Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 ... - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.324.2023.3.KB

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.324.2023.3.KB

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 oraz PKWiU 62.02.30.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 11 września i 4 października 2023 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o PIT. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna od (...) 2018 r.

Od 1 stycznia 2022 r. rozlicza się Pan w oparciu o podatek ryczałtowy zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. i dokonał wyboru formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zgodnie z przepisami.

W ramach tych czynności świadczy Pan usługi, które mieszczą się w dwóch klasyfikacjach statystycznych:

1)opisanych kodem PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” – w ramach tych czynności:

(...)

2)opisanych kodem PKWiU: 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” – w ramach tych czynności:

(...)

W ramach ww. usług nie wykonuje Pan:

tworzenia i utrzymywania środowiska testowego (programów, aplikacji),

programowania (kodowania) testowanego oprogramowania,

usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego i oprogramowania,

instalowania oprogramowania,

zarządzania siecią i systemami informatycznymi.

Do Pana nie ma zastosowania wyłączenie z prawa do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym – zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej uzyskuje Pan przychody znacząco niższe niż limit określony w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. Zatem w latach 2021 i 2022 nie przekroczył Pan tego limitu kwotowego. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.

Uzupełnienie wniosku I

Wyjaśnił Pan, że wniosek dotyczy zaistniałych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych.

W ustawowym terminie (do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód w roku podatkowym 2022) dokonał Pan wyboru opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych poprzez wpis do CEiDG, a nie poprzez złożenie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania.

Za rezultat oraz wykonywanie czynności ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z tą prowadzoną działalnością gospodarczą.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej, w 2022 r. uzyskał Pan również nieznaczne dochody z tytułu zasiłku macierzyńskiego z tytułu urlopu ojcowskiego z ZUS oraz z tytułu dywidendy spółki notowanej na GPW. W 2023 r. dotychczas nie uzyskał i nie planuje Pan uzyskać innego dochodu (przychodu) niż z prowadzonej działalności gospodarczej.

Doprecyzował Pan, że świadczenia przypisane do wskazanych grupowań PKWiU nie są odrębnymi usługami, za które kontrahent płaci Panu wyodrębnione wynagrodzenia. Pana świadczenia stanowią jedną usługę.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności – takie stanowisko wskazał Pan w zakresie stanu faktycznego. Jednakże w zakresie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że nie będzie prowadzić ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, ponieważ w Pana ocenie dla każdej z tych usług właściwa jest stawka ryczałtu w wysokości 8,5%.

Opisał Pan wykonywane czynności w następujący sposób:

a)Analiza funkcjonalności systemów informatycznych.

W ramach usługi analizy funkcjonalności systemów informatycznych, dokonuje Pan szczegółowej oceny istniejących systemów informatycznych lub planowanych projektów. Czynności te obejmują identyfikację potrzeb i wymagań klienta, a następnie analizę istniejących lub projektowanych rozwiązań informatycznych w kontekście tych wymagań. Proces ten obejmuje ocenę skuteczności i efektywności istniejących lub proponowanych funkcjonalności systemu oraz identyfikację obszarów, które mogą być ulepszone lub zoptymalizowane. Efektem tych działań są rekomendacje i sugestie dotyczące możliwych usprawnień lub zmian w systemach informatycznych. Te rekomendacje mogą być wykorzystane przez klienta do poprawy wydajności, funkcjonalności i efektywności swoich systemów informatycznych.

b)Dokumentowanie wymagań na potrzeby specyfikacji projektu.

W kontekście usługi dokumentowania wymagań na potrzeby specyfikacji projektu, zbiera i systematyzuje Pan informacje od klienta dotyczące potrzeb, celów i oczekiwań związanych z danym projektem. Proces ten polega na szczegółowym zrozumieniu, czego klient oczekuje od projektowanego rozwiązania, bez wnikania w aspekty techniczne czy programistyczne. Następnie tworzy Pan dokument specyfikacji projektu, który zawiera opisy wymagań klienta, opisuje oczekiwane funkcje i cechy rozwiązania oraz określa kryteria sukcesu. Ten dokument stanowi klarowną podstawę dla dalszego rozwoju projektu. Efektem tego procesu jest spójna i zrozumiała specyfikacja projektu, która może być wykorzystywana przez różne zespoły projektowe do realizacji, testowania i oceny projektu.

W obu przypadkach, efektem Pana działań jest dostarczenie klientowi wartościowej wiedzy i dokumentacji, która pomaga klientowi w podejmowaniu decyzji biznesowych i realizacji projektów. Ostatecznie, te usługi pomagają klientom osiągnąć lepsze wyniki biznesowe poprzez zoptymalizowanie i udoskonalenie swoich systemów oraz projektów, co przekłada się na ich konkurencyjność i efektywność. Podkreślił Pan, że działania w zakresie czynności opisanych w punktach a) i b) nie mają charakteru czynności technicznych tylko stanowią analizę biznesową.

Uzupełnienie wniosku II

Wyjaśniając wątpliwości organu dotyczące prawidłowości wskazanych w opisie sprawy grupowań PKWiU dla świadczonych usług w kontekście wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz ze względu na to, że zakres czynności, dla których podał Pan grupowanie PKWiU 62.01.12.0, pokrywa się z zakresem czynności, które klasyfikuje Pana do grupowania 62.02.30.0, wskazał Pan, że na dzień dzisiejszy nie posiada klasyfikacji statystycznej wydanej przez GUS określającej PKWiU dla świadczonych usług. Wykonuje Pan czynności analityka biznesowego IT/właściciela produktu (product ownera), czasem nazywanego również analitykiem wymagań. Informację o tym, że aktywności, które Pan wykonuje w ramach świadczonej działalności gospodarczej są sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0. (oraz pod kodem 62.01.12.0), otrzymał z następujących źródeł: informacji uzyskanych od firmy, która świadczy usługi księgowe na Pana rzecz oraz od firmy, z którą współpracuje (która zamówiła od niezależnej firmy konsultingowej zajmującej się podatkami analizę stanowisk pod kątem klasyfikacji statystycznych PKWiU), samodzielnej analizy indywidualnych interpretacji na portalu eureka.mf.gov.pl.

Podtrzymał Pan, że klasyfikacja dla usług, dla których podał Pan we wniosku grupowanie PKWiU 62.02.30.0 jest właściwa.

W ramach świadczonych usług, dla których podał Pan PKWiU 62.02.30.0, wykonuje i będzie wykonywać następujące czynności/zadania:

a)Prowadzenie procesu złożonej analizy biznesowo-systemowej.

Czynność ta polega na badaniu organizacji w celu identyfikacji jej potrzeb i wypracowania optymalnych rozwiązań, które wspierają osiągnięcie celów biznesowych. Pierwszy punkt jest najbardziej ogólnym punktem, chodzi w nim o zaplanowanie i prowadzenie aktywności, które wykonuje analityk biznesowy. Czynność ta dotyczy stworzenia procesu opisującego to, jak analiza biznesowa powinna być zaplanowana, przeprowadzona, a także po jej wykonaniu zweryfikowana/zwalidowana pod kątem jej poprawności. W zakres tej czynności wchodzą: zrozumienie organizacji, z którą się współpracuje, zrozumienie specyfiki rynku dla którego usługa ma zostać świadczona, zrozumienie oczekiwań interesariuszy. Następnie w oparciu o tą wiedzę można stworzyć proces tego jak analiza powinna przebiegać. W efekcie powstaje plan działania opisujący to, jak taki proces może wyglądać w danym projekcie. Końcowym rezultatem może być (...), wzbogacony o opis słowny opisujący jak taki proces powinien przebiegać. Efekt ten jest wykorzystywany do wykonywania procesu analizy w danym projekcie. Jest to pewnego rodzaju wzorzec poprawnej pracy w projekcie. Współpracuje Pan z dużymi korporacjami i zdarza się, że wiele z rezultatów Pana pracy usługobiorca nie wykorzystuje w ogóle. Nie ma Pan w tym zakresie pełnej wiedzy, co dzieje się z efektami Pana usług.

b)Analiza potrzeb biznesowych i modelowanie procesów biznesowych.

Czynność ta polega na wydobyciu potrzeb biznesowych od interesariuszy projektu. Następnie wraz z wykorzystaniem tych potrzeb, tworzone są procesy biznesowe jakie realizuje dana organizacja. Czynność ta dotyczy zrozumienia czego faktycznie chce i potrzebuje Klient, wydobywania od Klienta jego potrzeb oraz dokumentowania ich. By zrealizować te cele zazwyczaj przeprowadzane są wywiady i rozmowy z Klientem tak by poznać jego oczekiwania. Efektem analizy potrzeb biznesowych jest ich lista. Lista często zawiera dodatkowe informacje, takie jak: pochodzenie potrzeby (osoba, dział firmy, regulator rynku), priorytet. Efektem podobnie jak w punkcie a) może być diagram procesu (...) lub diagram aktywności w notacji UML. W odróżnieniu od punktu a), ten diagram opisuje jak działa w obecnej chwili organizacja. Diagram może być wzbogacany o opis tekstowy. Usługobiorca wykorzystuje analizę potrzeb biznesowych do analizy skuteczności realizacji projektu – weryfikacji czy potrzeby biznesowe zostały zaspokojone. Modelowanie procesów biznesowych wykorzystywane jest do optymalizacji pracy organizacji oraz lepszego zrozumienia jej funkcjonowania.

c)Zbieranie i identyfikowanie kluczowych wymagań dla nowych lub istniejących projektów.

„Wymaganie” według definicji jest użyteczną reprezentacją potrzeby. Gdy zostały już zidentyfikowane potrzeby biznesowe, przystępuje się do zbierania oraz identyfikacji wymagań.

Zbieranie – ponieważ wymagania te są przekazywane do analityka biznesowego w różnej formie: np. wiadomości mailowe, rozmowy, dokumenty będące podsumowaniem warsztatów.

Identyfikacja – ponieważ nie wszystkie wymagania muszą zostać przekazane do analityka bezpośrednio od osób, z którymi współpracuje. Analityk samodzielnie identyfikuje wymagania w oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie.

Celem tego etapu jest dekompozycja potrzeb biznesowych i w oparciu o nią wydobycie wymagań. Niektóre z wymagań nie muszą być przedstawione bezpośrednio przez Klienta, a także mogą zostać zidentyfikowane w trakcie procesu inżynierii wymagań. Zakres usługi polega na wydobywaniu od Klienta, jego wymagań, ich analizy oraz dokumentowaniu ich. By zrealizować te cele zazwyczaj przeprowadzane są wywiady i rozmowy z Klientem, tak by poznać wymagania. Rezultatem tego etapu są matryce wymagań biznesowych w postaci tekstowej. Mogą być one również wzbogacane o diagramy, takie jak: diagram procesu (...), diagramy UML: diagram przypadków użycia, diagram klas, diagram stanów, diagram sekwencji.

Wskazał Pan, że efekt ten jest wykorzystywany przez usługobiorcę do priorytetyzacji wymagań, definicji zakresu projektu, lepszego zrozumienia czego dotyczy dany projekt.

d)Definiowanie, analiza procesów i wymagań projektu, proponowanie rozwiązań systemowych.

Ten punkt jest kolejnym po punktach a,b,c elementem procesu. Polega on na określeniu i analizie procesów oraz wymagań związanych z projektem oraz na proponowaniu rozwiązań systemowych, które mogą spełnić te wymania.

Procesy które zostały zdefiniowane w trakcie wykonywania punktu b), mogą w ramach tego etapu zostać: pozostawione bez zmian, usprawnione, stworzone od nowa. Podobnie wymagania zdefiniowane w ramach punktu c), w ramach punktu d) zostają dokładniej analizowane i weryfikowane.

W ramach tego punktu analityk wykorzystuje materiały będące rezultatem punktu b) i c), by je dokładniej przeanalizować. Stworzyć relację pomiędzy efektami pracy z powyższych punktów. A następnie w oparciu o zebrane materiały zaproponować rozwiązania systemowe.

Rezultatem tego etapu są matryce wymagań funkcjonalnych w postaci tekstowej. Wymagania takie są zazwyczaj zapisywane przez analityka w formie tekstowej w systemie do zarządzania wymaganiami. Mogą być one również wzbogacane o diagramy takie jak: diagram procesu (...), diagramy UML: diagram przypadków użycia, diagram klas, diagram stanów, diagram sekwencji. Diagramy i matryce z tego punktu różnią się od poprzedniego (c) tym, że zawierają w sobie już propozycję zmian systemowych, np. wprowadzenie nowego procesu manualnego (wykonywanego przez człowieka), wprowadzenie zmiany w istniejącym systemie celem skrócenia pracy człowieka.

