Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.81.2025.3.BM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.81.2025.3.BM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan pismami z 28 lutego i 7 marca 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od lutego 2024 r. Od samego początku przychody opodatkowane są ryczałtem ewidencjonowanym. Pana działalność polega na świadczeniu usług. Obecnie ma Pan podpisaną umowę z firmą „X”. Umowa szczegółowo określa przedmiot i zakres świadczonych usług. W umowie zobowiązuje się Pan do świadczenia na rzecz „X” usług określonych w Załączniku do Umowy; dalej zwanych „Usługami”.

W okresie obowiązywania Umowy i na warunkach w niej określonych jest Pan zobowiązany do świadczenia następujących Usług:

-wykonywanie skonsolidowanych raportów i analiz ryzyka na różnych poziomach w (...);

-wykonywanie sprawozdawczości kapitałowej zgodnie z wymogami (...);

-wspieranie (...) we wdrażaniu, obliczaniu, kalibracji i utrzymaniu miar ryzyka, a także opracowywaniu nowych raportów ryzyka;

-wspieranie inicjatyw wewnętrznych mających na celu radzenie sobie z wyzwaniami regulacyjnymi, a także optymalizację ram kontrolnych funkcji ryzyka handlowego;

-wspieranie wprowadzania zmian w systemach ryzyka poprzez dostarczanie wymagań, wspieranie rozwoju i testowanie (...);

-budowanie i utrzymywanie relacji z kluczowymi interesariuszami, w tym (...).

W chwili obecnej nie świadczy Pan innych usług poza wymienionymi powyżej. Nie świadczy Pan też usług w ramach wolnego zawodu. Stan faktyczny dotyczy roku 2024 oraz 2025.

Według Pana wiedzy powyższe usługi mieszczą się w klasyfikacji PKWiU pod numerami 70.22.11 oraz 70.22.20.

Uzupełnienie wniosku

Poszczególne czynności/zadania przyporządkowuje Pan do następujących grupowań PKWiU:

-Wykonywanie skonsolidowanych raportów i analiz ryzyka na różnych poziomach w (...) - PKWiU 70.22.11;

-Wykonywanie sprawozdawczości kapitałowej zgodnie z (...) - PKWiU 70.22.11

-Wspieranie (...) ryzyka we wdrażaniu, obliczaniu, kalibracji i utrzymaniu miar ryzyka, a także opracowywaniu nowych raportów ryzyka - PKWiU 70.22.11;

-Wspieranie inicjatyw wewnętrznych mających na celu radzenie sobie z wyzwaniami regulacyjnymi, a także optymalizację ram kontrolnych funkcji ryzyka handlowego - PKWiU 70.22.11;

-Wspieranie wprowadzania zmian w systemach ryzyka poprzez dostarczanie wymagań, wspieranie rozwoju i testowanie (...) - PKWiU 70.22.20;

-Budowanie i utrzymywanie relacji z kluczowymi interesariuszami, w tym (...). PKWiU 70.22.20.

Szczegółowy opis wymienionych czynności/zadań:

1. Wykonywanie skonsolidowanych raportów i analiz ryzyka na różnych poziomach w różnych liniach biznesowych.

 a) Charakter i zakres czynności

Analizowanie danych (...).

b) Efekt

Efektem są raporty zbiorcze, które przedstawiają aktualne i prognozowane wartości ryzyka, z uwzględnieniem trendów i ewentualnych anomalii.

c) Wykorzystanie przez usługobiorcę

(...).

2. Wykonywanie sprawozdawczości kapitałowej zgodnie z (...)

a) Charakter i zakres czynności

Analiza (...).

b) Efekt

Dokumentacja i raporty zgodne z przepisami i standardami nadzorczymi (np. (...))

Zapewnienie, że (...).

c) Wykorzystanie przez usługobiorcę

Spełnienie obowiązków sprawozdawczych wobec regulatorów. Możliwość (...).

3. Wspieranie (...) ryzyka we wdrażaniu, obliczaniu, kalibracji i utrzymaniu miar ryzyka, a także opracowywaniu nowych raportów ryzyka.

a) Charakter i zakres czynności

Stosowanie oraz nadzorowanie różnych modeli i narzędzi do pomiaru ryzyka (np. (...).).

Pomoc w dostosowaniu parametrów tych narzędzi do zmieniających się warunków rynkowych.

