
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 11 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 marca 2025 r. (wpływ 25 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2020 r. Działając pod wpływem błędu, Wnioskodawca w trakcie rejestracji działalności gospodarczej w systemie CEIDG wybrał opcję dotyczącą wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jednocześnie intencją Wnioskodawcy był wybór opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z zasadami opisanymi w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku, gdyby Wnioskodawca nie działał pod wpływem błędu i miał pełną świadomość, że składany wniosek potencjalnie może skutkować opodatkowaniem w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to nie złożyłby wniosku o takiej treści. Zwłaszcza mając na uwadze skalę i powagę konsekwencji, jakie z tego tytułu mogą wyniknąć.
Wnioskodawca, będąc w przeświadczeniu, że z oświadczenia o wyborze formy opodatkowania wynika wybór opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, za lata podatkowe 2020-2023 złożył zeznania podatkowe PIT-36, w których wykazał osiągane dochody oraz należny podatek.
Działając w dobrej wierze, Wnioskodawca obliczał i opłacał zaliczki na podatek dochodowy oraz składkę zdrowotną zgodnie z zasadami właściwymi dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych podatku dochodowego. W szczególności stosowane oznaczenia formularzy wykonywanych przelewów podatkowych to PIT-5 lub PIT-36. W latach 2020-2023 Wnioskodawca nie wykonywał przelewów podatkowych z oznaczeniem formularza PPE właściwego dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca opłacał składki na ubezpieczenie zdrowotne na zasadach przewidzianych dla podatników opodatkowanych zgodnie z zasadami opisanymi w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W deklaracjach ZUS Wnioskodawca stale zaznaczał pozycję właściwą dla formy opodatkowania na zasadach ogólnych – „podatek według skali”, a nie pozycję właściwą dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ogółem Wnioskodawca ani razu, od początku prowadzenia działalności gospodarczej nie złożył żadnego formularza ani nie wykonał żadnego przelewu adekwatnego dla opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Nie wykonywał również żadnych innych czynności wskazujących na opodatkowanie ryczałtem. W maju 2024 roku Wnioskodawca otrzymał z właściwego urzędu skarbowego zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, bez kwestionowania przez urząd formy opodatkowania.
W październiku 2024 r. Wnioskodawca został poinformowany przez pracowników właściwego urzędu skarbowego, że w ich ocenie wybraną przez Wnioskodawcę formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Uzupełnienie
W latach 2020-2021 Podatnik wprawdzie uzyskał przychody z działalności gospodarczej, jednak wysokość osiągniętego dochodu nie skutkowała obowiązkiem zapłaty zaliczki na podatek dochodowy. Również ostateczna kwota dochodu w rozliczeniu za wskazane lata nie przekroczyła kwoty wolnej od podatku.
Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2022 r. Podatnik uzyskał w styczniu 2022 r.
Podatnik nie płacił zaliczki na podatek dochodowy za styczeń 2022 r., z uwagi na osiągniecie we wskazanym miesiącu dochodu w kwocie wolnej od podatku.
Pierwszą zaliczkę na podatek dochodowy w 2022 r. Podatnik zapłacił 22 lipca 2022 r., oznaczając przelew na rachunek bankowy urzędu skarbowego identyfikatorem PIT-36.
Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2023 r. Podatnik uzyskał w styczniu 2023 r.
Podatnik nie płacił zaliczki na podatek dochodowy za styczeń 2023 r. z uwagi na osiągniecie we wskazanym miesiącu dochodu w kwocie wolnej od podatku.
Pierwszą zaliczkę na podatek dochodowy w 2023 r. Podatnik zapłacił 3 lipca 2023 r., oznaczając przelew na rachunek bankowy urzędu skarbowego identyfikatorem PIT-36.
Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2024 r. Podatnik uzyskał w styczniu 2024 r.
Podatnik nie płacił zaliczki na podatek dochodowy za styczeń 2024 r. z uwagi na osiągniecie we wskazanym miesiącu dochodu w kwocie wolnej od podatku.
