Stawka podatku dla usług sklasyfikowanych w pozycji PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.278.2023.2.MO

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.278.2023.2.MO

Temat interpretacji

Stawka podatku dla usług sklasyfikowanych w pozycji PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

-nieprawidłowe w części dotyczącej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0;

-prawidłowe w części dotyczącej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 19 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 15 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 lipca 2023 r. (wpływ 2 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni będąca polskim rezydentem podatkowym, począwszy od stycznia 2023 r., rozpoczęła prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, zarejestrowanej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Przedmiotem usług świadczonych przez Wnioskodawczynię jest koordynacja i wsparcie procesu dostarczenia i rozwoju technologii informatycznej. Świadczone usługi obejmują w szczególności następujące czynności:

1.Opracowanie harmonogramu wdrożenia lub rozwoju systemu IT.

2.Monitorowanie postępu prac zespołów IT zgodnie z harmonogramem.

3.Koordynację realizacji zadań zgodnie z harmonogramem, prowadzenie logów zadań projektowych, nadzór nad ich realizacją.

4.Wspieranie procesu zbierania wymagań funkcjonalnych od użytkowników końcowych systemu oraz projektowanie rozwiązania technologicznego poprzez organizację warsztatów z uczestnikami projektu i dostawcami zewnętrznymi wymaganych technologii, dokumentacji ustaleń i nadzorem nad ich realizacją.

5.Monitorowanie problemów technicznych w systemie oraz nadawanie im priorytetów.

6.Wspieranie procesu komunikacji w zespole wdrożeniowym IT, jak i pomiędzy zespołami projektowymi i dostawcami zewnętrznymi rozwiązań technologicznych poprzez organizowanie i prowadzenie spotkań (dla zespołu projektowego w celu ustalania priorytetów dotyczących rozwoju systemu IT, rozwiązywania problemów technicznych, analizowania wymagań biznesowych, projektowania rozwiązań) – w celu agendy, przygotowania minutek oraz monitorowania wykonania zadań w późniejszym etapie.

7.Raportowanie postępu projektu poprzez opracowywanie komunikacji mailowej, raportów statusowych, organizowanie spotkań dla managementu wyższego szczebla (Komitety Sterujące), przygotowywaniu materiałów na spotkania.

8.Prowadzenie analizy ryzyk projektowych, ich oceny i strategii postępowania. Prowadzenie logów ryzyk projektowych.

9.Organizacja szkoleń dla kluczowych użytkowników systemu IT.

10.Przygotowywanie dokumentacji projektowej opisującej funkcjonalności systemu IT, wprowadzane zmiany w ramach rozwoju rozwiązania technologicznego, opisujące sposób korzystania z systemu IT, materiały szkoleniowe oraz manuale.

11.Wsparcie startu produkcyjnego systemu: pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów użytkowników w zakresie funkcjonowania systemu, odpowiadania na pytania użytkowników, udzielania informacji o prawidłowym korzystaniu z systemu IT.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że w ramach wykonywanych usług wymienionych powyżej, Wnioskodawczyni, w szczególności zajmuje się organizowaniem i prowadzeniem spotkań mających na celu ocenę wsteczną realizacji projektu lub fazy projektu, jak również organizowanych:

-dla zespołu projektowego w celu monitorowania postępu prac w projekcie, ustalania priorytetów dotyczących rozwoju systemu IT, rozwiązywania problemów technicznych, analizowania wymagań biznesowych, projektowania rozwiązań (celem jest zorganizowanie spotkania ze wszystkimi wymaganymi interesariuszami, opracowanie agendy, przygotowanie minutek oraz monitorowanie wykonania zadań w późniejszym etapie),

-dla managementu wyższego szczebla (komitety sterujące) w celu raportowania postępu prac i komunikowania ryzyka projektowego, przygotowywanie materiałów na spotkanie dla managementu wyższego szczebla.

Ponadto Wnioskodawczyni, współpracuje z dostawcami zewnętrznymi oprogramowania swojego klienta w celu wdrożenia systemu w firmie klienta, poprzez:

-organizowanie i prowadzenie warsztatów z dostawcami zewnętrznymi oprogramowania w celu ustalenia zakresu wdrożenia projektu oraz spójności wdrażanego systemu IT z wymaganiami klienta, jego czasu trwania i kosztów,

-prowadzenie analizy wyboru najlepszego produktu (systemu informatycznego), który będzie wdrożony u klienta.

