Czy wyszczególniona w umowie najmu kwota opłaty za media jest wyłączona z podstawy opodatkowania w przypadku opodatkowania podatkiem ryczałtowym 8,5%? - Interpretacja - ILPB1/415-231/11-3/TW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.05.2011, sygn. ILPB1/415-231/11-3/TW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy wyszczególniona w umowie najmu kwota opłaty za media jest wyłączona z podstawy opodatkowania w przypadku opodatkowania podatkiem ryczałtowym 8,5%?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 4 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie przychodów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r., znak ILPB1/415-231/11-2/TW, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem rozpatrzenia podania dotyczącego zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie przychodów w przedmiocie zdarzenia przyszłego.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 28 kwietnia 2011 r., a w dniu 4 maja 2011 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawczyni jest właścicielem domu jednorodzinnego, którego samodzielne części wynajmowała, wynajmuje i zamierza wynajmować na cele mieszkalne. Umowy najmu nie są zawierane w ramach działalności gospodarczej, bo takiej działalności Zainteresowana nie prowadzi.

Na podstawie ustawy art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Wnioskodawczyni opłaca podatek w formie ryczałtu w wysokości 8,5%. Podatek w tej formie opłaca od roku 2003. Wszystkie umowy cywilne z najemcami określają cenę najmu jako zawierającą w sobie określoną wielkość opłaty za media. Wielkość opłaty za media w umowach najmu jest wielkością obliczaną na podstawie realnego zużycia z okresów poprzednich z uwagi na to, że media w najmowanych pomieszczeniach nie są opomiarowane. Pewnym jest, że wartość ich zużycia przypadająca na każdego najemcę nie jest większa od ponoszonych przez Zainteresowaną wydatków na te cele. Do chwili obecnej płacąc podatek w formie ryczałtu Wnioskodawczyni przekonana była, że opłata jaką wnoszą najemcy za media stanowi część składową kwoty bazowej podobnie jak sam czynsz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wyszczególniona w umowie najmu kwota opłaty za media jest wyłączona z podstawy opodatkowania w przypadku opodatkowania podatkiem ryczałtowym 8,5%...

Zdaniem Wnioskodawczyni, do tej pory nieuzasadnienie wliczała do podstawy opodatkowania opłatę za media, do płacenia których zobowiązani byli najemcy, co w sposób jednoznaczny zapisane jest w umowach cywilnych z najemcami i ma prawo do korekty zeznań podatkowych od 2006 roku. W świetle pozyskanych ostatnio informacji wszystko wskazuje na to, że niezasadnie płaci Ona podatek od kwot będących opłatą za media.

Wnioskodawczyni podaje, że w audycji Polskiego Radia Program Pierwszy w dniu 17 stycznia 2011 r. około godz. 8.45 z cyklu Ekspert radzi: jak opodatkować najem mieszkania zaproszony ekspert Pan Piotr Chmieliński z kancelarii Ożóg i Wspólnicy powiedział między innymi: ... Korzyścią wyboru stawki ryczałtowej jest z kolei niska stawka procentowa. Ale w tym przypadku nie można odliczyć żadnych kosztów. Wyjątkiem mogą być koszty utrzymania mieszkania, jeżeli są wyodrębnione w umowie ....

Ponadto na stronie internetowej Rzeczpospolitej znajduje się artykuł Policz co ci się bardziej opłaca http://www.rp.pl/artykul/409122592044-Policz-co-ci-się-bardziej-opłaca.html), w którym autorka pisze między innymi: Ale uwaga! Przychodem, od którego płaci się ryczałt, będzie jedynie czynsz. Otrzymywane przez wynajmującego należności z abonament, za media, energię elektryczną, gaz itp. skoro do ich ponoszenia zobowiązany będzie najemca nie będą stanowić przychodu ze źródła, jaki jest najem, a tym samym nie będą podlegać opodatkowaniu ryczałtem.

Potwierdza to interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 17 listopada 2010 r.(IBPBII/2/415-942/10/MMa) oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wydana w imieniu Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2009 r. znak IPPB1/415-804/09-2/MT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisów art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Uwzględniając powyższe, uznać należy, iż podstawą uzyskiwania przychodów z tytułu dzierżawy jest umowa, w której strony określają wysokość czynszu. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wydzierżawiającego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże aby powstał przychód po stronie wydzierżawiającego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wydzierżawiającego. Składnikiem przychodu osiąganego z dzierżawy przez wydzierżawiającego nie będą natomiast ponoszone przez dzierżawcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem dzierżawy (przykładowo opłaty związane z lokalem takie jak: opłata za wodę, energię elektryczną, gaz, ścieki), jeżeli z umowy wynika, że dzierżawca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Takie dodatkowe opłaty ponoszone przez dzierżawcę w związku z przedmiotem dzierżawy nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm.), jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wydzierżawiającego.

W świetle przedstawionych we wniosku informacji oraz powołanych przepisów prawa przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym będą otrzymywane kwoty czynszu. Natomiast uiszczane przez najemcę należności z tytułu opłat za media skoro z umowy najmu wynika, że do ich ponoszenia zobowiązany jest najemca nie stanowią przychodu ze źródła jakim jest najem i tym samym nie będą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Opłaty te bowiem nie mieszczą się w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też nie będą powodować przysporzenia majątkowego po stronie osoby, która oddaje nieruchomość w najem.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawczyni w odniesieniu do przedstawionego pytania należy uznać za prawidłowe, bowiem wyszczególniona w umowie najmu kwota opłaty za media jest wyłączona z podstawy opodatkowania, w przypadku opodatkowania podatkiem ryczałtowym w wysokości 8,5%.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu