POSTANOWIENIE - Interpretacja - US.PD/415/T-3/3/2005

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.02.2005, sygn. US.PD/415/T-3/3/2005, Urząd Skarbowy w Tychach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tychach stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2005 r., który wpłynął w dniu 12 stycznia 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości zastosowania ryczałtowego opodatkowania do przychodów z najmu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tychach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 7 lutego 2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W złożonym zapytaniu podatnik przedstawił swoje stanowisko, w którym podnosi, że co prawda art. 8 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym (...) (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) wyłącza z możliwości opodatkowania ryczałtem podatników osiągających przychody z tytułu prowadzenia aptek, ale przepis ten dotyczy tylko prowadzonej działalności gospodarczej, natomiast przychód z tytułu najmu stanowi odrębne źródło przychodów - nie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i może być opodatkowany ryczałtem zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W odpowiedzi na powyższe tutejszy organ wyjaśnia, co następuje:

Stosownie do art. 9a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) dochody osiągane ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, czyli m.in. z najmu, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W art. 6 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym w 2005r.) określono, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, a w ust. 1b, iż przychody uzyskane z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1a, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, również jeżeli są uzyskiwane przez podatników, o których mowa w art. 8 ust. 1. W punkcie 3 lit. a) art. 8 ust. 1 wymienieni zostali podatnicy, którzy osiągają w całości lub w części przychody z tytułu prowadzenia aptek.

Z brzmienia powyżej cytowanych przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wynika, że osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu prowadzenia aptek, uzyskane przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - w myśl art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym - mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na względzie przedstawiony powyżej obowiązujący stan prawny zaprezentowane przez wnioskodawcę stanowisko uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Tychach