Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.190.2021.11.MZ

fot.Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.190.2021.11.MZ

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie:

1)  ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z 19 stycznia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 14 stycznia 2022 r., sygn. akt I SA/Łd 722/21 (data wpływu orzeczenia 26 czerwca 2023 r.) oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 marca 2023 r., sygn. akt II FSK 358/22 (data wpływu 10 maja 2023 r.),

2)  stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lutego 2021 r. wpłynął Pana wniosek z 19 stycznia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 kwietnia 2021 r. (wpływ 29 kwietnia 2021 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, której usługi obejmują tworzenie wideo kontentu o charakterze edukacyjnym, jak też informacyjno-edukacyjnym z dominującym elementem edukacyjnym. Wiodącym przedmiotem Pana działalności jest działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60.Z z działu 85 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług).

W ramach tej działalności tworzy Pan kontent wideo, dotyczący:

1)  wywiadów, mających charakter edukacyjny, o różnorodnej tematyce na przykład dotyczącej szeroko pojętych zagadnień x (…, itd.), jak też innych tematów, w szczególności związanych z y, bieżącą sytuacją ekonomiczną i gospodarczą, czy też o emocjach;

2)  tworzenia wideo materiału o charakterze informacyjno-edukacyjnym, bezpośrednio związanego z tematyką treści wywiadów publikowanych w przeważającej części na Pana kanale …, których celem jest informowanie zainteresowanych o faktach oraz wiadomościach z zakresu wybranej tematyki, poprzez wywarcie pośredniego wpływu na umiejętności osób biorących udział w wywiadach, z zamiarem doprecyzowania i wspomagania odbioru treści wideo mającego charakter stricte edukacyjny, jak np. nowości ze świata x.

Przedmiotowe materiały są publikowane w przeważającej części na platformie … (na Pana własnym kanale), jak też w ramach innych platform internetowych lub portalów społecznościowych. Dodatkowo, dostęp do wideo w przeważającej części będzie miał charakter otwarty, tj. przykładowo bez potrzeby uprzedniej rejestracji, czy podania adresu elektronicznego, na który zostanie wysłany link dostępu do materiału, zaś w niektórych przypadkach dostęp do kontentu będzie ograniczany poprzez wprowadzenie dodatkowych wymogów, po spełnieniu których zainteresowany otrzyma dostęp do pożądanych treści. Co też ważne wideo-wywiady będą rozpowszechniane w przeważającej części bezpłatnie, zaś w niektórych przypadkach na zasadzie odpłatności. Warto wskazać, że materiał wideo będzie udostępniany zarówno poprzez załadowanie gotowego nagrania, jak też wskutek prowadzenia transmisji wideo w trybie online.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że tworzenie wideo kontentu ma na celu umożliwić zainteresowanym nabycie, uzupełnienie lub zwyczajne doskonalenie wiedzy i umiejętności w  wybranej dziedzinie. Uzupełniająco, w celu zrelaksowania zainteresowanych użytkowników, w Pana zamyśle mogą się też pojawiać elementy odbiegające treściowo od stricte edukacyjnego przekazu.

Dopuszcza Pan możliwość, w ramach udostępnionego wideo materiału, podjęcie działań promocyjnych, marketingowych, jak też umieszczania reklamy, jednak treść takiego przekazu, będzie miała charakter wtórny względem merytorycznej części przekazywanej treści.

Przykładowe działanie w projekcie:

Przykładem prowadzonej działalności może być sytuacja, w której udostępnia Pan na platformie … na własnym kanale wywiad ze znaną osobą lub ekspertem o treści związanej z aktualną sytuacją gospodarczą w Polsce, przy czym w trakcie rozmowy zadaje Pan pytania, analizuje informacje oraz wyprowadza wnioski. Niedługo po tym, udostępnia Pan kolejne wideo, w którym podaje informację o …, które w jakiś sposób oddziaływają na przyszły stan sytuacji ekonomicznej w kraju. W dalszej części wideo podaje Pan wiadomości wyliczając przykładowe …

W celu przygotowania materiału wideo wykorzystuje Pan dostępną aktualnie wiedzę oraz zdobyte umiejętności, jak również tworzy kontent treściowo innowacyjny na rynku. Ponadto, w ramach prowadzonej działalności wraz z nabywanym doświadczeniem przedsiębiorstwa rozwija i udoskonala Pan wiedzę i umiejętności. Zdobytą wiedzę oraz doświadczenie kształtuje, łączy i wykorzystuje Pan celem wykorzystania w tworzeniu innowacyjnego wideo kontentu, w szczególności: poszukuje tematów, które cieszą się wysokim stopniem zainteresowania wśród społeczeństwa, przed każdym wywiadem zapoznaje się z aktualnym stanem wiedzy z wybranej tematyki, sporządza listę pytań do rozmówcy, w trakcie rozmowy wyprowadza wnioski oraz zaostrza uwagę na elementach szczególnie trudnych do zrozumienia dla przeciętnego odbiorcy kontentu, jak również dba o spójność wygłaszanych twierdzeń. Wszelkie działania opisywane we wniosku wykonywane są bezpośrednio przez Pana.

W konsekwencji powyższych okoliczności, w Pana ocenie, działalność związana z tworzeniem wywiadów o różnorodnej tematyce mających charakter edukacyjny zawiera się w zakresie „Usług wspomagających edukację” (85.6) PKWiU, jak również tworzenie wideo kontentu o charakterze informacyjno-edukacyjnym, bezpośrednio związanego z tematyką wywiadów publikowanych w przeważającej części na Pana kanale …, których celem jest informowanie zainteresowanych o faktach lub wiadomościach z zakresu wybranej tematyki, poprzez wywarcie pośredniego wpływu na wiedzę osób słuchających wywiadów, z zamiarem doprecyzowania i wspomagania odbioru treści wideo mającego charakter stricte edukacyjny, mieści w podziałce klasyfikacyjnej (grupie) „Usług wspomagających edukację” (85.6 PKD) lub w sytuacji odmiennego zaklasyfikowania działalności - w grupie „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji” (85.5 PKD).

W związku z powyższym, Pana zdaniem, prowadzona przez Pana działalność w całości mieści się w podziałkach klasyfikacyjnych (grupach) ustanowionych w dziale 85 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU), w związku z czym działalność ta może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wynoszącym 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. c) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, której usługi obejmują tworzenie wideo kontentu o charakterze edukacyjnym, jak też informacyjno-edukacyjnym z dominującym elementem edukacyjnym. Działalność, w zakresie której jest składany wniosek o interpretację, jest prowadzona przez Pana od … 2019 r. Dla celów działalności prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zamierza Pan opodatkować przychody z prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5% od stycznia 2022 r. W 2020 r. przychody z prowadzanej działalności zostały opodatkowane podatkiem liniowym 19%. Za 2020 r. złożył Pan zeznanie podatkowe - PIT-36L.  W 2021 r. jako formę opodatkowania wybrał Pan podatek liniowy 19%. Złoży Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w styczniu 2022 r., przed osiągnięciem pierwszego przychodu.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody z inwestycji i prowizji z programu partnerskiego…. Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż nie prowadził Pan żadnej z wymienionych w tym przepisie działalności. Dodatkowo, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym (którego dotyczy wniosek) lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, nie wykonywał Pan w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzących w zakres działalności gospodarczej, którą Pan prowadzi. Pana działalność nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Usługi, które Pan świadczy w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowane są pod symbolem 85.6 (Usługi wspomagające edukację) PKWiU - według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.). Roczny przychód z działalności gospodarczej, jaki zamierza Pan osiągnąć w 2021 r., wynosi mniej, niż 2 mln euro. Planuje Pan zawierać umowy na świadczenie usług, zarówno z osobami fizycznymi, jak też z osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej. Będą to umowy dotyczące wypłat prowizji od sprzedaży, budowania strategii sprzedażowych i marketingowych. Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą wykonywane na rzecz osób prawnych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej, jak też na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej. Aktualnie wystawia Pan faktury z prowadzonej działalności za prowizję od sprzedaży produktów, do których tworzy całą strategię sprzedaży oraz marketingu. Przy prowadzeniu ww. usług nie planuje Pan zatrudniać pracowników na umowę o pracę, umowę zlecenie, umowę o dzieło, ani inną umowę o podobnym charakterze. Składany wniosek dotyczy 2022 r.

Wiodącym przedmiotem Pana działalności jest działalność wspomagająca edukację (oznaczona symbolem 85.6 (Usługi wspomagające edukację) PKWiU z działu 85 Sekcji P rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów Usług).

Pytania (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku):

1.   Czy w zakresie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod pojęciem „świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów”, rozumie się też wywiady o różnorodnej tematyce, mające charakter edukacyjny, które m.in. zgodnie z wyżej przedstawionym stanem faktycznym są publikowane na Pana kanale …?

2.   Czy w zakresie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod pojęciem „świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów”, rozumie się też tworzenie wideo materiału o charakterze informacyjno-edukacyjnym, bezpośrednio związanego z tematyką treści wywiadów mających charakter edukacyjny, którego celem jest informowanie zainteresowanych o faktach oraz wiadomościach z zakresu wybranej tematyki, poprzez wywarcie pośredniego wpływu na wiedzę osób zainteresowanych treścią wywiadów, z zamiarem doprecyzowania i wspomagania odbioru przekazu mającego charakter stricte edukacyjny, która to działalność zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, w połączeniu z aktywnością o której mowa w pytaniu Nr 1, jest wykonywana i klasyfikowana przez Pana w podziałkach klasyfikacyjnych (grupach) 85.6 lub 85.5, w dziale 85 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)?

Pana zdaniem:

W odniesieniu do pytania zawartego w pkt 1:

W Pana ocenie, w zakresie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod pojęciem „świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów”, rozumie się też wywiady o różnorodnej tematyce, mające charakter edukacyjny, które min. zgodnie z wyżej przedstawionym stanem faktycznym są publikowane na Pana kanale ….

Prowadzona przez Pana działalność w części polegającej na tworzeniu wywiadów o różnorodnej tematyce, mających charakter edukacyjny spełnia wymogi uznania jej za działalność dotyczącą usług wspomagających edukację, zaklasyfikowaną w podziałce klasyfikacyjnej (grupie) 85.6 PKWiU w dziale 85 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, a w związku z tym może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wynoszącym 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Powyższe stanowisko uzasadnia Pan, poprzez odwołanie się do charakteru świadczonych usług we wskazanym w pkt 1 zakresie. Rozpowszechnianie wywiadów, w zakresie których analizowane są budzące zainteresowanie społeczeństwa zagadnienia, ma na celu umożliwić użytkownikom nabycie, uzupełnienie lub zwyczajne doskonalenie wiedzy w danej dziedzinie. Tworzenie danego rodzaju wywiadów wiąże się, ze wspomaganiem, uzupełnieniem, jak też uszczegółowieniem wiedzy przekazywanej w klasycznych placówkach świadczenia usług edukacyjnych, których programy nauczania obejmują względnie tożsamy przedmiot kształcenia.

Wskazuje Pan, że zgodnie z uzasadnieniem do ustawy z 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw: „Według stawki 8,5% opodatkowane będą te same przychody, co dotychczas. Dodatkowo, do tej grupy przychodów włączone zostały wszystkie przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (dotychczas były to tylko przychody ze świadczenia usług wychowania przedszkolnego; pozostałe usługi z działu 85 PKWiU były wymienione w załączniku nr 2 do ustawy ryczałtowej) oraz wszystkie przychody związane z działalnością bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury (PKWiU dział 91) (dotychczas były to tylko przychody ze świadczenia usług związanych z działalnością ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody (PKWiU 91.04.1); pozostałe usługi z działu 91 PKWiU wymienione były w załączniku nr 2 do ustawy ryczałtowej). Ponadto, utrzymana zostanie zasada, zgodnie z którą według stawki 8,5% opodatkowane będą przychody ze świadczenia usług, które nie zostały przyporządkowane do innych stawek ryczałtu”.

Pana zdaniem, zamiarem ustawodawcy, materializującym się w znowelizowanych przepisach było objęcie wszystkich form świadczenia usług w zakresie edukacji jednolitą stawką podatkową, w związku z czym w Pana ocenie, spełnia Pan zarówno faktyczne, jak też prawne wymogi objęcia działalności przez Pana prowadzonej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wynoszącym 8,5% przychodów.

O edukacyjnym charakterze wideo materiału przesądza to, że Pan przed każdym wywiadem zapoznaje się z aktualnym stanem wiedzy z wybranej tematyki, sporządza Pan listę pytań do rozmówcy, w trakcie rozmowy wyprowadza wnioski oraz zaostrza uwagę na elementach szczególnie trudnych do zrozumienia dla przeciętnego odbiorcy kontentu, jak również dba o spójność wygłaszanych twierdzeń, które to czynności upodabniają przekaz do tradycyjnej formy kształcenia odbywającej się na sali wykładowej.

