
Temat interpretacji
Podatniczka prowadząca działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego artykułami spożywczymi - sklep ogólnospożywczy i opłacająca podatek dochodowy w formie karty podatkowej, zwróciła się z wnioskiem o interpretację art. 25 ust. pkt 2 lit. g ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zmianami), który mówi, że:" do liczby pracowników nie wlicza się nie więcej niż trzech zatrudnionych bezrobotnych lub absolwentów - w rozumieniu ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - zarejestrowanych w urzędzie pracy, przy czym okres zarejestrowania w urzędzie pracy bezrobotnego musi trwać co najmniej 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jego zatrudnienie", pytając czy zatrudnienie osoby spełniającej powyższe wymogi bezpośrednio przy obsłudze klientów nie spowoduje wzrostu wysokości płaconego podatku dochodowego.
Stanowisko podatniczki jest następujące: Osoba jest osobą bezrobotną do czasu zatrudnienia jej w ramach prac interwencyjnych na czas określony. a jej wynagrodzenie i składniki (ZUS i zaliczka na podatek dochodowy) są refundowane przez Urząd Pracy. Okres ten trwa 10 miesięcy. Przez okres 10 miesięcy nie wzrośnie wysokość karty podatkowej.
Stanowisko podatniczki jest nieprawidłowe.
Zgodnie z atr. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zmianami) - przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 do liczby pracowników nie wlicza się nie więcej niż trzech zatrudnionych bezrobotnych lub absolwentów - w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - zarejestrowanych w urzędzie pracy, przy czym okres zarejestrowania w urzędzie pracy bezrobotnego musi trwać co najmniej 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jego zatrudnienie.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub
wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik Nr 3 do ustawy zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku Nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.
Przepis ten nie obejmuje działalności w zakresie handlu detalicznego. Prowadząc działalność usługową w zakresie handlu (art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy), nie można przekroczyć stanu zatrudnienia określonego w części II tabeli.
Przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalania podatku w Pani przypadku ma zastosowanie art. 25 ust. 7 ustawy, który mówi, że "Przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości stawek podatku w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 2-6 i 11, do liczby pracowników nie wlicza się małżonka, z zastrzeżeniem pkt 2 objaśnień do części V tabeli oraz pkt 1 objaśnień do części XI tabeli, i niepełnoletnich członków rodziny
pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z podatnikiem. W razie prowadzenia działalności przez wspólników - do liczby pracowników nie wlicza się małżonka i niepełnoletnich członków rodziny tylko jednego wspólnika.
Przy prowadzeniu działalności usługowej w zakresie handlu detalicznego i gastronomii - do liczby pracowników nie wlicza się ponadto osób zatrudnionych w celu praktycznej nauki zawodu, zgodnie z odrębnymi przepisami o nauce zawodu, oraz pracowników zatrudnionych wyłącznie do utrzymywania czystości w zakładzie, pod warunkiem że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników." Zatrudnienie osoby bezpośrednio przy obsłudze klientów spowoduje wzrost wysokości płaconego podatku dochodowego w formie karty podatkowej.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Jak stanowi art.
14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
