązkowych polis ubezpieczeniowych OC wszystkich pojazdów wchodzących w skład floty samochodowej A oraz zapewnienia prawidłowej ciągłości, w tym zakupu oraz przedłużaniu obowiązkowych polis ubezpieczeniowych OC wszystkich pojazdów wchodzących w skład floty samochodowej A;

1.12.3. w przypadku wystąpienia szkody komunikacyjnej związanej z pojazdem wchodzącym skład floty samochodowej A – zgłoszenia wystąpienia szkody komunikacyjnej doodpowiedniego ubezpieczyciela oraz koordynowaniu procesu likwidacji szkody komunikacyjnej po stronie A – maksymalnie 3 razy w ciągu danego miesiąca, na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez A za pośrednictwem e-mail zgłoszonego Usługodawcy przez A oraz w przeciągu 72 godzin od otrzymania od A zgłoszenia zapotrzebowania na wykonanie usługi;

1.13. obliczania, w każdym miesiącu obowiązywania Umowy, wynagrodzenia dodatkowego dla pracowników biurowych Spółki, wskazanych Usługodawcy prze Spółkę, w sposób wskazany Usługodawcy przez Spółkę;

1.14. bieżącego dokonywania weryfikacji wpływów na rachunki bankowe Spółki udostępnione Usługodawcy, porównania tych wpływów z należnościami od klientów Spółki na podstawie faktur udostępnianych Usługodawcy przez Spółkę w systemie teleinformatycznym B, a także kontaktu z klientami Spółki w celu dobrowolnego wyegzekwowania zapłaty od klientów Spółki, stosownie do wystawionych przez Spółkę faktur w przypadku braku ich terminowego uregulowania przez klientów Spółki;

1.15. wystawiania oraz korygowania faktur sprzedażowych w imieniu Spółki na podstawie informacji pozyskanych od Spółki, jej pracowników lub innych usługodawców;

1.16. bieżącego zbierania oraz przekazywania Członkowi Zarządu – A. A– informacji na temat bieżących przetargów publicznych z zakresu pokrewnego z działalnością gospodarczą Spółki;

1.17. organizacji szkoleń dla zleceniobiorców i usługodawców Spółki, według bieżącego zapotrzebowania zgłoszonego Usługodawcy przez Spółkę – nie więcej jednak, niż 15 szkoleń w każdym roku obowiązywania Umowy;

1.18. delegowania zadań asystentowi administracyjnemu wyznaczonemu przez Spółkę oraz kontroli prawidłowości, rzetelności oraz terminowości delegowanych temu asystentowi zadań;

1.19. prowadzenia ewidencji i przekazywania Spółce raportów w formie co najmniej dokumentowej, raz na tydzień, na temat aktualnego przepływu pieniędzy na kontach Spółki udostępnionych Usługodawcy, wewnątrz organizacyjnych działań szkoleniowych Spółki oraz kosztów związanych z flotą samochodową utrzymywaną przez Spółkę, którą zarządza Usługodawca.

Pytania (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy wobec przedstawionych okoliczności i począwszy od dnia 2 stycznia 2025 r. prowadzenia obecnej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług na rzecz byłego zleceniodawcy wg art. 734 Kodeksu cywilnego – A sp. z o.o., prawidłowo dokonała Pani wyboru formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym dla przychodów osiąganych jako osoba fizyczna uwzględniając, iż nie dotyczy Pani wyłączenie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o którym mowa w art. 8 ust. 2 (2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników: 1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub 2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.), jako że w okresie od 1 marca 2023 r. do 31 grudnia 2024 r. nie łączył Panią z A sp. z o.o. stosunek pracy lub spółdzielczy stosunek pracy wg art. 2 i art. 3 Kodeksu pracy?

2.Czy na podstawie „wymienionego katalogu sklasyfikowanych do sprzedaży usług” wg PKWiU 82.11.10.0 podlega Pani od dnia 2 stycznia 2025 r. opodatkowaniu stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego dla przychodów osiąganych jako osoba fizyczna z tytułu „sprzedaży świadczonych usług” na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a)?

Pani stanowisko w sprawie (sformułowane w uzupełnieniach wniosku)

Prowadzi Pani od 2 stycznia 2025 r. działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z wyłączeniem art. 8 ust. 2, świadcząc usługi na rzecz byłego Zleceniodawcy, tj. A sp. z o.o., z którym łączyła Panią umowa zlecenie od 1 marca 2023 r. do 31 grudnia 2024 r. zawarta na podstawie art. 734 Kodeksu cywilnego i z którym nie łączył Panią stosunek pracy ani spółdzielczy stosunek pracy na podstawie art. 2 i art. 3 Kodeksu pracy.

Od 2 stycznia 2025 r. na podstawie „katalogu sklasyfikowanych do sprzedaży świadczonych usług” wg PKWiU 82.11.10.0 jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą podlegająca opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym dla przychodów osiąganych z tytułu sprzedaży świadczonych usług – stosuje Pani stawkę 8,5% na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. 2024.776), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Pani zdaniem, usługi opisane w punkcie A i B nie są tożsame, jednocześnie spółka A sp. z o.o. nie była Pani pracodawcą, dlatego nie dotyczy Pani wyłączenie, o którym mowa w art. 8 ust. 2 i może Pani stosować opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych ze stawką ryczałtu 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak wynika z powyższego możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy albo wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Jak wynika z art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-15% przychodów ze świadczenia usług:

·prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z opisu sprawy wynika, że w okresie od 1 marca 2023 r. do 31 grudnia 2024 r. świadczyła Pani usługi na rzecz A sp. z o.o. na podstawie umowy zlecenie. Nigdy nie nawiązała Pani stosunku pracy ani spółdzielczego stosunku pracy z ww. firmą. Następnie 2 stycznia 2025 r. założyła Pani działalność gospodarczą i zawarła z firmą A sp. z o.o. umowę o świadczenie usług, w ramach której świadczy Pani usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0.

Podczas rejestracji działalności (2 stycznia 2025 r.) wybrała Pani opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pani ewidencję przychodów.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa na tle przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, że skoro do 31 grudnia 2024 r. wykonywała Pani zlecenia na rzecz Zleceniodawcy w ramach podpisanej umowy zlecenia, natomiast od 2 stycznia 2025 r. świadczy Pani dla tego Zleceniodawcy usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, to nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wyłączające możliwość opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślić należy, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy wykonywanych w roku poprzedzającym rok podatkowy albo wykonywanych lub wykonujących nadal w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Zatem wykonywanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług na rzecz byłego, bądź obecnego Zleceniodawcy, w ramach cywilnoprawnej umowy zlecenia, nie wpływa na możliwość opodatkowania przychodów z tytułu tej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym, w opisanym stanie faktycznym może Pani korzystać z opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przy założeniu, że opisane usługi świadczy Pani w ramach działalności gospodarczej (nie ma zastosowania art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W odniesieniu natomiast do stawki ryczałtu, wskazać należy, że o ile faktycznie uzyskuje Pani przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Niemniej jednak zastrzec należy, że stawka 8,5% nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Dodatkowo informujemy, że interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanych pytań interpretacyjnych, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii opisanych we wniosku.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zaklasyfikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.