Przemawia to za stanowiskiem, że w zakresie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod pojęciem „świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów”, rozumie się też wywiady o różnorodnej tematyce, mające charakter edukacyjny, które m.in. zgodnie z wyżej przedstawionym stanem faktycznym są publikowane na Pana kanale …, w związku z czym działalność ta może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wynoszącym 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W odniesieniu do pytania Nr 2:

W Pana ocenie, w zakresie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod pojęciem „świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów”, rozumie się też tworzenie wideo materiału o charakterze informacyjno-edukacyjnym, bezpośrednio związanego z tematyką treści wywiadów mających charakter edukacyjny, którego celem jest informowanie zainteresowanych o faktach oraz wiadomościach z zakresu wybranej tematyki, poprzez wywarcie pośredniego wpływu na wiedzę osób zainteresowanych treścią wywiadów, z zamiarem doprecyzowania i wspomagania odbioru przekazu mającego charakter stricte edukacyjny, która to działalność zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, w połączeniu z Pana aktywnością, o której mowa w pytaniu Nr 1, jest wykonywana przez Pana.

Prowadzona przez Pana działalność w części polegającej na tworzeniu wideo materiału o charakterze informacyjno-edukacyjnym, bezpośrednio związanego z tematyką treści wywiadów publikowanych na kanale, których celem jest informowanie zainteresowanych o faktach oraz wiadomościach z zakresu wybranej tematyki, poprzez wywarcie pośredniego wpływu na wiedzę osób słuchających wywiadów, z zamiarem doprecyzowania i wspomagania odbioru treści wideo mającego charakter stricte merytoryczny, spełnia wymogi uznania jej za działalność dotyczącą świadczenia usług wspomagających edukację, zaklasyfikowaną w podziałce klasyfikacyjnej (grupie) 85.6 lub 85.5 w dziale 85 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, a w związku z tym może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wynoszącym 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy z 20 listopada 1998 r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W pierwszej kolejności warto wskazać, że tworzenie tego rodzaju wideo wpływa na poszerzenie wiedzy z zakresu tematyki wywiadów, co w sposób pośredni wspomaga zasób wiedzy nabytej w trakcie wywiadów, jak również pokazuje praktyczne aspekty omawianych tematów. Co też ważne, udostępnianie opisywanych zagadnień w ramach jednego kanału …, jest niezwykle ważne z punktu widzenia zamierzonych efektów edukacyjnych wywiadów, gdyż przekazywane w przedstawionym modelu elementy wiedzy wzajemnie się uzupełniają oraz stanowią kompatybilną całość.

Pana zdaniem, w zakresie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod pojęciem „świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów” mieszą się również wywiady, mające charakter edukacyjny, o różnorodnej tematyce, jak też wideo materiał o charakterze informacyjno-edukacyjnym, bezpośrednio związany z tematyką treści wywiadów, publikowany w przeważającej części na Pana kanale …. Wskutek tego, zakresem przedmiotowego przepisu wyżej wskazanej ustawy objęta jest prowadzona przez Pana działalność, klasyfikowana w dziale 85 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), w związku z czym działalność ta może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wynoszącym 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Pana zdaniem, przedmiotowa część działalności mieści się w zakresie usługi wspomagającej edukację, o której mowa w podziałce 85.6 PKWiU, gdyż ma na celu uzupełnienie i doprecyzowanie wiedzy zdobytej podczas oglądania wywiadów, poprzez przekazanie praktycznych elementów z rzeczywistości.

Z ostrożności jednak, wskazuje Pan też, że w razie braku uznania przez Organ podstaw do zakwalifikowania działalności o której mowa, w podziałce klasyfikacyjnej (grupie) dotyczącej usług wspomagających edukację (85.6. PKWiU), istnieją argumenty za tym, aby zaklasyfikować taką działalność jako świadczenie usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji (85.5 PKWiU), gdyż w ramach przedmiotowej grupy występuje klasa z oznaczeniem „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (85.59 PKWiU)”, do której w razie wątpliwości można zaliczyć działalność przedstawioną w treści pytania Nr 2.

