Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.242.2025.2.KKO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.242.2025.2.KKO

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

  • w części dotyczącej określenia wysokości stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu świadczonych usług, sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 56.21.19.0, 56.10.19.0 i 56.10.11.0 - jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej określenia wysokości stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu wykonywanej działalności wytwórczej, z tytułu sprzedaży produktów sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 10.85.11.0, 10.85.12.0, 10.85.13.0, 10.85.14.0 i 10.85.19.0 - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług gastronomicznych. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 kwietnia 2025 r. (wpływ 22 kwietnia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Obecnie prowadzi Pani i w dalszym ciągu planuje Pani prowadzić działalność gospodarczą, na którą składa się produkcja gotowych wyrobów garmażeryjnych oraz gotowych posiłków i dań. Wyroby garmażeryjne to między innymi wiele rodzajów pierogów, gołąbków, krokietów, kotletów, naleśników, surówek, zup, sałatek, pasztecików, gulaszy, różnych potraw jarskich, itp.

Następnie:

1.Działalność przeważająca:

Gotowe posiłki dostarcza Pani do odbiorców zewnętrznych (katering), m.in.:

·w formie zapakowanego hermetycznie zestawu obiadowego, składającego się z dwóch dań do szkół podstawowych w … oraz w pobliskiej miejscowości …,

·w formie pierwszego oraz drugiego śniadania, obiadu oraz podwieczorka do przedszkoli w ….,

·w formie zapakowanych hermetycznie gotowych dań do punktu … w …. dla ….

Podzadania te wynikają z umów zawartych z … oraz …. w … na podstawie wygranych przetargów, które odbywają się corocznie.

2.Działalność dodatkowa:

Wytworzone przez Panią produkty, tzw. wyroby garmażeryjne, sprzedaje Pani w prowadzonych przez Panią … punktach sprzedaży. Produkty sprzedaje Pani w zamykanych pojemnikach na wynos lub podgrzewa Pani do spożycia na miejscu bez obsługi kelnerskiej.

Działalność gospodarczą prowadzi Pani od … października 2015 r. Obecnie jest Pani opodatkowana podatkiem liniowym.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że:

  • produkcja gotowych wyrobów garmażeryjnych oraz gotowych posiłków i dań odbywa się w osobnym lokalu - kuchni. Następnie po ich wytworzeniu z kuchni gotowe posiłki i dania są dostarczane do odbiorców zewnętrznych (katering), a wyroby garmażeryjne są dostarczane do prowadzonych przez Panią … punktów sprzedaży. W kuchni nie jest prowadzona sprzedaż na miejscu;
  • w 2026 r. będzie Pani prowadziła ewidencję przychodów, w której będzie Pani w stanie określić przychód z działalności opodatkowany różnymi stawkami;
  • złoży Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne; zrobi to Pani w terminie do 20 lutego 2026 r.
  • usługi będą sklasyfikowane:
  • katering - symbol PKWiU - 56.21.19.0,
  • w zakresie sprzedaży w punktach sprzedaży uprzednio wytworzonych przez Panią wyrobów garmażeryjnych, które są spożywane na miejscu - symbol PKWiU - 56.10.19.0,
  • w zakresie sprzedaży w punktach sprzedaży uprzednio wytworzonych przez Panią wyrobów garmażeryjnych, które są sprzedawane na wynos - nie jest to usługa tylko dostawa towarów - symbole sprzedawanych produktów PKWiU - 10.85.11.0, 10.85.12.0, 10.85.13.0, 10.85.14.0, 10.85.19.0 i 56.10.11.0;
  • prowadzona przez Panią działalność gospodarcza nie jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  • w wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  • w odniesieniu do Pani zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy;
  • nie uzyskuje i nie będzie Pani uzyskiwała innych dochodów podlegającym opodatkowaniu, oprócz wskazanej we wniosku działalności gospodarczej;
  • będzie Pani ponosiła odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności, które będzie Pani podejmowała w ramach prowadzonej działalności gospodarczej;
  • czynności, które będzie Pani wykonywała, nie będą wykonywane pod kierownictwem zlecającego te czynności; będą natomiast wykonywane w miejscu i czasie wskazanym przez zlecającego;
  • będzie ponosiła Pani ryzyko gospodarcze związane z Pani działalnością gospodarczą;
  • nie będzie Pani uzyskiwała przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  • jeżeli „miejsce przygotowania” ma Pani rozumieć jako kuchnię, która jest u Pani osobnym lokalem, to posiłków nie będzie Pani podawać w miejscu ich przygotowania;
  • jeżeli „miejsce przygotowania” ma Pani rozumieć jako jeden z … Pani punktów sprzedaży, to posiłki będzie Pani podawać także w miejscu ich przygotowania.

