Czy przyszłe przychody z tytułu najmu lokalu użytkowego (po wybudowaniu i nabyciu) mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki... - Interpretacja - ITPB1/415-1058/10/WM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.01.2011, sygn. ITPB1/415-1058/10/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy przyszłe przychody z tytułu najmu lokalu użytkowego (po wybudowaniu i nabyciu) mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5%?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania tym podatkiem przychodów z najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania tym podatkiem przychodów z najmu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni zatrudniona jest w szkole podstawowej jako nauczycielka, nigdy nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej, zamierza osiągać przychody z tytułu najmu. W tym celu zamierza wraz z mężem nabyć do majątku wspólnego lokal użytkowy. Tylko ona będzie opodatkowywać osiągane przychody z tytułu najmu. W dniu 18 sierpnia 2010 r. złożyła w urzędzie skarbowym następujące dokumenty:

  • oświadczenie o wyborze formy opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
  • oświadczenie o opodatkowaniu przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przez jednego z małżonków;
  • zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wraz z dowodem opłaty administracyjnej;
  • aktualizację zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-3.

Nadmienia, że w dniu 25 sierpnia 2010 r. otrzymała potwierdzenie zarejestrowania dla celów VAT na druku VAT-5. W dniu 19 sierpnia 2010 r. Wnioskodawczyni podpisała ze spółką z o.o. umowę przedwstępną na wybudowanie i sprzedaż lokalu użytkowego. Wnioskodawczyni zamierza po wybudowaniu i nabyciu lokalu, uzyskiwać przychody z tytułu najmu, które stanowić będą zabezpieczenie jej sytuacji materialnej na przyszłość.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przyszłe przychody z tytułu najmu lokalu użytkowego (po wybudowaniu i nabyciu) mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5%...

Zdaniem Wnioskodawczyni, będzie miała prawo opodatkować przyszłe przychody z najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie ze złożonym w dniu 18 sierpnia 2010 r. oświadczeniem, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na wynajmie nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), odrębnymi źródłami przychodów są:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ustawy daje podstawę by przyjąć, iż dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków:

  1. prowadzenie w celu osiągnięcia dochodu przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,
  2. wykonywanie sposób ciągły jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu. Przy czym o ciągłości, w przypadku najmu, nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań.
  3. prowadzenie w sposób zorganizowany co oznacza, iż podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych o czym stanowi art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.). W myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z najmu poza działalnością gospodarczą w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy wynosi 8,5%.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza osiągać przychody z tytułu najmu. W tym celu wraz z mężem nabędzie do majątku wspólnego lokal użytkowy. W dniu 19 sierpnia 2010 r. Wnioskodawczyni podpisała ze spółką z o.o. umowę przedwstępną na wybudowanie i sprzedaż lokalu użytkowego. Nadmienia, że nigdy nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę zaprezentowane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przepisy prawne w tym zakresie należy stwierdzić, że przychody z najmu lokalu użytkowego, jeżeli czynności te nie są wykonywane w warunkach charakterystycznych dla działalności gospodarczej, należy uznać za przychody o których mowa w art. 6 ust. 1a ww. ustawy.

Konsekwencją powyższego, jest możliwość opodatkowania powyższych przychodów, zgodnie z art. 2 ust. 1a, w związku z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wg stawki 8,5% przychodu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy