Ustalenie stawki opodatkowania w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.531.2022.2.MM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.531.2022.2.MM

Temat interpretacji

Ustalenie stawki opodatkowania w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 27 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 27 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 sierpnia 2022 r. (wpływ 22 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”). Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego z uwagi na datę złożenia wniosku. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022 i kolejnych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna.

W 2021 r. Wnioskodawca rozliczał się podatkiem liniowym, natomiast na rok 2022 planuje rozliczać się w zakresie, jakiego dotyczy wniosek, w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO.

Usługi Wnioskodawcy, których dotyczy niniejszy wniosek, w żadnej mierze nie dotyczą programowania. Programowaniem zajmuje się osobny dział/zespół, a Wnioskodawca nie bierze udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodu poszczególnych programów.

W zależności od projektu, w którym bierze udział Wnioskodawca, jego działalność zakłada przykładowo realizację zadań związanych z:

·analizą biznesową, rozwojem i wdrożeniem technologii informatycznych, obejmujące: przygotowanie oraz utrzymywanie niezbędnej dokumentacji projektowej w systemach klienta, planowanie i design (…),

·przygotowywanie wyceny zadań, proponowanie i metodyki prowadzenia projektu, planowanie działań z managerami (roadmapa dla produktu, zakres wymagań dla (…)),

·ustalanie procesów i ich poprawa,

·coaching i mentoring z zakresu wybranej metodyki zarządzania, tj. (…), dostosowywanie ryzyka,

·prowadzenie rejestru ryzyk, jak i usuwanie blockerów dla członków zespołu, organizowanie codziennych spotkań synchronizacyjnych, sesji planowania oraz spotkań mających na celu analizę wykonanej pracy,

·dzielenie się wiedzą z Delivery Managerami, Project managerami oraz product managerami w celu ustalenia zakresów oraz dat dostarczania projektów oprogramowania,

·przygotowywanie koncepcji w zakresie doprecyzowania i realizowania wymagań biznesowych.

Faktycznie wykonywana działalność Wnioskodawcy wskazana we wniosku w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz czynnościach wskazanych powyżej. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Wnioskodawcy. Sam Wnioskodawca nie uczestniczy w procesie programowania. Wszystkie czynności i usługi, których dotyczy wniosek, dotyczą stricte branży IT i rozwoju technologii informatycznych programów komputerowych. W procesie świadczenia usługi nie powstaje program komputerowy. Co warto podkreślić, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową. Działania podejmowane przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem usług nie stanowią usług związanych tworzeniem i utrzymywaniem kodu źródłowego programów komputerowych. Wszelkie prace na rzecz klienta wykonywane są w ramach ściśle określonych standardów klienta odnośnie technologii, urządzeń, oprogramowania, bezpieczeństwa, tym samym Wnioskodawca nie doradza swojemu Kontrahentowi w zakresie oprogramowania, a także nie doradza w zakresie sprzętu komputerowego. Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek, pozostanie tożsamy.

Wnioskodawca zadecydował o zmianie formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z 5 maja 2022 r. o znaku (…) poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług związanych z:

·analizą biznesową, rozwojem i wdrożeniem technologii informatycznych, obejmujące: przygotowanie oraz utrzymywanie niezbędnej dokumentacji projektowej w systemach klienta, planowanie i design (…),

·przygotowywanie wyceny zadań, proponowanie i metodyki prowadzenia projektu, planowanie działań z managerami (roadmapa dla produktu, zakres wymagań dla (…)),

·ustalanie procesów i ich poprawa,

·coaching i mentoring z zakresu wybranej metodyki zarządzania, tj. (…), dostosowywanie ryzyka,

·prowadzenie rejestru ryzyk, jak i usuwanie blockerów dla członków zespołu, organizowanie codziennych spotkań synchronizacyjnych, sesji planowania oraz spotkań mających na celu analizę wykonanej pracy,

·dzielenie się wiedzą z Delivery Managerami, Project managerami oraz product managerami w celu ustalenia zakresów oraz dat dostarczania projektów oprogramowania,

·przygotowywanie koncepcji w zakresie doprecyzowania i realizowania wymagań biznesowych

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Wnioskodawca nie uzyska (w 2022 oraz kolejnych) z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w roku podatkowym (2022 oraz kolejnych) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, że może świadczyć inne usługi zakwalifikowane do innych kodów PKWiU, które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz dokona on odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem, a wniosek nie dotyczy tamtej części działalności Wnioskodawcy. Wnioskodawca w tym zakresie prowadzić będzie stosowną ewidencję, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

Czy w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek (tj. w 2021 r.), uzyskał Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro?

