
Temat interpretacji
Podatnicy zwrócili się z wnioskiem z dnia 31.01.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Obornikach o udzielenie w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, że zakres działalności gospodarczej firmy - prowadzonej przez Podatników obejmuje m.in. świadczeniu usług pomocy drogowej. Jak wyjaśniono we wniosku, usługi te polegają w szczególności na: holowaniu uszkodzonych pojazdów, sporządzaniu dokumentacji zdjęciowej z miejsca kolizji, przechowaniu i zabezpieczaniu pojazdów przed dalszymi uszkodzeniami na terenie należącym do firmy Podatników - w tym również w pomieszczeniu zamkniętym, a także zabezpieczaniu rzeczy osobistych osób poszkodowanych w wypadkach oraz towarów będących przedmiotem transportu. Ponadto, jak wskazano we wniosku, Podatnicy działają na rzecz: policji, prokuratury i innych urzędów - poprzez zabezpieczenie pojazdów które uległy wypadkom komunikacyjnym, były przedmiotem przestępstwa lub co do których kierowcy nie posiadali uprawnień bądź znajdowali się pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Jak wyjaśnili Podatnicy - wskazane wyżej pojazdy przechowywane są na terenie należącym do firmy - do czasu odbioru, za pobraniem stosownej opłaty, która kończy tym samym wykonywaną usługę pomocy drogowej.
Mając na uwadze powyższe, Podatnicy zwrócili się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Obornikach z zapytaniem: jaką wysokość stawki ryczałtu należy zastosować od przychodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania czynności wymienionych we wniosku. Zdaniem Strony mieszczą się one w zakresie usług pomocy drogowej, a zatem winny być opodatkowane stawką 8,5%.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Obornikach wydając postanowienie z dnia 25.04.2005 r. Nr ZB/415-10/2005 - zgodnie ze stanem obowiązującym w dniu jego wydania - udzielił pisemnej interpretacji w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, uznając stanowisko Podatników za nieprawidłowe. Uzasadniając stanowisko, powołano treść przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług parkingowych (PKWiU 63.21.24), a nie 8,5%, jak wskazała Strona.
Nie zgadzając się z treścią interpretacji zawartej w ww. postanowieniu, Podatnicy pismem z dnia 09.05.2005 r. wnieśli zażalenie - powołując się na treść opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 05.03.2003 r. znak OISK-5672/KU-49/30-1599/03 w sprawie klasyfikacji usług - nie zgadzając się ze stwierdzeniem, iż cyt.: "usługi pomocy drogowej określone w PKWiU 50.20.32-00.00 obejmują jedynie holowanie".
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po zapoznaniu się ze stanem faktycznym i prawnym, stwierdza co następuje:
Stosownie do treści § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844), które weszło w życie w dniu 1 maja 2004 r. - do celów opodatkowania m.in. zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz.U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Właściwym do sklasyfikowania wykonywanych usług jest natomiast Ośrodek Interpretacji Standardów Kwalifikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.
Mając na względzie powyższe, Podatnicy pismem z dnia 06.02.2003 r. zwrócili się do ww. instytucji, w sprawie klasyfikacji usługi pomocy drogowej polegającej na wykonywaniu n/w czynności, cyt.:
- "przygotowaniu powypadkowego pojazdu do holowania, czyli np. postawienie na koła, wyciągnięcie z pola lub rowu na jezdnię,
- załadowaniu i rozładowaniu pojazdu powypadkowego,
- drobnej naprawie na drodze, np. wymianie koła, odblokowaniu hamulców,
- usunięciu za pomocą sorbentu lub w inny sposób wycieku oleju i innych zanieczyszczeń znajdujących się na jezdni i będących skutkiem kolizji lub wypadku,
- wykonaniu zdjęć i szczegółowego opisu miejsca i uczestników kolizji lub wypadku,
- zabezpieczeniu pojazdów powypadkowych na terenie firmy, np. poprzez zabezpieczenie w garażu zamkniętym (...),
- przyjmowaniu od osób fizycznych i podmiotów gospodarczych wyeksploatowanych samochodów w celu ich kasacji (...). Recykling odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne powstałych z rozbiórki przedmiotowych pojazdów (...)."
W odpowiedzi na ww. pismo, Urząd Statystyczny w Łodzi wydał opinię z dnia 05.03.2003r. znak OISK-5672/KU-49/30-1599/03, w której stwierdzono, że określone przez Podatników usługi - zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - sklasyfikowano jako:
- pomoc drogowa:
PKWiU 50.20.32-00.00 "Usługi samochodowej pomocy drogowej";
- przyjmowanie do kasacji wyeksploatowanych pojazdów (sprzedaż złomu):
PKWiU 51.57.10-00.00 Usługi w zakresie handlu hurtowego odpadami i złomem";
- sprzedaż odzyskanych części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych:
PKWiU 50.30.22-00.00 "Usługi w zakresie handlu detalicznego pozostałymi częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych".
Z uwagi na to, że powyższa opinia nie zawierała odniesienia do kwestii odpłatnego przechowywania pojazdów na potrzeby osób trzecich - na terenie należącym do Podatników - organ podatkowy pierwszej instancji uznał usługę przechowywania pojazdów za tożsamą ze świadczeniem usług parkingowych, nie obejmującym swoim zakresem usługi pomocy drogowej. Podstawą przyjęcia powyższego stanowiska był przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług parkingowych (PKWiU 63.21.24).
W trakcie rozpatrywania zażalenia przed organem odwoławczym - Podatnicy uzupełniając materiał w sprawie - przesłali do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wniosek skierowany dnia 11.05.2005 r. do Urzędu Statystycznego w Łodzi z prośbą o sklasyfikowanie usługi pomocy drogowej. W piśmie sprecyzowano, że usługi wykonywane są na rzecz policji, prokuratury i innych instytucji oraz polegają na: holowaniu samochodów powypadkowych niezbędnych do badań np. ekspertyz sądowych; nie posiadających aktualnych badań technicznych lub ubezpieczenia OC; których kierowcy znajdują się pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających. Wymienione pojazdy przywożone są następnie na teren firmy i przechowywane, w tym również w pomieszczeniach zamkniętych -do czasu zakończenia sprawy prowadzonej przez ww. instytucje.
W odpowiedzi na powyższy wniosek, pismem z dnia 23.05.2005 r. - Urząd Statystyczny w Łodzi poinformował Podatnicy, iż cyt.: - "wymienione w piśmie usługi samochodowej pomocy drogowej wykonywane na rzecz policji, prokuratury i innych instytucji, tj. holowanie, tymczasowe przechowywanie samochodów powypadkowych, pochodzących z kradzieży i innych, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 50.20.32-00,00 "Usługi samochodowej pomocy drogowej"
Mając na względzie powyższe oraz załączoną opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 23.05.2005 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdza, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tytułu wykonywania usług samochodowej pomocy drogowej, wynosi 8,5%.