W związku z powyższym, Pana zdaniem, w zakresie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod pojęciem „świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów rozumie się też tworzenie wideo materiału o charakterze informacyjno-edukacyjnym, bezpośrednio związanego z tematyką treści wywiadów mających charakter edukacyjny, którego celem jest informowanie zainteresowanych o faktach oraz wiadomościach z zakresu wybranej tematyki, poprzez wywarcie pośredniego wpływu na wiedzę osób zainteresowanych treścią wywiadów, z zamiarem doprecyzowania i wspomagania odbioru przekazu mającego charakter stricte edukacyjny, która to działalność zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, w połączeniu z Pana aktywnością, o której mowa w pytaniu 1, jest wykonywana przez Pana.

W Pana ocenie, na Pana korzyść przemawiają również wyjaśnienia podane w uzasadnieniu do ustawy nowelizującej, które zostały przedstawione w rozważaniach dotyczących pytania Nr 1.

W związku z powyższym, działalność ta może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wynoszącym 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Postanowienie

24 maja 2021 r. wydałem postanowienie Nr 0113-KDIPT2-1.4011.190.2021.2.MM o pozostawieniu wniosku z 19 stycznia 2021 r. bez rozpatrzenia.

Postanowienie doręczono Panu 24 maja 2021 r.

8 czerwca 2021 r. złożył Pan zażalenie na postanowienie z 24 maja 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.190.2021.2.MM.

Organ podatkowy drugiej instancji w wyniku rozpatrzenia zażalenia na postanowienie Organu podatkowego pierwszej instancji z 24 maja 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.190.2021.2.MM, o pozostawieniu bez rozpatrzenia wniosku z 19 stycznia 2021 r., wydał 6 sierpnia 2021 r. postanowienie Nr 0113-KDIPT2-1.4011.190.2021.3.ISL, utrzymujące w mocy zaskarżone postanowienie. Ww. postanowienie zostało Panu doręczone 7 sierpnia 2021 r.

Skarga na postanowienie

6 września 2021 r. wniósł Pan skargę na to postanowienie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, w której wystąpił o uchylenie w całości zaskarżonego postanowienia oraz poprzedzającego je postanowienia, które zostały wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wyrokiem z 14 stycznia 2021 r., sygn. akt I SA/Łd 722/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, uchylił postanowienie z 6 sierpnia 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.190.2021.3.ISL, utrzymujące w mocy postanowienie z 24 maja 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.190.2021.2.MM, o pozostawieniu bez rozpatrzenia wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny – wyrokiem z 15 marca 2023 r., sygn. akt II FSK 358/22 oddalił skargę kasacyjną.

Wyrok, który uchylił postanowienie z 6 sierpnia 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.190.2021.3.ISL, utrzymujące w mocy postanowienie z 24 maja 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.190.2021.2.MM, o pozostawieniu bez rozpatrzenia wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, stał się prawomocny od 15 marca 2023 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku  

Zgodnie z art. 153 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;

ponownie rozpatruję Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

̶       wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

̶      wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i  ogólnospołecznej.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, której usługi obejmują tworzenie wideo kontentu o charakterze edukacyjnym, jak też informacyjno-edukacyjnym z dominującym elementem edukacyjnym. Wiodącym przedmiotem Pana działalności jest działalność wspomagająca edukację (kod PKD 85.60.Z z działu 85 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W ramach tej działalności tworzy Pan kontent wideo, dotyczący:

1)wywiadów, mających charakter edukacyjny, o różnorodnej tematyce na przykład dotyczącej szeroko pojętych zagadnień x (…, itd.), jak też innych tematów, w szczególności związanych z y, bieżącą sytuacją ekonomiczną i gospodarczą, czy też o emocjach;

2)tworzenia wideo materiału o charakterze informacyjno-edukacyjnym, bezpośrednio związanego z tematyką treści wywiadów publikowanych w przeważającej części na Pana kanale …, których celem jest informowanie zainteresowanych o faktach oraz wiadomościach z zakresu wybranej tematyki, poprzez wywarcie pośredniego wpływu na umiejętności osób biorących udział w wywiadach, z zamiarem doprecyzowania i wspomagania odbioru treści wideo mającego charakter stricte edukacyjny, jak np. nowości ze świata x.

