
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 6 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od (…) września 2024 r. Wnioskodawca prowadzi, jako osoba fizyczna, jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w świetle art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wybrana przez Wnioskodawcę forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność związana jest w głównej mierze z testowaniem systemów informatycznych i oceną ich bezpieczeństwa, które są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.Z. Usługi te obejmują testowanie oprogramowania i infrastruktury komputerowej, a ich klasyfikacja znajduje się pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Powyższe czynności są wykonywane przez Wnioskodawcę jako działalność usługowa, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi te nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), oprogramowania (PKWiU ex 62.01.1), obejmującym grupowanie „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), instalowaniem oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), ani zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach działalności gospodarczej, związanej z bezpieczeństwem informatycznym, Wnioskodawca wykonuje następujące usługi:
·Przeprowadzanie testów penetracyjnych oraz sporządzanie raportów z tych testów
W ramach tej usługi Wnioskodawca przeprowadza symulację (...) aby zidentyfikować luki w zabezpieczeniach. Testy obejmują analizę podatności na różne typy (...), a także sprawdzanie skuteczności mechanizmów ochrony przed nieautoryzowanym dostępem. Efektem tych testów jest raport zawierający szczegółową listę wykrytych podatności oraz zalecenia dotyczące poprawy bezpieczeństwa systemów.
·Okazjonalne uczestnictwo w analizach śledczych oraz rozwiązywanie incydentów
W ramach tej usługi Wnioskodawca przeprowadza analizę śledczą dla testów penetracyjnych, które zostały opisane w punkcie pt. „Przeprowadzanie testów penetracyjnych oraz sporządzanie raportów z tych testów”. Taka analiza jest zakończona raportem zawierającym szczegółową listę wykrytych problemów oraz rekomendacjami poprawy bezpieczeństwa systemów.
·Przeprowadzanie analizy podatności
Po przeprowadzeniu testów penetracyjnych, Wnioskodawca tworzy szczegółowy raport, który zawiera opis wykrytych podatności oraz sugerowane działania naprawcze. Raport zawiera także priorytetyzację oraz analizę zagrożeń, co umożliwia usługobiorcy odpowiednie spriorytetyzowanie naprawy podatności.
·Monitorowanie procesu usuwania podatności
Po wdrożeniu zaleceń przez klienta, Wnioskodawca przeprowadza ponowną weryfikację systemów, aby upewnić się, że wszystkie poprawki zostały zaimplementowane skutecznie. Celem tej usługi jest potwierdzenie, że wprowadzone zmiany rzeczywiście eliminują wykryte zagrożenia. Efektem jest raport potwierdzający poprawność wdrożonych poprawek oraz ewentualne wskazanie dodatkowych działań, jeśli zmiany nie zostały zaimplementowane w pełni.
·Udział w rozwoju narzędzi dedykowanych do testów penetracyjnych
Wspieranie rozwoju narzędzi wspomagających testy penetracyjne poprzez analizę potrzeb zespołu testującego, weryfikację funkcjonalności, przekazywanie rekomendacji oraz udział w opracowywaniu koncepcji usprawnień. Wnioskodawca nie wykonuje usług programistycznych, wdrożeniowych ani inżynierskich. Zakres działań ma charakter analityczny, koncepcyjny oraz wspierający.
·Planowanie testów penetracyjnych aplikacji internetowych i innych
Udział w procesie planowania testów bezpieczeństwa, poprzez analizę zakresu działań, identyfikację kluczowych obszarów do weryfikacji oraz przekazywanie rekomendacji dotyczących priorytetów testowych.
·Wsparcie przy tworzeniu raportów
Pomoc przy przygotowywaniu raportów z działań testowych, w szczególności w zakresie zbierania danych, porządkowania informacji, nadawania struktury dokumentom oraz konsultacji w zakresie jasności i zrozumiałości przekazu.
·Planowanie testów penetracyjnych na różnych stronach internetowych firm w różnych krajach
Koordynacja procesu planowania działań testowych na poziomie międzynarodowym, obejmująca zbieranie wymagań od partnerów zagranicznych, analizę różnic kontekstowych i doradztwo w zakresie harmonogramowania działań testowych.
·Planowanie testów penetracyjnych na nadchodzący rok
Udział w przygotowaniu długoterminowego planu działań testowych, w tym tworzenie propozycji priorytetów, ram czasowych oraz koordynacja z innymi działami w zakresie zgodności harmonogramu z celami strategicznymi.
·Organizacja konkursu typu (…)
Wsparcie organizacyjne i logistyczne przy przygotowaniu konkursu o charakterze edukacyjnym, obejmujące m.in. tworzenie harmonogramu, planowanie zadań, testowanie przebiegu wydarzenia oraz komunikację z uczestnikami i partnerami.
·Możliwość pomocy w badaniu podatności i zagrożeń w (…)
Wspieranie zespołu w analizie potencjalnych zagrożeń związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji poprzez konsultacje koncepcyjne, udział w sesjach planistycznych oraz przekazywanie rekomendacji dotyczących obszarów do dalszego zbadania.
