Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.125.2022.2.MM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.125.2022.2.MM

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 31 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 maja 2022 r. (wpływ 9 maja 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Wpis w CEIDG wskazuje, jako główny zakres działalności PKD 62.01.Z - działalność związana z oprogramowaniem.

Podklasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Podklasa ta obejmuje analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

Podklasa ta nie obejmuje:

-publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29.Z,

-tłumaczenia i przystosowania programów na potrzeby rynku, wykonywane na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29.Z,

-planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy  dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanego w 62.02.Z.

Zawarta przez Wnioskodawcę umowa z kontrahentem przewiduje, że będzie On świadczyć na rzecz kontrahenta usługi w następującym zakresie:

-projektowania i opracowywania zasad pracy aplikacji webowych i mobilnych,

-projektowania, prototypowania oraz testowania elementów graficznych na potrzeby aplikacji i stron internetowych,

-ulepszania istniejącego interfejsu aplikacji oraz stron internetowych,

-opracowywania i konsultowania rozwiązań UX (User experience) na potrzeby aplikacji i stron internetowych,

-zbierania wymagań odnośnie projektu,

-analizy potrzeb użytkowników - pod względem działania produktu (źródła wewnętrzne oraz zewnętrzne),

-analizy potrzeb biznesowych pod kątem ich rezultatów oraz prezentacja wyników (w odniesieniu do tworzonego, bądź istniejącego interfejsu, jako element wymagań projektowych (analiza potrzeb),

-zarządzania projektami UX,

-ewaluacji interfejsów pod kątem użyteczności,

-doradztwa graficznego w zakresie interfejsów aplikacji webowych, stron oraz aplikacji mobilnych,

-proponowania rozwiązań i szacowania wymaganych zasobów,

-przygotowywania statycznych i interaktywnych makiet,

-wizualizacji i dokumentowania zawartości oraz funkcjonalności Ul (User interface) (Opracowywanie wytycznych wizualnych, funkcjonalnych, użytecznych elementów, przygotowywanie dokumentacji na potrzeby realizacji projektu),

-tworzenia specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami (rozbudowanie pkt wyżej),

-nadzorowania wdrożenia stworzonych rozwiązań (bez udziału w programowaniu ich).

Jedynie sporadycznie Wnioskodawca świadczy następujące usługi:

-realizacja projektów stron internetowych: wykonywanie działających stron internetowych z wykorzystaniem narzędzi no-code (edytory wizualne, niewymagające programowania i znajomości języków programowania);

-opracowywanie brandingu firmy (projektu graficznego logo, materiałów graficznych oraz elementów potrzebnych do komunikacji firmy jak: etykiety, ulotki, katalogi, szablony prezentacji, itd.);

-opracowywanie elementów komunikacyjnych na potrzeby social mediów (banery reklamowe, grafiki, infografiki, itd.- przeznaczone do sieci);

-opracowywanie projektów graficznych – infografik.

Usługi te nie są wykonywane na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy. Wnioskodawca zastanawia się, czy może stosować stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od swoich przychodów, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie, tj. stawkę 8,5%.

Działalność Wnioskodawcy nie polega na świadczeniu usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych bezpośrednio z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). W szczególności Wnioskodawca nie pisze programów komputerowych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą od października 2020 r., a przeważający zakres działalności to działalność związana z oprogramowaniem. Poboczna i jedynie potencjalnie wykonywana działalność gospodarcza: artystyczna i literacka działalność twórcza, działalność fotograficzna, działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, badanie rynku i opinii publicznej, działalność agencji reklamowych, stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja, pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana, działalność portali internetowych, przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność, pozostała działalność wydawnicza, działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku.

W 2021 r. Wnioskodawca wybrał jako formę opodatkowania przychodów podatek liniowy. W 2022 r. Wnioskodawca z ostrożności opodatkowuje się według stawki 12%, ale stoi na stanowisku, że uprawniony do jest do stosowania stawki 8,5%. Od 2022 r. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów do stosowania ryczałtu.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 - usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Grupowanie to obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

-projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie, itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Wnioskodawca nie wykonuje jednak działalności w zakresie usług związanych z oprogramowaniem, a jedynie w zakresie pozostałym ujętym w tym grupowaniu PKWiU. Złożył On oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego 30 stycznia 2022 r. Do działalności wykonywanej przez Niego nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatniku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawca nie uzyskuje obecnie dochodów podlegających opodatkowaniu z innych źródeł przychodów. W roku poprzedzającym 2022 r. Wnioskodawca uzyskiwał przychody z działalności prowadzonej samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Nie pozostaje On w związku małżeńskim, ani nie prowadzi działalności w formie spółki. Świadczone przez Niego usługi nie są związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Pytanie

Czy Wnioskodawca ma prawo do stosowania przewidzianej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawki 8,5% do przychodów z wykonywanej działalności gospodarczej, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, obejmującej działalność w następującym zakresie:

-projektowania i opracowywania zasad pracy aplikacji webowych i mobilnych,

-projektowania, prototypowania oraz testowania elementów graficznych na  potrzeby aplikacji i stron internetowych,

-ulepszania istniejącego interfejsu aplikacji oraz stron internetowych,

-opracowywania i konsultowania rozwiązań UX (User experience) na potrzeby aplikacji i stron internetowych,