W zależności od tego jakie są propozycje rozwiązań ze strony analityka:

-usługobiorca może przekazać wymagania udokumentowane w systemie do zarządzania wymaganiami do zespołu programistycznego, by ten rozważył możliwość implementacji tych rozwiązań;

-usługobiorca może przekazać wymagania do osób odpowiedzialnych za procesy w firmie, tak by rozważyli możliwość zastosowania proponowanych rozwiązań.

Rezultaty tego punktu stanowią również dokumentację projektową, która może być wykorzystywana jako źródło wiedzy o projekcie.

e)Analiza wymagań klientów.

Polega na zbieraniu danych i informacji dotyczących: potrzeb, oczekiwań i preferencji Klientów. Pomaga w identyfikacji problemów i wyzwań z jakimi Klienci mogą się spotkać w korzystaniu z produktów. Pozwala na klasyfikowanie i priorytetyzowanie zebranych informacji by określić które wymagania są najważniejsze dla Klientów. Analiza wymagań klientów skupia się na tym, jakie funkcje, cechy lub możliwości produktu lub usługi są istotne dla klientów. W zakresie zawiera się: zrozumienie wymagania klienta, ustalenie jak wymaganie to wpływa na istniejący system, stworzenie relacji pomiędzy wymaganiem Klienta a pozostałymi wymaganiami w projekcie. Efektem jest sprecyzowanie wymagań w formie konkretnej specyfikacji, która zazwyczaj jest wpisywana w formie tekstowej do systemu do zarządzania wymaganiami. Usługobiorca korzysta z wyników analizy, aby otrzymać produkty lub usługi dostosowane do swoich konkretnych potrzeb i oczekiwań. Usługobiorca może unikać zbędnych inwestycji w funkcje lub cechy, które nie są istotne dla klientów, co przyczynia się do efektywności i oszczędności zasobów. Usługobiorca może przekazać wymagania udokumentowane w systemie do zarządzania wymaganiami do zespołu programistycznego, by ten rozważył możliwość implementacji tych rozwiązań.

Wskazał Pan, że posługując się w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego określeniem „systemy informatyczne” miał na myśli „zintegrowany zestaw komponentów sprzętowych i oprogramowania, który umożliwia gromadzenie, przetwarzanie, przechowywanie i przesyłanie danych w celu wykonywania określonych zadań lub operacji.”

Usługi świadczone przez Pana dotyczą następujących „systemów informatycznych”: systemu do obsługi usterek zgłaszanych na pokładzie samolotu, systemu do zarządzania treścią: ułatwiający tworzenie i prowadzenie serwisu www.

Wskazał Pan, że elementami ww. „systemów informatycznych” jest oprogramowanie.

Wyjaśnił Pan, że posługując się w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego określeniem „projekt” miał na myśli tymczasowe przedsięwzięcie mające na celu dostarczenie unikalnego produktu, usługi lub rezultatu, które spełniają określone wymagania biznesowe i które podlegają ograniczeniom zasobowym, takim jak czas, budżet i zakres.

Efektem finalnym „projektu” jest dostarczenie unikalnego produktu, usługi lub rezultatu, który spełnia określone wymagania i cele projektu. Jest to rezultat, który może być oddany do użytku, wdrożony lub dostarczony klientowi lub interesariuszom projektu.

Usługi świadczone przez Pana dotyczą następujących projektów: systemu do obsługi usterek zgłaszanych na pokładzie samolotu, systemu do zarządzania treścią – ułatwiający tworzenie i prowadzenie serwisu www. Jako projekt rozumie Pan zmiany wprowadzane do wyżej wymienionych systemów.

Potwierdził Pan, że „Projekty” obejmują oprogramowanie (programy komputerowe).

