Stawka ryczałtu dla świadczonych usług o PKWiU 58.29.40.0. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.481.2023.3.AP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.481.2023.3.AP

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu dla świadczonych usług o PKWiU 58.29.40.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 4 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 grudnia 2023 r. (wpływ 5 grudnia 2023 r.) oraz pismami, które wpłynęły: 8, 11 i 12 grudnia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od (...) kwietnia 2016 r., pod firmą A, prowadzoną pod adresem (…), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP (…) i numerem REGON (…).

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm. – dalej: ustawa o PIT).

Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy usługi obejmujące:

A.Sprzedaż autorskich usług (…) (dostępnych za pośrednictwem chmury),

B.Sprzedaż autorskich towarów cyfrowych.

Rozwinięcie/szczegółowy opis świadczonych usług:

A.Sprzedaż autorskich usług (…) polega dokładnie na sprzedaży w modelu subskrypcji dostępu do infrastruktury serwerowej (chmury) Wnioskodawcy. Chmura jest hostowana na serwerach należących do firmy (...) (NIP (…)). Zakup subskrypcji na usługi (…) Wnioskodawcy odblokowuje nowe funkcjonalności darmowych wtyczek do systemu (…). W tym wariancie zakup subskrypcji nie oznacza przekazania oprogramowania, lecz polega na odblokowaniu korzystania z usługi (…) przez Klienta Wnioskodawcy w czasie trwania okresu rozliczeniowego. Usługi są sprzedawane na stronie Wnioskodawcy za pośrednictwem systemu transakcyjnego B, który zajmuje się obsługą płatności i fakturowaniem transakcji. Przedmiotem współpracy pomiędzy Wnioskodawcą i B są usługi cyfrowe licencjonowane dla B do odsprzedaży w ramach umowy samofakturowania (…). B nie jest wyłącznym sprzedawcą produktów Wnioskodawcy. Produkty są prezentowane na własnej stronie internetowej Wnioskodawcy, natomiast B jako serwis pośredniczący obsługuje płatność i fakturuje transakcję. Serwis B pobiera prowizję od każdej transakcji. Wnioskodawca wystawia B jedną fakturę za produkty sprzedane Klientom ze Stanów Zjednoczonych i drugą fakturę za produkty sprzedane Klientom spoza Stanów Zjednoczonych. B pośredniczy jedynie w sprzedaży produktów i usług i zapewnieniu Klientom wsparcia posprzedażowego: obsługi wniosków o zwrot kosztów, reklamacji, pomocy w procesie zamówienia. Do obowiązków Wnioskodawcy w związku ze sprzedażą za pośrednictwem B należy dalsze wsparcie Klientów obejmujący obsługę techniczną i zapewnienie gwarantowanej dostępności usług.

B.Sprzedaż autorskich towarów cyfrowych polega konkretnie na sprzedaży wtyczek do systemu (…) w formie kodu. Klienci Wnioskodawcy otrzymują dostęp do pomocy technicznej oraz aktualizacji na czas trwania subskrypcji. Po wygaśnięciu subskrypcji Klienci Wnioskodawcy dalej mogą korzystać z funkcjonalności, jednak tracą możliwość korzystania z pomocy technicznej i nowych aktualizacji. Wtyczki są sprzedawane na stronie Wnioskodawcy za pośrednictwem systemu transakcyjnego B, który zajmuje się obsługą płatności i fakturowaniem transakcji. Przedmiotem współpracy Wnioskodawcy z B są usługi cyfrowe licencjonowane do odsprzedaży w ramach umowy samofakturowania (…). Pośrednik, B nie jest wyłącznym sprzedawcą produktów Wnioskodawcy. Produkty są prezentowane na własnej stronie internetowej Wnioskodawcy, serwis pośredniczący obsługuje płatność i fakturuje transakcję. Serwis B pobiera prowizję od każdej transakcji. Wnioskodawca wystawia B jedną fakturę za produkty sprzedane Klientom ze Stanów Zjednoczonych i drugą fakturę za produkty sprzedane Klientom spoza Stanów Zjednoczonych. B pośredniczy jedynie w sprzedaży produktów i usług i zapewnieniu Klientom wsparcia posprzedażowego: obsługi wniosków o zwrot kosztów, reklamacji, pomocy w procesie zamówienia. Do obowiązków Wnioskodawcy w związku ze sprzedażą za pośrednictwem B należy dalsze wsparcie Klientów obejmujący obsługę techniczną i zapewnienie gwarantowanej dostępności usług.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydaną (…) 2023 r. (...), sygn.: (…) powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 58.29.40.0 „Oprogramowanie komputerowe on-line” obejmując:

-sprzedaż za pośrednictwem Internetu subskrypcji na usługi (…) odblokowującej nowe funkcjonalności darmowych wtyczek do systemu (…),

-sprzedaż subskrypcji na wtyczki do systemu (…) w formie kodu.

