Ustalenia właściwej stawki ryczałtu ewidencjonowanego. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.179.2024.3.BS.

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.179.2024.3.BS.

Temat interpretacji

Ustalenia właściwej stawki ryczałtu ewidencjonowanego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 17 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnił Pan wniosek pismem z 21 kwietnia 2024 r., oraz 26 kwietnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 01.01.2023 prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą.  W całym roku 2023 rozliczał się Pan według podatku liniowego.  Od 01.01.2024 postanowił Pan rozliczać się według ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, co uczynił Pan składając odpowiedni wniosek w CEIDG w dniu 15.02.2024.

Opis świadczonych przez Pana usług: świadczy Pan usługi doradcze z zakresu bezpieczeństwa środowiska automatyki przemysłowej. Pana klientami są więc klienci z sektora przemysłu (często należący do tzw. Infrastruktury Krytycznej o których mówi Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym). Pana zadaniem jest więc doradztwo jak chronić systemy automatyki przemysłowej i środowisko które bezpośrednio odpowiada za procesy technologiczne takie jak: wydobycie/przesył/dystrybucja energii (elektrycznej, gazu, ropy), wytwarzanie leków, produktów spożywczych, chemii. Ochrona systemów odpowiadając za transport (systemy sterujące pociągami, lotniskami, portami morskimi itp.)

Opis szczegółowy:

  • ocena stanu obecnego bezpieczeństwa środowiska Przemysłowych Systemów Sterowania rozpatrywana w 3 głównych obszarach (Ludzie/Organizacja, Procesy i Technologia);
  • opracowanie planów naprawczych w celu mitygacji zidentyfikowanych ryzyk;
  • opracowywanie Strategii i stanu docelowego środowiska Automatyki przemysłowej;
  • opracowywanie koncepcji technicznych związanych m.in. z bezpieczeństwem sieci, zdalnym dostępem, kontrolą dostępu logicznego/fizycznego, monitorowaniem środowiska OT;
  • opracowanie koncepcji funkcjonowania jednostek i zespołów odpowiadających za obsługę i reagowanie na incydenty bezpieczeństwa w obszarach Ludzie/Organizacja, Procesy i Technologia;
  • definiowanie procesów bezpieczeństwa środowiska Automatyki Przemysłowej (zarządzanie incydentami, zarządzanie zasobami, zarządzanie zmianą, zarządzanie kopiami zapasowymi, zarządzanie podatnościami itp.);
  • doradztwo w zakresie wyboru rozwiązań technicznych z obszaru bezpieczeństwa dedykowanych do środowiska automatyki przemysłowej;
  • opiniowanie i tworzenie dokumentów związanych z bezpieczeństwem środowiska Automatyki przemysłowej (Polityki i procedury bezpieczeństwa, Architektury bezpieczeństwa, standardy bezpieczeństwa).

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego

Wskazał Pan, że prowadzona działalność ma zakres : Dział 74 - POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA - Symbol PKWiU 74.90.15 Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa.

Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Okres podatkowy jaki jest przedmiotem Pana zapytania obejmuje okres od 01.01.2024r. do chwili obecnej.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.).

Pana przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzi/będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja), chociaż do tej pory wszystkie Pana usługi dotyczyły Usług doradztwa w zakresie bezpieczeństwa (Symbol PKWiU 74.90.15).

Osiągnął Pan już pierwszy dochód z tytułu działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku, działalność prowadzi Pan od 01.01.2023. W Całym roku 2023 rozliczał się Pan z podatku według podatku liniowego. Od 01.01.2024 zmienił Pan formę opodatkowania na ryczałt i wystawił już kilka faktur od tego czasu.

Zajmuje się Pan bezpieczeństwem całego środowiska automatyki przemysłowej tzw. OT (ang. Operational Technology) nie środowiska IT (ang. Information Technology) to tzw. skomputeryzowane zasoby takie jak serwery czy stacje robocze (które można by zakwalifikować jako bezpieczeństwo komputerowe) stanowią ok 20% środowiska OT.

Pozostałą część tego środowiska stanowią specyficzne urządzenia dla automatyki przemysłowej takie jak:

  • sterowniki programowalne PLC (ang. programmable logic controller),
  • Urządzenia do zdalnego sterowania (ang. Remote Terminal Unit)
  • Rozproszone systemy sterowania (ang. Distributed control system)
  • Panele operatorskie HMI (ang. Human-Machine Interface)
  • Pojazdy autonomiczne AGV ( ang. automated guided vehicle)
  • Manipulatory i Roboty
  • Inteligentne czujniki i urządzenia wykonawcze (pompy, napędy, zawory itp.)

Oraz urządzenia do komunikacji z wykorzystaniem protokołów przemysłowych:

  • Switche przemysłowe
  • Przemysłowe Konwertery, bramki i modemy
  • rzemysłowe Adaptery komunikacyjne

Systemy bezpieczeństwa fizycznego takie jak kamery przemysłowe (CCTV) czy systemy kontroli dostępu często są w zakresie moich usług (jako że mogę mieć wpływ na ciągłość działania procesów technologicznych) – to znaczy doradza Pan swoim klientom jak te systemy zabezpieczyć i chronić przed zagrożeniami teleinformatycznymi, zagrożeniami środowiskowymi oraz fizycznymi.

Nie świadczy Pan natomiast usług ochroniarskich, nie monitoruje zarejestrowanych zdarzeń oraz nie konserwuje tych urządzeń więc nie zakwalifikowałby Pan swoich usług pod nr. PKWiU 80.20.10.0 (Usługi ochroniarskie w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa).

Z uwagi na fakt że większość środowiska automatyki przemysłowej którą się zajmuje Pan w kontekście bezpieczeństwa składa się z urządzeń typowych dla automatyki przemysłowej (OT) nie klasyfikowanych jako urządzenia IT, klasyfikuje Pan swoje usługi pod następującym PKWiU: Dział 74 - POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA Symbol PKWiU 74.90.15 Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa

Pytanie

Czy słusznie opłaca Pan podatek od Pana usług w ryczałcie w wysokości 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Jako że zajmuje się Pan doradztwem (nie wytwarza Pan oprogramowania, nie projektuje Pan i nie wytwarza konkretnych rozwiązań) w obszarze bezpieczeństwa i nie są to typowe systemy IT i środowisko tzw. Korporacyjne, a właśnie środowisko Automatyki i Przemysłowe Systemy Sterowania ze swoją specyfiką to według Pana najbliżej Pana usługi pasują do PKD 74.90.Z (Które objęte są stawką ryczałtu 8,5%), która to podklasa obejmuje: - doradztwo w zakresie bezpieczeństwa, - pozostałe doradztwo techniczne, PKD 74.90.Z przyjął Pan również jako przeważający w Pana wniosku do CEIDG.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jednocześnie wskazuję, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU:

  • 74.90.15 – Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Oznacza to, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami:

  • 74.90.15 – Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa.

podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ usługi te nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem.

Podsumowanie: osiągane przez Pana przychody z działalności opisanej we wniosku, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 74.90.15, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).