Pomoc przy projektowaniu nowych raportów na prośbę (...).

b) Efekt

Rzetelne i spójne miary ryzyka pozwalające na (...).

Raporty i wskaźniki dostosowane do specyfiki danej instytucji.

 c) Wykorzystanie przez usługobiorcę

Możliwość precyzyjniejszego zarządzania ryzykiem w różnych obszarach działania firmy. Zwiększona jakość i przejrzystość informacji o potencjalnym ryzyku.

4. Wspieranie inicjatyw wewnętrznych mających na celu radzenie sobie z wyzwaniami regulacyjnymi oraz optymalizację ram kontrolnych funkcji ryzyka handlowego.

a) Charakter i zakres czynności

Wdrażanie nowych przepisów i wymagań organów nadzorczych i ocena ich wpływu na działalność handlową oraz proces zarządzania ryzykiem.

Projektowanie i aktualizowanie ram kontrolnych (np. ustalanie limitów, wdrażanie mechanizmów nadzoru wewnętrznego).

b) Efekt

Firma posiada ujednolicone, przejrzyste procedury zarządzania (...).

Zmniejszenie ryzyka kar finansowych i innych negatywnych konsekwencji nieprzestrzegania przepisów.

c) Wykorzystanie przez usługobiorcę

Usprawnienie procesu dostosowywania się do zmian prawno-regulacyjnych.

5. Wspieranie wprowadzania zmian w systemach ryzyka poprzez dostarczanie wymagań, wspieranie rozwoju i testowanie (...).

a) Charakter i zakres czynności

Zbieranie i dokumentowanie wymagań biznesowych dotyczących systemów informatycznych wspierających zarządzanie ryzykiem.

Konsultacje z zespołami IT w fazie projektowania i implementacji, tak aby narzędzia uwzględniały specyfikę i potrzeby użytkowników końcowych.

Koordynacja i udział w testach (...), identyfikacja błędów i usterek, raportowanie problemów, weryfikacja poprawek.

b) Efekt

Funkcjonalne, skuteczne i stabilne systemy do monitorowania i raportowania ryzyka, odpowiadające realnym potrzebom instytucji oraz wymogom regulacyjnym.

c) Wykorzystanie przez usługobiorcę

Większa automatyzacja i precyzja w procesach zarządzania ryzykiem przez managerów.

6. Budowanie i utrzymywanie relacji z kluczowymi interesariuszami ((...).).

a) Charakter i zakres czynności

Komunikowanie się z poszczególnymi działami w przypadku ewentualnych konfliktów biznesowych (np. między chęcią zwiększenia ekspozycji a zachowaniem odpowiednich limitów ryzyka).

Przyjmowanie wspólnych założeń do projektów, bieżąca komunikacja na temat postępów i wyzwań.

b) Efekt

Sprawny przepływ informacji i lepsza współpraca między poszczególnymi działami.

c) Wykorzystanie przez usługobiorcę

Zwiększenie efektywności działań w obszarze kontroli ryzyka – dzięki wspólnemu zrozumieniu celów i zasad.

Powiązanie wyżej opisanych zadań z klasyfikacją PKWiU:

1. PKWiU 70.22.11

Zadania 1-4 są zadaniami o charakterze analitycznym, których głównym celem jest wsparcie menedżerów w podejmowaniu decyzji, kształtowaniu strategii zarządzania ryzykiem oraz zapewnianiu zgodności z przepisami.

W efekcie tych obowiązków powstają nowe lub zmodyfikowane raporty i analizy, które służą usprawnieniu procesów i zapewnieniu zgodności z wymogami regulacyjnymi.

2. PKWiU 70.22.20

Zadania 5-6 obejmują koordynację i zarządzanie wdrożeniami, w ramach których kluczowe jest planowanie, testowanie systemów, wprowadzanie zmian i zapewnienie współpracy między różnymi działami.

Głównym efektem tych zadań jest skuteczne realizowanie projektów (np. wdrożeń IT czy zmian organizacyjnych), z uwzględnieniem celów określonych przez managerów ryzyka.

Na fakturze świadczone usługi nie będą ujmowane w oddzielnych pozycjach.

Jednocześnie wyjaśnia Pan, że świadczone usługi stanowią w głównej mierze zintegrowany pakiet czynności, traktowany łącznie. W praktyce poszczególne rodzaje czynności przenikają się i trudno je jednoznacznie wyodrębnić w ciągu dnia pracy.