·Inne związane z realizacja projektu
W tej kategorii mieszczą się inne działania wspierające bezpieczeństwo organizacji. Wyszczególnienie wszystkich innych zadań związanych z testowaniem i bezpieczeństwem systemów IT nie jest możliwe, ponieważ mogą one różnić się w zależności od specyfiki zlecenia. Niemniej jednak, wszystkie zadania wykonywane w ramach świadczonych usług są ściśle związane z przeprowadzaniem testów bezpieczeństwa w organizacji i mają na celu ocenę oraz poprawę zabezpieczeń systemów IT. Przykłady realizowanych zadań to:
-Komunikacja z interesariuszami w celu pozyskiwania dostępów do testowanych środowisk – polega na współpracy z odpowiednimi osobami w organizacji klienta, aby uzyskać dostęp do wymaganych środowisk IT (np. serwerów, aplikacji) w celu przeprowadzenia testów bezpieczeństwa.
-Przeprowadzanie audytów dostępu do systemów – obejmuje ocenę, kto ma dostęp do systemów, aplikacji i danych organizacji, weryfikację uprawnień użytkowników oraz zapewnienie, że dostęp do zasobów IT jest kontrolowany i zgodny z politykami bezpieczeństwa organizacji.
-Symulacje (…).
W nawiązaniu do złożonego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, Wnioskodawca uprzejmie prosi o sprecyzowanie, czy w ocenie organu zastosowanie jednolitej stawki podatku dochodowego w wysokości 8,5% jest właściwe w kontekście świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Jeżeli organ uzna, że stawka ta nie powinna mieć zastosowania do wszystkich wykonywanych przez Wnioskodawcę zadań, Wnioskodawca będzie wdzięczny za wskazanie, do których konkretnie czynności ta stawka miałaby obowiązywać.
Czynności, które wykonuje Wnioskodawca nie dotyczą usług, takich jak projektowanie, programowanie i rozwój oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenie oprogramowania, jego modyfikowania, czy ulepszania. W ramach usług Wnioskodawca dostarcza raporty zawierające rekomendacje dotyczące działań naprawczych. Wnioskodawca nie odpowiada za techniczną poprawę wykrytych podczas testu błędów.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, która jest wymagana w przypadku opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wszystkie czynności, jakie wykonuje Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności, mają charakter usług wspierających bezpieczeństwo IT organizacji, polegających na ocenie stanu istniejącego, formułowaniu wniosków oraz przekazywaniu zaleceń w postaci raportów. Wnioskodawca nie prowadzi działań, które miałyby charakter doradztwa IT w rozumieniu wskazanych przez ustawodawcę wyłączeń, ani też nie projektuje, nie tworzy i nie rozwija oprogramowania.
Pytanie
Czy przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, opisanej we wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że wszystkie wyszczególnione usługi, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej, mieszczą się w katalogu usług opodatkowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawca nie świadczy usług programowania, doradztwa informatycznego, zarządzania systemami IT, ani innych usług wyłączonych z tej stawki na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b. Potwierdzeniem prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy są również uprzednio wydane interpretacje indywidualne, m.in.: https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/580270, https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/586196, https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/587482.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Przy czym w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że od (…) września 2024 r. prowadzi Pan, jako osoba fizyczna, jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w świetle art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wybrana przez Pana forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Prowadzona przez Pana działalność związana jest w głównej mierze z testowaniem systemów informatycznych i oceną ich bezpieczeństwa, które są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.Z. Usługi te obejmują testowanie oprogramowania i infrastruktury komputerowej, a ich klasyfikacja znajduje się pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Powyższe czynności są wykonywane przez Pana jako działalność usługowa, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi te nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), oprogramowania (PKWiU ex 62.01.1), obejmującym grupowanie „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), instalowaniem oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), ani zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach działalności gospodarczej, związanej z bezpieczeństwem informatycznym, wykonuje Pan następujące usługi:
·Przeprowadzanie testów penetracyjnych oraz sporządzanie raportów z tych testów;
·Okazjonalne uczestnictwo w analizach śledczych oraz rozwiązywanie incydentów;
·Przeprowadzanie analizy podatności;
·Monitorowanie procesu usuwania podatności;
·Udział w rozwoju narzędzi dedykowanych do testów penetracyjnych;
·Planowanie testów penetracyjnych aplikacji internetowych i innych;
·Wsparcie przy tworzeniu raportów;
·Planowanie testów penetracyjnych na różnych stronach internetowych firm w różnych krajach;
·Planowanie testów penetracyjnych na nadchodzący rok;
·Organizacja konkursu typu (…) na wielu maszynach;
·Możliwość pomocy w badaniu podatności i zagrożeń w (…);
·Inne związane z realizacja projektu.