Jako formę opodatkowania Wnioskodawca od 1 stycznia 2024 r. wybierze ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, Wnioskodawca osiągnięty przychód z ww. tytułu zamierza opodatkować 8,5% stawką ryczałtu.

Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Niego działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.

Wniosek dotyczy okresu od 1 stycznia 2024 r.

W opinii Wnioskodawcy, w okresie objętym wnioskiem, nie wystąpiły negatywne przesłanki do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W piśmie z 5 grudnia 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, potwierdził Pan, że złożony wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

a)na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywał/dokonuje Pan rozliczeń podatkowych w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej?

Odpowiedź: Dotychczas Wnioskodawca był opodatkowany na zasadach ogólnych.

b)kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnie Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, sklasyfikowanej przez Pana wg PKWiU 58.29.40.0, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Wnioskodawca przewiduje, że pierwszą fakturę przychodową, którą zamierza opodatkować ryczałtem wystawi 31 stycznia 2023 r.

Natomiast w piśmie z 8 grudnia 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan, że pierwsza faktura zostanie wystawiona 1 lutego 2024 r. obejmując sprzedaż za okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 stycznia 2024 r.

c)czy zamierza Pan złożyć właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy zamierza Pan to zrobić (należy wskazać dokładną datę).

Odpowiedź: Wnioskodawca zamierza złożyć odpowiedniemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o zmianie formy opodatkowania (na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych) w styczniu 2024 roku. Wnioskodawca postara się zrobić to możliwie jak najszybciej, nie jest jednak w stanie wskazać dokładnej daty dziennej.

d)czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)?

Odpowiedź: Tak, w opinii Wnioskodawcy prowadzona przez niego działalność wpisuje się w przytoczoną w pytaniu definicję ustawową.

e)czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Przytoczone wyłączenia nie miały zastosowania w działalności Wnioskodawcy.

f)czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek w odniesieniu do Pana będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, że przytoczone warunki zostaną spełnione.

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2647 z późn. zm., dalej: ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, to jest jeśli podatnik uzyskuje:

-przychody z prowadzenia apteki,

-przychody z kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-przychody ze sprzedaży części do pojazdów mechanicznych,

-przychody z wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii).

Ponadto, podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

-samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

-w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

-samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą powyżej wspomniane negatywne przesłanki.

Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie).

Wnioskodawca wskazuje, że nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowanie wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 10%; 8,5%/12,5%; 12%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%.

Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług).

Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 58.29.40.0 „Oprogramowanie komputerowe on-line”. W ramach powyżej wskazanej działalności Wnioskodawca zajmuje się:

A.Sprzedażą autorskich usług (…) (dostępnych za pośrednictwem chmury) – usługa jest sprzedawana w modelu subskrypcji dostępu do infrastruktury serwerowej Wnioskodawcy. Chmura jest hostowana na serwerach należących do firmy (...) (NIP (…)). Zakup subskrypcji na usługi (…) Wnioskodawcy odblokowuje nowe funkcjonalności darmowych wtyczek do systemu (…). W tym wariancie zakup subskrypcji nie oznacza przekazania oprogramowania, lecz polega na odblokowaniu korzystania z usługi (…) przez Klienta Wnioskodawcy w czasie trwania okresu rozliczeniowego. Usługi są sprzedawane na stronie Wnioskodawcy za pośrednictwem systemu transakcyjnego B, który zajmuje się obsługą płatności i fakturowaniem transakcji. Przedmiotem współpracy pomiędzy Wnioskodawcą i B są usługi cyfrowe licencjonowane dla B do odsprzedaży w ramach umowy samofakturowania (…). B nie jest wyłącznym sprzedawcą produktów Wnioskodawcy. Produkty są prezentowane na własnej stronie internetowej Wnioskodawcy, natomiast B jako serwis pośredniczący obsługuje płatność i fakturuje transakcję. Serwis B pobiera prowizję od każdej transakcji. Wnioskodawca wystawia B jedną fakturę za produkty sprzedane Klientom ze Stanów Zjednoczonych i drugą fakturę za produkty sprzedane Klientom spoza Stanów Zjednoczonych. B pośredniczy jedynie w sprzedaży produktów i usług i zapewnieniu Klientom wsparcia posprzedażowego: obsługi wniosków o zwrot kosztów, reklamacji, pomocy w procesie zamówienia. Do obowiązków Wnioskodawcy w związku ze sprzedażą za pośrednictwem B należy dalsze wsparcie Klientów obejmujący obsługę techniczną i zapewnienie gwarantowanej dostępności usług.