Wnioskodawczyni również zajmuje się opracowywaniem cotygodniowych raportów z postępu prac w projekcie, mających na celu ocenę wsteczną realizacji projektu lub fazy projektu, a także prowadzeniem logów ryzyk projektowych, analizy i oceny ryzyk (szacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka, jak i jego wpływu na postęp prac projektowych) i prowadzenie logów zadań projektowych (lista zadań, odpowiedzialna osoba za realizację zadania, termin wykonania zadania).

Dodatkowo do jej zadań należy organizacja szkoleń dla kluczowych użytkowników systemu IT, przygotowywanie dokumentacji projektowej: opisującej funkcjonalny zakres zmian w systemie IT, przygotowywanie materiałów szkoleniowych opisujących poszczególne funkcjonalności w systemie IT oraz sposób korzystania z systemu, przygotowywanie harmonogramu projektu, a także wsparcie po starcie produkcyjnym, tj. wsparcie w rozwiązywaniu bieżących problemów użytkowników w zakresie funkcjonowania systemu, odpowiadania na pytania użytkowników, udzielania informacji o prawidłowym korzystaniu z systemu IT.

Ponadto Wnioskodawczyni dokonuje analizy i dokumentacja potrzeb klienta biznesowego/użytkownika systemu IT i zapewnienia właściwą komunikacje między uczestnikami projektu IT.

Działalność Wnioskodawczyni mieści się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Działalności pod symbolem PKD 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem. Usługi te są skategoryzowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 62.01.12.0 i 62.02.30.0 i w żadnym stopniu do dotyczą one rozbudowy i implementacji oprogramowania – PKWIU ex 62.02. Wnioskodawczyni nie projektuje oprogramowania oraz nie rozwija oprogramowania i technologii informatycznych.

Wnioskodawczyni nie posiada wykształcenia informatycznego, nie ma zatem wiedzy i kwalifikacji do świadczenia usług takich jak: usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, doradztwo w zakresie oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, systemy zabezpieczające, które wskazane są w klasyfikacji PKWiU 2015 jako „usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawczyni nie zna języków programowania, nie współpracuje z programistami, jak również nie wykonuje żadnych czynności w ramach oprogramowania, a także nie nadaje haseł, loginów, nie ustala sposobu dostępu do systemów itp.

Uzyskiwane przychody, Wnioskodawczyni opodatkowuje w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawczyni świadczy usługi jako niezależny kontraktor, tzn. nie jest pracownikiem, przedstawicielem, współtwórcą, ani reprezentantem kontrahenta.

Rozliczenie odbywa się na zasadzie wypłaty zryczałtowanego wynagrodzenia, a jako wykonująca postanowienia umowy z kontrahentem, Wnioskodawczyni ponosi pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko związane z prowadzoną przez siebie działalnością.

Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów w sposób rzetelny i zgodny z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Jednocześnie Wnioskodawczyni wyjaśnia, że:

W 2022 r. Wnioskodawczyni nie prowadziła działalności gospodarczej.

Działalność Wnioskodawczyni nie podlega wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm. – dalej jako: „ustawa o ryczałcie”).

Wnioskodawczyni nie jest podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje ani, nie kupuje wartości dewizowych oraz nie sprzedaje części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto Wnioskodawczyni nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Wnioskodawczyni nie będzie świadczyła także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie nastąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie, co oznacza, że Wnioskodawczyni nie będzie podejmowała działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem; w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Poza wskazaną działalnością Wnioskodawczyni nie osiąga przychodów z innej działalności.

Czynności, które wykonuje Wnioskodawczyni nie dotyczą usług takich jak: (i) usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, (ii) doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, systemy zabezpieczające, które wskazane są w klasyfikacji PKWiU 2015 jako „usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.

Wnioskodawczyni nie wykonuje i nie zamierza wykonywać usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi nie są i nie będą związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wnioskodawczyni nie uzyskuje i nie uzyska przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zadane pytania:

1)którego roku podatkowego lub lat podatkowych dotyczy Pani wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023.

2)jaką formą opodatkowana jest Pani działalność gospodarcza?

Odpowiedź: Działalność gospodarcza opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne.

3)czy złożyła/zamierza złożyć Pani Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a jeśli tak to kiedy (dd-mm-rrrr)?

Odpowiedź: Wnioskodawczyni złożyła Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od stycznia 2023 r.

4)kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnęła Pani pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku opodatkowany zryczałtowaną stawką podatku został osiągnięty w lutym 2023 r.