Wskazane przez Pana w opisie zdarzenia czynności: analiza biznesowo-systemowa, analiza potrzeb biznesowych i modelowanie procesów biznesowych, zbieranie i identyfikowanie kluczowych wymagań dla nowych lub istniejących projektów, definiowanie, analiza procesów i wymagań projektu, proponowanie rozwiązań systemowych, analiza wymagań klientów mają związek z systemami informatycznymi, projektami wskazanymi przez Pana w opisie wykonywanych usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Podkreślił Pan, że nie świadczy usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0. Usługi świadczone przez Pana dotyczą działu 62 – usług związanych z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane.

Pytania

1.Czy wykonywane w ramach działalności gospodarczej usługi, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 (szeroko opisane w przedstawionym stanie faktycznym), od 2022 r. podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego w wysokości 8,5%?

2.Czy wykonywane w ramach działalności gospodarczej usługi, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 (szeroko opisane w przedstawionym stanie faktycznym), od 2022 r. podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego w wysokości 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Z powołanego wyżej art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. wynika, że od przychodów z działalności usługowej podatek ryczałtowy wynosi 8,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Czyli, jeżeli usługa nie jest wymieniona we wskazanych w tym przepisie punktach, tj. pkt 1-4 oraz 6-8, to usługa podlega opodatkowaniu według stawki ryczałtu 8,5%.

Ma Pan wątpliwości, czy Pana usługa jest wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (nie mają zastosowania w tej sprawie).

Art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. stanowi, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Część usług świadczona przez Pana jest sklasyfikowana PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Kwestię prawidłowego rozumienia znaczenia „usług związanych z oprogramowaniem” precyzyjnie wyjaśnia stanowisko wyrażone przez Główny Urząd Statystyczny w objaśnieniach do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. z 2015 r. 1676 z 23 października 2015 r.), zgodnie z którym przez tego rodzaju usługi należy rozumieć: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz przytoczone powyżej stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego, uznał Pan, że nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Pana oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Zatem dla tej usługi nie jest właściwa stawka w wysokości 12%.

Pana zdaniem, świadczone usługi także nie są wymienione w innych punktach wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., tj. pkt 1-4 oraz 6-8. W związku z tym – w Pana ocenie – wykonywane w ramach działalności gospodarczej usługi, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego w wysokości 8,5%.

Takie samo stanowisko przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych:

w zakresie analizy funkcjonalności systemów informatycznych – z 19 grudnia 2022 r., sygn. 0113- KDIPT2-1.4011.784.2022.2.KD,

w zakresie dokumentowania wymagań na potrzeby specyfikacji służącej do zrealizowania projektu – z 31 stycznia 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.814.2021.1.MK.

Ad 2.

Część usług świadczona przez Pana jest sklasyfikowana w PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Jednak te usługi w Pana ocenie nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania. Zatem dla tych usług nie jest właściwa stawka w wysokości 12% określona w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. W Pana ocenie świadczone usługi także nie są wymienione w innych punktach wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., tj. pkt 1-4 oraz 6-8. W związku z tym – w Pana ocenie – wykonywane w ramach działalności gospodarczej usługi, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0, podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego w wysokości 8,5%.

Takie samo stanowisko przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych:

-w zakresie prowadzenia procesu złożonej analizy biznesowo-systemowej – z 16 grudnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.863.2022.2.KD,

-w zakresie analizy potrzeb biznesowych i modelowania procesów biznesowych – z 16 grudnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.863.2022.2.KD,

-w zakresie zabiera i identyfikacji kluczowych wymagań dla nowych lub istniejących projektów – z 31 stycznia 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.814.2021.1.MK,

-w zakresie definiowania, analizy procesów i wymagań projektu, proponowania rozwiązań systemowych – z 31 stycznia 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.814.2021.1.MK,

-w zakresie analizowania wymagań klientów – z 19 grudnia 2022 r., sygn. 0113- KDIPT2-1.4011.784.2022.2.KD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

–   w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

−  12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

−   8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

Z okoliczności sprawy wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której świadczy na rzecz kontrahenta jedną usługę, za którą kontrahent płaci Panu wynagrodzenie. W ramach tej usługi wykonuje Pan następujące czynności:

1)analiza funkcjonalności systemów informatycznych,

2)dokumentowanie wymagań na potrzeby specyfikacji służącej do zrealizowania projektu,

3)prowadzenie procesu złożonej analizy biznesowo-systemowej,

4)analiza potrzeb biznesowych i modelowanie procesów biznesowych,

5)zabieranie i identyfikacja kluczowych wymagań dla nowych lub istniejących projektów,

6)definiowanie, analizowanie procesów i wymagań projektu, proponowanie rozwiązań systemowych,

7)analiza wymagania klientów.

