POSTANOWIENIE - Interpretacja - DF/415-17/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.07.2006, sygn. DF/415-17/06, Urząd Skarbowy w Pruszczu Gdańskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gd., działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana ...... prowadzącego w formie spółki cywilnej ....... z siedzibą w ........ z dnia 22.05.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: możliwości dokumentowania zakupu odpadów poużytkowych od ludności dowodem wewnętrznym

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Wnioskodawca prowadzi w formie spółki cywilnej działalność gospodarczą w zakresie handlu rzeczami używanymi (komis AGD, skup-sprzedaż AGD) oraz w zakresie odzysku odpadów określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U Nr 112, poz. 1206) w kategorii 16 02 14 zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13 oraz w kategorii 20 01 36 zużyte urządzenia elektryczne i elektrotechniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 (zgodnie z decyzją Prezydenta Miasta Gdańska Nr WOŚ-I-7660Dg/20/2004/AD z dnia 24.05.2004 r. w sprawie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku odpadów sprzętu gospodarstwa domowego). Przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Podatnik we wniosku z dnia 22.05.2006 r. zapytuje, czy w przypadku skupowania odpadów poużytkowych (wyeksploatowanych lub zepsutych urządzeń AGD) od osoby fizycznej, która nie podała swoich danych osobowych, istnieje możliwość udokumentowania zakupu dowodem wewnętrznym.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie winny mieć zastosowanie przepisy §14 ust. 1 i 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.), w myśl którego dowody wewnętrzne mogą dotyczyć zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) matali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gd. po rozpoznaniu wniosku z dnia 22.05.2006 r. stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym jest prawidłowe.

Mając na uwadze treść art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, dowodami zakupu są otrzymane faktury, rachunki, paragony, dowody wewnętrzne oraz opis otrzymanego towaru. W myśl art. 4 ust. 3 ustawy do udokumentowania zakupu towarów stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Zgodnie z przepisami § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, podstawą zapisów w księgach są dowody księgowe, którymi są:

  1. faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub
  2. inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:
  1. wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
  2. datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
  3. przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
  4. podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych

- oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

W myśl § 13 rozporządzenia za dowody księgowe uważa się również:

  1. dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem;
  2. noty księgowe, sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji gospodarczej, wynikającej z dowodu obcego lub własnego, otrzymane od kontrahenta podatnika lub przekazane kontrahentowi;
  3. dowody przesunięć;
  4. dowody opłat pocztowych i bankowych;
  5. inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2.

Zgodnie z przepisami § 14 ust. 1 rozporządzenia na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku). W treści § 14 ust. 2 rozporządzenia wymieniono enumeratywnie przypadki, w których możliwe jest wystawienie dowodu wewnętrznego. W punkcie 6 w/w ustępu wskazano, iż dowody wewnętrzne mogą dotyczyć zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych.

Pojęcie odpadów zostało zdefiniowane w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.), w myśl którego odpady oznaczają każdą substancję lub przedmiot należący do jednej z kategorii, określonych w załączniku nr 1 do ustawy, których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia się jest obowiązany. W załączniku Nr 1 do ustawy o odpadach zawierajacym kategorie odpadów jako kategorię Q6 wyszczególniono przedmioty lub ich części nienadające się do użytku (np. usunięte baterie, zużyte katalizatory itp.).Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej odzyskuje odpady określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U Nr 112, poz. 1206) w kategorii 16 02 14 zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13 oraz w kategorii 20 01 36 zużyte urządzenia elektryczne i elektrotechniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35.

W konsekwencji powyższego w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę zakup od ludności odpadów poużytkowych (wyeksploatowanych lub zepsutych urządzeń AGD), może być dokumentowany dowodami wewnętrznymi, sporządzonymi zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

Urząd Skarbowy w Pruszczu Gdańskim