-zbierania wymagań odnośnie projektu,

-analizy potrzeb użytkowników - pod względem działania produktu (źródła wewnętrzne oraz zewnętrzne),

-analizy potrzeb biznesowych pod kątem ich rezultatów oraz prezentacja wyników (w odniesieniu do tworzonego, bądź istniejącego interfejsu, jako element wymagań projektowych - analiza potrzeb),

-zarządzania projektami UX,

-ewaluacji interfejsów pod kątem użyteczności,

-doradztwa graficznego w zakresie interfejsów aplikacji webowych, stron oraz aplikacji mobilnych - proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów,

-przygotowywania statycznych i interaktywnych makiet,

-wizualizacji i dokumentowania zawartości oraz funkcjonalności Ul (User interface) (opracowywanie wytycznych wizualnych, funkcjonalnych – użytecznych – elementów, przygotowywanie dokumentacji na potrzeby realizacji projektu),

-tworzenia specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami (rozbudowanie pkt wyżej),

-        nadzorowania wdrożenia stworzonych rozwiązań (bez udziału w programowaniu ich), oraz dodatkowo jedynie sporadycznie Wnioskodawca świadcząc następujące usługi - realizacja projektów stron internetowych:

-wykonywanie działających stron internetowych z wykorzystaniem narzędzi no-code (edytory wizualne, niewymagające programowania i znajomości języków programowania),

-opracowywanie brandingu firmy (projektu graficznego logo, materiałów graficznych oraz elementów potrzebnych do komunikacji firmy jak etykiety, ulotki, katalogi, szablony prezentacji, itd.),

-opracowywanie elementów komunikacyjnych na potrzeby social mediów (banery reklamowe, grafiki, infografiki, itd.- przeznaczone do sieci),

-        opracowywanie projektów graficznych - infografik, przy założeniu, że nie wykonuje działalności polegającej bezpośrednio na programowaniu?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca ma prawo do stosowania przewidzianej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawki 8,5% do przychodów z wykonywanej działalności gospodarczej o PKWiU 62.01.11.0, obejmującej działalność w następującym zakresie:

-projektowania i opracowywania zasad pracy aplikacji webowych i mobilnych,

-projektowania, prototypowania oraz testowania elementów graficznych na  potrzeby aplikacji i stron internetowych,

-ulepszania istniejącego interfejsu aplikacji oraz stron internetowych,

-opracowywania i konsultowania rozwiązań UX (User experience) na potrzeby aplikacji i  stron internetowych,

-zbierania wymagań odnośnie projektu,

-analizy potrzeb użytkowników - pod względem działania produktu (źródła wewnętrzne oraz zewnętrzne),

-analizy potrzeb biznesowych pod kątem ich rezultatów oraz prezentacja wyników (w odniesieniu do tworzonego, bądź istniejącego interfejsu, jako element wymagań projektowych - analiza potrzeb),

-zarządzania projektami UX,

-ewaluacji interfejsów pod kątem użyteczności,

-doradztwa graficznego w zakresie interfejsów aplikacji webowych, stron oraz aplikacji mobilnych - proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów,

-przygotowywania statycznych i interaktywnych makiet,

-wizualizacji i dokumentowanie zawartości oraz funkcjonalności Ul (User interface) (opracowywanie wytycznych wizualnych, funkcjonalnych – użytecznych – elementów, przygotowywanie dokumentacji na potrzeby realizacji projektu),

-tworzenia specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami (rozbudowanie pkt wyżej),

-        nadzorowania wdrożenia stworzonych rozwiązań (bez udziału w programowaniu ich), oraz dodatkowo jedynie sporadycznie Wnioskodawca świadcząc następujące usługi

-realizacja projektów stron internetowych:

-wykonywanie działających stron internetowych z wykorzystaniem narzędzi no-code (edytory wizualne, niewymagające programowania i znajomości języków programowania),

-opracowywanie brandingu firmy (projektu graficznego logo, materiałów graficznych oraz elementów potrzebnych do komunikacji firmy jak etykiety, ulotki, katalogi, szablony prezentacji, itd.),

-opracowywanie elementów komunikacyjnych na potrzeby social mediów (banery reklamowe, grafiki, infografiki, itd. - przeznaczone do sieci),

-        opracowywanie projektów graficznych - infografik, przy założeniu, że nie wykonuje działalności polegającej bezpośrednio na programowaniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1993, z późn. zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W ww. artykule zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan wskazał – w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 powyższej ustawy.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w  którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b);

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

  1.   świadczy Pan usługi informatyczne, sklasyfikowane wg PKWiU jako 62.01.11.0;

2.Pana działalność nie polega na świadczeniu usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych bezpośrednio z oprogramowaniem (PKWiUex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

3.świadczone przez Pana usługi nie są związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych iabonamentowych (PKWiU dział 60);

4.prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

5.do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

6.w roku poprzedzającym 2022 r. uzyskał Pan przychody z działalności prowadzonej samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Mając na uwadze powyższe, bazując na opisie stanu faktycznego, za stosowne należy uznać opodatkowanie przychodu uzyskiwanego ze świadczenia usług w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem - uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody winny podlegać opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).