B.Sprzedażą towarów cyfrowych – subskrypcje na wtyczki do systemu (…) są sprzedawane w formie kodu. Klienci Wnioskodawcy otrzymują dostęp do pomocy technicznej oraz aktualizacji na czas trwania subskrypcji. Po wygaśnięciu subskrypcji Klienci Wnioskodawcy dalej mogą korzystać z funkcjonalności, jednak tracą możliwość korzystania z pomocy technicznej i nowych aktualizacji. Wtyczki są sprzedawane na stronie Wnioskodawcy za pośrednictwem systemu transakcyjnego B, który zajmuje się obsługą płatności i fakturowaniem transakcji. Przedmiotem współpracy Wnioskodawcy z B są usługi cyfrowe licencjonowane do odsprzedaży w ramach umowy samofakturowania (…). Pośrednik, B nie jest wyłącznym sprzedawcą produktów Wnioskodawcy. Produkty są prezentowane na własnej stronie internetowej Wnioskodawcy, serwis pośredniczący obsługuje płatność i fakturuje transakcję. Serwis B pobiera prowizję od każdej transakcji. Wnioskodawca wystawia B jedną fakturę za produkty sprzedane Klientom ze Stanów Zjednoczonych i drugą fakturę za produkty sprzedane Klientom spoza Stanów Zjednoczonych. B pośredniczy jedynie w sprzedaży produktów i usług i zapewnieniu Klientom wsparcia posprzedażowego: obsługi wniosków o zwrot kosztów, reklamacji, pomocy w procesie zamówienia. Do obowiązków Wnioskodawcy w związku ze sprzedażą za pośrednictwem B należy dalsze wsparcie Klientów obejmujący obsługę techniczną i zapewnienie gwarantowanej dostępności usług.

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące posiadania przez świadczone usługi charakteru oprogramowania komputerowego on-line potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydana w sprawie Wnioskodawcy z (…) 2023 r. o sygnaturze (…).

Prawo do opodatkowania przychodu z tytułu świadczenia usług udostępniania oprogramowania stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% zostało dodatkowo potwierdzone w podobnej indywidualnej interpretacji podatkowej o sygn. (…).

Zdaniem Wnioskodawcy, podobnie jak w stanie faktycznym przytoczonej interpretacji indywidualnej, świadczone przez niego usługi sprzedaży (...) mają charakter udostępnienia oprogramowania, powinny być opodatkowane stawką 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylona

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)– e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z kolei art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15%;

ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14%;

ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12%;

ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10%;

ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że wnosi Pan o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.

W ramach prowadzonej bezpośrednio przez Pana działalności gospodarczej świadczy Pan usługi obejmujące sprzedaż autorskich usług (…) (dostępnych za pośrednictwem chmury) oraz sprzedaż autorskich towarów cyfrowych. W opisie sprawy szczegółowo scharakteryzował Pan ww. usługi. Dodatkowo wskazał Pan, że usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 58.29.40.0 „Oprogramowanie komputerowe on-line” obejmując:

-sprzedaż za pośrednictwem Internetu subskrypcji na usługi (…) odblokowującej nowe funkcjonalności darmowych wtyczek do systemu (…),

-sprzedaż subskrypcji na wtyczki do systemu (…) w formie kodu.

Jako formę opodatkowania od 1 stycznia 2024 r. wybierze Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Zamierza Pan złożyć odpowiedniemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o zmianie formy opodatkowania (na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych) w styczniu 2024 r. W odniesieniu do wykonywanej przez Pana działalności spełnione zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne, a także nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychód z prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. ze świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 58.29.40.0 „Oprogramowanie komputerowe on-line”, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychód ten będzie mógł być opodatkowany stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Odnośnie natomiast powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).