Czy zawierając umowę na świadczenie usług leczniczych na rzecz osób ubezpieczonych w Narodowym Funduszu Zdrowia, będzie Pan mógł opodatkować swoje doc... - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.646.2023.1.AWO

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.646.2023.1.AWO

Temat interpretacji

Czy zawierając umowę na świadczenie usług leczniczych na rzecz osób ubezpieczonych w Narodowym Funduszu Zdrowia, będzie Pan mógł opodatkować swoje dochody w formie karcie podatkowej.

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 23 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania w formie karty podatkowej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wykonuje Pan zawód lekarza dentysty w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Świadczy Pan usługi wyłącznie na rzecz osób fizycznych osobiście korzystając z pomocy asystentki zatrudnionej na podstawie umowy o pracę.

W roku 2023, jak i w poprzednich latach podatkowych, wybrał Pan jako formę opodatkowania kartę podatkową. Rozważa Pan zawarcie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie finansowania z funduszy publicznych świadczeń medycznych w zakresie usług ortodontycznych.

Prowadzi Pan działalność we własnym gabinecie, w którym korzysta Pan ze sprzętów stanowiących Pana własność. Obecnie prowadzi Pan i będzie Pan prowadzić - dla celów wskazanej umowy - dokumentację medyczną pacjentów. Ponadto, wskazuje Pan, że nie świadczy Pan usług na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Podstawą udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych przez Narodowy Fundusz Zdrowia jest umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawarta między świadczeniodawcą - Panem - a Narodowym Funduszem Zdrowia na podstawie art. 132 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W przypadku zawarcia wskazanej umowy, będzie Pan świadczył usługi w swoim gabinecie, w oparciu o swoją dokumentację medyczną, własną aparaturę medyczną, chroniony jest Pan ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej.

Będzie Pan świadczył pełną usługę na rzecz osób fizycznych skierowanych na leczenie specjalistyczne przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Z tytułu tego świadczenia medycznego nastąpi refinansowanie kosztów leczenia przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Pytanie

Czy zawierając umowę na świadczenie usług leczniczych na rzecz osób ubezpieczonych w Narodowym Funduszu Zdrowia, będzie Pan mógł opodatkować swoje dochody w formie karcie podatkowej?

Pana stanowisko w sprawie

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazał Pan, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U., nr 144, poz. 930 ze zm.) [powinno być: t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm. - przypis organu], osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek w formie karty.

Podał Pan, że w myśl art. 23 ust. 1 pkt 8 wskazanej ustawy, kartę mogą płacić podatnicy prowadzący działalność, polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia. Podkreślił Pan też, że warunkiem jest, aby działalność ta nie była wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, ani na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zauważył Pan, że usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego wymienione są w części VIII poz. 1 tabeli - gdzie ustalono dodatkowy warunek, że usługi te mogą być świadczone również przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Odnosząc treść cytowanych powyżej przepisów do przedstawionych we wniosku informacji, twierdzi Pan, że skorzystanie z możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w cytowanym uprzednio art. 25 ust. 1 ustawy, jak również warunku nieświadczenia przedmiotowych usług na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej, co - w Pana ocenie - wynika bezpośrednio z treści art. 4 ust. 1 pkt 11 wyżej wskazanej ustawy.

Wskazał Pan, że będzie Pan świadczył usługi medyczne bezpośrednio na rzecz osób fizycznych w ramach swojej działalności gospodarczej na bazie własnego gabinetu z wykorzystaniem posiadanych urządzeń medycznych. Podkreślił Pan, że otrzyma Pan jedynie finansowanie ze środków publicznych w zakresie świadczenia usług objętych umową zawartą z Narodowym Funduszem Zdrowotnym.

Reasumując, uważa Pan, że świadcząc usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego na rzecz osób fizycznych, z wyłączeniem ich świadczenia na rzecz osób prawnych, w części finansowane ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, spełnia Pan warunki wynikające z art. 23 ust. 1 pkt 8 powołanej ustawy, zatem - w Pana opinii - może Pan skorzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Z uwagi na powyższe twierdzi Pan, że Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.):

Z dniem 1 stycznia 2022 r. podatnicy tracą prawo do złożenia wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu dotychczasowym.

Natomiast, na podstawie art. 65 ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:

Wnioski o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu dotychczasowym, uwzględnione w decyzji ustalającej wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej za 2021 r. zachowują moc po wejściu w życie niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem art. 29 ust. 1, art. 36 i art. 40 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Stosownie do treści art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy:

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego - w warunkach określonych w części VIII tabeli.

Artykuł 25 ust. 1 omawianej ustawy przesądza natomiast, że:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu,

2)(uchylony)

3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,

6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 tej ustawy:

Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Z podanych przez Pana informacji wynika m.in., że:

wykonuje Pan zawód lekarza dentysty w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej,

świadczy Pan usługi wyłącznie na rzecz osób fizycznych osobiście korzystając z pomocy asystentki zatrudnionej na podstawie umowy o pracę,

rozważa Pan zawarcie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie finansowania z funduszy publicznych świadczeń medycznych w zakresie usług ortodontycznych,

będzie Pan świadczył pełną usługę na rzecz osób fizycznych skierowanych na leczenie specjalistyczne przez Narodowy Fundusz Zdrowia,

nie świadczy Pan usług na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

W opisanym przez Pana przypadku najistotniejsze jest jednak to, że:

usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego świadczone przez lekarzy dentystów sklasyfikowane zostały w części VIII załącznika numer 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (pozycja numer 1),

na podstawie punktów 1 i 3 objaśnień do tego załącznika:

Stawka dotyczy również wykonywania zawodu przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.

Stawki nie dotyczą działalności wykonywanej na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając zatem na uwadze przedstawione przez Pana okoliczności, stwierdzam więc, że jeśli świadczenia medyczne w zakresie usług ortodontycznych będzie realizował Pan w ramach praktyki lekarza dentysty i (jednocześnie) będzie Pan spełniał wszystkie wskazane w treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne warunki, to zawarcie przez Pana wskazanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, nie pozbawi Pana możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo wskazuję, że:

zadane pytanie zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną (określa ono zakres żądania Wnioskodawcy). Rozstrzygnięcie to dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Pana przedmiotu wniosku - zakresu Pana pytania,

dokonując interpretacji indywidualnej przedstawiam - jako organ upoważniony - jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuję jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji). Wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie mogę bowiem prowadzić postępowania/podejmować rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego trybu orzekania (postępowania kontrolnego, czy podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a,

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).