Zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.587.2022.2.AA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.587.2022.2.AA

Temat interpretacji

Zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 19 lipca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 11 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 października 2022 r. (wpływ 13 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej jako „Wnioskodawca” lub „Podatniczka”) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi w zakresie wdrażania systemów A, tj. systemów zarządzania procesami biznesowymi, służących do opracowywania rozwiązań pozwalających poprawić skuteczność procesów przetwarzania i przepływu danych w organizacjach.

Do zakresu usług Podatniczki wchodzą czynności z zakresu:

-rozwiązywania problemów klientów za pomocą najnowszych i najbardziej innowacyjnych rozwiązań A (…),

-wdrażania systemów A z wykorzystaniem zwinnych metodyk,

-projektowania rozwiązań aplikacyjnych A w obszarze analiz i planowania u klientów,

-aktywne uczestnictwo w budowaniu strategii praktyki A poprzez wywieranie realnego wpływu na jej rozwój.

Wdrożenie systemu A stanowi wieloetapowy i wieloelementowy, złożony proces, w którym uczestniczy kilka/kilkanaście osób, specjalizujących się w określonych zadaniach, przy aktywnym udziale klientów i podmiotów zewnętrznych spoza zespołu A. Podatniczka działa jako niezależny podwykonawca B2B w tym procesie, na zlecenie głównego wykonawcy (dostawcy) systemu A.

Podatniczka pełni rolę konsultacyjną jako architekt projektu, projektując założenia struktury danych i konfigurację produktu A, koordynując merytorycznie prace przy realizacji (wdrożeniu) usługi A na rzecz Klientów oraz odpowiadając za kontakt z Klientami, przepływ informacji, bieżące rozpoznawanie potrzeb i proponowanie rozwiązań służących stworzeniu, wdrożeniu lub ulepszeniu wyżej opisanego systemu przetwarzania i przepływu danych za pomocą narzędzi informatycznych.

Podatniczka nie bierze udziału w pracach związanych z programowaniem ani zapisem kodu komputerowego, ani nie doradza w tym zakresie. Jej zadania koncentrują się na zarządzaniu danymi i projektowaniu struktury bazy danych w środowisku informatycznym oraz koordynacji procesu wdrożenia tego środowiska, natomiast ewentualne modyfikacje oprogramowania wykonuje odpowiedni personel A lub podmioty zewnętrzne albo Klienci.

W rezultacie wdrożenia systemu w przedsiębiorstwach Klientów końcowych zostają utworzone/zmodyfikowane narzędzia informatyczne (najczęściej w jednym środowisku w chmurze) służące do obrazowania stanu procesów w przedsiębiorstwie, analiz predykcyjnych i rozszerzonych oraz planowania. Efektem końcowym usługi jest uzyskanie przez Klienta narzędzi modelowania i wizualizacji danych, czyli udostępniania danych biznesowych do analiz w sposób odzwierciedlający strukturę prowadzonej działalności, dla celów podejmowania decyzji (zarządzania procesami) w przedsiębiorstwach.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:

Jakiego okresu (roku podatkowego) dotyczy Pani wniosek?

Wniosek dotyczy okresu od dnia 24.02.2022 r. do dnia złożenia wniosku.

Czy w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy  Pani wniosek, uzyskała Pani przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro?

W roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek, Wnioskodawca nie uzyskał przychodów z działalności (pozarolniczej działalności gospodarczej) – Wnioskodawca prowadzi działalność od dnia 24.02.2022 r.

Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Panią usługi (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla każdego rodzaju świadczonych usług)?

Faktycznie wykonywane usługi Wnioskodawcy, polegające na projektowaniu i doradztwie przy projektowaniu struktury i zawartości baz danych oraz zarządzaniu procesem wdrażania narzędzi informatycznych w zakresie baz danych są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – jako PKWiU 62.01.11.0.

