Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.194.2025.1.END

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.194.2025.1.END

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X (…) działa na podstawie ustawy (…) oraz nadanego (…) Statutu.

(…)

Każda z (…) jednostek organizacyjnych X prowadzi księgi rachunkowe, działając na zasadach samodzielności oraz sporządzając odrębne sprawozdania finansowe, wchodzące w skład łącznego sprawozdania finansowego w rozumieniu art. 51 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o rachunkowości. Ewidencja księgowa prowadzona jest odrębnie w każdej z tych jednostek, podobnie jak ewidencja kadrowa (każda jednostka jest odrębnym pracodawcą), materiałowa oraz sprzedaż. Przy czym ewidencje te prowadzone są we wszystkich jednostkach z wykorzystaniem (...).

X jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025, poz. 278 ze zm. dalej jako: „ustawa o CIT”), jest podatnikiem tego podatku, przy czym obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „CIT”) realizowany jest przez (…).

W stanie prawnym od 1 stycznia 2025 r. na podstawie art. 9 ust. 1c i 1e ustawy o CIT, podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.

-    JPK_KR_PD - z informacjami dotyczącymi ksiąg rachunkowych i rozliczenia podatku dochodowego oraz

-   JPK_ST _KR - z informacjami z ewidencji środków trwałych.

Zatem rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2024 r. X będzie, jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, zobowiązane przesyłać JPK_KR_PD właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w określonych rozporządzeniem schematach i strukturach.

Struktury te obejmują m.in.:

-     kontrahentów, którzy muszą być jednoznacznie identyfikowalni w systemie finansowo-księgowym. Przy wielu jednostkach X taki sam identyfikator będzie oznaczał innego kontrahenta w niemal każdej jednostce;

-     konta księgowe definiowane przez jednostki konta księgowe na ostatnim poziomie analityki będą różniły się w poszczególnych jednostkach, a w przypadku kont kontrahentów takie samo konto będzie przypisane różnym kontrahentom;

-     numery identyfikacyjne dowodów sprzedaży w większości jednostek dowody sprzedaży mają identyczny schemat numeracji; numery nie będą unikatowe w skali wszystkich jednostek łącznie (…);

-     numery identyfikacyjne składników majątku trwałego w wielu jednostkach X taki sam identyfikator może być przypisany różnym składnikom inwentarza.

Ponadto nadmienić należy, że plik JPK_KR jednej jednostki ma objętość około (...) MB, a jak wskazano powyżej jest ich obecnie (…).

Każda z (…) jednostek organizacyjnych X jak wyżej wskazano jest odrębnym podatnikiem podatku VAT i płatnikiem PIT natomiast jak wyżej wskazano wszystkie jednostki łącznie są jednym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Pytanie

Czy w związku z powyższym stanem faktycznym uwzględniając specyfikę organizacyjną X poszczególne jednostki (…) mogą indywidualnie (odrębnie) składać do urzędu skarbowego pliki JPK_KR_PD i JPK_ST_KR zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2024 poz. 1314)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na specyfikę organizacyjną X poszczególne jednostki X mogą indywidualnie, odrębnie składać do urzędu skarbowego pliki JPK_KR_PD i JPK_ST_KR, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawa o CIT, nakłada na podatników CIT obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m tej ustawy.

(…)

Ustawa o CIT nie określa zasad prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatkowych, a odsyła w tej materii do odrębnych przepisów. Z kolei art. 9 ust. 1c ustawy o CIT stanowi, iż podatnicy, którzy prowadzą księgi rachunkowe, mają obowiązek prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać je właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego z wykorzystaniem odpowiedniej struktury logicznej JPK w ustawowo wskazanym terminie. Mając na uwadze treść niniejszej regulacji, dla potrzeb realizacji zaistniałego obowiązku ewidencyjnego na gruncie CIT należy przyjąć, iż to na poszczególnych podatnikach ciąży obowiązek prowadzenia i przekazywania ksiąg rachunkowych. W kontekście samych zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych, w związku z ww. referencją zawartą w art. 9 ust. 1 ustawy o CIT zasadne jest w tym przypadku odwołanie się do regulacji zawartych w ustawie o rachunkowości.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 oraz art. 4 ust. 3 pkt 5 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o rachunkowości. W przypadku X każda z (…) jednostek (…) realizują ten obowiązek indywidualnie, jako odrębny podmiot ewidencyjny.