Czynności, które Pan wykonuje nie dotyczą usług, takich jak projektowanie, programowanie i rozwój oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenie oprogramowania, jego modyfikowania, czy ulepszania. W ramach usług dostarcza Pan raporty zawierające rekomendacje dotyczące działań naprawczych. Nie odpowiada Pan za techniczną poprawę wykrytych podczas testu błędów. Prowadzi Pan ewidencję przychodów, która jest wymagana w przypadku opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wszystkie czynności, jakie wykonuje Pan w ramach prowadzonej działalności, mają charakter usług wspierających bezpieczeństwo IT organizacji, polegających na ocenie stanu istniejącego, formułowaniu wniosków oraz przekazywaniu zaleceń w postaci raportów.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się USŁUGI ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI. Klasa ta obejmuje grupowania:
-62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
-62.02.20.0 –Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
-62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
-usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
-usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
-usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
-systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
Należy podkreślić, że oznaczenie „ex” przy grupowaniu PKWiU 62.02, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
W tym miejscu wskazuję, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Ponadto, pojęcie „doradzać” – w świetle definicji zawartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN – oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi testowania oprogramowania i infrastruktury komputerowej (PKWiU 62.02.30.0), mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. Wskazał Pan bowiem, że w ramach świadczonych usług przeprowadza Pan testy penetracyjne, których efektem jest raport zawierający szczegółową listę wykrytych podatności oraz zalecenia dotyczące poprawy bezpieczeństwa systemów, analiza testów penetracyjnych jest zakończona raportem zawierającym szczegółową listę wykrytych problemów oraz rekomendacji poprawy bezpieczeństwa, a następnie tworzy Pan szczegółowy raport, który zawiera opis wykrytych podatności oraz sugerowane działania naprawcze. Wspiera Pan rozwój narzędzi wspomagających testy penetracyjne poprzez analizę potrzeb zespołu testującego, weryfikację funkcjonalności, przekazywanie rekomendacji oraz udział w opracowywaniu koncepcji usprawnień. Ponadto, bierze Pan udział w procesie planowania testów bezpieczeństwa, poprzez analizę zakresu działań, identyfikację kluczowych obszarów do weryfikacji oraz przekazywanie rekomendacji dotyczących priorytetów testowych, a także pomaga przy przygotowywaniu raportów z działań testowych, w szczególności w zakresie zbierania danych, porządkowania informacji, nadawania struktury dokumentom oraz konsultacji w zakresie jasności i zrozumiałości przekazu. W ramach działalności gospodarczej, związanej z bezpieczeństwem informatycznym, wykonuje Pan również usługę koordynacji procesu planowania działań testowych na poziomie międzynarodowym, obejmującą zbieranie wymagań od partnerów zagranicznych, analizę różnic kontekstowych i doradztwo w zakresie harmonogramowania działań testowych. Wspiera Pan zespół w analizie potencjalnych zagrożeń związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji poprzez konsultacje koncepcyjne, udział w sesjach planistycznych oraz przekazywanie rekomendacji dotyczących obszarów do dalszego zbadania. W ramach usług dostarcza Pan raporty zawierające rekomendacje dotyczące działań naprawczych. Wszystkie czynności, jakie Pan wykonuje w ramach prowadzonej działalności, mają charakter usług wspierających bezpieczeństwo IT organizacji, polegających na ocenie stanu istniejącego, formułowaniu wniosków oraz przekazywaniu zaleceń w postaci raportów.
W tym miejscu wskazuję, że systemy, systemy IT, systemy informatyczne, systemy komputerowe wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”. Zgodnie z Encyklopedią PWN, „system informatyczny” to zespół systemów komputerowych, sieci i oprogramowania, służący do przetwarzania informacji; w skład systemu informatycznego wchodzi z reguły komputer (jeden lub wiele, połączonych w sieć lub nie) wraz z oprogramowaniem, a także różne urządzenia pomocnicze (takie jak urządzenia peryferyjne, np. drukarki, skanery, a także dyskietki itp.), natomiast „system komputerowy” to kompletny, zwykle duży zestaw sprzętu komputerowego, obejmujący komputery, urządzenia peryferyjne i oprogramowanie podstawowe, m.in. system operacyjny. Zatem usługi doradztwa z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Z tego powodu, w ocenie tutejszego organu, wszelkie analizy, zalecenia, propozycje, wnioski, rekomendacje, raporty zawierające sugerowane działania naprawcze, opisy, konsultacje, udział w opracowywaniu koncepcji usprawnień, doradztwo w zakresie harmonogramowania działań testowych wskazują na ścisły związek z doradztwem w zakresie oprogramowania, nawet jeżeli nie projektuje, nie tworzy i nie rozwija Pan oprogramowania.
Z przedstawionych okoliczności wynika, że pomimo, stwierdzenia przez Pana, iż nie prowadzi działań, które miałyby charakter doradztwa IT w rozumieniu wskazanych przez ustawodawcę wyłączeń, świadczone przez Pana usługi są ściśle powiązane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Zatem spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Skoro Pana usługi skupiają się na doradztwie oraz jednocześnie dotyczą oprogramowania stwierdzić należy, że Pana usługi stanowią usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uwzględniając powyższe, przychód z prowadzonej przez Pana działalności ze świadczenia opisanych usług objętej pozycją PKWiU 62.02.30.0 i – jak wynika z przeprowadzonej analizy – związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