Czy świadczone przez Panią usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są:

·    związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

·    związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) – w szczególności czy dotyczą projektowania, rozwoju, wdrożenia oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci,

·    objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

·    związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

·    z zakresu instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

·    związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

powyższego wskazania należy dokonać w odniesieniu do każdego rodzaju usług mających być przedmiotem interpretacji?

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi, będące przedmiotem wniosku:

-    nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

-    nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) – dotyczą projektowania, rozwoju, wdrożenia systemów baz danych i zarządzania danymi oraz procedur zarządzania danymi w środowisku informatycznym służącym do obrazowania stanu procesów w przedsiębiorstwie, analiz predykcyjnych i rozszerzonych oraz planowania; w szczególności nie dotyczą projektowania, rozwoju, wdrożenia oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci,

-    nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

-    nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

-    nie są z zakresu instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

-    nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej wystąpiły/występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

W odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie wystąpiły i nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę są objęte stawką ryczałtu 8,5% na podstawie   art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1993)?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy usługi przez nią świadczone są objęte stawką ryczałtu 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1993, dalej jako „u.z.p.d.”).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Spośród zastrzeżonych punktów 1-4 i 6-8 ewentualnego rozważenia wymaga pkt 2b ze stawką 12%, przewidzianą dla programistów i informatyków (art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d.), który to punkt obejmuje usługi: związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W wymienionych grupach usług na uwagę zasługują w szczególności usługi związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1.

Jak stanowi art. 4 ust. 4 u.z.p.d., oznaczenie „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Zatem spośród usług zgrupowanych w PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” stawką 12% są objęte wyłącznie usługi związane z oprogramowaniem.

Zgodnie z treścią załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1576 ze zm., dalej jako „Rozporządzenie”) kategoria 62.01.1 obejmuje usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych i składa się z dwóch pozycji: 62.01.11.0 usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania oraz 62.01.12.0 usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Natomiast zgodnie z Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w pozycji 62.01.11.0 zatytułowanej „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” znajdują się również usługi projektowania struktury i zawartości baz danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych).

Zatem w pozycji PKWiU 62.01.11.0 (Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania) sklasyfikowano nie tylko usługi, które są związane z oprogramowaniem, ale również m.in. usługi, które są związane z bazami danych i nie są związane z oprogramowaniem, takie jak sporządzanie modelowania danych, mobilizację danych, mapowanie/racjonalizacje danych, wybieranie danych i architekturę systemu, niepołączone z jednoczesnym zapewnieniem infrastruktury.

O możliwości sklasyfikowania niektórych usług niezwiązanych z oprogramowaniem w pozycji PKWiU 62.01.11.0 świadczy zresztą użycie przez ustawodawcę oznaczenia „ex” w treści  art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d. – „...związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1)”.

Gdyby wszystkie usługi objęte pozycją PKWiU 62.01.11.0 były związane z oprogramowaniem, ustawodawca wskazałby cały ten kod (pozycję) PKWiU dla stawki ryczałtu 12% – wszak chodzi o objęcie tą stawką usług informatycznych związanych z oprogramowaniem. Tymczasem ustawodawca dla stawki 12% wymienia usługi z całej kategorii 62.01.1, obejmującej pozycję PKWiU 62.01.11.0 i PKWiU 62.01.12.0, jednocześnie posługując się zawężeniem zakresu (oznaczeniem „ex”) do usług związanych z oprogramowaniem. Zatem ustawodawca przewiduje na gruncie zryczałtowanego podatku dochodowego, że w zakres całej kategorii PKWiU 62.01.1, w tym pozycji PKWiU 62.01.11.0, wchodzą zarówno usługi związane z oprogramowaniem, jak i usługi niezwiązane z oprogramowaniem, co jest bezpośrednią konsekwencją zakresu tych pozycji, wynikającego z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Usługi świadczone przez Podatniczkę, mające przeważający charakter projektowania i doradztwa przy projektowaniu struktury i zawartości baz danych oraz zarządzania procesem wdrażania narzędzi informatycznych w zakresie baz danych, ze względu na brak związku z oprogramowaniem, nie podlegają zaliczeniu do usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d.