Tak, w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek (tj. w 2021 r.), uzyskał Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Czy świadczone przez Pana usługi są związane z:

-doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

-doradztwem w zakresie oprogramowania?

Nie, nie są.

Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Nie, nie mają i nie będą miały zastosowania wskazane wyłączenia.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

·analizę biznesową, rozwój i wdrożenie technologii informatycznych, obejmujące: przygotowanie oraz utrzymywanie niezbędnej dokumentacji projektowej w systemach klienta, planowanie i design (…),

·przygotowywanie wyceny zadań, proponowanie i metodyki prowadzenia projektu, planowanie działań z managerami (roadmapa dla produktu, zakres wymagań dla (…)),

·ustalanie procesów i ich poprawa,

·coaching i mentoring z zakresu wybranej metodyki zarządzania, tj. (…), dostosowywanie ryzyka,

·prowadzenie rejestru ryzyk, jak i usuwanie blockerów dla członków zespołu, organizowanie codziennych spotkań synchronizacyjnych, sesji planowania oraz spotkań mających na celu analizę wykonanej pracy,

·dzielenie się wiedzą z Delivery Managerami, Project managerami oraz product managerami w celu ustalenia zakresów oraz dat dostarczania projektów oprogramowania,

·przygotowywanie koncepcji w zakresie doprecyzowania i realizowania wymagań biznesowych

wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

·analizę biznesową, rozwój i wdrożenie technologii informatycznych, obejmujące: przygotowanie oraz utrzymywanie niezbędnej dokumentacji projektowej w systemach klienta, planowanie i design (…),

·przygotowywanie wyceny zadań, proponowanie i metodyki prowadzenia projektu, planowanie działań z managerami (roadmapa dla produktu, zakres wymagań dla (…)),

·ustalanie procesów i ich poprawa,

·coaching i mentoring z zakresu wybranej metodyki zarządzania, tj. (…), dostosowywanie ryzyka,

·prowadzenie rejestru ryzyk, jak i usuwanie blockerów dla członków zespołu, organizowanie codziennych spotkań synchronizacyjnych, sesji planowania oraz spotkań mających na celu analizę wykonanej pracy,

·dzielenie się wiedzą z Delivery Managerami, Project managerami oraz product managerami w celu ustalenia zakresów oraz dat dostarczania projektów oprogramowania,

·przygotowywanie koncepcji w zakresie doprecyzowania i realizowania wymagań biznesowych,

które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów. Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.

W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b (od 1 stycznia 2022 ) Ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022).

Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2h przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60). Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej (od roku 2022) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:

·analizę biznesową, rozwój i wdrożenie technologii informatycznych, obejmujące: przygotowanie oraz utrzymywanie niezbędnej dokumentacji projektowej w systemach klienta, planowanie i design (…),

·przygotowywanie wyceny zadań, proponowanie i metodyki prowadzenia projektu, planowanie działań z managerami (roadmapa dla produktu, zakres wymagań dla (…)),

·ustalanie procesów i ich poprawa,

·coaching i mentoring z zakresu wybranej metodyki zarządzania, tj. (…), dostosowywanie ryzyka,

·prowadzenie rejestru ryzyk, jak i usuwanie blockerów dla członków zespołu, organizowanie codziennych spotkań synchronizacyjnych, sesji planowania oraz spotkań mających na celu analizę wykonanej pracy,

·dzielenie się wiedzą z Delivery Managerami, Project managerami oraz product managerami w celu ustalenia zakresów oraz dat dostarczania projektów oprogramowania,

·przygotowywanie koncepcji w zakresie doprecyzowania i realizowania wymagań biznesowych,

które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.

Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności Wnioskodawcy obejmujących:

·analizę biznesową, rozwój i wdrożenie technologii informatycznych, obejmujące: przygotowanie oraz utrzymywanie niezbędnej dokumentacji projektowej w systemach klienta, planowanie i design (…),

·przygotowywanie wyceny zadań, proponowanie i metodyki prowadzenia projektu, planowanie działań z managerami (roadmapa dla produktu, zakres wymagań dla (…)),

·ustalanie procesów i ich poprawa,

·coaching i mentoring z zakresu wybranej metodyki zarządzania, tj. (…), dostosowywanie ryzyka,

·prowadzenie rejestru ryzyk, jak i usuwanie blockerów dla członków zespołu, organizowanie codziennych spotkań synchronizacyjnych, sesji planowania oraz spotkań mających na celu analizę wykonanej pracy,

·dzielenie się wiedzą z Delivery Managerami, Project managerami oraz product managerami w celu ustalenia zakresów oraz dat dostarczania projektów oprogramowania,

·przygotowywanie koncepcji w zakresie doprecyzowania i realizowania wymagań biznesowych,

które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa (od roku 2022) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:

·analizę biznesową, rozwój i wdrożenie technologii informatycznych, obejmujące: przygotowanie oraz utrzymywanie niezbędnej dokumentacji projektowej w systemach klienta, planowanie i design (…),

·przygotowywanie wyceny zadań, proponowanie i metodyki prowadzenia projektu, planowanie działań z managerami (roadmapa dla produktu, zakres wymagań dla (…)),

·ustalanie procesów i ich poprawa,

·coaching i mentoring z zakresu wybranej metodyki zarządzania, tj. (…), dostosowywanie ryzyka,

·prowadzenie rejestru ryzyk, jak i usuwanie blockerów dla członków zespołu, organizowanie codziennych spotkań synchronizacyjnych, sesji planowania oraz spotkań mających na celu analizę wykonanej pracy,

·dzielenie się wiedzą z Delivery Managerami, Project managerami oraz product managerami w celu ustalenia zakresów oraz dat dostarczania projektów oprogramowania,

·przygotowywanie koncepcji w zakresie doprecyzowania i realizowania wymagań biznesowych,

które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – przy świadczeniu przez Pana opisanych usług negatywne przesłanki nie występują.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracamy również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Tymczasem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług, które to usługi są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Wskazał Pan, jakie konkretnie czynności Pan świadczy w ramach tych usług. Wskazał Pan także, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego ani z doradztwem w zakresie oprogramowania. Co więcej, w roku 2021 r. nie uzyskał Pan przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzamy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 62.02 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

·analizę biznesową, rozwój i wdrożenie technologii informatycznych, obejmujące: przygotowanie oraz utrzymywanie niezbędnej dokumentacji projektowej w systemach klienta, planowanie i design (…),

·przygotowywanie wyceny zadań, proponowanie i metodyki prowadzenia projektu, planowanie działań z managerami (roadmapa dla produktu, zakres wymagań dla (…)),

·ustalanie procesów i ich poprawa,

·coaching i mentoring z zakresu wybranej metodyki zarządzania, tj. (…), dostosowywanie ryzyka,

·prowadzenie rejestru ryzyk, jak i usuwanie blockerów dla członków zespołu, organizowanie codziennych spotkań synchronizacyjnych, sesji planowania oraz spotkań mających na celu analizę wykonanej pracy,

·dzielenie się wiedzą z Delivery Managerami, Project managerami oraz product managerami w celu ustalenia zakresów oraz dat dostarczania projektów oprogramowania,

·przygotowywanie koncepcji w zakresie doprecyzowania i realizowania wymagań biznesowych

wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informujemy, że dokumenty dołączone do wniosku nie są przedmiotem oceny. Zwracamy uwagę na fakt, że interpretacja indywidualna stanowi ocenę Pana stanowiska dokonaną na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. Dlatego też załączone dokumenty nie podlegały analizie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·        w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·        w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).