
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 12 czerwca 2025 r. (data wpływu 17 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest jednostką oświatową i prowadzi:
- niepubliczną szkołę podstawową – zarejestrowaną w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO) w dniu (...) pod nr (…),
- niepubliczne liceum ogólnokształcące – zarejestrowane w dniu (....) r. pod nr (…).
Przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej sklasyfikowanej według Polskiej Klasyfikacji Działalności Spółki jest kod PKD 85.20.Z – działalność szkolnictwa podstawowego, realizowana zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900).
Poza powyżej wskazanym grupowaniem, Spółka świadczy również usługi wspierające edukację dzieci i młodzieży, w szczególności:
- dodatkowe i nieobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne z zakresu przedmiotów ogólnokształcących oraz nauki języków obcych,
- organizację opieki świetlicowej,
- usługi w zakresie wewnątrzszkolnego doradztwa zawodowego, mające na celu wspieranie uczniów w wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej oraz przekazywanie informacji o systemie edukacji i rynku pracy – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego,
- zapewnienie zakwaterowania, wyżywienia, opieki i dowozu uczniów.
Spółka planuje organizację półkolonii jako Edukacyjno-rekreacyjnego Programu Letniego dla dzieci w wieku od 6 do 17 lat (dalej: „Program”).
Program będzie:
- zgłoszony do kuratora oświaty,
- podlegał nadzorowi i kontroli kuratorium,
- realizowany przez minimum 3 dni,
- łączył elementy edukacyjne (pogłębianie znajomości języka angielskiego) i rekreacyjne (wycieczki, interaktywne warsztaty, kreatywne kursy mistrzowskie, gry zespołowe, gry sportowe),
- obejmował opiekę zapewnianą przez wykwalifikowaną kadrę wychowawczą i opiekuńczą,
- w ramach półkolonii nie będą przewidziane usługi noclegowe.
Spółka samodzielnie zapewni zajęcia edukacyjne i opiekę, a także zakupi od podmiotów zewnętrznych usługi transportu oraz usługi wyżywienia (catering).
Towary i usługi (wycieczki, interaktywne warsztaty, kreatywne kursy mistrzowskie) są ściśle powiązane z realizacją usługi głównej i spełniają wymogi wynikające z art. 92c ust. 2 ustawy o systemie oświaty.
A. Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem VAT oraz CIT.
A. Sp. z o.o., będąca niepubliczną placówką oświatową, organizuje w okresie wakacyjnym półkolonie letnie dla dzieci, w tym dla uczniów swojej szkoły podstawowej i liceum oraz dla dzieci z zewnątrz. Półkolonie mają charakter opiekuńczo-wychowawczy, edukacyjny i rekreacyjny, odbywają się w siedzibie szkoły oraz w różnych lokalizacjach poza jej terenem.
W ramach programu półkolonii przewidziane są wycieczki edukacyjne do instytucji i obiektów kulturalno-naukowych oraz przyrodniczych.
W celu realizacji tych wycieczek Spółka korzysta z usług zewnętrznej firmy transportowej, która zapewnia przejazdy dzieci i opiekunów z siedziby szkoły do miejsc docelowych i z powrotem. Usługa transportowa jest ściśle powiązana z realizacją programu półkolonii i stanowi element logistyczny niezbędny do przeprowadzenia zajęć zgodnych z harmonogramem.
Transport ten nie jest oferowany samodzielnie – nie jest odrębnym produktem handlowym Spółki, lecz jednym z elementów kompleksowej usługi półkolonii.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Na pytanie nr 1: Czy usługi organizacji półkolonii są świadczone przez Państwa jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, odpowiedzieli Państwo: Tak, usługi organizacji półkolonii są świadczone przez A. Sp. z o.o., która prowadzi działalność jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe.
Na pytanie nr 2: Czy półkolonie świadczone są wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z Państwa szkół, odpowiedzieli Państwo: Półkolonie są organizowane i dla dzieci i młodzieży uczęszczających w naszej szkole i również dla innych dzieci.
Na pytanie nr 3: Czy usługi organizacji półkolonii polegają na organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży w formach i na zasadach określonych w art. 92a-92t ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 452 ze zm.), odpowiedzieli Państwo: Tak, usługi organizacji półkolonii polegają na organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży w formach i na zasadach określonych w art. 92a-92t ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 452 ze zm.).
Na pytanie nr 4: Czy organizacja przez Państwa półkolonii będzie polegała na świadczeniu opieki nad dziećmi i młodzieżą? Jeżeli tak, proszę wskazać: Czy opieka ta będzie organizowana w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, odpowiedzieli Państwo: Tak, organizacja językowej półkolonii będzie polegać na świadczeniu opieki nad dziećmi i młodzieżą w ramach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
Na pytanie nr 5: Czy organizując półkolonie działają Państwo we własnym imieniu i na własny rachunek, odpowiedzieli Państwo: Półkolonie są organizowane przez spółkę we własnym imieniu i na własny rachunek. Wydatki związane z organizacji Półkolonii finansowane przez rodziców.
Na pytanie nr 6: Jakie usługi w ramach organizacji półkolonii wyświadczą Państwo sami, a jakie nabędą od innych podmiotów, odpowiedzieli Państwo: Spółka samodzielnie świadczy usługi opiekuńczo-wychowawcze, nauczenia języka angielskiego, natomiast usługi cateringowe oraz transportowe są nabywane od zewnętrznych dostawców.
Na pytanie nr 7: Czy wszystkie usługi dodatkowe (w tym wyżywienie, transport) są niezbędne i ściśle związane z usługą organizacji półkolonii, odpowiedzieli Państwo: Tak, wszystkie usługi dodatkowe (takie jak wyżywienie i transport) są niezbędne i ściśle związane z organizacją półkolonii.
Na pytanie nr 8: Czy między świadczeniami istnieją zależności powodujące, że nie mogą być świadczone odrębnie? Odpowiedź proszę uzasadnić, odpowiedzieli Państwo: Świadczenia mają charakter kompleksowy – wzajemnie się uzupełniają i nie mogą być realizowane oddzielnie. Usługa organizacji półkolonii nie ogranicza się wyłącznie do zapewnienia opieki nad dziećmi. Obejmuje także realizację programu wychowawczo-edukacyjnego i rekreacyjnego, którego skuteczne wykonanie wymaga zapewnienia dzieciom transportu do miejsc zajęć wyjazdowych (np. (…)) oraz wyżywienia w trakcie dnia pobytu.
Bez tych elementów świadczenie nie mogłoby zostać zrealizowane zgodnie z założonym celem oraz oczekiwaniami opiekunów prawnych uczestników.
Rodzic/opiekun nabywa jedną usługę – udział dziecka w półkolonii, nie ma możliwości nabycia transportu czy wyżywienia osobno. Cena obejmuje wszystkie elementy programu, a świadczenia nie są sprzedawane ani rozliczane oddzielnie.
Na pytanie nr 9: Czy głównym celem dostaw towarów i usług ściśle związanych z usługą organizacji półkolonii jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Państwa, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia, odpowiedzieli Państwo: Nie, głównym celem dostaw towarów i usług ściśle związanych (usług cateringu oraz usług transportu) z usługą organizacji półkolonii nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Spółkę poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z VAT.
Pytanie (oznaczone we wniosku nr 1)
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym organizowane przez A. Sp. z o.o. półkolonie jako Edukacyjno– rekreacyjny Program Letni oraz dostawy towarów i świadczenie usług ściśle związanych z jego organizacją (wyżywienia, wycieczki, interaktywne warsztaty, kreatywne kursy mistrzowskie) korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT ze zwolnienia od podatku VAT korzystają:
- usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą,
- świadczone w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, systemie oświaty oraz w ustawie Prawo oświatowe,
- wraz z dostawami towarów i świadczeniem usług ściśle z nimi związanymi.
Planowane działania są zgodne z przepisami ustawy – Prawo oświatowe, w tym z art. 92c ust. 2, a wszystkie usługi towarzyszące są niezbędne do prawidłowej realizacji świadczenia głównego.
Spółka nie osiąga dodatkowego dochodu z tytułu zakupu towarów i usług od podmiotów trzecich – jedynym elementem objętym marżą jest usługa organizacji półkolonii jako Edukacyjno-rekreacyjnego Programu Letniego.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że całość świadczeń w ramach półkolonii objęta jest zwolnieniem z VAT, zgodnie z powołanym przepisem.
Zdaniem Wnioskodawcy, usługa transportu dzieci świadczona przez zewnętrznego przewoźnika w ramach programu półkolonii organizowanych przez Spółkę A Sp. z o.o. stanowi element pomocniczy, funkcjonalnie i nierozerwalnie związany z główną usługą opiekuńczo-edukacyjną, świadczoną przez Spółkę w okresie letnich wakacji.
Bez zapewnienia transportu, Spółka nie byłaby w stanie zrealizować części zajęć przewidzianych w harmonogramie półkolonii. Transport ten nie ma charakteru komercyjnego ani niezależnego – nie jest dostępny dla uczestników osobno, nie jest odrębnie fakturowany, a jego organizacja nie stanowi celu samego w sobie.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że transport świadczony w takich warunkach korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.
Należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności.
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (m.in. w postaci świadczenia wzajemnego).
Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:
a)w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005),
b)przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat;
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, jeżeli świadczone usługi będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe, to usługi opieki będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.
Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów istotne jest spełnienie zawartych w tych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe uregulowania odsyłają bezpośrednio do przepisów o systemie oświaty.
Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 881), zwanej dalej ustawą o systemie oświaty:
ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.
Stosownie do art. 92c ust. 1 ustawy o systemie oświaty:
organizatorami wypoczynku mogą być:
1)szkoły i placówki;
2)przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2211);
3)osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:
a)niezarobkowym albo
b)zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
Zgodnie z art. 92c ust. 2 ustawy o systemie oświaty:
organizator wypoczynku zapewnia:
1)bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, w szczególności organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne, określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej - organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności uczestników wypoczynku;
2)kadrę wypoczynku, którą stanowią:
a)kierownik wypoczynku i wychowawcy wypoczynku spełniający warunki, o których mowa w art. 92p ust. 1-6; liczba wychowawców wypoczynku jest odpowiednia do liczby uczestników wypoczynku,
b)w zależności od programu wypoczynku i realizowanych zajęć - trenerzy i instruktorzy sportu, rekreacji, animacji kulturalno-oświatowej, lektorzy języka i inne osoby prowadzące zajęcia podczas wypoczynku, które spełniają następujące warunki:
‒mają ukończone 18 lat,
‒posiadają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,
‒posiadają wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizowanych zajęć;
3)dostęp do opieki medycznej:
a)w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 146) lub
b)na podstawie umowy zawartej z lekarzem, pielęgniarką lub ratownikiem medycznym;
4)program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności;
5)żywienie zgodne z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2023 r. poz. 1448);
6)bezpieczne korzystanie z wyznaczonego obszaru wodnego zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 714);
7)bezpieczne przebywanie w górach oraz na zorganizowanych terenach narciarskich zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz.U. z 2023 r. poz. 1154).
Należy w tym miejscu zauważyć, że ww. ustawa nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.
W myśl art. 92d ust. 1 ustawy o systemie oświaty:
organizator wypoczynku jest obowiązany zgłosić kuratorowi oświaty właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku zamiar zorganizowania wypoczynku, z zastrzeżeniem art. 92e ust. 1.
W świetle art. 92t pkt 1 ustawy o systemie oświaty:
minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia termin złożenia zgłoszenia wypoczynku, o którym mowa w art. 92d ust. 1, jego formę, dokumenty dołączane do zgłoszenia oraz wzór tego zgłoszenia, mając na uwadze potrzebę prawidłowego realizowania przez kuratora oświaty obowiązków związanych z umieszczeniem zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r. poz. 452 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży:
organizator wypoczynku zgłasza kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku:
1)w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii letnich oraz wiosennej przerwy świątecznej - od dnia 1 marca w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą - nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku;
2)w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii zimowych oraz zimowej przerwy świątecznej - od dnia 1 października w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą - nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.
Dodatkowo w myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży:
w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi organizator wypoczynku może zgłosić kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, nie później jednak niż na 7 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy organizowane przez Państwa półkolonie jako edukacyjno-rekreacyjny Program Letni oraz dostawy towarów i świadczenie usług ściśle związanych z jego organizacją (wyżywienia, wycieczki, interaktywne warsztaty, kreatywne kursy mistrzowskie) korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.
Zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy znajduje zastosowanie w przypadku gdy świadczone usługi stanowią usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty i Prawo oświatowe.
Jak wskazali Państwo we wniosku, są Państwo czynnym podatnikiem VAT, jednostką oświatową i prowadzą niepubliczną szkołę podstawową oraz niepubliczne liceum ogólnokształcące. Świadczą Państwo również usługi wspierające edukację dzieci i młodzieży. Planują Państwo organizację półkolonii jako Edukacyjno-rekreacyjnego Programu Letniego dla dzieci w wieku od 6 do 17 lat. Program będzie: zgłoszony do kuratora oświaty, podlegał nadzorowi i kontroli kuratorium, realizowany przez minimum 3 dni, łączył elementy edukacyjne (pogłębianie znajomości języka angielskiego) i rekreacyjne (wycieczki, interaktywne warsztaty, kreatywne kursy mistrzowskie, gry zespołowe, gry sportowe), obejmował opiekę zapewnianą przez wykwalifikowaną kadrę wychowawczą i opiekuńczą, w ramach półkolonii nie będą przewidziane usługi noclegowe.
Samodzielnie zapewniają Państwo zajęcia edukacyjne i opiekę, a także zakupią od podmiotów zewnętrznych usługi transportu oraz usługi wyżywienia (catering). Towary i usługi (wycieczki, interaktywne warsztaty, kreatywne kursy mistrzowskie) są ściśle powiązane z realizacją usługi głównej i spełniają wymogi wynikające z art. 92c ust. 2 ustawy o systemie oświaty.
Organizują Państwo w okresie wakacyjnym półkolonie letnie dla dzieci, w tym dla uczniów swojej szkoły podstawowej i liceum oraz dla dzieci z zewnątrz. Półkolonie mają charakter opiekuńczo-wychowawczy, edukacyjny i rekreacyjny, odbywają się w siedzibie szkoły oraz w różnych lokalizacjach poza jej terenem. W ramach programu półkolonii przewidziane są wycieczki edukacyjne do instytucji i obiektów kulturalno-naukowych oraz przyrodniczych. W celu realizacji tych wycieczek korzystają Państwo z usług zewnętrznej firmy transportowej, która zapewnia przejazdy dzieci i opiekunów z siedziby szkoły do miejsc docelowych i z powrotem. Usługa transportowa jest ściśle powiązana z realizacją programu półkolonii i stanowi element logistyczny niezbędny do przeprowadzenia zajęć zgodnych z harmonogramem. Transport ten nie jest oferowany samodzielnie – nie jest odrębnym produktem handlowym Spółki, lecz jednym z elementów kompleksowej usługi półkolonii.
Usługi organizacji półkolonii są świadczone przez Państwa, jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe. Usługi organizacji półkolonii polegają na organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży w formach i na zasadach określonych w art. 92a-92t ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w prawie wypoczynku dzieci i młodzieży.