Innym grupowaniem PKWiU, które można wziąć pod uwagę przy ustalaniu stawki ryczałtu dla Podatniczki, jest PKWiU 63.11.19.0, obejmujące usługi związane z projektowaniem i rozwojem baz danych oferowanych w pakiecie z bieżącym zarządzaniem zasobami danych. Należy przy tym mieć na względzie, że PKWiU 62.01.11.0 i PKWiU 63.11.19.0 są zbiorami rozłącznymi, co wynika wprost z Zasad Metodycznych PKWiU, znajdujących się w Rozporządzeniu, a konkretnie z punktu z 7.6.2, który stanowi, że gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

-    grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

-    usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

-    usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z tiret 1, 2 należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Stosownie do treści Wyjaśnień do PKWiU grupowanie 63.11.19.0 obejmuje m.in. usługi zarządzania danymi, tj. bieżące zarządzanie i administrowanie uporządkowanym zasobem danych (usługi mogą obejmować sporządzanie modelowania danych, mobilizację danych, mapowanie/racjonalizacje danych, wybieranie danych i architekturę systemu). Usługi Podatniczki wpisują się w zakres ww. operacji na danych i systemie, lecz nie polegają na jednoczesnym zapewnieniu infrastruktury. Zdaniem Podatniczki nie można zatem jej usług zaliczyć do PKWiU 63.11.19.0, a opisane w tym grupowaniu usługi odpowiadające usługom Podatniczki (bez bieżącego zarządzania i administrowania danymi), należy zakwalifikować do grupowania PKWiU 62.01.11.0. Przy czym ewentualne zakwalifikowanie do PKWiU 63.11.19.0 nie wpływa na stawkę ryczałtu 8,5%, gdyż grupowanie to nie jest wymienione  w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8 u.z.p.d., a zatem usługi te są również objęte stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

W tych okolicznościach przyjmuje Pani stanowisko, że jej usługi są objęte stawką ryczałtu 8,5%.

Własne stanowisko wynika z uzupełnienia wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Stosownie do art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)  w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)  uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)  uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

2)  rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pani wskazaniem – do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą, świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0. W ramach prowadzonej działalności świadczy Pani usługi w zakresie wdrażania systemów A, tj. systemów zarządzania procesami biznesowymi. Pełni Pani rolę konsultacyjną jako architekt projektu. Do zakresu Pani usług wchodzą następujące czynności:

-rozwiązywanie problemów klientów za pomocą najnowszych i najbardziej innowacyjnych rozwiązań A (…),

-wdrażanie systemów A z wykorzystaniem zwinnych metodyk,

-projektowanie rozwiązań aplikacyjnych A w obszarze analiz i planowania u klientów,

-aktywne uczestnictwo w budowaniu strategii praktyki A poprzez wywieranie realnego wpływu na jej rozwój.

Jak Pani wyjaśniła, świadczone przez Panią usługi dotyczą projektowania, rozwoju, wdrożenia systemów baz danych i zarządzania danymi oraz procedur zarządzania danymi w środowisku informatycznym służącym do obrazowania stanu procesów w przedsiębiorstwie, analiz predykcyjnych i rozszerzonych oraz planowania.

Analiza przedstawionego opisu dotyczącego zakresu wykonywanych usług prowadzi do wniosku, że usługi te – wbrew Pani stanowisku – są związane z oprogramowaniem,     a tym samym nie mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu. 

System komputerowy A, bez względu na stosowane nazewnictwo, to oprogramowanie wspomagające prowadzenie przedsiębiorstwa. Z przedstawionych okoliczności wynika, że świadczone usługi są związane z wdrożeniem i projektowaniem systemu A, a skoro system ten stanowi oprogramowanie, to opisane usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem.

Dlatego też przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług – jako usług związanych z oprogramowaniem – podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną  w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Panią, opisanej we wniosku, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc według stawki 12%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).