Będzie Pan prowadził ewidencję, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, tj. z różnych czynności.

Nie świadczy Pan usług na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie przysługuje Panu również żadna kierownicza rola co do wyboru kontrahenta, podpisania z nim umowy, jej wykonania ani rozwiązania.

Wykonywane usługi nie będą miały charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego, czy też umowy o podobnym charakterze, ponieważ:

-nie sprawuje Pan zarządu nad zleceniodawcą, Pana zadaniem nie jest działanie w celu osiągnięcia większego zysku innego przedsiębiorcy,

-nie reprezentuje Pan zleceniodawcy przed innymi podmiotami gospodarczymi - w umowie brakuje też powiązania wynagrodzenia z wynikami zleceniodawcy, co jest charakterystyczne dla tych umów

-wszelkie raporty i analizy przekazywane są do managerów i osób na wyższych stanowiskach, które mogą podejmować jakiekolwiek decyzje; Pana rola sprowadza się do obrabiania danych oraz konsolidowania ich w postaci raportów, które umożliwiają innym rzetelną ocenę sytuacji.

Pytanie sprowadzające się do kwestii:

Czy do świadczonych usług może Pan zastosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że ma prawo do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w zakresie usług, które świadczy na podstawie zawartej umowy z zastosowaniem stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Powyższe usługi stanowią według Pana usługi doradztwa. Stawką 15% nie są objęte wszystkie usługi z działu 70 PKWiU, tylko takie, które stanowią usługi doradztwa związanego z zarządzaniem (ex dział 70). Dopóki świadczone przez Pana usługi nie będą usługami doradczymi będzie mógł Pan stosować stawkę 8,5% ryczałtu dla usług świadczonych na podstawie zawartej umowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z cytowanym wcześniej art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Odnosząc się do wymienionych w tym przepisie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) symbol ex, oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 04 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.

-klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 nie związane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.

-klasa 70.21- usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3- pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy na rzecz kontrahenta usługi obejmujące:

-wykonywanie skonsolidowanych raportów i analiz ryzyka na różnych poziomach w (...) - PKWiU 70.22.11;

-wykonywanie sprawozdawczości kapitałowej zgodnie z (...) - PKWiU 70.22.11;

-wspieranie menedżerów ryzyka we wdrażaniu, obliczaniu, kalibracji i utrzymaniu miar ryzyka, a także opracowywaniu nowych raportów ryzyka - PKWiU 70.22.11;

-wspieranie inicjatyw wewnętrznych mających na celu radzenie sobie z wyzwaniami regulacyjnymi, a także optymalizację ram kontrolnych funkcji ryzyka handlowego - PKWiU 70.22.11;

-wspieranie wprowadzania zmian w systemach ryzyka poprzez dostarczanie wymagań, wspieranie rozwoju i testowanie (...) - PKWiU 70.22.20;

-budowanie i utrzymywanie relacji z kluczowymi interesariuszami, w tym (...). PKWiU 70.22.20,

przy czym – jak Pan zaznaczył – usługi te świadczone są na rzecz jednego kontrahenta i stanowią w głównej mierze zintegrowany pakiet czynności, który traktowany jest łącznie. W praktyce poszczególne rodzaje czynności przenikają się i trudno je jednoznacznie wyodrębnić w ciągu dnia pracy, a na fakturze świadczone usługi nie są ujmowane w oddzielnych pozycjach. Wskazał Pan również, że opisane zadania są zadaniami o charakterze analitycznym, których głównym celem jest wsparcie menedżerów w podejmowaniu decyzji, kształtowaniu strategii zarządzania ryzykiem oraz zapewnianiu zgodności z przepisami (w efekcie tych obowiązków powstają nowe lub zmodyfikowane raporty i analizy, które służą usprawnieniu procesów i zapewnieniu zgodności z wymogami regulacyjnymi) oraz obejmują koordynację i zarządzanie wdrożeniami, w ramach których kluczowe jest planowanie, testowanie systemów, wprowadzanie zmian i zapewnienie współpracy między różnymi działami.

Dokonując analizy usług będących przedmiotem wniosku, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.:

Dział 70 „Usługi firm centralnych (head offices); usługi doradztwa związane z zarządzaniem” obejmuje:

usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego, prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków, planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania oraz strategii i działalności marketingowej,

usługi firm centralnych zajmujących się kontrolowaniem i zarządzaniem innymi jednostkami spółki lub przedsiębiorstwa.

(…)

Klasa 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania” nie obejmuje:

usług w zakresie projektowania księgowych systemów informatycznych, sklasyfikowanych w 62.01.11.0,

usług doradztwa i reprezentowania prawnego, sklasyfikowanych w 69.10,

usług doradztwa podatkowego, sklasyfikowanych w 69.20.3,

usług doradztwa w zakresie architektury i inżynierii, sklasyfikowanych w 71.11, 71.12.11.0,

usług doradztwa w zakresie ochrony środowiska, rolnictwa, sklasyfikowanych w 74.90.13.0,

usług doradztwa w zakresie bezpieczeństwa, sklasyfikowanych w 74.90.15.0,

usług doradztwa w zakresie wyszukiwania miejsc pracy i poszukiwania pracowników, sklasyfikowanych w 78.10.12.0,

usług doradztwa w zakresie edukacji, sklasyfikowanych w 85.60.10.0.

Kategoria 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”

Grupowanie 70.22.11.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym” obejmuje usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu polityki i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, planowania ogólnego, kształtowania struktury i kontrolowania przedsiębiorstwa (organizacji). W szczególności usługi doradztwa mogą dotyczyć jednego lub kilku z następujących zagadnień:

określenia polityki działania firmy,

określenia struktury organizacyjnej (systemu podejmowania decyzji), które w sposób najbardziej efektywny odpowiadać będą celom przedsiębiorstwa,

organizacji prawnej,

strategicznych planów działania,

usług doradztwa w zakresie rozwoju i restrukturyzacji firmy, takich jak: fuzja, nabywanie przedsiębiorstw, spółki joint ventures, sojusze strategiczne, dywersyfikacja, prywatyzacja,

rozwoju systemu informacji dla celów zarządzania,

opracowywania raportów kierowniczych i kontrola,

planów przekształcenia firmy,

kontroli form i metod kierowania,

opracowywania programów ukierunkowanych na zwiększanie zysków,

pozostałych spraw o szczególnym znaczeniu dla podniesienia poziomu kierowania przedsiębiorstwem (organizacją).

Grupowanie to nie obejmuje:

usług doradztwa prawnego i reprezentacji w zakresie prawa, sklasyfikowanych w 69.10.1,

usług doradców finansowych i negocjatorów w zakresie przeprowadzania fuzji i nabywania przedsiębiorstw, sklasyfikowanych w 66.19.21.0.

Kategoria 70.22.2 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”

Grupowanie 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”

Grupowanie to obejmuje:

-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,

-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.

Grupowanie to nie obejmuje:

-usług zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.

Analiza okoliczności faktycznych sprawy pozwala stwierdzić, że skoro wykonuje Pan na rzecz jednego kontrahenta zintegrowany pakiet czynności, który jest traktowany łącznie, obejmujący wszystkie wymienione we wniosku czynności, w tym wspieranie wprowadzania zmian w systemach ryzyka poprzez dostarczanie wymagań, wspieranie rozwoju i testowanie (...) oraz budowanie i utrzymywanie relacji z kluczowymi interesariuszami, w tym (...), to w istocie mamy do czynienia z jedną usługą, która – w kontekście przedstawionych wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 – wpisuje się w zakres usług doradztwa związanych z zarządzaniem.

Podkreślił Pan bowiem, że jakkolwiek wykonywane usługi nie mają charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego, czy też umowy o podobnym charakterze, to wszelkie sporządzane przez Pana raporty i analizy przekazywane są do menedżerów i osób na wyższych stanowiskach, które mogą podejmować jakiekolwiek decyzje, a Pana rola sprowadza się do obrabiania danych oraz konsolidowania ich w postaci raportów, które umożliwiają innym rzetelną ocenę sytuacji. Jedocześnie – na co wskazują okoliczności przedstawione we wniosku – zakres Pana czynności nie obejmuje usług koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta, usług zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp., czy usług zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, mieszczących się w dziale 70 PKWiU „Usługi firm centralnych (head office); usługi doradztwa związane z zarządzaniem” podlegają opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.