Pierwszą zaliczkę na podatek dochodowy w 2024 r. Podatnik zapłacił 15 kwietnia 2024 r., oznaczając przelew na rachunek bankowy urzędu skarbowego identyfikatorem PIT-5.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym dochody Wnioskodawcy za cały okres prowadzenia działalności gospodarczej, czyli od 2020 r. mogą być opodatkowane na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z zasadami opisanymi w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym dochody Wnioskodawcy za cały okres prowadzenia działalności gospodarczej, czyli od 2020 r. mogą być opodatkowane na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z zasadami opisanymi w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
UZASADNIENIE
Jak wynika z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w celu opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych konieczne jest złożenie organowi podatkowemu oświadczenia woli o wyborze tego sposobu opodatkowania. Brak wspomnianego oświadczenia skutkuje opodatkowaniem według tzw. skali podatkowej, która jest podstawową formą opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Analizując sprawę dotyczącą wyboru formy opodatkowania, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 lutego 2024 r. (sygn. II FSK 710/21) do oceny oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zastosował przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące sposobu wyrażania oświadczeń woli, tj. art. 60 Kodeksu cywilnego. Wskazaną argumentację przyjmował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych z dnia:
- 27 grudnia 2024 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.805.2024.1.RK),
- 9 grudnia 2024 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.587.2024.3.HJ), w której uwzględnił skargę podatnika jeszcze przed jej rozpatrzeniem przez sąd administracyjny i zmienił pierwotnie wydaną interpretację indywidualną,
- 22 października 2024 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.394.2024.3.MN),
- 14 października 2024 r. (sygn. 0112-KDIL2-2.4011.497.2024.2.WS).
Analizowane sprawy dotyczyły sytuacji, gdy podatnik wybierał szczególna formę rozliczeń podatkowych, tj. opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zdaniem Wnioskodawcy uzasadnienie wskazanych rozstrzygnięć powinno mieć analogiczne zastosowanie w sytuacji, gdy intencją podatnika jest stosowanie rozliczeń podatkowych na zasadach ogólnych.
Jeżeli organy podatkowe uznają, że oświadczenie woli dotyczące wyboru szczególnych form opodatkowania może być złożone w sposób dorozumiany (np. poprzez tytuł przelewów podatkowych), to tym bardziej dopuszczalne powinno być stosowanie podstawowych i domyślnych zasad rozliczeń podatkowych określonych w art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku, gdy całokształt działań podatnika wskazuje, że taka była jego intencja.
Niezależnie od informacji wpisanej w systemie CEIDG Wnioskodawca złożył oświadczenie woli o wyborze formy opodatkowania w tytule przelewu zaliczki na podatek dochodowy. Co więcej całokształt rozliczeń podatkowych Wnioskodawcy oraz treść deklaracji przekazywanych do urzędu skarbowego oraz ZUS wskazuje, że intencją Wnioskodawcy było zachowanie podstawowej formy rozliczeń podatkowych – tzw. skali podatkowej.
Jeżeli organy podatkowe uznają, że oświadczenie, o którym mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może być oceniane na gruncie art. 60 Kodeksu cywilnego, to również powinno być oceniane w świetle przepisów dotyczących wad oświadczeń woli.
Zgodnie z art. 84 § 1 Kodeksu cywilnego w razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jednocześnie wskazany przepis dotyczy wyłącznie błędów uzasadniających przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny).
W ocenie Wnioskodawcy okoliczności stanu faktycznego uprawdopodobniają, że pierwotne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania było złożone przez Wnioskodawcę błędnie. Nie można bowiem uznać, że racjonalnie działający podatnik świadomie wybrałby opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, a następnie przez ponad cztery lata składał deklaracje podatkowe oraz deklaracje ZUS, a także opłacał podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne w sposób właściwy dla podatników opodatkowanych tzw. skalą podatkową. W konsekwencji oświadczenie złożone przez Wnioskodawcę przy rejestracji działalności gospodarczej w 2020 r. nie może wywoływać skutków prawnych.
