Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWIU 62.01.12.0 (usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii inform... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.532.2022.2.AS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.532.2022.2.AS

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWIU 62.01.12.0 (usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych) 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od dochodów osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 listopada 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”). Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego z uwagi na datę złożenia wniosku. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022 i kolejnych.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. Wnioskodawca rok 2022 planuje rozliczać się w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.

Usługi Wnioskodawcy, których dotyczy wniosek w żadnej mierze nie dotyczą programowania. Programowaniem zajmuje się osobny dział/zespół, a Wnioskodawca nie bierze udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodu poszczególnych programów.

W zależności od projektu, w którym bierze udział Wnioskodawca, jego działalność zakłada realizację zadań takich jak:

kształtowanie i prowadzenie całościowego procesu projektowania, rozwijania i wdrażania algorytmów dla systemów komputerowych,

analizę stanu obecnego, identyfikację stanu przyszłego, a następnie weryfikację założeń z interesariuszami w celu dostosowania do wymagań biznesowych oraz opracowania i przekazania poprawnej rekomendacji do wdrożenia systemu komputerowego,

dzielenie się wiedzą w zakresie prowadzonego projektu z programistami tworzącymi oprogramowanie,

identyfikowanie dodatkowych potrzeb klienta i zespołu programistycznego, które wcześniej nie były rozpoznane,

angażowanie zespołu programistów w opracowywanie opcji rozwiązań i wdrażanie rekomendacji we współpracy z pozostałymi członkami zespołu klienta,

mapowanie aktualnych procesów i rekomendowanie usprawnień procesów do wdrożenia systemów komputerowych,

przygotowywanie wymagań biznesowych do wdrożenia systemów komputerowych,

współpracę z zespołami programistów w celu zapewnienia wspólnego zrozumienia i celów, przedstawianie rekomendacji, proaktywne monitorowanie realizacji planu i dostarczanie kompleksowych aktualizacji przy jednoczesnym przejęciu odpowiedzialności za przydzielony plan do wdrożenia systemów komputerowych,

współpracę i dzielenie się wiedzą z zespołami inżynierów w celu zapewnienia wspólnego zrozumienia i celów, przedstawianie rekomendacji, proaktywne monitorowanie realizacji planu i dostarczanie kompleksowych aktualizacji przy jednoczesnym przejęciu odpowiedzialności za przydzielony plan do wdrożenia systemów komputerowych.

Faktycznie wykonywana działalność Wnioskodawcy wskazana we wniosku w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz czynnościach wskazanych powyżej. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Wnioskodawcy. Sam Wnioskodawca nie uczestniczy w procesie programowania. Wszystkie czynności i usługi, których dotyczy wniosek dotyczą stricte branży IT i rozwoju technologii informatycznych programów komputerowych. W procesie świadczenia usługi nie powstaje program komputerowy. Co warto podkreślić, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową. Działania podejmowane przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem usług nie stanowią usług związanych tworzeniem i utrzymywaniem kodu źródłowego programów komputerowych.

Wszelkie prace na rzecz klienta wykonywanie są w ramach ściśle określonych standardów klienta odnośnie technologii, urządzeń, oprogramowania, bezpieczeństwa, tym samym wnioskodawca nie doradza swojemu Kontrahentowi w zakresie oprogramowania, a także nie doradza w zakresie sprzętu komputerowego.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy. Wnioskodawca zadecydował o wyborze formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jako opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z 24 czerwca 2022 r. o znaku (...) poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług w zakresie:

kształtowanie i prowadzenie całościowego procesu projektowania, rozwijania i wdrażania algorytmów dla systemów komputerowych,

analizę stanu obecnego, identyfikację stanu przyszłego, a następnie weryfikację założeń z interesariuszami w celu dostosowania do wymagań biznesowych oraz opracowania i przekazania poprawnej rekomendacji do wdrożenia systemu komputerowego,

dzielenie się wiedzą w zakresie prowadzonego projektu z programistami tworzącymi oprogramowanie,

identyfikowanie dodatkowych potrzeb klienta i zespołu programistycznego, które wcześniej nie były rozpoznane,

angażowanie zespołu programistów w opracowywanie opcji rozwiązań i wdrażanie rekomendacji we współpracy z pozostałymi członkami zespołu klienta,

mapowanie aktualnych procesów i rekomendowanie usprawnień procesów do wdrożenia systemów komputerowych,

przygotowywanie wymagań biznesowych do wdrożenia systemów komputerowych,

współpracę z zespołami programistów w celu zapewnienia wspólnego zrozumienia i celów, przedstawianie rekomendacji, proaktywne monitorowanie realizacji planu i dostarczanie kompleksowych aktualizacji przy jednoczesnym przejęciu odpowiedzialności za przydzielony plan do wdrożenia systemów komputerowych,

współpracę i dzielenie się wiedzą z zespołami inżynierów w celu zapewnienia wspólnego zrozumienia i celów, przedstawianie rekomendacji, proaktywne monitorowanie realizacji planu i dostarczanie kompleksowych aktualizacji przy jednoczesnym przejęciu odpowiedzialności za przydzielony plan do wdrożenia systemów komputerowych,

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Wnioskodawca nie uzyska (w 2022 oraz kolejnych) z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w roku podatkowym (2022 oraz kolejnych) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, że może świadczyć inne usługi zakwalifikowane do innych kodów PKWiU, które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz dokona on odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem, a wniosek nie dotyczy tamtej części działalności wnioskodawcy. Wnioskodawca w tym zakresie prowadzić będzie stosowną ewidencję, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Uzupełnienie wniosku

„Systemy komputerowe”, o których mowa w opisie usług są to systemy, których podstawą są modele uczenie maszynowe/modele statystyczne, których zadaniem jest predykcja na podstawie danych wejściowych. Jak każdy system komputerowy, i te systemy składają się z oprogramowania i sprzętu, na którym jest ono uruchamiane (software i hardware). Wnioskodawca zajmuje się kształtowaniem i prowadzeniem procesu projektowania, rozwijania i wdrażania algorytmów monitorowania tych modeli.

„Algorytmy dla systemów komputerowych” są to algorytmy do monitorowania modeli uczenia maszynowego/statystycznych. Przykładowo algorytm szacowania metryki jakości modelu uczenia maszynowego, albo algorytmy wykrywające zmianę rozkładu zmiennych wejściowych wchodzących do modelu uczenia maszynowego itd. Systemy komputerowe, o których mowa (tj. systemy oparte na uczeniu maszynowym) mogą wykorzystać te algorytmy poprzez ich instalację (jako biblioteki), a więc rozszerzenie kodu oprogramowania tworzącego te systemy komputerowe.

Kształtowanie procesu polega na tworzeniu planu, który powinien zostać zrealizowany aby w sposób efektywny zaprojektować, rozwinąć i wdrożyć dany algorytm. Prowadzenie tego procesu polega na ciągłej weryfikacji, czy przebiega on zgodnie z założonym wcześniej kształtem. Jeśli nie – Wniokodawca modyfikuje przebieg konkretnego procesu lub zmienia (dopracowuje) założony przebieg tego procesu. W dużym skrócie proces składa się z identyfikacji potrzeby klientów (tj. twórców i pośrednio użytkowników systemów komputerowych), a następnie projektowania rozwiązań, które mogłyby te potrzeby zrealizować. Przykładowo – potrzebą twórcy systemu komputerowego opartego o modele uczenia maszynowego jest wiedza, czy model uczenia maszynowego po kilku miesiącach od wdrożenia nadal działa właściwie i dostarcza wartość czy może zmieniła się rzeczywistość, którą modeluje (np. zachowania klientów sklepu internetowego) i należy go do niej dostosować. Aby tego dokonać można np. obserwować dane wchodzące do takiego modelu i wychodzące z niego (predykcje). Najczęściej surowe dane są zbyt złożone i jest ich zbyt dużo aby można było na ich podstawie wnioskować o kondycji systemu. Część algorytmów, które Wnioskodawca projektuje mają za zadanie podsumować stan danych i zmiany w ich rozkładach. Na podstawie publikacji naukowych z tego zakresu, wiedzy, doświadczenia i intuicji Wnioskodawca projektuje taki algorytm (na kartce, poprzez eksperymenty myślowe i weryfikację tych eksperymentów za pomocą matematyki i statystyki), a następnie opisuje jak dany algorytm zaimplementować, w jakich hipotetycznych sytuacjach należy go sprawdzić itd. Takie wytyczne Wnioskodawca przekazuje zespołowi programistów/ danologów, którzy zajmują się implementacją. Następnie wspólnie analizowane są wyniki otrzymane z algorytmu w zaprojektowanych przez Wnioskodawcę scenariuszach danych i projektowane ewentualne poprawki. Jeśli algorytm spełnia potrzebę – Wnioskodawca daje rekomendację do wdrożenia.

Wnioskodawca śledzi na bieżąco przemysł uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji dopatrując się problemów z jakimi spotykają się twórcy i użytkownicy takich systemów (do których sam się zalicza). Część z tych problemów jest oczywista dla nich samych – przykładowo, jeśli dany system przestaje działać z jakiegoś powodu i nie dostarcza predykcji. Są to potrzeby rozpoznane. Ze względu jednak na to, że jest to przemysł względnie nowy to część klientów nie zdaje sobie sprawy z wielu problemów i zagrożeń jakie na nich czyhają. Potrzebą nierozpoznaną przez nich jest więc identyfikacja i zapobieganie tym ukrytym zagrożeniom. Przykład – jeśli klient otrzymuje informację zwrotną na temat jakości jego modelu po jakimś czasie, np. pół roku, to przez pół roku nie wie czy jego model nadal przynosi wartości.

W takiej sytuacji należy zaprojektować algorytm, który będzie szacował tę informację na podstawie niepełnych danych. W rzeczywistości przykładem takiej sytuacji może być system komputerowy, który ocenia ryzyko niespłaty zobowiązania przez pożyczkobiorcę. O tym czy ocena systemu była poprawna czy nie dowiadujemy się dopiero po latach – gdy pożyczkobiorca spłaci pożyczkę lub nie.

Wnioskodawca projektuje algorytm i sposób jego implementacji oraz scenariusze testowe np. danych wejściowych. Zespół programistów implementuje algorytm oraz pisze kod, który wygeneruje te dane, a następnie testuje tymi danymi ten algorytm. Wnioskodawca już na etapie projektu posiada jakieś oczekiwania wyników dla tych scenariuszy testowych, kiedy wyniki są dostępne to analizuje je i daje rekomendację zmiany algorytmu, jego parametrów lub stworzenia nowych scenariuszy testowych, które pogłębią rozumienie zachowania się algorytmu. Jest to proces iteracyjny.

„Mapowanie aktualnych procesów i rekomendowanie usprawnień procesów do wdrożenia systemów komputerowych” polega na przenoszeniu stworzonych aktualnie procesów dla projektowania, rozwijania i wdrażania jednych typów algorytmów (np. algorytmy oceniające zmiany danych wejściowych) do innych algorytmów (np. szacujących metryki jakości modelu uczenia maszynowego) oraz usprawnianie tych procesów, jeśli te wymagają ze względu na różnice tych pomiędzy tymi algorytmami.

Wymagania biznesowe, które Wnioskodawca przygotowuje, określają jakie cechy musi posiadać dany algorytm aby spełnić potrzebę klienta. Przygotowanie ich polega na określeniu tych cech. Algorytm, który ich nie spełnia nie otrzyma rekomendacji do wdrożenia.

Plan jest efektem kształtowania procesu, który ma na celu stworzenie i wdrożenie algorytmu. W związku z faktem, że proces dotyczy tworzenia rzeczy nowych, nierzadko trafiamy na wyzwania, których nie dało się przewidzieć. W takich sytuacjach należy zmodyfikować plan i dostosować go do rzeczywistości, tak aby osiągnąć dany cel w ramach dostępnych zasobów. Na tym polega proaktywność w tym przypadku.

„Dostarczanie kompleksowych aktualizacji” polega na aktualizacji planu i/lub projektu algorytmu. Wnioskodawca tworzy te aktualizacje we współpracy z zespołem.

Wnioskodawca podkreśla, że świadcząc usługi samodzielnie nie tworzy kodu źródłowego oprogramowania, nie programuje. Świadcząc usługi Wnioskodawca działa w zakresie projektowania systemów komputerowych.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

kształtowanie i prowadzenie całościowego procesu projektowania, rozwijania i wdrażania algorytmów dla systemów komputerowych,

analizę stanu obecnego, identyfikację stanu przyszłego, a następnie weryfikację założeń z interesariuszami w celu dostosowania do wymagań biznesowych oraz opracowania i przekazania poprawnej rekomendacji do wdrożenia systemu komputerowego,

dzielenie się wiedzą w zakresie prowadzonego projektu z programistami tworzącymi oprogramowanie,

identyfikowanie dodatkowych potrzeb klienta i zespołu programistycznego, które wcześniej nie były rozpoznane,

angażowanie zespołu programistów w opracowywanie opcji rozwiązań i wdrażanie rekomendacji we współpracy z pozostałymi członkami zespołu klienta,

mapowanie aktualnych procesów i rekomendowanie usprawnień procesów do wdrożenia systemów komputerowych,

przygotowywanie wymagań biznesowych do wdrożenia systemów komputerowych,

współpracę z zespołami programistów w celu zapewnienia wspólnego zrozumienia i celów, przedstawianie rekomendacji, proaktywne monitorowanie realizacji planu i dostarczanie kompleksowych aktualizacji przy jednoczesnym przejęciu odpowiedzialności za przydzielony plan do wdrożenia systemów komputerowych,

współpracę i dzielenie się wiedzą z zespołami inżynierów w celu zapewnienia wspólnego zrozumienia i celów, przedstawianie rekomendacji, proaktywne monitorowanie realizacji planu i dostarczanie kompleksowych aktualizacji przy jednoczesnym przejęciu odpowiedzialności za przydzielony plan do wdrożenia systemów komputerowych,

wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

kształtowanie i prowadzenie całościowego procesu projektowania, rozwijania i wdrażania algorytmów dla systemów komputerowych,

analizę stanu obecnego, identyfikację stanu przyszłego, a następnie weryfikację założeń z interesariuszami w celu dostosowania do wymagań biznesowych oraz opracowania i przekazania poprawnej rekomendacji do wdrożenia systemu komputerowego,

dzielenie się wiedzą w zakresie prowadzonego projektu z programistami tworzącymi oprogramowanie,

identyfikowanie dodatkowych potrzeb klienta i zespołu programistycznego, które wcześniej nie były rozpoznane,

angażowanie zespołu programistów w opracowywanie opcji rozwiązań i wdrażanie rekomendacji we współpracy z pozostałymi członkami zespołu klienta,

mapowanie aktualnych procesów i rekomendowanie usprawnień procesów do wdrożenia systemów komputerowych,

przygotowywanie wymagań biznesowych do wdrożenia systemów komputerowych,

współpracę z zespołami programistów w celu zapewnienia wspólnego zrozumienia i celów, przedstawianie rekomendacji, proaktywne monitorowanie realizacji planu i dostarczanie kompleksowych aktualizacji przy jednoczesnym przejęciu odpowiedzialności za przydzielony plan do wdrożenia systemów komputerowych,

współpracę i dzielenie się wiedzą z zespołami inżynierów w celu zapewnienia wspólnego zrozumienia i celów, przedstawianie rekomendacji, proaktywne monitorowanie realizacji planu i dostarczanie kompleksowych aktualizacji przy jednoczesnym przejęciu odpowiedzialności za przydzielony plan do wdrożenia systemów komputerowych,

które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów"), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.

Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.

W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b (od 1 stycznia 2022) Ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) jest stawka 12% (od roku 2022).

Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2 h) przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60). Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% (od roku 2022) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:

kształtowanie i prowadzenie całościowego procesu projektowania, rozwijania i wdrażania algorytmów dla systemów komputerowych,

analizę stanu obecnego, identyfikację stanu przyszłego, a następnie weryfikację założeń z interesariuszami w celu dostosowania do wymagań biznesowych oraz opracowania i przekazania poprawnej rekomendacji do wdrożenia systemu komputerowego,

dzielenie się wiedzą w zakresie prowadzonego projektu z programistami tworzącymi oprogramowanie,

identyfikowanie dodatkowych potrzeb klienta i zespołu programistycznego, które wcześniej nie były rozpoznane,

angażowanie zespołu programistów w opracowywanie opcji rozwiązań i wdrażanie rekomendacji we współpracy z pozostałymi członkami zespołu klienta,

mapowanie aktualnych procesów i rekomendowanie usprawnień procesów do wdrożenia systemów komputerowych,

przygotowywanie wymagań biznesowych do wdrożenia systemów komputerowych,

współpracę z zespołami programistów w celu zapewnienia wspólnego zrozumienia i celów, przedstawianie rekomendacji, proaktywne monitorowanie realizacji planu i dostarczanie kompleksowych aktualizacji przy jednoczesnym przejęciu odpowiedzialności za przydzielony plan do wdrożenia systemów komputerowych,

współpracę i dzielenie się wiedzą z zespołami inżynierów w celu zapewnienia wspólnego zrozumienia i celów, przedstawianie rekomendacji, proaktywne monitorowanie realizacji planu i dostarczanie kompleksowych aktualizacji przy jednoczesnym przejęciu odpowiedzialności za przydzielony plan do wdrożenia systemów komputerowych,

które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.

Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności Wnioskodawcy obejmujących:

kształtowanie i prowadzenie całościowego procesu projektowania, rozwijania i wdrażania algorytmów dla systemów komputerowych,

analizę stanu obecnego, identyfikację stanu przyszłego, a następnie weryfikację założeń z interesariuszami w celu dostosowania do wymagań biznesowych oraz opracowania i przekazania poprawnej rekomendacji do wdrożenia systemu komputerowego,

dzielenie się wiedzą w zakresie prowadzonego projektu z programistami tworzącymi oprogramowanie,

identyfikowanie dodatkowych potrzeb klienta i zespołu programistycznego, które wcześniej nie były rozpoznane,

angażowanie zespołu programistów w opracowywanie opcji rozwiązań i wdrażanie rekomendacji we współpracy z pozostałymi członkami zespołu klienta,

mapowanie aktualnych procesów i rekomendowanie usprawnień procesów do wdrożenia systemów komputerowych,

przygotowywanie wymagań biznesowych do wdrożenia systemów komputerowych,

współpracę z zespołami programistów w celu zapewnienia wspólnego zrozumienia i celów, przedstawianie rekomendacji, proaktywne monitorowanie realizacji planu i dostarczanie kompleksowych aktualizacji przy jednoczesnym przejęciu odpowiedzialności za przydzielony plan do wdrożenia systemów komputerowych,

współpracę i dzielenie się wiedzą z zespołami inżynierów w celu zapewnienia wspólnego zrozumienia i celów, przedstawianie rekomendacji, proaktywne monitorowanie realizacji planu i dostarczanie kompleksowych aktualizacji przy jednoczesnym przejęciu odpowiedzialności za przydzielony plan do wdrożenia systemów komputerowych,

które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, nie powinna znaleźć zastosowania 12% (od roku 2022) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:

kształtowanie i prowadzenie całościowego procesu projektowania, rozwijania i wdrażania algorytmów dla systemów komputerowych,

analizę stanu obecnego, identyfikację stanu przyszłego, a następnie weryfikację założeń z interesariuszami w celu dostosowania do wymagań biznesowych oraz opracowania i przekazania poprawnej rekomendacji do wdrożenia systemu komputerowego,

dzielenie się wiedzą w zakresie prowadzonego projektu z programistami tworzącymi oprogramowanie,

identyfikowanie dodatkowych potrzeb klienta i zespołu programistycznego, które wcześniej nie były rozpoznane,

angażowanie zespołu programistów w opracowywanie opcji rozwiązań i wdrażanie rekomendacji we współpracy z pozostałymi członkami zespołu klienta,

mapowanie aktualnych procesów i rekomendowanie usprawnień procesów do wdrożenia systemów komputerowych,

przygotowywanie wymagań biznesowych do wdrożenia systemów komputerowych,

współpracę z zespołami programistów w celu zapewnienia wspólnego zrozumienia i celów, przedstawianie rekomendacji, proaktywne monitorowanie realizacji planu i dostarczanie kompleksowych aktualizacji przy jednoczesnym przejęciu odpowiedzialności za przydzielony plan do wdrożenia systemów komputerowych,

współpracę i dzielenie się wiedzą z zespołami inżynierów w celu zapewnienia wspólnego zrozumienia i celów, przedstawianie rekomendacji, proaktywne monitorowanie realizacji planu i dostarczanie kompleksowych aktualizacji przy jednoczesnym przejęciu odpowiedzialności za przydzielony plan do wdrożenia systemów komputerowych,

które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5% jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że zakres świadczonych przez Pana usług jest sklasyfikowany wg symbolu PKWiU 62.01.12.0.

W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU 2015, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;

PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Co istotne, grupowanie PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne;

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Okoliczność, że wykonywana przez Pana działalność nie będzie polegała na programowaniu (w procesie świadczenia usługi nie powstaje program komputerowy, zaś wykonywane usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika) nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem.

Jak wynika z treści wniosku oraz wyjaśnień do PKWiU, świadczone przez Pana usługi związane są z oprogramowaniem. Skoro do Pana obowiązków w ramach świadczonych usług należą m.in.

kształtowanie i prowadzenie całościowego procesu projektowania, rozwijania i wdrażania algorytmów dla systemów komputerowych, opracowanie i przekazanie poprawnej rekomendacji do wdrożenia systemu komputerowego, dzielenie się wiedzą w zakresie prowadzonego projektu z programistami tworzącymi oprogramowanie, identyfikowanie dodatkowych potrzeb klienta i zespołu programistycznego, które wcześniej nie były rozpoznane, angażowanie zespołu programistów w opracowywanie opcji rozwiązań i wdrażanie rekomendacji we współpracy z pozostałymi członkami zespołu klienta, współpraca z zespołami programistów, to opisane usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, usługi jakie Pan świadczy objęte są dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b omawianej ustawy, a zatem przychód uzyskany przez Pana z tytułu świadczonych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 12%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia oraz w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).