Pytanie

W 2026 r. zamierza Pani wybrać opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym w związku z tym prosi Pani, aby odpowiedzieć, czy prawidłowa będzie 3% stawka podatku do świadczonych przez Panią usług:

1)kateringu,

2)sprzedaży uprzednio wytworzonych przez Panią wyrobów garmażeryjnych (takich jak: pierogi, gołąbki, krokiety, kotlety, naleśniki, surówki, zupy, sałatki, paszteciki, gulasze, różne potrawy jarskie itp.) w prowadzonych przez Panią punktach sprzedaży na wynos lub do spożycia na miejscu.

Pani stanowisko w sprawie

Zasady opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 776 z późn. zm.; zwanej dalej ustawą o ryczałcie).

Art. 12 Ustawy o ryczałcie ustala wysokość stawki ryczałtu w zależności o rodzaju uzyskiwanych przychodów i waha się ona od 2% do 17%. W większości przypadków ustawa o ryczałcie ustalając wysokość stawki odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednak nie zawsze. Natomiast stawka 8,5% właściwa jest dla wszystkich rodzajów działalności usługowej, które nie zostały przypisane do innych stawek na podstawie przepisów tej ustawy.

Stawka 8,5% dotyczy „przychodów z działalności usługowej”. „Działalność usługową” stanowi zaś w świetle definicji z art. 4 ust. 1 pkt 1 „pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Zastrzeżenie dokonane przez ustawodawcę w końcowej części tego przepisu oznacza, że „działalności usługowej” w rozumieniu ustawy nie stanowią czynności zdefiniowane w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o ryczałcie. Pkt 2 definiuje właśnie działalność gastronomiczną. Działalność gastronomiczna nie stanowi zatem „działalności usługowej”, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, a to świadczy również o tym, że przy ustalaniu zakresu pojęcia działalności gastronomicznej w toku wykładni prawa nie należy w żaden sposób odwoływać się do PKWiU, skoro działalność ta została wyłączona z ogólnej definicji „działalności usługowej”, skonstruowanej poprzez odesłanie do terminologii PKWiU. Nie ma więc znaczenia na gruncie ustawy o ryczałcie , że katering ma inny symbol PKWiU niż usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych. W związku z tym wobec użycia przez prawodawcę zwrotu w art. 4 ust.1 pkt 2 ww. ustawy „usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów” , które definiują działalność gastronomiczną, powoduje, że usługa kateringowa jest działalnością gastronomiczną w rozumieniu ustawy o ryczałcie.

Również sprzedaż wytworzonych przez Panią wyrobów garmażeryjnych na wynos lub do spożycia na miejscu w prowadzonych przez Panią punktach sprzedaży mieści się w powyższej definicji działalności gastronomicznej, gdyż nie jest to ani działalność handlowa, ani wytwórcza. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o ryczałcie, działalnością handlową jest sprzedaż w stanie nieprzetworzonym nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów - inaczej więc niż u Pani. Z kolei działalność wytwórcza zdefiniowana jest w kolejnym punkcie 4 i w sposób ogólny mówi, że to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzonej przez podatnika. Nie znajdzie ona tu jednak zastosowania, gdyż to definicja działalności gastronomicznej bardziej precyzyjnie mówi o tej Pani drugiej części działalności jako o „przygotowaniu posiłków oraz sprzedaży posiłków i towarów”, zgodnie z zasadą Lex specialis derogat legi generali.

Dlatego uważa Pani, że właściwą stawką opodatkowania Pani przychodów będzie stawka wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a) ustawy o ryczałcie, a więc:

1)opodatkowanie przychodów z kateringu - stawka ryczałtu 3%,

2)opodatkowanie przychodów ze sprzedaży uprzednio wytworzonych przez Panią wyrobów garmażeryjnych (takich jak: pierogi, gołąbki, krokiety, kotlety, naleśniki, surówki, zupy, sałatki, paszteciki, gulaszy, różne potrawy jarskie itp.) w prowadzonych przez Panią punktach sprzedaży na wynos lub do spożycia na miejscu - stawka ryczałtu 3%.