5)czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1), w odniesieniu do Pani zachowane zostały/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: W latach podatkowych, których dotyczy wniosek, zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

6)czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

7)na czym konkretnie polegają wykonywane przez Panią czynności?

      Prosimy o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych przez Panią usług/czynności.

Odpowiedź: Wykonywane przez Wnioskodawczynię czynności to:

1.Opracowanie harmonogramu wdrożenia lub rozwoju systemu IT.

W programie (…) lub (…) Wnioskodawczyni spisuje listę wszystkich zadań, które mają na celu zrealizowanie projektu, czyli wdrożenie systemu IT. Następnie konsultuje je z projektantami, analitykami i uzupełnia brakujące zadania oraz dzieli większe zadania na poszczególne kroki. Razem z wymienionymi osobami, szacuje czas trwania poszczególnych zadań oraz zależności pomiędzy zadaniami.

Następnie zadania wprowadzane są do systemu (…), który umożliwia przypisywanie zadań do poszczególnych członków zespołu.

Efektem końcowym jest jasne przedstawienie wszystkich zadań w projekcie wdrożenia systemu IT, czasu ich trwania, zależności pomiędzy nimi. Na podstawie takiego harmonogramu można określić zaangażowanie zasobów w poszczególne fazy projektu.

2.Monitorowanie postępu prac zespołów IT zgodnie z harmonogramem.

W systemie (…) każdy członek zespołu ma przypisane do siebie zadanie. Po jego ukończeniu odznacza zadanie jako „zrealizowane”. Zadaniem Wnioskodawczyni jest weryfikacja w systemie gdzie jesteśmy całościowo z realizacja zadań w projekcie. System umożliwia stworzenie wykresów i tablic do śledzenia ilości zadań zrealizowanych i do zrealizowania. Informacje uzyskane w ten sposób są uwzględniane w raportach statusowych projektu oraz raportowane do managementu wyższego szczebla.

Efektem jest jasny obraz sytuacji, co zostało zrobione, co pozostało do zrobienia.

3.Koordynacja realizacji zadań zgodnie z harmonogramem, prowadzenie logów zadań projektowych, nadzór nad ich realizacją.

Wnioskodawczyni organizuje spotkania z członkami zespołu (używając do tego systemu (…)) gdzie omawiają jakie zadanie z zakresy wdrożenia systemu IT zostało zrealizowane i w jakim stopniu, omawiają poszczególne opóźnienia lub ryzyka ze zadanie nie zostanie ukończone na czas lub prawidłowo wykonane, przyczyny wewnętrzne i zewnętrzne problemów. Omawiają również rozwiązania, które umożliwiają nadrobienie zaległości (np. przypisanie dodatkowej osoby, realizacja kilku zadań równocześnie przy zwiększonych zasobach, fazowanie projektu) aby nie dopuścić do całościowego opóźnienia projektu. Rozwiązują blokery, które uniemożliwiają realizacje zadania. Wszystkie czynności do wykonania są wpisywane na listę w (…) (forma loga zadań), przypisywane do konkretnej osoby i na następnym spotkaniu omawiany jest ich status.

Efektem są zadania zrealizowane zgodnie z harmonogramem projektu wdrożenia systemu IT, przejrzystość jeśli chodzi o zadania do zrealizowania, odpowiedzialne osoby oraz daty realizacji.

4.Wspieranie procesu zbierania wymagań funkcjonalnych od użytkowników końcowych systemu oraz projektowania rozwiązania technologicznego poprzez organizacje warsztatów z uczestnikami projektu i dostawcami zewnętrznymi wymaganych technologii, dokumentacji ustaleń i nadzorem nad ich realizacja.

Wspieranie polega na koordynacji całego procesu zbierania wymagań funkcjonalnych użytkowników systemu od organizacji warsztatów (wybrania terminu, przygotowania agendy, określenia uczestników warsztatów, wysłania zaproszeń) poprzez prowadzenie spotkania, zbierania zagadnień do wyjaśnienia na późniejszym etapie (tworzenie listy zadań w (…)) i przypisywania odpowiedzialnych osób, nadzór nad wytworzeniem odpowiedniej dokumentacji z procesu zbierania wymagań (zakres dokumentacji, termin dostarczenia) i nad procesem zatwierdzenia jej poprawności. Koordynacja procesu zgodnie z całościowym harmonogramem projektu.

Efektem są jasno udokumentowane wymagania użytkowników końcowych systemu IT zatwierdzone przez odpowiedzialne osoby i gotowe do użycia w procesie projektowania systemu IT.

