Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0. - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.188.2023.3.AP

fot.Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.188.2023.3.AP

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 3 i 29 czerwca oraz 13 lipca 2023 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zwróciła się Pani do tut. organu z zapytaniem, czy może zastosować stawkę ryczałtu 8,5% jako tester manualny oprogramowania usługowego (kod PKD: 62.01) niezwiązanego z programowaniem i pisaniem kodu. Pani praca wygląda następująco:

Pracuje Pani jako tester manualny. Pani głównym zadaniem są czynności polegające na porównaniu, czy dana aplikacja bądź funkcja działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacją oraz określonymi wymaganiami. Przygotowuje Pani dokumentację do testów manualnych (pisze Pani listy kontrolne, przypadki testowe, raporty z testów). Zaznaczyła Pani, że nie pisze kodu, ani testów automatycznych podczas pracy. Nie prowadzi Pani działalności doradczej.

Uzupełnienie wniosku

Jest Pani osobą fizyczną, posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju (zgodnie z art. 3 ust. 1 i art. 1a) oraz prowadzi działalność gospodarczą w ramach JDG w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i informacji o Działalności Gospodarczej.

Pani działalność została zarejestrowana w dniu (...) 2022 r. pod kodem 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem.

Współpracuje Pani z Usługobiorcą (klientem) na zasadach umowy B2B. Jako usługodawca jest Pani zobowiązana wykonywać zlecone czynności osobiście. Powierzenie usług wykonywania w całości lub części osobie trzeciej, możliwe jest za uprzednią zgodą Usługobiorcy. Jest Pani odpowiedzialna za czynności swego zastępcy jak za swoje własne czynności. Wynagrodzenie miesięczne jest stałą kwotą ryczałtową. Ewidencja przychodów prowadzona jest przez Panią od pierwszego dnia, od którego podlega Pani opodatkowaniu na zasadach ryczałtu. Od początku działalności rozlicza się Pani na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a). Opodatkowała Pani swoje przychody stawką 8,5%. Pani przychód za 2022 rok wyniósł 51.945.00 zł oraz za rok 2023 – 42.457,00 zł. Nie jest Pani w trakcie likwidacji ani zawieszenia działalności. Działalność prowadzona jest przez Panią w sposób ciągły i systematyczny pod warunkiem dostarczania miesięcznego raportu liczby godzin świadczenia usług na rzecz Usługobiorcy.

Od stycznia 2023 roku Pani biuro rachunkowe opodatkowuje świadczone usługi stawką 12%, wyjaśniając, że art. 12 ust.1 pkt 2b) lit b) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) wprowadza zasadę, że gdy ewidencja ryczałtu nie umożliwia ustalenia przychodów opodatkowanych poszczególnymi stawkami podatku, to ryczałt należy ustalić w wysokości najwyższej dla uzyskanych przychodów.

Według definicji zapisanej w art. 4 us.1.pkt 1 u.z.p.d. działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015., poz. 1676, z póżn. zm.). Identyfikując stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uważa Pani, że jeżeli świadczenie wykonywane przez podatnika zawiera się w konkretnym rodzaju czynności wskazanym przez prawodawcę w przepisach ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wówczas zastosowanie ma dana stawka. Jeżeli usługa wykonywana przez podatnika nie została wymienione z nazwy przez ustawodawcę w u.z.p.d. najczęściej zastosowanie ma stawka właściwa dla działalności usługowej, która wynosi 8,5%. Uważa Pani, że świadczone usługi są opodatkowane stawką 8,5%.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pani przeprowadzanie testów oprogramowania oraz opracowywanie dokumentacji testowej. Działalność gospodarczą prowadzi Pani od roku 2022 i od tego czasu również wykonuje wskazane usługi.