Przedmiotowe materiały są publikowane w przeważającej części na platformie .. (na Pana własnym kanale), jak też w ramach innych platform internetowych lub portalów społecznościowych. Dodatkowo, dostęp do wideo w przeważającej części będzie miał charakter otwarty, tj. przykładowo bez potrzeby uprzedniej rejestracji, czy podania adresu elektronicznego, na który zostanie wysłany link dostępu do materiału, zaś w niektórych przypadkach dostęp do kontentu będzie ograniczany poprzez wprowadzenie dodatkowych wymogów, po spełnieniu których zainteresowany otrzyma dostęp do pożądanych treści. Co też ważne wideo-wywiady będą rozpowszechniane w przeważającej części bezpłatnie, zaś w niektórych przypadkach na zasadzie odpłatności. Warto wskazać, że materiał wideo będzie udostępniany zarówno poprzez załadowanie gotowego nagrania, jak też w skutek prowadzenia transmisji wideo w trybie online. Tworzenie wideo kontentu ma na celu umożliwić zainteresowanym nabycie, uzupełnienie lub zwyczajne doskonalenie wiedzy i umiejętności w  wybranej dziedzinie. Uzupełniająco, w celu zrelaksowania zainteresowanych użytkowników, w Pana zamyśle mogą się też pojawiać elementy odbiegające treściowo od stricte edukacyjnego przekazu. Dopuszcza Pan możliwość, w ramach udostępnionego wideo materiału, podjęcie działań promocyjnych, marketingowych, jak też umieszczanie reklamy, jednak treść takiego przekazu, będzie miała charakter wtórny względem merytorycznej części przekazywanej treści. Przykładem prowadzonej działalności może być sytuacja, w której udostępnia Pan na platformie … na własnym kanale wywiad ze znaną osobą lub ekspertem o treści związanej z aktualną sytuacją gospodarczą w Polsce, przy czym w trakcie rozmowy zadaje Pan pytania, analizuje informacje oraz wyprowadza wnioski. Niedługo po tym, udostępnia Pan kolejne wideo, w którym podaje informację o wprowadzeniu nowych ..., które w jakiś sposób oddziaływają na przyszły stan sytuacji ekonomicznej w kraju. W dalszej części wideo podaje Pan wiadomości wyliczając przykładowe .... Planuje Pan zawierać umowy na świadczenie usług, zarówno z osobami fizycznymi jak też z osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej. Będą to umowy dotyczące wypłat prowizji od sprzedaży, budowania strategii sprzedażowych i marketingowych.

Działalność, w zakresie której jest składany wniosek o interpretację, prowadzona jest przez Pana od 14 listopada 2019 r. Dla celów działalności prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zamierza Pan opodatkować przychody z prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5% od stycznia 2022 r. Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizycznych. Dodatkowo, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym (którego dotyczy wniosek) lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, nie wykonywał Pan w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzących w zakres działalności gospodarczej, którą Pan prowadzi. Pana działalność nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Roczny przychód z działalności gospodarczej jaki zamierza Pan osiągnąć w 2021 r. wynosi mniej, niż 2 mln euro. Składany wniosek dotyczy 2022 r.

W Pana ocenie, działalność związana z tworzeniem wywiadów o różnorodnej tematyce mających charakter edukacyjny zawiera się w zakresie „Usług wspomagających edukację” (85.6) PKWiU, jak również tworzenie wideo kontentu o charakterze informacyjno-edukacyjnym, bezpośrednio związanego z tematyką wywiadów publikowanych w przeważającej części na Pana kanale …, których celem jest informowanie zainteresowanych o faktach lub wiadomościach z zakresu wybranej tematyki, poprzez wywarcie pośredniego wpływu na wiedzę osób słuchających wywiadów, z zamiarem doprecyzowania i wspomagania odbioru treści wideo mającego charakter stricte edukacyjny, mieści w podziałce klasyfikacyjnej (grupie) „Usług wspomagających edukację” (85.6. PKD) lub w sytuacji odmiennego zaklasyfikowania działalności - w grupie „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji” (85.5 PKD).

Pana wątpliwości dotyczą stosowania odpowiedniej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do przychodów z tytułu tej działalności.

W tym miejscu pokreślić należy, że w Sekcji P Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług znajduje się Dział 85 - Usługi w zakresie edukacji, który uwzględnia m.in. klasy:

·85.5 - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji,

·85.6 - Usługi wspomagające edukację.

Wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług w zakresie edukacji”, znajdujących się w Dziale 85 zawierają następującą charakterystykę:

Dział ten obejmuje:

-    usługi szkół publicznych i niepublicznych wszystkich typów (włączając szkoły specjalne), prowadzone przez organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego lub inne osoby prawne lub fizyczne w ramach obowiązującego sytemu oświaty i szkolnictwa wyższego,

-    edukację w formach: stacjonarnej, zaocznej lub na odległość przez radio, telewizję, Internet lub drogą korespondencyjną,

-    edukację prowadzoną na różnych poziomach kształcenia, włączając kształcenie specjalne oraz edukację dla dorosłych (w tym: edukację dla dorosłych wchodzącą w skład publicznych Centrów Kształcenia Ustawicznego),

-    usługi szkół wojskowych i akademii wojskowych,

-    usługi szkół w zakładach karnych, w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich na odpowiednich poziomach nauczania,

-    pozaszkolne formy dokształcania i doskonalenia zawodowego,

-    pozaszkolne formy edukacji związane głównie ze sportem i rekreacją, np. kursy gry w tenisa lub golfa itp.,

-    usługi wspomagające edukację.

Dział ten nie obejmuje:

-   usług świadczonych przez żłobki i pozostałej dziennej opieki nad dziećmi, sklasyfikowanych w 88.91.1.

Ponadto, zgodnie z ww. Wyjaśnieniami Klasa 85.5 – „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacjiobejmuje:

-    kontynuację edukacji ogólnej oraz kształcenie zawodowe (kształcenie związane jest głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań oraz doskonaleniem zawodowym).

Grupa ta nie obejmuje:

-    usług sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach grup 85.1-85.4, tj. edukacji na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym.

Grupa ta obejmuje obozy i szkoły oferujące grupom i osobom indywidualnym, kursy i zajęcia sportowe, z języków obcych, zajęcia artystyczne, teatralne lub muzyczne, szkolenia specjalistyczne, inne niż ujęte w odpowiednich grupowaniach grup 85.1- 85.4.

Natomiast Wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r. wskazują, że Klasa 85.6 – „Usługi wspomagające edukację” obejmuje:

-usługi w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego,

-usługi w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

-usługi komisji egzaminacyjnych,

-usługi związane z oceną szkoleń,

-organizowanie programów wymiany studenckiej.

Grupowanie to nie obejmuje:

-usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych, sklasyfikowanych w 72.20.

Zatem, zgodnie z ww. wyjaśnieniami PKWiU z 2015 r. świadczone przez Pana usługi tworzenia kontentu wideo, dotyczącego:

1)wywiadów, mających charakter edukacyjny, o różnorodnej tematyce na przykład dotyczącej szeroko pojętych zagadnień x (…, itd.), jak też innych tematów, w szczególności związanych z y, bieżącą sytuacją ekonomiczną i gospodarczą, czy też o emocjach;

2)tworzenia wideo materiału o charakterze informacyjno-edukacyjnym, bezpośrednio związanego z tematyką treści wywiadów publikowanych w przeważającej części na Pana kanale …, których celem jest informowanie zainteresowanych o faktach oraz wiadomościach z zakresu wybranej tematyki, poprzez wywarcie pośredniego wpływu na umiejętności osób biorących udział w wywiadach, z zamiarem doprecyzowania i wspomagania odbioru treści wideo mającego charakter stricte edukacyjny, jak np. nowości ze świata x,

bez wątpienia nie wchodzą w zakres usług z Działu 85 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Usługi w zakresie edukacji (w tym w klasach przez Pana wskazanych, tj. 85.5 – usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji i 85.6 - usług wspomagających edukację). Do zakresu usług z tej Sekcji nie można bowiem zaklasyfikować usług świadczonych przez Pana dotyczących stricte tworzenia kontentu wideo, nawet w przypadku, jak Pan twierdzi, mających charakter edukacyjny.

Natomiast w Sekcji J Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2015 r. znajduje się Dział 59 – „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych”, dla którego wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, zawierają następującą charakterystykę: klasa 59.11 – „usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi” obejmuje:

-filmy kinowe, nagrania wideo, programy telewizyjne (seriale telewizyjne, programy dokumentalne) i reklamy telewizyjne,

-sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych.