5.Monitorowanie problemów technicznych w systemie oraz nadawanie im priorytetów.

Użytkownicy systemu lub właściciel produktu ((…)) zgłaszają problemy z działaniem systemu w (…). Zadaniem Wnioskodawczyni jest sprawdzenie jakie zgłoszenia są rejestrowane w systemie, organizowanie spotkań z zespołem technicznym w celu omówienia ich priorytetów i określenia czasu kiedy zostanie dostarczone rozwiązanie. Informacje te są również raportowane w formie graficznej do managementu wyższego szczebla i uwzględnione w raportach statusowych projektów.

Zadanie w efekcie daje jasny ogląd sytuacji dotyczącej problemów w systemie IT oraz kiedy i w jakiej kolejności będą one rozwiązywane. Efektem są też raporty, wykresy i tablice obrazujące postęp w rozwiązywaniu problemów technicznych.

6.Wspieranie procesu komunikacji w zespole wdrożeniowym IT jak i pomiędzy zespołami projektowymi i dostawcami zewnętrznymi rozwiązań technologicznych poprzez organizowanie i prowadzenie spotkań (dla zespołu projektowego w celu ustalania priorytetów dotyczących rozwoju systemu IT, rozwiązywania problemów technicznych, analizowania wymagań biznesowych, projektowania rozwiązań) w celu agendy, przygotowania minutek oraz monitorowania wykonania zadań w późniejszym etapie.

Wspieranie procesu komunikacji opiera się na ustaleniu strategii komunikacji: kto z kim i jak często będzie rozmawiać w projekcie, jakimi środkami przekazu, np. czy będzie to spotkanie face to face, czy przez komunikator (…), czy komunikacja będzie miała formę maila, czy raportu. Następnie plan ten jest realizowany poprzez ustawienie regularnych i ad hoc spotkań, przygotowywanie agendy, zapraszanie wymaganych osób, tworzenie raportów czy pisanie maili.

W zależności od tematu są to spotkania z zespołem projektantów, programistów i analityków lub spotkania z managementem.

Efektem jest uporządkowany i efektywny proces komunikacji w projekcie wdrożenia systemu IT oraz prawidłowy przepływ informacji na czas i do odpowiednich interesariuszy w projekcie wdrożenia systemu IT.

7.Raportowanie postępu projektu poprzez opracowywanie komunikacji mailowej, raportów statusowych, organizowanie spotkań dla managementu wyższego szczebla (Komitety Sterujące), przygotowywaniu materiałów na spotkania.

Co tydzień jest tworzony raport ze statusu projektu wdrożenia systemu IT w programie (…). Zawiera on informacje na temat tego co zostało osiągnięte w minionym tygodniu oraz to co jest zaplanowane na tydzień następny. Ponadto wymienione są w nim wszystkie nowe ryzyka i problemy.

Raz na miesiąc organizowane jest spotkanie z Managementem wyższego stopnia (Komitet Sterujący), na którym przekazywane są i omawiane kluczowe informacje dotyczące projektu, jego status, osiągnięcia, ryzyka a także potrzebne wsparcie. Do takiego spotkania z wyprzedzeniem przygotowywane są materiały: np. prezentacja w (…).

Efektem jest jasny przekaz statusu projektu, w odpowiedniej formie, poziomie szczegółowości do managementu wyższego szczebla co z kolei umożliwia ich reakcje, wsparcie w projekcie, udzielenie wskazówek dotyczących wdrożenia, przydzielenie dodatkowych zasobów, budżetu itd.

8.Prowadzenie analizy ryzyk projektowych, ich oceny i strategii postępowania. Prowadzenie logów ryzyk projektowych.

Zadanie polega na identyfikowaniu ryzyk w projekcie wdrożenia systemu IT na drodze wywiadu z uczestnikami projektu. Zgłoszone ryzyka są wprowadzane do loga w formie listy w (…). Następnie dla każdego ryzyka jest szacowane prawdopodobieństwo jego wystąpienia oraz wpływ jaki będzie miało to ryzyko na projekt jeśli się zmaterializuje. Następnie do każdego ryzyka przypisuje się strategie postępowania np. akceptacja, łagodzenie, unikanie czy przeniesienie ryzyka na kogoś innego.

Efektem jest kontrola sytuacji we wdrożeniu projektu IT i możliwość zapobiegania poważnym konsekwencjom zmaterializowanych ryzyk i problemom.