Jak wskazuje z kolei art. 51 ust. 1 ustawy o rachunkowości jednostka, w skład której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów), wyłączając odpowiednio:

-   aktywa i fundusze wydzielone;

-   wzajemne należności I zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze;

-   przychody i koszty z tytułu operacji dokonywanych między jednostką a jej oddziałami (zakładami) lub między jej oddziałami (zakładami);

-   wynik finansowy operacji gospodarczych dokonywanych wewnątrz jednostki, zawarty w aktywach jednostki lub jej oddziałów (zakładów).

Ze wskazanych wyżej regulacji wynika, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdania finansowego spoczywa na podatniku (jednostce). Jednocześnie przepisy określone w art. 51 ustawy o rachunkowości umożliwiają sporządzanie przez oddziały (zakłady) wchodzące w skład jednostki odrębnych sprawozdań finansowych (tzw. jednostki na pełnym wewnętrznym rozrachunku, tj. oddziały samobilansujące się). Przy tym przepisy te stanowią, że jednostka, w skład której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów.

Reasumując: Indywidualne składanie plików JPK_KR_PD i JPK_ST_KR przez poszczególne jednostki X jest uzasadnione na podstawie:

I.ustawy o rachunkowości:

-     art. 51, który zobowiązuje jednostkę nadrzędną X do sporządzania łącznych sprawozdań finansowych, ale jednocześnie pozwala na sporządzanie cząstkowych sprawozdań finansowych przez oddziały lub zakłady wchodzące w skład jednostki nadrzędnej. Poszczególne jednostki X (…) działają jako oddziały (...), prowadząc odrębne księgi rachunkowe zgodnie z zasadami rachunkowości. Status ten wynika z regulaminu organizacyjnego oraz statutu X;

-     art. 11 ust. 1 w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 5 - obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej. Każda z (…) jednostek X (…) spełnia ten wymóg, prowadząc odrębne księgi rachunkowe i sporządzając samodzielne sprawozdania finansowe.

II.rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

wymaga przesyłania plików JPK_KR_PD i JPK_ST_KR zgodnie z określoną strukturą logiczną, która obejmuje dane specyficzne dla każdej jednostki:

-    numery kontrahentów (unikalne dla każdej jednostki),

-    numery dokumentów sprzedaży (brak unikalności w skali całej organizacji),

-    identyfikatory środków trwałych (różne dla każdej jednostki).

Ze względu na decentralizację danych w Systemie Informatycznym X (…) oraz brak ich unifikacji w skali całego X, technicznie możliwe jest tylko indywidualne generowanie plików JPK przez każdą jednostkę. (…) działa na poziomie każdej jednostki, zapewniając (...). (...). Pojedynczy plik JPK_KR jednej jednostki ma objętość ok. (...) MB, a przy (…) jednostkach łączna objętość wszystkich danych wynosi ok. (…) GB. Przesłanie tak dużego zbioru jako jednego pliku jest technicznie niewykonalne.

Podsumowując: choć poszczególne jednostki X nie są podatnikami CIT, ich status jako oddziałów samobilansujących się oraz specyfika organizacyjna uzasadnia indywidualne generowanie i składanie plików JPK w ramach realizacji obowiązków X jako podatnika CIT.

Indywidualne składanie plików JPK_KR_PD i JPK_ST_KR przez jednostki X jest techniczną koniecznością wynikającą z decentralizacji systemu (…), objętości danych, wymogów struktury JPK (szczegółowe dane lokalne).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw – ustawa nowelizująca - (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm., dalej: „ustawa nowelizująca”) od 1 stycznia 2025 r. wprowadziła do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych m.in. art. 9 ust. 1c, z którego w wynika, że:

Podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.

Z art. 9 ust. 1g ustawy o CIT wynika, że:

Przepis ust. 1c stosuje się odpowiednio do spółek tworzących podatkową grupę kapitałową.

Stosownie do art. 9 ust. 1d ustawy o CIT, wynika, że:

Z obowiązku, o którym mowa w ust. 1c, są zwolnieni podatnicy:

1) zwolnieni od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z wyjątkiem fundacji rodzinnych;

2) o których mowa w art. 27a;

3) prowadzący uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.

Ponadto na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy CIT:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia uproszczonej ewidencji składników majątku zakładu, przychodów i kosztów oraz warunki, jakim powinna odpowiadać ta ewidencja w celu prawidłowego określenia zobowiązania podatkowego, dla podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy dla wykonywania działalności nie tworzą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddziału lub przedstawicielstwa, mając na uwadze zakres prowadzonej działalności.