Klasa ta nie obejmuje:

-usług reprodukcji z egzemplarza wzorcowego płyt CD lub DVD i taśm wideo z filmami, sklasyfikowanych w 18.20,

-sprzedaży hurtowej nagranych kaset wideo, płyt CD i DVD, sklasyfikowanej w 46.43.13.0,

-sprzedaży hurtowej czystych kaset wideo, płyt CD i DVD, sklasyfikowanej w 46.52.13.0,

-sprzedaży detalicznej kaset wideo, płyt CD i DVD, sklasyfikowanej w 47.00.64.0,

-usług postprodukcyjnych związanych z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi, sklasyfikowanych w 59.12.1,

-usług w zakresie nagrywania dźwięku i książek w postaci audio, sklasyfikowanych w 59.20.1,

-usług tworzenia i nadawania programów telewizyjnych, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach grupy 60.2,

-usługi obróbki taśm filmowych niezwiązanej z obróbką taśm dla przemysłu filmowego, sklasyfikowanych w 74.20.31.0,

-usług agentów lub agencji występujących w imieniu indywidualnych osób, w celu zaangażowania do filmu, teatru lub innej działalności artystycznej, sklasyfikowanych w 74.90.20.0,

-wypożyczania kaset wideo, płyt CD, DVD itp., sklasyfikowanego w 77.22.10.0,

-usług w zakresie tworzenia napisów kodowanych w czasie rzeczywistym dla programów telewizyjnych na żywo z różnych spotkań, konferencji itp., sklasyfikowanych w 82.99.19.0,

-usług aktorów, animatorów, reżyserów, scenografów i innych specjalistów przemysłu filmowego prowadzonej na własny rachunek, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach grupy 90.0.

W klasie tej znajduje się kategoria 59.11.1 - Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, która obejmuje grupowanie PKWiU 59.11.11.0 – „Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych”.

Wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r. wskazują, że grupowanie to obejmuje:

-usługi związane z produkcją filmów (włączając filmy animowane) głównie przeznaczonych do wyświetlania w kinach,

-usługi związane z produkcją różnego rodzaju filmów (seriali i filmów telewizyjnych, włączając filmy animowane) głównie przeznaczonych do nadawania w telewizji.

Grupowanie to nie obejmuje:

-usług wykonywania zdjęć i slajdów, sklasyfikowanych w 74.20.

Zatem odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku wskazać trzeba, że w świetle tak przedstawionego opisu, czynności które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi są związane z usługami w zakresie edukacji, znajdującymi się w Dziale 85 PKWiU, dla których zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Skoro zadania, które Pan realizuje polegają na tworzeniu kontentów wideo, dotyczących:

-wywiadów, mających charakter edukacyjny, o różnorodnej tematyce,

-tworzenia wideo materiału o charakterze informacyjno-edukacyjnym, bezpośrednio związanego tematyką treści wywiadów publikowanych w przeważającej części na Pana kanale …,

to biorąc pod uwagę wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny usługi świadczone przez Pana mieszczą się w zakresie usług oznaczonych symbolem PKWiU 59.11.11.0, tj. „Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych”. Niewątpliwie, jak wynika z opisu sprawy tworzy Pan nagrania wideo, które publikuje na własnym kanale.

Usługi opisane w stanie faktycznym, polegające na tworzeniu przez Pana kontentów wideo, dotyczących:

1)wywiadów, mających charakter edukacyjny, o różnorodnej tematyce na przykład dotyczącej szeroko pojętych zagadnień x (…, itd.), jak też innych tematów, w szczególności związanych z y, bieżącą sytuacją ekonomiczną i gospodarczą, czy też o emocjach;

2)tworzenia wideo materiału o charakterze informacyjno-edukacyjnym, bezpośrednio związanego z tematyką treści wywiadów publikowanych w przeważającej części na Pana kanale …, których celem jest informowanie zainteresowanych o faktach oraz wiadomościach z zakresu wybranej tematyki, poprzez wywarcie pośredniego wpływu na umiejętności osób biorących udział w wywiadach, z zamiarem doprecyzowania i wspomagania odbioru treści wideo mającego charakter stricte edukacyjny, jak np. nowości ze świata x,

należy sklasyfikować według PKWiU pod symbolem 59.11.11.0 - Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych.

Zatem, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług, które dotyczą wywiadów o różnorodnej tematyce, które są publikowane na Pana kanale … oraz usługi tworzenia wideo materiału o charakterze informacyjno-edukacyjnym, bezpośrednio związanego z tematyką treści wywiadów mających charakter edukacyjny, sklasyfikowanych w ogólnym ujęciu według PKWiU pod symbolem 59.11.11.0 – Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych, powinny być opodatkowane według stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego, Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu złożenia wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z   11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o  postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).