Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.862.2025.1.MC

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. „…”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 10, pkt 12, pkt 14 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy należą m.in.: sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym rekreacyjnych i urządzeń sportowych; sprawy zieleni gminnej i zadrzewień; sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego; sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. W ramach wykonywania ww. zadań Gmina realizuje inwestycję pn. „…” w ramach operacji typu „…” w ramach poddziałania „…” objętego PROW na lata 2014-2020. W ramach zadania Gmina wykona przebudowę zbiornika wodnego w celu poprawy gospodarki wodnej na obszarach użytkowanych rolniczo. Zakres robót przewidzianych do wykonania przy przebudowie urządzenia wodnego obejmuje prace rozbiórkowe oraz roboty budowlane. Prace rozbiórkowe będą polegały na demontażu ogrodzenia, rozbiórce istniejących utwardzeń z płyt ażurowych i betonowych skarp, brzegów i dna stawu, rozbiórce nasypu dojazdowego. Prace związane z przebudową istniejącego urządzenia wodnego - stawu będą polegały na:

-zabezpieczeniu przyległego terenu przed dostępem osób postronnych,

-demontażu ogrodzenia wraz z bramą na czas robót,

-pogłębieniu stawu do głębokości 2,95 m,

-wypompowaniu wody ze zbiornika, wybraniu materiału organicznego z dna zbiornika i wywozie na odkład,

-rozbiórce nasypu najazdowego,

-demontażu istniejącego zbiornika poprzez skucie ścian i dna zbiornika wraz z warstwami podbudowy,

-przebudowie i regulacji zbiornika pod projektowany kształt, wykonaniu wykopów z pogłębieniem zbiornika,

-umocnieniu dna stawu płytami ażurowymi,

-umocnieniu skarp i terenu wokół stawu z betonu C12/15 gr 10 cm zbrojonego siatką,

-obrukowaniu skarp i terenu wokół stawu kamieniem polnym z dopuszczeniem zastosowania cięcia na płasko,

-wykonanie nasypu najazdowego 7,0 x 7,0 m, nawierzchnię nasypu należy wykonać z kostki granitowej cięto-łupanej, płomieniowanej, jasnoszarej, o wym. min. 10,0 x 10,0 cm,

-wymianie istniejącej rury kanalizacyjnej na nową - odcinek rury w miejscu projektowanego nasypu najazdowego,

-oczyszczeniu terenu po wykonanych pracach, odtworzeniu nawierzchni trawiastej uległej zniszczeniu podczas wykonywania prac,

-ponownym montażu ogrodzenia wraz z bramą, naprawie elementów w przypadku uszkodzeń.

Działka na jakiej znajduje się zbiornik jest własnością Gminy, sam zbiornik również będzie zarządzany przez Gminę i przez nią zarządzany. Korzystanie ze zbiornika będzie nieodpłatne. Celem projektu jest poprawa gospodarki wodnej, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, co wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu pn. „…” będą wystawione na Gminę. Przebudowany zbiornik retencyjny będzie służył nieodpłatnie lokalnej społeczności i z tego tytułu nie będą pobierane opłaty. W związku z powyższym, wszystkie nabyte w trakcie realizacji zadania towary i usługi będą służyły wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W ramach realizowanej inwestycji Gmina będzie nabywała usługi a faktury będą wystawiane na Gminę. Usługi nabywane w ramach tej inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki poniesione na tę inwestycję nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, lecz będą stanowiły działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina nie planuje przekazania prawa własności przebudowanej infrastruktury.

Ponosząc wydatki związane z wykonaniem ww. przebudowy Gmina nie będzie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz jako organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa, w ramach czynności publicznoprawnych. Przebudowa ww. zbiornika realizowana jest w ramach zadań własnych gminy. Wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, jednostki samorządu terytorialnego, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur otrzymanych podczas realizacji inwestycji pn. „…”.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Tym samym, Gmina uczestnicząc w projekcie, którego celem jest poprawa gospodarki wodnej występuje jako organ władzy publicznej, a nabycie towarów i usług w ramach realizowanego zadania związane jest z realizacją zadań własnych i nie będzie służyć do wykonywania czynności na podstawie umów cywilnoprawnych i w tym zakresie nie może być uznana za podatnika VAT, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wydatki poniesione na realizację przedmiotowego zadania nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę w przyszłości czynności opodatkowanych.

Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy. Brak jest powiązania dla zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania z wykorzystywaniem ich do czynności opodatkowanych. Jak wynika z przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie ww. warunki nie będą spełnione, gdyż ponosząc wydatki związane z wykonaniem ww. przebudowy Gmina nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz jako organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), w ramach czynności publicznoprawnych. Przebudowa ww. zbiornika realizowana jest w ramach zadań własnych Gminy. Wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu. Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby Gmina mogła skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinna spełnić przesłanki umożliwiające uznanie jej za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione bowiem Gmina nie będzie w przyszłości pobierała żadnych opłat za korzystanie z odnowionego terenu oraz nie będzie pobierała opłat za udostępnienie powierzchni wokół zbiorników. Przebudowany zbiornik nie będzie wykorzystywany przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej. Przestrzeń będzie ogólnodostępna i związana wyłącznie z działalnością nieodpłatną Gminy - działalnością w reżimie publicznoprawnym.

Zatem, w analizowanej sprawie podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, bowiem nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, w odniesieniu do realizowanej Inwestycji - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego.

Powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie m.in. w wydanych interpretacjach indywidualnych: sygn. 0112-KDIL1-3.4012.31.2024.1.KL z dnia 11 marca 2024 roku, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.331.2025.1.DM z dnia 21.07.2025 roku, sygn. 0112-KDIL3.4012.443.2025.1.AW z dnia 08.08.2025 roku, czy sygn.

0114-KDIP1-3.4012.310.2025.1.MKW z dnia 20.05.2025 roku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W  związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Zauważam, że publikator ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany przez Państwa, tj. Dz. U. 2024 r. poz. 361, jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.