Jako właściwe wskazał Pan następujące grupowania PKWiU:

62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” – dla czynności wskazanych w pkt 1) i 2),

62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” – dla czynności wskazanych w pkt od 3) do 7).

Analiza opisu okoliczności świadczenia opisanych usług prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana czynności, dla których wskazał dwa odrębne grupowania PKWiU, dotyczą w istocie jednej usługi. W opisanych okolicznościach istnieje bowiem współzależność opisanych czynności, która ma doprowadzić do osiągnięcia określonego celu. Analizując zakres Pana czynności wywieść należy, że usługi opisane kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, tj. prowadzenie procesu złożonej analizy biznesowo-systemowej; analiza potrzeb biznesowych i modelowanie procesów biznesowych; zbieranie i identyfikowanie kluczowych wymagań dla nowych lub istniejących projektów; definiowanie, analiza procesów i wymagań projektu, proponowanie rozwiązań systemowych; analiza wymagań klientów, nie stanowią w okolicznościach opisanych we wniosku, samoistnej – odrębnej od pozostałych czynności – usługi. Czynności te, które – jak wynika z treści uzupełnienia – mają związek z systemami informatycznymi, projektami wskazanymi przez Pana w opisie wykonywanych usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – w ocenie organu – stanowią świadczenia uzupełniające, które służy pełnemu zrealizowaniu usługi, dla której wskazał Pan grupowanie PKWiU 62.01.12.0. Tym samym w analizowanej sprawie należy przyjąć, że mamy do czynienia z jedną usługą.

Zatem czynności, dla których wskazał Pan grupowanie PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, w okolicznościach opisanej sprawy, nie stanowią usługi samoistnej, odrębnej od usługi zasadniczej mieszczącej się w grupowaniu 62.01.12.0, lecz ją uzupełniają i służą pełnemu jej zrealizowaniu.

Dodatkowym – chociaż nie kluczowym w niniejszej sprawie – potwierdzeniem powyższego stwierdzenia jest także wskazanie przez Pana, że świadczenia przypisane do wskazanych grupowań PKWiU nie są odrębnymi usługami, za które kontrahent płaci Panu wyodrębnione wynagrodzenia. Pana świadczenia stanowią jedną usługę.

Odnosząc się do ustalenia właściwej stawki ryczałtu, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

pisanie programów na zlecenie użytkownika,

projektowanie stron internetowych.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

(...)

Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

(...)

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do tworzenia oprogramowania, czy programowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności opisu świadczonych przez Pana usług i ich efektów (rezultatów), prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi niewątpliwie mają związek z oprogramowaniem.

Opisując usługi wskazał Pan bowiem m.in. że:

(...)

Ponadto, jak Pan wskazał, usługobiorca korzysta z wyników analizy, aby otrzymać produkty lub usługi dostosowane do swoich konkretnych potrzeb i oczekiwań. Usługobiorca może unikać zbędnych inwestycji w funkcje lub cechy, które nie są istotne dla klientów, co przyczynia się do efektywności i oszczędności zasobów. Usługobiorca może przekazać wymagania udokumentowane w systemie do zarządzania wymaganiami do zespołu programistycznego, by ten rozważył możliwość implementacji tych rozwiązań.

Zatem wszystkie Pana działania w ramach świadczonej usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem. Dotyczą bowiem systemów informatycznych kontrahentów, elementami których jest oprogramowanie oraz projektów obejmujących oprogramowanie (programy komputerowe).

W tym kontekście podnoszona okoliczność, że świadczone usługi nie dotyczą programowania, czy rozwoju oprogramowania – w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1, nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności programowania czy tworzenia oprogramowania – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, które – jak wynika z przeprowadzonej analizy – są związane z oprogramowaniem, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

•   Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości wskazanej przez Pana klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki opodatkowania w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Końcowo, odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych, wyjaśnia się, że rozstrzygnięcia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacja organu podatkowego dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

       Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).