9.Organizacja szkoleń dla kluczowych użytkowników systemu IT.

Zadanie polega na ustaleniu daty szkolenia, jego zakresu, przygotowania agendy, zaproszenia uczestników. W zakres zadania wchodzi tez opracowanie materiałów szkoleniowych z systemu IT lub koordynacja opracowania właściwych materiałów przez inne osoby oraz prowadzenie organizacyjne sesji szkoleniowej lub zlecenie prowadzenia innej osobie z projektu.

Efektem są zorganizowane szkolenia.

10.Przygotowywanie dokumentacji projektowej opisującej funkcjonalności systemu IT, wprowadzane zmiany w ramach rozwoju rozwiązania technologicznego, opisujące sposób korzystania z systemu IT, materiały szkoleniowe oraz manuale.

W zakres zadania wchodzi opisanie funkcjonalności istniejącego już systemu IT w programie (…) lub (…) i umieszczenie dokumentu w repozytorium dokumentów.

Efektem jest dokumentacja zakresu funkcjonalnego istniejącego już systemu IT.

11.Wsparcie startu produkcyjnego systemu: pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów użytkowników w zakresie funkcjonowania systemu, odpowiadania na pytania użytkowników, udzielania informacji o prawidłowym korzystaniu z systemu IT.

W momencie kiedy system IT zaczyna być używany przez użytkowników końcowych, pojawiają się zarówno problemy funkcjonalne, techniczne, pytania jak coś zrobić itd. Zadanie polega na odpowiadaniu na pytania użytkowników, identyfikowaniu czy problem wynika z nieprawidłowego funkcjonowania systemu czy raczej z braku wiedzy użytkownika.

Efektem są pogrupowane zgłoszenia użytkowników na problemy techniczne i bieżące pytania. Problemy techniczne w efekcie są skierowane do zespołu deweloperów (programistów) w celu ich rozwiązania, natomiast Wnioskodawczyni odpowiada na bieżące pytania nie wymagające wiedzy programistycznej.

8)którego PKWiU dotyczą opisane we wniosku usługi?

      Prosimy o przyporządkowanie opisanych we wniosku czynności do odpowiednich usług, tj. wskazanie, które z czynności wykonuje Pani w ramach usługi sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.12, a które w ramach usługi sklasyfikowanej wg PKWiU 62.02.30?

Odpowiedź:

1)opracowanie harmonogramu wdrożenia lub rozwoju systemu IT – 62.01.12.0,

2)monitorowanie postępu prac zespołów IT zgodnie z harmonogramem – 62.01.12.0,

3)koordynacja realizacji zadań zgodnie z harmonogramem, prowadzenie logów zadań projektowych, nadzór nad ich realizacją – 62.01.12.0,

4)wspieranie procesu zbierania wymagań funkcjonalnych od użytkowników końcowych systemu oraz projektowania rozwiązania technologicznego, poprzez organizację warsztatów z uczestnikami projektu i dostawcami zewnętrznymi wymaganych technologii, dokumentacji ustaleń i nadzorem nad ich realizacją – 62.02.30,

5)monitorowanie problemów technicznych w systemie oraz nadawanie im priorytetów – 62.01.12.0,

6)wspieranie procesu komunikacji w zespole wdrożeniowym IT, jak i pomiędzy zespołami projektowymi i dostawcami zewnętrznymi rozwiązań technologicznych, poprzez organizowanie i prowadzenie spotkań (dla zespołu projektowego w celu ustalania priorytetów dotyczących rozwoju systemu IT, rozwiązywania problemów technicznych, analizowania wymagań biznesowych, projektowania rozwiązań) – w celu agendy, przygotowania minutek oraz monitorowania wykonania zadań w późniejszym etapie – 62.01.12,

7)raportowanie postępu projektu poprzez opracowanie komunikacji mailowej, raportów statusowych, organizowanie spotkań dla managementu wyższego szczebla (Komitety Sterujące), przygotowanie materiałów na spotkania – 62.02.30,

8)prowadzenie analizy ryzyk projektowych, ich oceny i strategii postępowania, prowadzenie logów ryzyk projektowych – 62.01.12,

9)organizacja szkoleń dla kluczowych użytkowników systemu IT – 62.02.30,

10)przygotowanie dokumentacji projektowej opisującej funkcjonalności systemu IT, wprowadzane zmiany w ramach rozwoju rozwiązania technologicznego, opisujące sposób korzystania z systemu IT, materiały szkoleniowe, manuale – 62.02.30,

11)wsparcie startu produkcyjnego systemu: pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów użytkowników w zakresie funkcjonowania systemu, odpowiadania na pytania użytkowników, udzielania informacji o prawidłowym korzystaniu z systemu IT – 62.02.30.

9)czy prowadzi Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalność odrębnie?

        Odpowiedź: Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie, przy czym aktualnie, Wnioskodawczyni otrzymuje jedno zryczałtowane wynagrodzenie za pakiet usług opisanych we wniosku.

10)czy w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12 świadczyła/świadczy Pani usługi projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci?

Odpowiedź: W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12 Wnioskodawczyni nie świadczy usług projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w sieci. Wnioskodawczyni nie ma wykształcenia informatycznego, a co za tym idzie umiejętności, które pozwoliłby jej na wykonywanie takich usług.

Niezależnie od powyższego podkreślić należy, że żadna z wykonywanych usług nie jest usługą związaną z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWIU ex 62.02.), albowiem usługi objęte tą klasyfikacją – zgodnie z objaśnieniami do klasyfikacji obejmują usługi związane z doradztwem i opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takich jak: doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia.

Zważywszy na brak wiedzy eksperckiej po stronie Wnioskodawczyni, jej usługi nie mogą w żadnym stopniu dotyczyć oprogramowania i mają charakter organizacyjny.

Pytanie

Czy usługi wskazane w opisanym powyżej stanie faktycznym, które Wnioskodawczyni wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne, tj. stawką 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej ustawa o ryczałcie), osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie w brzmieniu od 1 stycznia 2022 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić odpowiednio:

-12% dla przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniom siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b,

-8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

Analizując powyższe przepisy należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi informatyczne zostały w większości wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o ryczałcie. Przepis ten przewiduje dla wskazanych w nim symboli PKWiU – w tym pokrywających się z symbolami, które Wnioskodawczyni przypisuje świadczonym przez siebie usługom – stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże przy symbolach PKWiU 62.01.1 oraz 62.02 ustawodawca umieścił znak „ex”, a stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWiU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług: związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02.). Dodatkowo wskazać należy, że aby spełnić przesłanki do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu, działalność świadczona przez podatnika musi spełniać przesłanki pozostałej działalności usługowej, której zakres nie mieści się w żadnej z ww. kategorii opodatkowanych inną stawką ryczałtu, tj. określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8. Wybór stawki ryczałtu zależny jest od klasyfikacji usług dokonanej zgodnie z wytycznymi PKWiU.

Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług skalsyfikowanych pod PKWiU 62.01.12.0. W przypadku świadczenia usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (tj. PKWiU 62.01.12.0), do osiągniętych przychodów należy więc zastosować ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, bowiem tytuł wskazanych grupowań nie obejmuje czynności związanych z oprogramowaniem, a jedynie czynności związane z projektowaniem i rozwojem szeroko rozumianych technologii informatycznych, a skoro tak, to czynności objęte grupowaniem 62.01.12.0 PKWiU nie podlegają opodatkowaniu stawką 12%, lecz stawką 8,5%.

W związku z powyższym należy uznać, że wykonywane przez Wnioskodawczynię usługi objęte grupowaniem 62.02.12.0 – usługi związane projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych – nie są usługami związanymi z oprogramowaniem, a w szczególności usługami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h oraz art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o ryczałcie. Zgodnie bowiem z objaśnieniami do PKWiU 2015 (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U z 2015 poz. 1676 z dnia 23 października 2015 r.), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczenie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Z przedstawionego powyżej opisu stanu faktycznego wynika zatem, że Wnioskodawczyni, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.12.0.

Realizacja świadczonych usług polega na usłudze project managementu polegającej na efektywnym osiąganiu celów projektów, właściwej komunikacji pomiędzy uczestnikami projektu, komunikacji postępów prac w projektach z klientami oraz udzielania konsultacji (wsparcia merytorycznego), w tym zakresie. Zadania, realizowane przez Wnioskodawczynię, nie są związane z rozbudową i implementacją oprogramowania, a dotyczą bieżącego wspomagania projektów, wdrożeń i kooperacji pomiędzy zespołami, pozyskiwaniu i przekazywaniu wiedzy o projektach, prowadzenia dokumentacji projektu oraz spotkań z klientami.