Do podstawowych zadań podczas wykonywania działalności należą:

przeprowadzanie testów oprogramowania (przeprowadzenie manualnych testów działania aplikacji, testowanie wyglądu i projektu aplikacji);

opracowywanie dokumentacji testowej (pisanie planów testów, list kontrolnych, przypadków testowych, raportów z testów manualnych);

przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowe (opis krok po kroku czynności niezbędnych do sprawdzenia funkcjonalności aplikacji oraz jej wyglądu; przemyślenie pozytywnych i negatywnych scenariuszy, z których prawdziwi użytkownicy będą korzystać po wydaniu aplikacji);

rejestracja wyników testów (w przypadku znalezienia błędów w aplikacji konieczne jest wystawienie raportu „Bug-report” gdzie został znaleziony błąd, w jakich warunkach, scenariusz krok po kroku odtworzenia błędu; po przejściu wszystkich testów sporządzany jest dokument o przebiegu testów, liczbie znalezionych błędów);

zgłaszanie incydentów (zgłaszanie błędów po wydaniach i w aplikacji, która jest już otwarta dla użytkowników; w przypadku wykrycia błędów konieczne jest wystawienie Raportu o Usterce raportu w którym miejscu znaleziono błąd, w jakich warunkach, krok po kroku scenariusz odtworzenia błędu);

analiza dokumentacji biznesowej (czytanie i analizowanie dokumentów dostarczonych przez Analityka Biznesowego; na podstawie przeczytanej dokumentacji pisane są skrypty testowe (przez „skrypty” ma Pani na myśli testowe scenariusze/Check lists/Test cases aby spełnić kryteria akceptacji);

definiowanie wymagań testowych (określenie, które regiony wymagają przetestowania, omówienie z analitykami biznesowymi i programistami funkcji, które należy przetestować; określenie, ile testów wystarczy, aby przetestować funkcjonalność aplikacji w jak największym stopniu);

wykonywanie testów manualnych na podstawie scenariuszy testowych oraz raportowanie wykrytych defektów.

Jako przykład podała Pani opis działalności:

Po napisaniu przez analityka biznesowego wymagań dotyczących funkcjonalności aplikacji, czyta Pani wymagania, analizuje, co można przetestować. Na podstawie wymagań pisze Pani plan testów, listy kontrolne i przypadki testowe. Kiedy funkcjonalność jest gotowa do testów, przeprowadza Pani manualne testy wyglądu i działania aplikacji. Jeśli znajdzie Pani błędy, udokumentuje je zgodnie z zasadami zgłaszania błędów. Po tym, jak programiści naprawią błędy, ponownie je Pani testuje. Po zakończeniu testów zatwierdza Pani lub odrzuca wydanie funkcjonalności dla prawdziwych użytkowników. Gdy funkcjonalność jest dostępna dla prawdziwych użytkowników, ponownie testuje Pani wszystkie funkcje, aby upewnić się, że nic nie jest zepsute. Jeśli znajdzie Pani błędy, dokumentuje je i powiadamia programistów o tym, co muszą poprawić.

Według PKWiU, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015., poz. 1676, z późn. zm.) dla Pani działalności właściwa jest pozycja:

62.01.29.0 „Oryginały oprogramowania komputerowego”

Do Pani obowiązków nie należy tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (programów, aplikacji); programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania, ani usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego, ani usługi związane z grami komputerowymi. Specyfika Pani testowania powoduje, że nie działa w tym zakresie w ramach umowy jako „twórca” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a celem usługi jest przetestowanie funkcjonalności oprogramowania tworzonego przez programistów i zgromadzenie odpowiednich danych do analizy zachowania tych funkcjonalności, które ma być dostosowane do potrzeb klienta, które samo w sobie nie stanowi „utworu”.

Uzupełnienie wniosku (ostatecznie doprecyzowane w dniu 13 lipca 2023 r.)

Ostatecznie doprecyzowała Pani wniosek wskazując dodatkowo, że Pani działalność została zarejestrowana w dniu (...) 2022 r. 12 lipca 2023 roku nastąpiła zmiana kodu PKD aktualny kod to 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Współpracuje Pani z usługobiorcą (klientem) na zasadach umowy B2B. Jako usługodawca jest Pani zobowiązana wykonywać zlecone czynności osobiście. Jako Wykonawca odpowiada Pani za usługi, które wykonuje wyłącznie na rzecz bezpośredniego Klienta. Dlatego nie wie Pani, czy Klient zamawia usługi dla innych swoich klientów albo dla siebie osobiście. Jednocześnie, jeśli osoby trzecie zgłoszą roszczenia dotyczące wyników świadczonych usług, Zleceniobiorca ma prawo pociągnąć Panią do odpowiedzialności za wszelkie naruszenia. Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat podejmowanych przez Panią czynności ponosi Pani indywidualnie. Jako indywidualny przedsiębiorca jestem Pani niezależnym Zleceniobiorcą, więc nie jest Pani w stosunku pracy z Klientem. Klient ma prawo wydawać Pani polecenia tylko związane z bezpośrednim wykonywaniem pracy według umowy (np. żądać wyników), ale klient nie kieruje Pani działaniami, nie określa Pani miejsca i czasu pracy. Wszystkie ryzyka związane z prowadzoną działalnością ponosi Pani samodzielne, na przykład Zleceniobiorca może Pani nie zapłacić za wykonaną pracę.

Na podstawie wyników działalności uzyskuje Pani wynagrodzenie ze stawką określoną w fakturach jako wynagrodzenie za wykonanie usługi. Wynagrodzenie według faktury jest stałą kwotą ryczałtową. Ewidencja przychodów prowadzona przez Panią od pierwszego dnia, od którego podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Od początku działalności rozlicza się Pani na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (art.12 ust. 1 pkt 5 lit. a) oraz opodatkowała Pani swoje przychody stawką 8,5%. Pani przychód za 2022 rok wyniósł 51.945,00 zł oraz za rok 2023 42.457,00 zł. Nie jest Pani w trakcie likwidacji ani zawieszenia działalności. Działalność prowadzona jest w sposób ciągły i systematyczny pod warunkiem dostarczania miesięcznego raportu liczby godzin świadczenia usług na rzecz usługobiorcy.

Wskazała Pani, że według PKWiU, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Z 2015., poz. 1676, z późn. zm.) dla Pani działalności właściwa jest pozycja:

62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Pytanie

Czy Pani przychody mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, przepisy ustawy art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) o zryczałtowanej stawce podatku dochodowego od niektórych dochodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne nie przewidują określonego ryczałtu za usługę testowania manualnego. Pani praca i zakres działalności będą zawsze zgodne z opisem we wniosku. Jako tester testuje Pani nowe funkcjonalności tworzone przez programistów oraz przygotowuje dokumentację testową. Istotą tego jest sprawdzenie, czy niezbędne funkcje są zaimplementowane poprawnie, zgodnie z zaleceniami klientów. Usługa jest ciągła. Rozwijanie infrastruktury testowej poprzez przeprowadzanie i utrzymywanie testów manualnych dla konkretnego oprogramowania w Pani obecnej pracy oraz w przyszłości poprawia jakość funkcjonalności aplikacji. Naprawa błędów pozwala poprawiać i aktualizować dane, co wpływa na jakość aplikacji. Pani praca teraz i w przyszłości poprawia właściwości funkcjonalności aplikacji i usług. Korekta błędów umożliwia aktualizację danych, które wpływają na jakość programów bez wad. Wykrywanie incydentów pomaga programistom naprawiać błędy i wprowadzać zmiany.

Dlatego uważa Pani, że świadczone usługi mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% (pod kątem ustawy art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie oznacza:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie oznacza:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jak już wskazano, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku i ostatecznie doprecyzowanych w uzupełnieniu wynika, że świadczy Pani usługi sklasyfikowane wg kodu PKWiU 62.02.30, które obejmują przeprowadzanie manualnych testów oprogramowania oraz opracowywanie dokumentacji testowej. Działalność gospodarczą prowadzi Pani od roku 2022 i od tego czasu wykonuje również wskazane usługi. Do Pani podstawowych zadań podczas wykonywania działalności należą: przeprowadzanie testów oprogramowania, opracowywanie dokumentacji testowej, przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych, rejestracja wyników testów, zgłaszanie incydentów, analiza dokumentacji biznesowej, definiowanie wymagań testowych, wykonywanie testów manualnych na podstawie skryptów testowych oraz raportowanie wykrytych defektów. Do Pani obowiązków nie należą: tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (programów, aplikacji), programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania, usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego, usługi związane z grami komputerowymi.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli świadczy Pani usługi mieszczące się we wskazanym grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 i nie są one jak wynika z wniosku związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, to przychody uzyskane z tytułu ich świadczenia mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ oceniał wyłącznie kwestię będącą przedmiotem zapytania, tym samym nie oceniał innych zagadnień zawartych w treści wniosku.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na opisie przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.), dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).