Stawka ryczałtu dla usług testowania oprogramowania komputerowego o symbolu PKWiU 62.02.30.0. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.431.2023.3.PR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.431.2023.3.PR

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu dla usług testowania oprogramowania komputerowego o symbolu PKWiU 62.02.30.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 3 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 18 października 2023 r. (wpływ 18 października 2023 r.) oraz z 23 października 2023 r. (wpływ 23 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zgłoszoną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczpospolitej Polskiej określonej kodem 62.02.Z – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz dodatkowo kodem 62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem.

Działalność prowadzi Pan od 2 listopada 2022 r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie testowania oprogramowania komputerowego, tj.:

-testowanie manualne oprogramowania komputerowego,

-tworzenie scenariuszy testowych,

-analiza błędów oprogramowania,

-tworzenie dokumentacji testowej,

-weryfikacja wprowadzonych poprawek,

-analiza wymagań biznesowych/projektowych,

-przygotowywanie środowiska testowego do uruchomienia testów,

-zgłaszanie i raportowanie incydentów testowych.

Wykonuje Pan wyżej wymienione usługi na zlecenie swojego kontrahenta. Zgodnie ze stanowiskiem Głównego Urzędu Statystycznego  świadczy Pan usługi mieszczące się w grupowaniu 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

W uzupełnieniu z 18 października 2023 r. udzielił Pan następujących informacji na zadane w wezwaniu pytania:

1.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnął Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku o nr sprawy 0112-KDSL1-2.4011.431.2023.1.PR osiągnął Pan 6 grudnia 2023 r.

2.Którego roku podatkowego lub lat podatkowych dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy lat podatkowych 2022-2023.

3.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

4.Czy złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a jeśli tak to kiedy (dd-mm-rrrr)?

Odpowiedź: Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego złożył Pan w dniu 12 października 2022 r. za pośrednictwem formularza CEIDG-1.

5.Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywał/dokonuje Pan rozliczeń podatkowych w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej?

Odpowiedź: Obecnie rozliczeń podatkowych dokonuje Pan na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego.

6.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania), w odniesieniu do Pana zachowane zostały/zostają warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: W latach podatkowych, których dotyczy wniosek były i są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W roku 2022 rozpoczynał Pan wykonywanie działalności i nie korzystał z opodatkowania w formie karty podatkowej, w roku poprzedzającym rok 2023 nie przekroczył Pan kwoty 2 000 000 euro.

7.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania), w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej miały/mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: W prowadzonej działalności gospodarczej nie wystąpiły/występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

8.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Prowadzona przez Pana działalność spełnia warunki definicji działalności usługowej zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

9.Czy wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 były/są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania?

Odpowiedź: Świadczy Pan usługi, które przez Główny Urząd Statystyczny w decyzji z dnia (…) zostały sklasyfikowane jako PKWiU 62.02.30.0 i określone jako Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Szczegółowy opis czynności oraz zadań wykonywanych przez Pana został zdefiniowany w opisie we wniosku o nr sprawy 0112-KDSL1-2.4011.431.2023.1.PR.

10.Czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie?

Odpowiedź: Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z zasadami zryczałtowanego podatku dochodowego. Umożliwia ona określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie.

Natomiast w uzupełnieniu z 23 października 2023 r. udzielił Pan następujących informacji na zadane w wezwaniu pytania:

1.Czy pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku osiągnie Pan dopiero 6 grudnia 2023 r. a wniosek dotyczy tylko 2023 r.?

W przypadku gdy wniosek dotyczy zarówno 2022 r. jak i 2023 r. proszę o wskazanie prawidłowej daty osiągnięcia przez Pana pierwszego przychodu z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku.

Odpowiedź: Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku o nr sprawy 0112-KDSL1-2.4011.431.2023.1.PR osiągnął Pan 6 grudnia 2022 r.

2.

a.Czy wykonywane przez Pana usługi będące przedmiotem Pana zapytania i sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 były/są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania?

Odpowiedź: Poniżej znajduje się szczegółowy opis czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Pana zdaniem, usługi wykonywane przez Pana i sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 i określone jako Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania.

b.Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych usług będących przedmiotem Pana zapytania i sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0? Należy opisać na czym konkretnie polegają Pana czynności/zadania w ramach usług testowania oprogramowania komputerowego, tj. w zakresie czynności/zadań:

i)testowania manualnego oprogramowania komputerowego

Odpowiedź: W ramach testowania manualnego oprogramowania zajmuje się Pan sprawdzaniem i weryfikacją prawidłowego działania systemu informatycznego. Ww. zakres czynności obejmuje zarówno testy nowych funkcjonalności systemu ((…)), jak i testy regresji według przygotowanych scenariuszy testowych. Zakres testów dotyczy całego systemu opartego zarówno na aplikacji Desktopowej, jak i części portalowej. Część portalowa sprawdzana jest na głównych dostępnych przeglądarkach internetowych ((…)) oraz na urządzeniach mobilnych z systemem (…) oraz (…). Efektem manualnego testowania oprogramowania jest znalezienie części systemu, które nie działają zgodnie ze specyfikacją dostarczoną w opisie funkcjonalności, co skutkuje listą błędów systemu przypisaną do konkretnego obszaru oprogramowania.

ii)tworzenia scenariuszy testowych

Odpowiedź: W ramach tworzenia scenariuszy testowych powstaje dokument zawierający sekwencję działań wymaganych do wykonania testu. Scenariusze powstają na etapie dodawania nowych funkcjonalności do systemu i opisują kroki potrzebne do przetestowania nowo wprowadzonej zmiany w oprogramowaniu. Zakres scenariuszy zawiera się w opisie (…) i ma na celu sprawdzenie przypadków testowych dla opisanej tam funkcjonalności systemu. Efektem tworzenia scenariuszy jest pełna lista czynności potrzebna do przetestowania konkretnego miejsca w systemie.