Reasumując, czynności, które wykonuje Wnioskodawczyni nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Jeszcze raz podkreślić należy też, że Wnioskodawczyni nie wykonuje żadnych czynności związanych z oprogramowaniem, a mianowicie nie są to czynności takie jak: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Mając na uwadze powyższe, usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania ani też usługami związanymi z oprogramowaniem, ani też innymi usługami, podlegającymi opodatkowaniu stawką 15% lub 12%, które są określone w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h ustawy o ryczałcie lub art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o ryczałcie. Natomiast są to usługi skalsyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolami 62.01.12., a co za tym idzie powinny być objęte stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a to zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Stanowisko to zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych o zbliżonym stanie faktycznym do prezentowanego we wniosku, a w szczególności w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

-z 28 stycznia 2022 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.1147.2021.2.MAP,

-z 1 marca 2022 r. nr 0112-KDIL2-2.4011.1054.2021.2.MM,

-z 4 marca 2022 r. nr 0112-KDIL2-2.4011.969.2021.2.KP,

-z 24 października 2022 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.622.2022.ID,

-z 15 marca 2023 r. nr 0115-KDST2-1.4011.27.2023.2.MR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest:

-nieprawidłowe w części dotyczącej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0;

-prawidłowe w części dotyczącej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że od stycznia 2023 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Przedmiotem usług świadczonych przez Panią jest koordynacja i wsparcie procesu dostarczania i rozwoju technologii informatycznej. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023, w odniesieniu do którego zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani działalność nie podlega wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 8 ww. ustawy. Prowadzi Pani ewidencję w sposób rzetelny, umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie, zgodnie z przepisami ww. ustawy. Świadczone przez Panią usługi są skategoryzowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 i obejmują:

1)opracowanie harmonogramu wdrożenia lub rozwoju systemu IT – 62.01.12.0,

2)monitorowanie postępu prac zespołów IT zgodnie z harmonogramem – 62.01.12.0,

3)koordynacja realizacji zadań zgodnie z harmonogramem, prowadzenie logów zadań projektowych, nadzór nad ich realizacją – 62.01.12.0,

4)wspieranie procesu zbierania wymagań funkcjonalnych od użytkowników końcowych systemu oraz projektowania rozwiązania technologicznego, poprzez organizację warsztatów z uczestnikami projektu i dostawcami zewnętrznymi wymaganych technologii, dokumentacji ustaleń i nadzorem nad ich realizacją – 62.02.30,

5)monitorowanie problemów technicznych w systemie oraz nadawanie im priorytetów – 62.01.12.0,

6)wspieranie procesu komunikacji w zespole wdrożeniowym IT, jak i pomiędzy zespołami projektowymi i dostawcami zewnętrznymi rozwiązań technologicznych, poprzez organizowanie i prowadzenie spotkań (dla zespołu projektowego w celu ustalania priorytetów dotyczących rozwoju systemu IT, rozwiązywania problemów technicznych, analizowania wymagań biznesowych, projektowania rozwiązań) – w celu agendy, przygotowania minutek oraz monitorowania wykonania zadań w późniejszym etapie – 62.01.12,

7)raportowanie postępu projektu poprzez opracowanie komunikacji mailowej, raportów statusowych, organizowanie spotkań dla managementu wyższego szczebla (Komitety Sterujące), przygotowanie materiałów na spotkania – 62.02.30,

8)prowadzenie analizy ryzyk projektowych, ich oceny i strategii postępowania, prowadzenie logów ryzyk projektowych – 62.01.12,

9)organizacja szkoleń dla kluczowych użytkowników systemu IT – 62.02.30,

10)przygotowanie dokumentacji projektowej opisującej funkcjonalności systemu IT, wprowadzane zmiany w ramach rozwoju rozwiązania technologicznego, opisujące sposób korzystania z systemu IT, materiały szkoleniowe, manuale – 62.02.30,

11)wsparcie startu produkcyjnego systemu: pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów użytkowników w zakresie funkcjonowania systemu, odpowiadania na pytania użytkowników, udzielania informacji o prawidłowym korzystaniu z systemu IT – 62.02.30.

W kwestii dotyczącej świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 wskazuję, co następuje.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 – USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria PKWiU 62.01.1, która obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się m.in. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych.

Okoliczność, że w zakres świadczonych usług nie wchodzi programowanie, tworzenie oprogramowania, czy tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego, nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem. Usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, ale są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych.

Analiza wykonywanych przez Panią czynności, które są sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0, prowadzi do wniosku, że są one niewątpliwie nakierowane na oprogramowanie, stąd niezasadne jest przyjęcie, że usługi te nie są związane z oprogramowaniem.