Zwraca Pani również uwagę na wyrok WSA w Gdańsku z dnia 18 lipca 2023 r. sygn. akt I SA/Gd 358/23, w którym podatnik zaskarżył interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 marca 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.1095.2022.2.ID w przedmiocie zryczałtowanego podatku dochodowego. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej niesłusznie uznał, że katering powinien być opodatkowany stawką ryczałtu 8,5%. WSA jednak przyznał rację podatnikowi, że właściwa stawka to 3% i uchylił zaskarżoną decyzję. Wyrok ten jest prawomocny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku:

  • w części dotyczącej wysokości stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu świadczonych usług, sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 56.21.19.0, 56.10.19.0 i 56.10.11.0 - jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej wysokości stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu wykonywanej działalności wytwórczej, z tytułu sprzedaży produktów sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 10.85.11.0, 10.85.12.0, 10.85.13.0, 10.85.14.0 i 10.85.19.0 - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność gastronomiczna to usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność wytwórcza oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)    osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)   wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem, co do zasady, konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a), art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) oraz art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;

- 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton;

- 3% przychodów z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Definicja działalności usługowej, działalności wytwórczej oraz działalności gastronomicznej zawarta jest w treści art. 4 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

- działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

- działalność gastronomiczna - usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów;

- działalność wytwórcza - działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy.

Dodać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Wskazuję, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1, w zakresie działalności usługowej odnosi się do czynności zaliczanych do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z zastrzeżeniem wynikającym m.in. z art. 4 ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Z ww. art. 4 ust. 1 pkt 2 wynika natomiast, że za działalność gastronomiczną uznaje się usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.

Definicja działalności wytwórczej została natomiast przez ustawodawcę zawarta w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to m.in.: zrobić, wyprodukować coś (Słownik języka polskiego PWN, www.sjp.pwn.pl). O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.

Z perspektywy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz zawartej w niej definicji działalności gastronomicznej, w celu zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 3%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a) tej ustawy, istotnym jest to, czy usługi te są związane z przygotowywaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług zawiera Sekcję I - Usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne, która obejmuje m.in.

·usługi gastronomiczne,

·usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

·usługi stołówkowe,

·usługi przygotowywania i podawania napojów.

Przy czym, klasyfikacja ta w dziale 56 - Usługi związane z wyżywieniem, obejmuje m.in.:

  • klasę 56.10 - Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych, w tym pozycje: PKWiU 56.10.11.0 - Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach oraz PKWiU 56.10.19.0 - Pozostałe usługi podawania posiłków;
  • klasę 56.21 - Usługi przygotowywania i dostarczania żywności (katering) dla odbiorców zewnętrznych, w tym pozycję PKWiU 56.21.19.0 - Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering).

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług zawiera również Sekcję C - Produkty przetwórstwa przemysłowego, która obejmuje m.in. artykuły spożywcze, włączając gotowe posiłki i dania.

W Sekcji C w dziale 10 - Artykuły spożywcze, sklasyfikowano w grupowaniu:

·10.85.1 - Gotowe posiłki i dania,

·10.85.11.0 - Gotowe posiłki i dania na bazie mięsa, podrobów lub krwi.

·10.85.12.0 - Gotowe posiłki i dania na bazie ryb, skorupiaków i mięczaków

·10.85.13.0 - Gotowe posiłki i dania na bazie warzyw

·10.85.14.0 - Gotowe posiłki i dania na bazie wyrobów mącznych

·10.85.19.0 - Pozostałe gotowe posiłki i dania, włączając pizzę zamrożoną.

Zgodnie z uwagą do niniejszego działu, sprzedaż artykułów własnej produkcji, nawet prowadzona we własnych sklepach, traktowana jest jako działalność wytwórcza i sklasyfikowana w niniejszym dziale.

Jednocześnie wskazuję, że grupowanie 10.85 nie obejmuje gotowych posiłków i dań przygotowanych w zakładach gastronomicznych, do bezpośredniego spożycia, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 56.

Z opisu sprawy wynika, że od … października 2015 r. prowadzi Pani i w dalszym ciągu planuje Pani prowadzić działalność gospodarczą, na którą składa się produkcja gotowych wyrobów garmażeryjnych oraz gotowych posiłków i dań. Wyroby garmażeryjne to między innymi wiele rodzajów pierogów, gołąbków, krokietów, kotletów, naleśników, surówek, zup, sałatek, pasztecików, gulaszy, różnych potraw jarskich itp. Obecnie jest Pani opodatkowana podatkiem liniowym, natomiast w 2026 r. zamierza Pani wybrać opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i prowadzić ewidencję przychodów, w której będzie Pani w stanie określić przychód z działalności opodatkowany różnymi stawkami. W terminie do 20 lutego 2026 r. złoży Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wskazała Pani w uzupełnieniu wniosku, wykonywane usługi będą sklasyfikowane w następujący sposób:

·katering - symbol PKWiU 56.21.19.0,

·w zakresie sprzedaży w punktach sprzedaży uprzednio wytworzonych przez Panią wyrobów garmażeryjnych, które są spożywane na miejscu - symbol PKWiU 56.10.19.0,

·w zakresie sprzedaży w punktach sprzedaży uprzednio wytworzonych przez Panią wyrobów garmażeryjnych, które są sprzedawane na wynos - nie jest to usługa tylko dostawa towarów - symbole sprzedawanych produktów PKWiU 10.85.11.0, 10.85.12.0, 10.85.13.0, 10.85.14.0, 10.85.19.0 i 56.10.11.0.

Ponadto prowadzona przez Panią działalność gospodarcza nie jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne; do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do Pani zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy; nie uzyskuje i nie będzie Pani uzyskiwała innych dochodów podlegającym opodatkowaniu oprócz wskazanej we wniosku działalności gospodarczej; nie będzie Pani uzyskiwała przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ww. ustawy, tj. ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej.

Biorąc pod uwagę opisane w sprawie okoliczności dokonywanej sprzedaży, zasadnym jest uznanie, że będzie Pani świadczyć - w zależności od okoliczności towarzyszących - zarówno usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów, jak również prowadzić działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji.

Z opisu sprawy wynika, że Pani usługi sklasyfikowane są w PKWiU zarówno w Dziale 56 - „Usługi związane z wyżywieniem”, jak i w Sekcji C - Produkty przetwórstwa przemysłowego, Dział 10 - „Artykuły spożywcze”.

Analiza okoliczności sprawy, w tym wskazane symbole PKWiU, jak również definicji zawartych w art. 4 ust. 1 pkt 2 i pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, prowadzą do stwierdzenia, że - w zależności od okoliczności, w jakich odbywa się świadczenie usług, polegających na kateringu, usług w zakresie sprzedaży w punktach sprzedaży uprzednio wytworzonych przez Panią wyrobów garmażeryjnych, które są spożywane na miejscu lub są sprzedawane na wynos - Pani działalność na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne należy uznać za działalność gastronomiczną albo działalność wytwórczą, w zależności od towarzyszących jej okoliczności.

Zatem w przypadku, gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów, które są spożywane na miejscu, mamy do czynienia z działalnością gastronomiczną, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast w przypadku sprzedaży wytworzonych przez Panią wyrobów garmażeryjnych, które są sprzedawane na wynos (jak wskazała Pani we wniosku nie jest to usługa tylko sprzedaż towarów), Pani działalność kwalifikowana będzie jako działalność wytwórcza, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów prawa oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia usług gastronomicznych, sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 56.21.19.0, 56.10.19.0 i 56.10.11.0 mogą być opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast przychody uzyskiwane przez Panią z wykonywania działalności wytwórczej, z tytułu sprzedaży produktów sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 10.85.11.0, 10.85.12.0, 10.85.13.0, 10.85.14.0 i 10.85.19.0, powinny być opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawki te mają zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pani stanowisko:

  • w części dotyczącej zastosowania 3% stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu świadczonych usług, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 56.21.19.0, 56.10.19.0 i 56.10.11.0 - jest prawidłowe, natomiast
  • w części dotyczącej zastosowania 3% stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu wykonywania działalności wytwórczej, z tytułu sprzedaży produktów sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 10.85.11.0, 10.85.12.0, 10.85.13.0, 10.85.14.0 i 10.85.19.0 - jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Panią we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pani zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Odnosząc się natomiast do powołanej przez Panią interpretacji indywidualnej oraz powołanego wyroku WSA, należy wskazać, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatnika, w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach są wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.