Jednocześnie bezskuteczność pierwotnego oświadczenia skutkuje opodatkowaniem według tzw. skali podatkowej, która jest podstawową formą opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje bowiem z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
W latach 2020-2024 urząd skarbowy nie kwestionował rozliczeń podatkowych i formy opodatkowania stosowanych przez Wnioskodawcę. Co więcej, Wnioskodawca nawet otrzymał zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, co tym bardziej utwierdzało Wnioskodawcę w tym, że stosowana przez niego forma opodatkowania jest prawidłowa. Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, dochody za cały dotychczasowy okres prowadzenia działalności gospodarczej, czyli od 2020 r. mogą być opodatkowane na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z zasadami opisanymi w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym w 2020 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym w latach 2021-2024:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Jeśli natomiast podatnik dokona wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania, to dotyczy ona również lat następnych, chyba że w ustawowym terminie złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania.
Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest warunkiem koniecznym do rezygnacji z ryczałtowej formy opodatkowania.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Zaznaczam jednak, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki na podatek dochodowy w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o zmianie (rezygnacji) z opodatkowania w formie ryczałtu i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Z opisu sprawy wynika, że:
- od 2020 roku prowadzi Pan działalność gospodarczą, a jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
- Pana intencją było jednak opodatkowanie według zasad ogólnych – skala podatkowa;
- w latach 2020-2021 uzyskał Pan przychody z działalności gospodarczej, jednak wysokość osiągniętego dochodu nie skutkowała obowiązkiem zapłaty zaliczki na podatek dochodowy;
- pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2022 r. uzyskał Pan w styczniu 2022 r., nie zapłacił Pan zaliczki na podatek dochodowy za styczeń 2022 r., ponieważ osiągnięty dochód w tym miesiącu mieścił się w kwocie wolnej od podatku;
- pierwszą zaliczkę na podatek dochodowy w 2022 r. zapłacił Pan w lipcu 2022 r. i oznaczył Pan przelew identyfikatorem PIT-36;
- pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2023 r. uzyskał Pan w styczniu 2023 r., nie wpłacił Pan zaliczki na podatek dochodowy za styczeń 2023 r., ponieważ osiągnięty dochód w tym miesiącu mieścił się w kwocie wolnej od podatku;
- pierwszą zaliczkę na podatek dochodowy w 2023 r. zapłacił Pan w lipcu 2023 r. i oznaczył Pan przelew identyfikatorem PIT-36;
- pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2024 r. uzyskał Pan w styczniu 2024 r., nie wpłacił Pan zaliczki na podatek dochodowy za styczeń 2024 r., ponieważ osiągnięty dochód w tym miesiącu mieścił się w kwocie wolnej od podatku;
- pierwszą zaliczkę na podatek dochodowy w 2024 r. wpłacił Pan w kwietniu 2024 r. i oznaczył Pan przelew identyfikatorem PIT-5.
W pierwszej kolejności zaznaczam, że w 2020 r. złożył Pan oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania. W następnych latach nie złożył Pan rezygnacji z tej formy opodatkowania. Taką rezygnację mógł Pan złożyć każdego następnego roku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął Pan pierwszy przychód w latach 2021-2024. W żadnym z tych terminów nie dokonał Pan wpłaty zaliczki na podatek dochodowy ani też nie dokonał Pan wyboru innej formy opodatkowania niż ryczałt ewidencjonowany.
W konsekwencji w latach 2021-2024 r. nie złożył Pan skutecznie oświadczenia o zmianie (rezygnacji) z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na rzecz opodatkowania według zasad ogólnych (skala podatkowa). Tym samym wybrana przez Pana w 2020 r. forma opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jest nadal obowiązująca. Zatem uzyskiwane przez Pana przychody w latach 2020-2024 nie mogły być opodatkowane według skali podatkowej.
Podsumowanie: Pana przychody za okres od 2020-2024 r. nie mogą być opodatkowane na zasadach ogólnych zgodnie z w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody te należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, tj. zgodnie z wybraną przez Pana formą opodatkowania.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