Zgodnie z art. 193a § 2 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111) wynika, że:

§ 2. Struktura logiczna postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, z uwzględnieniem możliwości wytworzenia jej z programów informatycznych używanych powszechnie przez przedsiębiorców oraz automatycznej analizy danych, jest dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

§ 3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych, części tych ksiąg oraz dowodów księgowych w postaci elektronicznej oraz wymagania techniczne dla informatycznych nośników danych, na których księgi, części tych ksiąg oraz dowody księgowe mogą być zapisane i przekazywane, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w księgach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem.

Natomiast, zgodnie z treścią art. 66 ust. 2 ustawy nowelizującej:

Księgi, o których mowa w art. 9 ust. 1c i 1e ustawy zmienianej w art. 2, są prowadzone przy użyciu programów komputerowych i przesyłane po raz pierwszy za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi – za rok obrotowy, rozpoczynający się po dniu:

1) 31 grudnia 2024 r. – w przypadku:

a) podatkowych grup kapitałowych,

b) podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego;

2) 31 grudnia 2025 r. – w przypadku podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, obowiązanych do przesyłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 14, zgodnie z art. 109 ust. 3b tej ustawy;

3) 31 grudnia 2026 r. – w przypadku pozostałych podatników i spółek niebędących osobami prawnymi.

X działa na podstawie (...) oraz statutu.

W skład X wchodzą następujące jednostki organizacyjne: (…).

(…)

Z przywołanego (…) wynika, że X prowadzą rachunkowość według zasad określonych w ustawie o rachunkowości.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm. – dalej: „UoR”):

Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej „ustawą”, stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek, o których mowa w pkt 1 i 2.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 UoR :

Ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce - rozumie się przez to podmioty i osoby określone w art. 2 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 UoR :

Jednostki obowiązane są stosować przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy.

Z kolei zgodnie z art. 11 ust. 1 UoR:

Księgi rachunkowe są prowadzone przez jednostkę.

Art. 51 ust. 1 UoR stanowi, że:

Jednostka, w skład której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów), wyłączając odpowiednio:

1) aktywa i fundusze wydzielone;

2) wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze;

3) przychody i koszty z tytułu operacji dokonywanych między jednostką a jej oddziałami (zakładami) lub między jej oddziałami (zakładami);

4) wynik finansowy operacji gospodarczych dokonywanych wewnątrz jednostki, zawarty w aktywach jednostki lub jej oddziałów (zakładów).

Można nie dokonywać wyłączeń, o których mowa w pkt 2-4, jeżeli nie wpływa to ujemnie na spełnienie obowiązków określonych w art. 4 ust. 1.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że jak wynika z art. 9 ust. 1 ustawy CIT, księgi rachunkowe powinny być prowadzone w sposób zapewniający ustalenie wysokości dochodu/straty, podstawy opodatkowania i należnego podatku za rok podatkowy.

Z kolei z treści art. 9 ust. 1c ustawy o CIT wynika jednoznacznie, że podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W analizowanej sprawie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych jest X, a nie poszczególne jego jednostki organizacyjne.

W związku z powyższym nie można podzielić Państwa stanowiska, że poszczególne jednostki X mogą indywidualnie, odrębnie składać do urzędu skarbowego pliki JPK_KR_PD i JPK_ST_KR.

Podmiotem obowiązanym do przesyłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego plików JPK_KR_PD i JPK_ST_KR również w zakresie działalności jej jednostek organizacyjnych jest X.

Warto zauważyć, że ustawodawca przewidział szczególne rozwiązanie (art. 9 ust. 1g ustawy o CIT) w odniesieniu do spółek tworzących podatkową grupę kapitałową, które mimo nieposiadania statusu podatnika CIT, zobowiązane są do wypełniania obowiązku określonego przepisem art. 9 ust. 1c ustawy o CIT. Z kolei, brak szczególnych regulacji w odniesieniu do przypadku opisanego w Państwa wniosku, kiedy poszczególne jednostki organizacyjne podatnika prowadzą odrębne księgi rachunkowe, uniemożliwia realizację obowiązku związanego z przesyłaniem tzw. JPK-CIT przez poszczególne jednostki organizacyjne. W tym zakresie wskazywane przez Państwa trudności techniczne dotyczące np. przesyłania pliku, braku unifikacji ksiąg w skali wszystkich jednostek, decentralizacji danych itp. nie uzasadniają wykładni sprzecznej z literalnym brzmieniem art. 9 ust. 1c ustawy o CIT.

Tym samym na Państwie, jako na podatniku CIT, ciąży obowiązek wynikający z art. 9 ust. 1c ustawy o CIT, czyli przesyłanie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego po zakończeniu roku podatkowego plików JPK_KR_PD i JPK_ST_KR, także w odniesieniu do jednostek organizacyjnych X.

Zatem, Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.