Zastosowanie odpowiedniej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.95.2022.3.MST

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.95.2022.3.MST

Temat interpretacji

Zastosowanie odpowiedniej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 28 kwietnia 2022 r. oraz z 17 maja 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 2 października 2019 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług doradczych z zakresu komunikacji i public affairs na rzecz zleceniodawcy świadczącego usługi lobbingowe dla podmiotów gospodarczych (dalej: kontrahentów). Ponosi Pani ryzyko gospodarcze oraz osobistą odpowiedzialność w stosunku do zleceniodawcy za wykonywanie swoich czynności.

W zakres Pani pracy świadczonej w ramach usług dla zleceniodawcy wchodzi:

1.W pierwszym rzędzie: komunikacja w imieniu kontrahentów (klientów zleceniodawcy) z interesariuszami (podmiotami publicznymi i prywatnymi istotnymi w kontekście projektów realizowanych przez kontrahentów), wymiana komunikacji i szczegółowe organizowanie i przygotowywanie spotkań pomiędzy interesariuszami a kontrahentami; w tym doradztwo i bezpośrednia pomoc w zakresie komunikacji, jak również spotykanie się z interesariuszami;

2.W drugim rzędzie: tworzenie na potrzeby kontrahentów propozycji strategii komunikacji z interesariuszami;

3.Pomocniczo wobec zadań określonych w pkt (i) i (ii): bieżące, szczegółowe monitorowanie przestrzeni polityczno-rynkowej istotnej dla kontrahentów w celu tworzenia i realizowania prawidłowych strategii komunikacyjnych;

4.Dodatkowo: informowanie kontrahentów o istotnych zmianach i potencjalnych możliwościach realizowania zamierzonych celów, w tym możliwości sprzedażowych lub pozyskiwania dofinansowań.

Od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej wystawia Pani faktury dla zleceniodawcy, opisując wykonywane usługi jedynie jako „Usługi doradcze z zakresu komunikacji i public affairs”. Nie zawierała Pani kodu PKWiU świadczonych usług na wystawianych fakturach; wykonywane przez siebie usługi opisywała kodem GTU_12. Pani przychody są związane z jednym zleceniodawcą, dla którego świadczy Pani usługi na podstawie umowy o współpracę zawartej w dniu 14 października 2019 r.

Usługi świadczone przez Panią na rzecz zleceniodawcy zostały określone w umowie jako „usługi doradcze z zakresu komunikacji i public affairs”. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej kwalifikowała Pani wykonywaną przez siebie działalność gospodarczą jedynie jako: PKD 70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja.

Do końca 2021 r. rozliczała się Pani na podstawie książki przychodów i rozchodów, opodatkowując dochody podatkiem liniowym w wysokości 19%. W 2022 roku będzie Pani opodatkowywała przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Uzupełnienie wniosku

Wskazała Pani grupowanie dla każdego rodzaju świadczonych usług w sposób następujący:

1.PKWiU 70.21.10.0 Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji – komunikacja w imieniu kontrahentów (klientów zleceniodawcy) z interesariuszami (podmiotami publicznymi i prywatnymi istotnymi w kontekście projektów realizowanych przez kontrahentów), wymiana komunikacji i szczegółowe organizowanie i przygotowywanie spotkań pomiędzy interesariuszami a kontrahentami; w tym doradztwo i bezpośrednia pomoc w zakresie komunikacji, jak również spotykanie się z interesariuszami;

2.PKWiU 70.22.30.0 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej – tworzenie na potrzeby kontrahentów propozycji strategii komunikacji z interesariuszami;

3.PKWiU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane – szczegółowe monitorowanie przestrzeni polityczno-rynkowej istotnej dla kontrahentów w celu tworzenia i realizowania prawidłowych strategii komunikacyjnych;

4.PKWiU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane – informowanie kontrahentów o istotnych zmianach i możliwościach realizowania zamierzonych celów, w tym możliwości sprzedażowych lub pozyskiwania dofinansowań.

Prowadzona przez Panią działalność nie jest związana ze świadczeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem, w tym zarządzaniem strategicznym, usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem, usług doradztwa związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, usług doradztwa związanych z zarządzaniem produkcją, usług doradztwa związanych z zarządzaniem łańcuchem dostaw, pozostałych usług doradztwa związanego z zarządzaniem ani pozostałych usług zarządzania projektami.

Pani działalność nie jest wykonywana w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie jest Pani wspólnikiem bądź członkiem zarządu Zleceniodawcy, dla którego świadczy ww. usługi na podstawie umowy o współpracę.

Pytanie

Czy odnośnie przychodów z tytułu usług świadczonych przez Panią, opisanych w pkt 1-4, prawidłowe jest stosowanie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Biorąc pod uwagę charakter świadczonych usług oraz fakt, iż nie są to usługi związane z zarządzaniem ani wykonywane w ramach wolnego zawodu jest Pani zdania, że przychody osiągane z tytułu usług świadczonych na rzecz Zleceniodawcy powinny być rozliczane według stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym – w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 – użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ustawy).

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została natomiast przez ustawodawcę ustalona w art. 12 analizowanej ustawy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy przy tym wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są pod symbolami PKWiU 70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz PKWiU 74.90.20.0 –Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).