Organizacja językowej półkolonii będzie polegać na świadczeniu opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
Półkolonie są organizowane przez Państwa we własnym imieniu i na własny rachunek. Wydatki związane z organizacją Półkolonii finansowane są przez rodziców. Samodzielnie świadczą Państwo usługi opiekuńczo-wychowawcze, nauczenia języka angielskiego, natomiast usługi cateringowe oraz transportowe są nabywane od zewnętrznych dostawców. Wszystkie usługi dodatkowe (takie jak wyżywienie i transport) są niezbędne i ściśle związane z organizacją półkolonii. Świadczenia mają charakter kompleksowy – wzajemnie się uzupełniają i nie mogą być realizowane oddzielnie. Usługa organizacji półkolonii nie ogranicza się wyłącznie do zapewnienia opieki nad dziećmi. Obejmuje także realizację programu wychowawczo-edukacyjnego i rekreacyjnego, którego skuteczne wykonanie wymaga zapewnienia dzieciom transportu do miejsc zajęć wyjazdowych (np. (...) oraz wyżywienia w trakcie dnia pobytu. Bez tych elementów świadczenie nie mogłoby zostać zrealizowane zgodnie z założonym celem oraz oczekiwaniami opiekunów prawnych uczestników. Rodzic/opiekun nabywa jedną usługę – udział dziecka w półkolonii, nie ma możliwości nabycia transportu czy wyżywienia osobno. Cena obejmuje wszystkie elementy programu, a świadczenia nie są sprzedawane ani rozliczane oddzielnie.
Głównym celem dostaw towarów i usług ściśle związanych z usługą organizacji półkolonii nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Spółkę poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z VAT.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy daje możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT, jeżeli świadczone usługi będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty i Prawo oświatowe.
Jak Państwo wskazali – organizacja półkolonii będzie polegać na świadczeniu opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe.
Zatem, organizowane przez Państwa półkolonie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.
Z treści powyższego przepisu wynika także, że zakresem określonego w nim zwolnienia jest objęta nie tylko opieka nad dziećmi i młodzieżą, ale również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych – pod warunkiem jednak, że są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej i ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Państwa, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności, w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Z okoliczności sprawy wynika, że w związku z usługą organizacji półkolonii świadczą Państwo również usługi ściśle związane, niezbędne do wykonania usługi podstawowej, takie jak: wyżywienie, wycieczki, interaktywne warsztaty, kreatywne kursy mistrzowskie. Towary i usługi (wycieczki, interaktywne warsztaty, kreatywne kursy mistrzowskie) są ściśle powiązane z realizacją usługi głównej i spełniają wymogi wynikające z ustawy o systemie oświaty. W celu realizacji wycieczek korzystają Państwo z usług zewnętrznej firmy transportowej, która zapewnia przejazdy dzieci i opiekunów z siedziby szkoły do miejsc docelowych i z powrotem. Usługa transportowa jest ściśle powiązana z realizacją programu półkolonii i stanowi element logistyczny niezbędny do przeprowadzenia zajęć zgodnych z harmonogramem. Wszystkie usługi dodatkowe (takie jak wyżywienie i transport) są niezbędne i ściśle związane z organizacją półkolonii. Świadczenia mają charakter kompleksowy – wzajemnie się uzupełniają i nie mogą być realizowane oddzielnie. Głównym celem dostaw towarów i usług ściśle związanych (usług wyżywienia oraz usług transportu) z usługą organizacji półkolonii nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Państwa poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z VAT.
W tak przedstawionych okolicznościach sprawy nie występują przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 17 ustawy, wyłączające zwolnienie od podatku. Tym samym opisane świadczenia dodatkowe, które są zapewniane przez Państwa w ramach organizacji półkolonii (wyżywienie, wycieczki, interaktywne warsztaty, kreatywne kursy mistrzowskie oraz transport) również korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.
Zatem, świadczone przez Państwa usługi organizacji półkolonii oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z nimi związane korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
