1. Jaką stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego powinien zastosować Wnioskodawca?2. Czy to winna być stawka 8,5% zryczałtowanego podatku dochodow... - Interpretacja - ILPB1/415-429/13-5/AA

fot.Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.07.2013, sygn. ILPB1/415-429/13-5/AA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

1. Jaką stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego powinien zastosować Wnioskodawca?
2. Czy to winna być stawka 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego stosując się do wystawionej faktury z PKWiU 38.11 VAT 8%? Czy tez 5,5% zryczałtowanego podatku dochodowego z zastosowaniem PKWiU wystawianej faktury 49.41 VAT 23%?
3. Do jakiego PKWiU powinien się odnosić naliczając zryczałtowany podatek dochodowy?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2013 r. (data wpływu 11 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniach 28 czerwca 2013 r. i 5 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki podatku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki podatku.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 14 czerwca 2013 r., znak ILPB1/415-429/13-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 19 czerwca 2013 r., a w dniu 28 czerwca 2013 r. (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 25 czerwca 2013 r.) wniosek uzupełniono.

Wniosek uzupełniono ponadto w dniu 5 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność zarejestrowaną jako Transport Ciężarowy. Wg interpretacji Urzędu Statystycznego z dnia 5 września 2012 r., działalność Zainteresowanego zakwalifikowano w grupie PKWiU 49.41.1, tj. Transport drogowy towarów.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż z uwagi na zawartość, która znajdowała się w kontenerze stosował VAT 8%, zgodnie z Ordynacją Podatkową o zastosowaniu stawki VAT. Stosowane PKWiU (usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu) kwalifikuje zastosowanie stawki VAT 8%.

Rozliczenie podatku dochodowego rozliczałem wg stawki 5,5%.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w interpretacji Urzędu Statystycznego przedstawił rodzaj i sposób prowadzenia swojej działalności jak również zawartość przewożonego ładunku. Wg interpretacji Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 5 września 2012 r., zakwalifikowano działalność Zainteresowanego w grupie PKWiU 49.41.1 Transport drogowy towarów.

Stawka podatku VAT wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust.12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy). W załączniku tym pod pozycją 153 zostały wymienione oznaczone symbolem PKWiU 38.11 Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż o ile przedmiotowe usługi transportu odpadów mieszczą się faktycznie w grupowaniu PKWiU 38.11., to winny być one opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Na podstawie art. 12 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów w zakresie przewozu ładunku taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%.

Pojazdy wykorzystywane do prowadzonej działalności posiadają ładowność powyżej 2 ton.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jaką stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego powinien zastosować Wnioskodawca...
  2. Czy to winna być stawka 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego stosując się do wystawionej faktury z PKWiU 38.11 VAT 8%... Czy tez 5,5% zryczałtowanego podatku dochodowego z zastosowaniem PKWiU wystawianej faktury 49.41 VAT 23%...
  3. Do jakiego PKWiU powinien się odnosić naliczając zryczałtowany podatek dochodowy...

Pytania te wynikają z uzupełnienia wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien On naliczać podatek dochodowy wg stawki 5,5% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Na podstawie art. 12 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów w zakresie przewozu ładunku taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%. Zawarta umowa określa, najem pojazdu specjalistycznego do wywozu odpadów. Przedmiotem umowy jest świadczenie usługi załadunku i transportu odpadów z miejsc wskazanych przez zleceniobiorcę na wskazane przez zleceniodawcę instalacje pojazdem specjalistycznym wynajętym zgodnie z umową. Praca ta polega na przewozie jednorazowym kontenera z ładunkiem z zastosowaniem PKWiU 38.11. z miejsca A do miejsca B. Z uwagi, iż usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwienia odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (symbol PKWiU 38.11) opodatkowane są stawką 8%, usługę odbioru i transportu odpadów należy opodatkować stawką 8%.

Natomiast zryczałtowany podatek dochodowy powinien być naliczany zgodnie z zaszeregowaniem przez Urząd Statystyczny i traktowanie działalności jako przewozu ładunku taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton stosując stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego 5,5%, a nie od stawki VAT i stosowanie 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, tj. w Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania stawki oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU, zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Natomiast jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku Wnioskodawca posiada już interpretację Urzędu Statystycznego, zgodnie z którą działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę została zakwalifikowana do grupy PKWiU 49.41.1. Transport drogowy towarów.

Zatem naliczając zryczałtowany podatek dochodowy Wnioskodawca powinien odnosić się do zaszeregowania dokonanego przez Urząd Statystyczny.

Zgodnie natomiast z treścią art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) i pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy(pkt 3 lit. b) ustawy),
  • 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (pkt 4 lit. a) ustawy).

W świetle powyższego, usługi transportowe w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, niewymienione w ww. wykazie usług wyłączających podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zakwalifikowane do grupy PKWiU 49.41.1, świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie należy wyjaśnić, iż na powyższe nie ma wpływu stawka VAT stosowana przez Wnioskodawcę, bowiem na gruncie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wysokość stawek ryczałtu zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności. Ponadto tut. Organ wskazuje, że dokonując weryfikacji prawidłowości zajętego stanowiska nie odniósł się do zagadnienia regulowanego przepisami ustawy niebędącej przedmiotem niniejszej interpretacji, tj. kwestii wysokości stawek VAT wynikającej z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przy tym podkreślić należy, że interpretację indywidualną wydaje się wyłącznie w oparciu o stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawione przez Wnioskodawcę, natomiast dopiero w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ podatkowy może dokonać ustalenia okoliczności stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), które rzeczywiście zaistniały.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu