Ustalenie formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.486.2023.2.MAP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.486.2023.2.MAP

Temat interpretacji

Ustalenie formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 sierpnia 2023 r. (wpływ 10 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalnością gospodarczą od 7 stycznia 2020 r. Podczas otwierania działalności gospodarczej wybrał Pan formę opodatkowania w postaci podatku liniowego 19%. W późniejszym etapie, tj. 27 grudnia 2021 r. w związku z wprowadzaniem Polskiego Ładu przez Ministerstwo Finansów, złożył Pan wniosek na platformie CEiDG o przejście z opodatkowania w formie 19% podatku liniowego na 14% ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.Zgodnie ze złożoną deklaracją był Pan przekonany, że jako osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą jest Pan opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 14%.

23 maja 2023 r.  - po upływie półtora roku od zaistniałej sytuacji dostał Pan wezwanie od Naczelnika z Urzędu Skarbowego, do złożenia korekty zeznania PIT-28, gdzie został Pan poinformowany, że nie miał prawa do zmiany wybranej na 2022 r. formy opodatkowania w związku z wprowadzonymi zmianami ramach Niskich Podatków. Jako podatnika i osoby rozliczającej się co miesiąc z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych zszokowało Pana powyższe wezwanie z Urzędu Skarbowego. Sprawę starał się Pan od razu wyjaśnić z pracownikiem Urzędu Skarbowego. Dowiedział się Pan niestety, że Pana wniosek w CEiDG został poprawnie przetworzony, ale bez zmiany formy opodatkowania, czyli de facto został przetworzony wniosek, który nic nie wnosił. W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu, platforma CEiDG szwankowała na początku, a wniosek składał Pan dwa razy. Został przetworzony za drugim razem, ale została odhaczona zmiana formy opodatkowania. W związku z zaistniałą sytuacją zwraca się Pan z prośbą do o prześledzenie historii Pana wpisów i prób dokonania zmiany w CEiDG, w tym zmiany formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany 27 grudnia 2021 r., tak aby mógł Pan pozostać przy tej formie opodatkowania.

Po otrzymaniu pisma z Urzędu Skarbowego i kontakcie telefonicznym z pracownikiem Urzędu Skarbowego, skontaktował się Pan z pracownikiem infolinii CEiDG, chcąc ustalić historię swoich wpisów i logowań. Niestety pracownik infolinii nie miał możliwości ustalenia historii wniosków przetworzonych na Pana koncie. Starano się Panu pomóc, po konsultacjach wewnętrznych przeprowadzonych na infolinii w CEiDG, została Panu udzielona informacja, że może Pan zrobić taki wpis wstecznie i CEiDG akceptuje takie wnioski. Po otrzymaniu takiej informacji, niezwłocznie tj. 12 czerwca 2023 r. dokonał Pan wpisu w CEiDG, w ramach którego od stycznia 2022 r. zmienia Pan formę opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany. Wniosek został poprawnie przetworzony. Po otrzymaniu poprawnie przetworzonego wniosku z 12 czerwca 2023 r. w CEiDG o zmianie formy opodatkowania przesłał go Pan do pracownika z Urzędu Skarbowego. Pracownik Urzędu Skarbowego, mając wątpliwość skonsultował Pana sytuację ze swoimi kierownikiem. Na następny dzień powyższy pracownik Urzędu Skarbowego poinformował Pana, że opinii pracowników Urzędu Skarbowego takiego wniosku z datą wsteczną nie będzie można zaakceptować. W Urzędzie Skarbowym w związku z Pana sytuacją doradzono Panu, żeby złożył Pan wniosek o indywidualną interpretację, co uczynił Pan w nadziei na pomyślne rozstrzygnięcie sprawy i pozostanie przy formie opodatkowania w postaci ryczałtu ewidencjonowanego od stycznia 2022 r. Wnioskuje Pan o rozpatrzenie okresu od stycznia 2022r. do czerwca 2023 r. pomimo, że Urząd Skarbowy zajmuję się póki co wyjaśnieniem 2022 r.

W piśmie z 5 października 2022 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że w zakresie objętym wnioskiem nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub kontrola celno-skarbowa.

Pierwszy przychód w 2022 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskał Pan w styczniu 2022 r. Pierwszy przychód w 2023 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskał Pan w styczniu 2023 r. Pana przychody uzyskane w 2022 r. zostały ostatecznie rozliczone na formularzu PIT-28. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na pytanie o treści: „czy do wykonywanej działalności przez Pana będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?” udzielił Pan odpowiedzi: „tak, jest”.

Dodał Pan, że spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy. Chce się Pan dowiedzieć, czy ma możliwość opodatkowania uzyskanych przez Pana przychodów w 2022 r. oraz 2023 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zwraca się Pan z prośbą o możliwość opodatkowania przez Pana przychodów w 2022 r. oraz 2023 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy może Pan opodatkować uzyskane przez Pana przychody w 2022 r. oraz 2023 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Uważa Pan, że Pana przychody powinny być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1a cyt. ustawy:

Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1

Natomiast jak stanowi art. 9 ust. 1b ww. ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1–1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2020 r. poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że od 7 stycznia 2020 r. prowadzi Pan jednoosobową działalnością gospodarczą. Podczas otwierania działalności gospodarczej wybrał Pan formę opodatkowania w postaci podatku liniowego 19%. 27 grudnia 2021 r. w związku z wprowadzaniem Polskiego Ładu przez Ministerstwo Finansów, złożył Pan wniosek na platformie CEiDG o przejście z podatku liniowego 19% na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 14%. 23 maja 2023 r. - po upływie półtora roku od zaistniałej sytuacji dostał Pan wezwanie od Naczelnika z Urzędu Skarbowego, do złożenia korekty zeznania PIT-28. Został Pan poinformowany, że nie miał prawa do zmiany wybranej na 2022 r. formy opodatkowania. Sprawę starał się Pan od razu wyjaśnić z pracownikiem Urzędu Skarbowego. Dowiedział się Pan niestety, że Pana wniosek w CEiDG został poprawnie przetworzony, ale bez zmiany formy opodatkowania, czyli de facto został przetworzony wniosek, który nic nie wnosił. Została Panu udzielona informacja, że może Pan zrobić wpis w CEiDG wstecznie. Po otrzymaniu takiej informacji, niezwłocznie tj. 12 czerwca 2023 r. dokonał Pan wpisu w CEiDG, że od  stycznia 2022 r. zmienia Pan formę opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany. Wniosek został poprawnie przetworzony. Po otrzymaniu poprawnie przetworzonego wniosku z 12 czerwca 2023 r. w CEiDG o zmianie formy opodatkowania przesłał go Pan do pracownika z Urzędu Skarbowego. Pierwszy przychód w 2022 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskał Pan w styczniu 2022 r. Pierwszy przychód w 2023 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskał Pan w styczniu 2023 r.

Zauważyć należy, że podatnicy są obowiązani złożyć oświadczenie o  wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Skoro w ustawowym terminie skutecznie nie dokonał Pan wyboru opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to nie może Pan korzystać z opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu za 2022 r. i 2023 r. zostało przez Pana złożone dopiero 12 czerwca 2023 r. w postaci wpisu do CEiDG. Pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2022 r. uzyskał Pan w styczniu 2022 r. Natomiast pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2023 r. uzyskał Pan w styczniu 2023 r. A zatem, nie można uznać, że w odniesieniu do przychodów za 2022 r. i 2023 r. skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.

W świetle obowiązujących przepisów prawa stwierdzić należy, że dokonany 12 czerwca 2023 r. przez Pana wpis do CEiDG dotyczący wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów za 2022 r i 2023 r. nie wypełnia przesłanek skutecznego zawiadomienia, o którym mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. A zatem, zgłoszenie to nie wywołało skutku prawnego co do zasad opodatkowania na 2022 r. oraz 2023 r.

Dodatkowo, zauważyć należy, że uzupełniając wniosek wskazał Pan, że do wykonywanej działalności przez Pana będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wobec powyższego, stwierdzić należy, że nie spełnia Pan ustawowych warunków umożliwiających opodatkowanie przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie ustalenia, czy spełnił Pan warunki do skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w 2022 r. i 2023 r. (nie jestem uprawniony do weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej Pana historii wpisów w CEiDG, tj. nie posiadam uprawnień do dowodowego ustalania i weryfikowania okoliczności sprawy przedstawionej w opisie wniosku ).

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).