Czy kwoty uzyskane z refakturowania opłat za media poniesionych przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu stanowią przychód do opodatkowania zrycz... - Interpretacja - IBPBII/2/415-711/11/JG

fot.Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.08.2011, sygn. IBPBII/2/415-711/11/JG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy kwoty uzyskane z refakturowania opłat za media poniesionych przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu stanowią przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów z najmu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 09 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura 13 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu.

Pismem z dnia 09 sierpnia 2011r. Znak: IBPBII/2/415-711/11/JG, IBPP1/443-991/11/AL tut. Organ wezwał wnioskodawcę do wskazania, którego zdarzenia prawnego tj. podatku dochodowego od osób fizycznych czy też podatku od towarów i usług dotyczy uiszczona za wydanie interpretacji kwota lub uiszczenie stosownej dopłaty oraz do uzupełnienia stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług.

W wezwaniu pouczono wnioskodawcę, iż w przypadku nie uiszczenia dodatkowej opłaty w wyznaczonym terminie, przy braku wskazania, którego zdarzenia (podatku) dotyczy uiszczona kwota, wniosek zostanie rozpatrzony w zakresie jednego stanu faktycznego według kolejności w nim przedstawionej, tj. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w pozostałej części, tj. w zakresie podatku od towarów i usług zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 11 sierpnia 2011r., jednak wnioskodawca nie uzupełnił wniosku tj. nie wskazał którego podatku dotyczy uiszczona za wydanie interpretacji indywidualnej opłata. W związku z powyższym tut. Organ stosownie do zawartego pouczenia wyda interpretację podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest właścicielem lokalu mieszkalnego, który wynajmuje na podstawie zawartej umowy najmu. Z tytułu umowy najmu wnioskodawca osiąga przychody, które są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie najmu. Oprócz czynszu najmu pobiera od najemcy świadczenia dodatkowe (opłaty za media), na które składają się opłaty za energię elektryczną, opłaty za zużycie gazu, opłaty za zużycie wody i odprowadzone ścieki. Zgodnie z zawartą umową najmu najemca oprócz ustalonego w umowie czynszu jest obowiązany do ponoszenia kosztów opłat za media. Kwota należności z tytułu czynszu jest określona w umowie najmu, natomiast kwoty należności z tytułu opłat za media wynikają bezpośrednio z poniesionych opłat związanych z wynajmowanym lokalem. Najemcą lokalu mieszkalnego jest spółka będąca osobą prawną, która udostępnia wynajmowany lokal swojemu pracownikowi w celu zaspokajania jego potrzeb mieszkaniowych. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik w zakresie podatku od towarów i usług. W wystawionych fakturach VAT w oddzielnej pozycji wyszczególnia wartość czynszu oraz oddzielnie opłaty za media.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy kwoty uzyskane z refakturowania opłat za media poniesionych przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu stanowią przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów z najmu...

Zdaniem wnioskodawcy, kwoty uzyskane z refakturowania opłat za media poniesionych przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu nie są przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym z tytułu najmu, gdyż są zwrotem poniesionych przez wnioskodawcę opłat za media związanych z przedmiotem najmu a co za tym idzie nie mogą stanowić przysporzenia majątkowego wynajmującego.

Wnioskodawca podkreśla, że powyższe stanowisko jest zgodne z interpretacją indywidualną Znak: IBPBII/2/415-759/10/MM z dnia 16 września 2010r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), źródłem przychodu jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Przychodami z tytułu najmu, który nie stanowi działalności gospodarczej, w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Oznacza to, że określenia wysokości przychodu z najmu zaliczanego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej, należy dokonywać w oparciu o postanowienia ww. art. 11 ustawy.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Podstawą generowania przychodów z tytułu najmu jest zawarcie pomiędzy stronami stosownej umowy. Strony umowy określają w niej wysokość czynszu, który jak wynika z cytowanego powyżej przepisu art. 659 § 2 Kodeksu cywilnego może być określony w pieniądzach, bądź też świadczeniach innego rodzaju. Czynsz ten niezależnie od formy w jakiej został określony stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże do powstania po stronie wynajmującego przychodu konieczne jest zaistnienie przesłanki zawartej w art. 11 ww. ustawy, czyli otrzymanie lub postawienie czynszu do dyspozycji.

W myśl art. 9a ust. 6 ww. ustawy dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.)

W myśl art. 2 ust. 1a tej ustawy osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego. Natomiast wszelkie wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu takie jak opłata za gaz, energię elektryczną, wodę, ścieki ponoszone przez najemcę, nie są składnikami przychodu osiąganego z tego tytułu, o ile z umowy wynika, iż to najemca zobowiązany jest do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Aby zatem powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zachodzić przesłanki wynikające z powyższego przepisu, czyli czynsz musi być otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego. Stanowi on przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym tworzy przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 11 ustawy o podatku dochodowym. Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą więc ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu, jeśli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Opłaty te nie mieszczą się w pojęciu "świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń", o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy, jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego. Przychód w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne powstaje jedynie wówczas, gdy ma miejsce przysporzenie majątkowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca z tytułu umowy najmu osiąga przychody które opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Za wynajem wnioskodawca oprócz czynszu pobiera od najemców świadczenia dodatkowe (opłaty za media) na które składają się opłaty za energię elektryczną, opłaty za zużycie gazu, wody i odprowadzone ścieki. Jak wskazano we wniosku, zgodnie z zawartą umową najmu najemca oprócz ustalonego w umowie czynszu jest zobowiązany do ponoszenia kosztów za media.

Reasumując, w świetle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa podatkowego uznać należy, iż przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym u wnioskodawcy będzie otrzymana kwota czynszu wynikająca z umowy najmu. Natomiast otrzymane przez wnioskodawcę od najemcy należności z tytułu dodatkowych opłat tj. opłaty za zużycie gazu, wody, ścieki, energię elektryczną nie będą stanowiły przychodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych skoro z umowy najmu wynika, iż to najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia.

Stanowisko wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach