Wnioskodawczyni planowała rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie doradztwa marketingowego online. Zakres świadczonych usług mi... - Interpretacja - null

ShutterStock
Wnioskodawczyni planowała rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie doradztwa marketingowego online. Zakres świadczonych usług mi... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Usługi marketingowe online a wybór stawki ryczałtu

Wnioskodawczyni planowała rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie doradztwa marketingowego online. Zakres świadczonych usług miał obejmować m.in. tworzenie kampanii reklamowych w mediach społecznościowych, analizę ich skuteczności, a także doradztwo w zakresie strategii marketingowej i komunikacji wizualnej. W związku z wątpliwościami dotyczącymi właściwej stawki ryczałtu, wystąpiła do KIS o wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku zapytała, czy przychody z planowanej działalności mogą być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%, wskazując, że świadczone usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 jako „pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Jej zdaniem, wyklucza to konieczność stosowania wyższej, 15-procentowej stawki ryczałtu, przewidzianej dla usług reklamowych sklasyfikowanych w dziale PKWiU 73.

15%, a nie 8,5% - stanowisko KIS w sprawie stawki

Dyrektor KIS uznał przedstawione stanowisko za nieprawidłowe i wyjaśnił, że w przypadku świadczenia kompleksowych usług, należy zastosować stawkę właściwą dla świadczenia głównego, którym w tym przypadku są usługi reklamowe.

Organ podatkowy wskazał, że zgodnie z opisem przedstawionym we wniosku, wnioskodawczyni będzie wykonywać na rzecz swoich kontrahentów kompleksowe świadczenie, obejmujące różne czynności z zakresu marketingu internetowego, w tym także doradztwo i analizę danych. Jednak kluczowe znaczenie ma to, że – jak sama przyznała – głównym celem zawieranych umów będzie świadczenie usług reklamowych, sklasyfikowanych w PKWiU 73.11.19.0.

W takiej sytuacji – podkreśliła KIS – nawet jeśli świadczenie zawiera elementy objęte innymi klasyfikacjami (jak 74.90.20.0), to decydujące znaczenie ma charakter dominujący usługi, zgodnie z zasadą dotyczącą świadczeń złożonych. Jeżeli świadczenie główne mieści się w dziale 73 PKWiU, to całość usługi podlega opodatkowaniu stawką 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o) ustawy o ryczałcie.

Organ przypomniał również, że kwalifikacji do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik, ale musi ona odpowiadać rzeczywistemu zakresowi wykonywanych czynności. Z analizy przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni będzie wykonywać usługi reklamowe – a nie wyłącznie doradztwo techniczne – w związku z czym nie będzie mogła korzystać z preferencyjnej stawki 8,5%.

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 1 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.920.2024.5.LS