Za uznaniem stanowiących przedmiot wniosku usług za związane z oprogramowaniem przemawia fakt, że dotyczą one:

 1.Opracowania harmonogramu wdrożenia lub rozwoju systemu IT, polegającej m.in. na spisaniu listy wszystkich zadań, które maja na celu zrealizowanie projektu, czyli wdrożenie systemu IT, a także przedstawienie wszystkich zadań w projekcie wdrożenia systemu IT, czasu ich trwania, zależności pomiędzy nimi.

 2.Monitorowania postępu prac zespołów IT zgodnie z harmonogramem.

 3.Koordynacji realizacji zadań zgodnie z harmonogramem, prowadzenie logów zadań projektowych, nadzór nad ich realizacja, w ramach której organizuje Pani spotkania z członkami zespołu (używając do tego systemu (…)) gdzie omawiane jest jakie zadanie z zakresu wdrożenia systemu IT zostało zrealizowane i w jakim stopniu, omawiane są poszczególne opóźnienia lub ryzyka, że zadanie nie zostanie ukończone na czas lub prawidłowo wykonane, przyczyny wewnętrzne i zewnętrzne problemów. Efektem są zadania zrealizowane zgodnie z harmonogramem projektu wdrożenia systemu IT, przejrzystość jeśli chodzi o zadania do zrealizowania, odpowiedzialne osoby, oraz daty realizacji.

4.Monitorowania problemów technicznych w systemie oraz nadawanie im priorytetów, które w efekcie daje jasny ogląd sytuacji dotyczącej problemów w systemie IT oraz kiedy i w jakiej kolejności będą one rozwiązywane.

 5.Wspierania procesu komunikacji w zespole wdrożeniowym IT jak i pomiędzy zespołami projektowymi i dostawcami zewnętrznymi rozwiązań technologicznych poprzez organizowanie i prowadzenie spotkań (dla zespołu projektowego w celu ustalania priorytetów dotyczących rozwoju systemu IT, rozwiązywania problemów technicznych, analizowania wymagań biznesowych, projektowania rozwiązań) w celu agendy, przygotowania minutek oraz monitorowania wykonania zadań w późniejszym etapie.

6.Prowadzenia analizy ryzyk projektowych, ich oceny i strategii postępowania. Prowadzenie logów ryzyk projektowych, które polega m.in. na identyfikowaniu ryzyk w projekcie wdrożenia systemu IT na drodze wywiadu z uczestnikami projektu. Efektem jest kontrola sytuacji we wdrożeniu projektu IT i możliwość zapobiegania poważnym konsekwencjom zmaterializowanych ryzyk i problemom.

Całość opisanych przez Panią ww. usług odnosi się wprost do systemu, systemu IT, a celem wykonywanych usług jest wdrożenie systemu IT.

Zauważam, że systemy oraz systemy IT wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzam, że przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tych usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Panią usług.

Wobec tego uzyskiwane przez Panią przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pani wskazała – 8,5%.

Świadczy Pani także usługi sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0. W tym zakresie do Pani zadań należą:

1)wspieranie procesu zbierania wymagań funkcjonalnych od użytkowników końcowych systemu oraz projektowania rozwiązania technologicznego, poprzez organizację warsztatów z uczestnikami projektu i dostawcami zewnętrznymi wymaganych technologii, dokumentacji ustaleń i nadzorem nad ich realizacją,

2)raportowanie postępu projektu poprzez opracowanie komunikacji mailowej, raportów statusowych, organizowanie spotkań dla managementu wyższego szczebla (Komitety Sterujące), przygotowanie materiałów na spotkania,

3)organizacja szkoleń dla kluczowych użytkowników systemu IT,

4)przygotowanie dokumentacji projektowej opisującej funkcjonalności systemu IT, wprowadzane zmiany w ramach rozwoju rozwiązania technologicznego, opisujące sposób korzystania z systemu IT, materiały szkoleniowe, manuale,

5)wsparcie startu produkcyjnego systemu: pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów użytkowników w zakresie funkcjonowania systemu, odpowiadania na pytania użytkowników, udzielania informacji o prawidłowym korzystaniu z systemu IT.

Jak wynika z wniosku, ww. usługi nie są i nie będą usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)   ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)   ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)   ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)   ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Reasumując – przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.01.12.0 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu pozostałych usług świadczonych przez Panią sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.02.30.0 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych wskazuję, że zapadły one w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).