iii)analizy błędów oprogramowania

Odpowiedź: W ramach analizy błędów oprogramowania wykonuje Pan czynności służące do zidentyfikowania jakie inne potencjalne błędy mogą pojawić się w oprogramowaniu w nawiązaniu do błędów, które wystąpiły już wcześniej. Zakres dotyczy błędów zgłoszonych do całego systemu informatycznego, zarówno części portalowej, jak i Desktopowej. Efektem analizy najczęściej jest rozszerzenie punktu 2 tzn. powstają nowe scenariusze mające na celu sprawdzenie tych miejsc w systemie, które są narażone na potencjalne błędy w działaniu.

iv)tworzenia dokumentacji testowej

Odpowiedź: W ramach tworzenia dokumentacji wykonuje Pan czynności mające na celu skatalogowanie najbardziej krytycznych scenariuszy testowych do późniejszego ich użycia na potrzeby kolejnych testów. Dokumentacja zawiera opisy i zakres testów trudniejszych miejsc systemu, których wykonanie przy kolejnych próbach może być problematyczne. Efektem prowadzenia dokumentacji jest tzw. baza wiedzy, której można używać przy manualnym testowaniu oprogramowania.

v)weryfikacji wprowadzonych poprawek

Odpowiedź: Powyższy zakres czynności dotyczy ponownego przetestowania funkcjonalności, do której wcześniej został zgłoszony błąd podczas manualnego testowania oprogramowania. Zakres obejmuje odwzorowanie błędu sprzed poprawki z porównaniem działania funkcjonalności po wprowadzeniu zmian przez programistę. Efektem weryfikacji poprawki jest potwierdzenie, że testowane miejsce w systemie działa prawidłowo zgodnie z opisem funkcjonalności.

vi)analizy wymagań biznesowych/projektowych

Odpowiedź: Powyższy zakres czynności dotyczy weryfikacji funkcjonalności opisanej w (…) pod kątem zgodności z działaniem systemu i innych obszarów oprogramowania. Podczas analizy wymagań powstają scenariusze testowe opisane w pkt 2 na potrzeby przetestowania funkcjonalności. Jeżeli dostarczona funkcjonalność nie jest zgodna z opisem projektowym następuje zgłoszenie błędu do systemu. Efektem analizy opisanych wymagań może być zgłoszenie błędu w systemie o ile wymagania projektowe nie są zgodne z działaniem całego oprogramowania. Przykład: W wymaganiach biznesowych znajduje się opis dodania możliwości usuwania wiersza tabeli, na którym aktualnie pracujecie, w innych miejscach systemu wprowadzone są już mechanizmy, które zabezpieczają cały program przed takim działaniem. W wyniku takiego opisu następuje zgłoszenie błędu, że system nie pozwala na takie działania, a następnie zmiana opisu wymagań przez projektanta systemu.

vii)przygotowywania środowiska testowego do uruchomienia testów

Odpowiedź: Powyższe czynności dotyczą instalacji oprogramowania na systemie (…) lub (…). Zakres czynności sprowadza się do uruchomienia instalatora w wersji zgodnej z wymaganą do testowania błędu i weryfikacji czy proces instalatora przebiegł pomyślnie. Przygotowanie środowiska ma też na celu upgrade wersji do aktualnie wydanej wersji oprogramowania.

viii)zgłaszania i raportowania incydentów testowych

Odpowiedź: Powyższe czynności służą zgłaszaniu niepożądanych zachowań infrastruktury uniemożliwiających poprawne przetestowanie oprogramowania zgodnie ze scenariuszami testowymi. Zakres czynności obejmuje opis incydentu testowego. Przykładem takiego zachowania jest zgłoszenie problemów z VPN do infrastruktury, przez co nie można połączyć się do środowiska testowego. Efektem zgłoszenia jest analiza i rozwiązanie problemu przez administratora sieci.

Pytanie

Czy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług testera oprogramowania komputerowego należy wyliczyć według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W związku z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą mieszczącą się w określonym grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 zgodnie z klasyfikacją Głównego Urzędu Statystycznego, w Pana opinii ryczałt od przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych z tytułu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej należy wyliczyć według stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ponadto zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)  ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)  ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)  ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)  ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i jego uzupełnień wynika, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wniosek dotyczy lat podatkowych 2022-2023, natomiast pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku osiągnął Pan 6 grudnia 2022 r. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego złożył Pan 12 października 2022 r. za pośrednictwem formularza CEIDG-1. Obecnie rozliczeń podatkowych dokonuje Pan na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego. W latach podatkowych, których dotyczy wniosek były i są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie wystąpiły/występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy. Prowadzona przez Pana działalność spełnia warunki definicji działalności usługowej zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z zasadami zryczałtowanego podatku dochodowego. Umożliwia ona określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie. Usługi testowania oprogramowania komputerowego wykonywane przez Pana i sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania, a w ramach tych wykonuje Pan czynności/zadania:

1)testowania manualnego oprogramowania komputerowego,

2)tworzenia scenariuszy testowych,

3)analizy błędów oprogramowania,

4)tworzenia dokumentacji testowej,

5)weryfikacji wprowadzonych poprawek,

6)analizy wymagań biznesowych/projektowych,

7)przygotowywania środowiska testowego do uruchomienia testów,

8)zgłaszania i raportowania incydentów testowych.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, przychód osiągany przez Pana w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług w zakresie testowania oprogramowania komputerowego, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).