Jaką stawkę ryczałtu zastosować do przychodów uzyskanych ze świadczenia usług w zakresie robót budowlanych? - Interpretacja - IBPBI/1/415-704/10/WRz

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.10.2010, sygn. IBPBI/1/415-704/10/WRz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Jaką stawkę ryczałtu zastosować do przychodów uzyskanych ze świadczenia usług w zakresie robót budowlanych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 27 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 29 września 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu robót budowlanych wykonywanych na:

  • nowo budowanych obiektach inżynierii lądowej i wodnej - jest prawidłowe,
  • remontowanych obiektach inżynierii lądowej i wodnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu robót budowlanych wykonywanych na nowo budowanych i remontowanych obiektach inżynierii lądowej i wodnej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 10 września 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-704/10/WRz wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 29 września 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Usługi które wykonuje Wnioskodawca, polegają na pracach spawalniczych i były zakwalifikowane pod symbolem PKD 28.51 - nakładanie powłok na metale. Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego przy pracach remontowych kotłów w elektrowniach, elektrociepłowniach, wynosi 8,5%, dla tego typu prac, które m.in. Wnioskodawca wykonywał. W latach 2007 2009 Wnioskodawca wykonywał wyłącznie usługi na nowo budowanej elektrowni, co wynika z protokołów odbioru robót dołączonych do wystawionych faktur. Są to takie same usługi (czyli nakładanie powłok na metale) jak przy remontach, lecz wykonywane są przy budowie od podstaw nowego obiektu inżynierii lądowej i wodnej (sekcja F - roboty budowlane) a stawką właściwą do tego rodzaju robót jest 5,5%. W trakcie zmian dokonanych w Urzędzie Statystycznym, Wnioskodawcy nadano wg PKD z 2004 r. - wykonywanie robót budowlanych w zakresie obiektów górniczych i produkcyjnych, a zgodnie z nową klasyfikacją PKD z 2007 r. roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej (nr ten mieścił się w sekcji F roboty budowlane). Są to w dalszym ciągu te same usługi, które Wnioskodawca wykonywał, czyli nakładanie powłok na metale, lecz miejscem świadczenia usług jest nowo budowany obiekt inżynierii lądowej i wodnej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał ponadto, iż usługi spawalnicze, które wykonywał w ramach usług ogólno budowlanych, sklasyfikowano zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) pod symbolami:

  • 45.21 roboty ogólnobudowlane w zakresie budynków i budowli oraz inżynierii lądowej,
  • 45.21.51 roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Według jakiej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należy opodatkować przychody uzyskane z robót budowlanych, przy budowie nowego obiektu inżynierii wodnej i lądowej oraz robót związanych z remontem tych obiektów...

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych z robót budowlanych na nowych obiektach inżynierii wodnej i lądowej wynosi 5,5%, natomiast z robót budowlanych w zakresie remontów ww. obiektów 8,5%.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88 poz. 439 ze zm.), z zastrzeżeniem zawartym w pkt 2 definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 - definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Jak wynika z powyższych przepisów, dla klasyfikacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług istotne znaczenie ma PKWiU, wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 12. ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy),
  • 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a tej ustawy).

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia robót budowlanych.

Zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, roboty budowlane ujęte zostały w sekcji F dziale 45 tej Klasyfikacji, obejmującym:

  • prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu, przez zróżnicowany zakres robót ziemnych i fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych,
  • przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy), do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  • prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  • instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Jeżeli zatem wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności polegające m.in. na robotach ogólnobudowlanych w zakresie budynków i budowli oraz inżynierii lądowej, w świetle obowiązujących (nie będących przepisami prawa podatkowego) przepisów prawa są robotami budowlanymi, ujętymi w sekcji F dziale 45 Klasyfikacji PKWiU z 1997 r., pod symbolami 45.21., 45.21.51, to przychód uzyskany w związku z ich wykonaniem, podlega opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zarówno z tytułu robót budowlanych:

  • na nowo budowanych obiektach inżynierii lądowej i wodnej i w tym też zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe

oraz

  • na remontowanych obiektach inżynierii lądowej i wodnej i w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach