
Temat interpretacji
Rozdzielenie przychodów podlegających opodatkowaniu ryczałtem o różnych stawkach, na te osiągane jako Agent Ubezpieczeniowy (wolny zawód – 17%) i na te osiągane jako Osoba Fizyczna Wykonująca Czynności Agencyjne (OFWCA – 15%).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie prawidłowości rozdzielenia przychodów podlegających opodatkowaniu ryczałtem o różnych stawkach, na te osiągane jako Agent Ubezpieczeniowy (wolny zawód) i na te osiągane jako Osoba Fizyczna Wykonująca Czynności Agencyjne (OFWCA) – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 4 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 17% bądź 15% w zależności od podejmowanych czynności jako Agent Ubezpieczeniowy lub Osoba Fizyczna Wykonująca Czynności Agencyjne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 kwietnia 2022 r. (data wpływu 5 kwietnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Rozliczenie podatkowe w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w 2022 r. Prowadzę działalność gospodarczą związaną z usługami ubezpieczeniowymi, sprzedaży, pośredniczenia zawierania umów ubezpieczeń , mam zawartą umowę cywilno-prawną z jednym z Towarzystw Ubezpieczeniowych - czyli jestem Agentem Ubezpieczeniowym dla tego Towarzystwa Ubezpieczeniowego i jednocześnie posiadam zawartą umowę cywilno-prawną między działalnościami gospodarczymi (moja działalność z Multiagencją ubezpieczeniową czyli z Agentem ubezpieczeniowym wielu Towarzystw) i wykonuję tam czynności Osoby Fizycznej Wykonującej Czynności Agencyjne (OFWCA).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Prowadzi Pani działalność gospodarczą od 2 stycznia 2007 r.
Do 2016 r. opodatkowywała Pani przychody z prowadzonej działalności zgodnie ze skalą podatkową.
Wniosek dotyczy okresu od 1 stycznia 2022 r.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w dniu 19.01.2022 r.
Pierwszy przychód w 2022 r. z tytułu świadczonych usług, o których mowa we wniosku, osiągnęła Pani w styczniu 2022 r.
Pani przychód nie przekroczył limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pozarolnicza działalność gospodarcza, dotycząca czynności Osoby Fizycznej Wykonującej Czynności Agencyjne nie jest przez Panią świadczona w ramach wolnego zawodu, według zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach zawartej umowy cywilnoprawnej z Towarzystwem Ubezpieczeniowym, gdzie jest Pani Agentem Ubezpieczeniowym świadczy Pani usługi pod symbolami PKWiU: 65, 65.1, 65.11.1, 65.11.10, 65.11.10.0, 65.12, 65.12.1, 65.12.11, 65.12.11.0, 65.12.12, 65.12.12.0, 65.12.2, 65.12.21, 65.12.21.0, 65.12.29, 65.12.29.0, 65.12.3, 65.12.32, 65.12.32.0, 65.12.33, 65.12.33.0, 65.12.34, 65.12.34.0, 65.12.35, 65.12.35.0, 65.12.36, 65.12.36.0, 65.12.4, 65.12.41, 65.12.41.0, 65.12.49, 65.12.49.0, 65.12.5, 65.12.50, 65.12.50.0, 65.12.6, 65.12.61, 65.12.61.0, 65.12.62, 65.12.62.0, 65.12.7, 65.12.71, 65.12.71.0, 65.12.72, 65.12.72.0, 65.12.73, 65.12.73.0, 65.12.9, 65.12.90, 65.12.90.0, 66.22, 66.22.1, 66.22.10, 66.22.10.0.
W ramach zawartej umowy cywilnoprawnej z Multiagencją ubezpieczeniową, gdzie wykonuje Pani czynności Osoby Fizycznej Wykonującej Czynności Agencyjne, świadczy Pani usługi pod symbolami PKWiU:
65, 65.1, 65.11, 65.11.1, 65.11.10, 65.11.10.0, 65.12, 65.12.1, 65.12.11, 65.12.11.0, 65.12.12, 65.12.12.0, 65.12.2, 65.12.21, 65.12.21.0, 65.12.29, 65.12.29.0, 65.12.3, 65.12.32, 65.12.32.0, 65.12.33, 65.12.33.0, 65.12.34, 65.12.34.0, 65.12.35, 65.12.35.0, 65.12.36, 65.12.36.0, 65.12.4, 65.12.41, 65.12.41.0, 65.12.49, 65.12.49.0, 65.12.5, 65.12.50, 65.12.50.0, 65.12.6, 65.12.61, 65.12.61.0, 65.12.62, 65.12.62.0, 65.12.7, 65.12.71, 65.12.71.0, 65.12.72, 65.12.72.0, 65.12.73, 65.12.73.0, 65.12.9, 65.12.90, 65.12.90.0.
Prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych poszczególnymi stawkami, tj. 15% oraz 17%, oddzielnie rachunki za czynności Osoby Fizycznej Wykonującej Czynności Agencyjne na podstawie umów z Multiagencjami.
Prowadzi Pani oddzielnie ewidencję jako wykonująca czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego z Towarzystwem Ubezpieczeniowym jako Agent ubezpieczeniowy.
Aktualnie nie zatrudnia Pani żadnej osoby na umowę zlecenie. Jeżeli będzie Pani kogoś zatrudniać, to ta osoba będzie wykonywać czynności zbliżone do Osoby Fizycznej Wykonującej Czynności Agencyjne.
Do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowana wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.).
Pytania:
1.W przypadku, gdy nie zatrudniam żadnej osoby, czy możliwe jest rozdzielenie przychodów do celów podatkowych na te, które osiągam jako agent ubezpieczeniowy (wolny zawód) i opodatkować je stawką 17% i na te, które uzyskuję jako OFWCA i opodatkować je stawką 15%?
2.W sytuacji, gdy jako Agent Ubezpieczeniowy w danym Towarzystwie Ubezpieczeniowym zatrudniam u siebie pracownika na umowę zlecenie OFWCA i sama uzyskuję przychody jako OFWCA zgodnie ze swoją umową z Multiagencją jestem objęta podatkiem 15% od całości przychodów?
Niniejsza interpretacja dotyczy pytania oznaczonego we wniosku nr 1. W zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pani stanowisko w sprawie
Ad. 1
W przypadku, gdy nie zatrudniam żadnej osoby, rozdzielam przychody do celów podatkowych na te, które osiągam jako agent ubezpieczeniowy (wolny zawód) i opodatkowuję je stawką 17% a te przychody, które uzyskuję jako OFWCA opodatkowuję stawką 15%. Prowizja za pośrednictwo ubezpieczeniowe jest wystawiona osobno.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku „wolny zawód” obejmuje:
pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Należy zauważyć, że wyliczenie wolnych zawodów zawarte w art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy ma charakter wyczerpujący. Wskazuje na to samo brzmienie przepisu definiującego „wolne zawody”, który nie zawiera żadnego zwrotu wskazującego na przykładowy charakter tego wyliczenia (np. w szczególności). Taka konstrukcja przepisów powoduje, że żaden inny zawód, uznawany za wolny, czy to na podstawie przepisów odrębnych ustaw, czy w języku powszechnym, nie jest wolnym zawodem w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dopuszczają możliwość opodatkowania przychodów z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów, w tym agentów ubezpieczeniowych, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Warunkiem opodatkowania przychodów uzyskiwanych m.in. przez agenta ubezpieczeniowego jest osobiste wykonywanie działalności gospodarczej, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu. Niespełnienie tego warunku wyłącza z możliwości opodatkowania w tej formie osób wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wolnych zawodów.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), w sekcji K występują usługi finansowe i ubezpieczeniowe, które obejmują m.in. Dział 65 – Usługi ubezpieczeniowe, reasekuracyjne oraz usługi związane z funduszami emerytalnymi, z wyłączeniem obowiązkowego ubezpieczenia społecznego oraz Dział 66 – Usługi wspomagające usługi finansowe oraz ubezpieczenia i fundusze emerytalne. W ww. Działach 65 i 66 zawierają się usługi opisane we wniosku.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Agent ubezpieczeniowy jest pośrednikiem ubezpieczeniowym. Działa na podstawie umowy agencyjnej zawartej z określonym towarzystwem ubezpieczeniowym, ma też pełnomocnictwo danego towarzystwa ubezpieczeniowego m.in. do zawierania umów ubezpieczenia w imieniu i na rzecz tego towarzystwa oraz do prezentowania produktów ubezpieczeniowych (polis) oferowanych przez to towarzystwo. Otrzymuje wynagrodzenie w formie prowizji.
Osoba Fizyczna Wykonująca Czynności Agencyjne (OFWCA) jest pracownikiem agenta ubezpieczeniowego. Wprost oznacza to, że działa w imieniu i na rzecz tego agenta, a zatem również w imieniu i na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego, z którym ww. agenta łączy umowa agencyjna. OFWCA pracuje dla agenta ubezpieczeniowego na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenie lub innej umowy cywilnoprawnej (z wyłączeniem umowy agencyjnej).
Różnica pomiędzy agentem ubezpieczeniowym a Osobą Fizyczną Wykonująca Czynności Agencyjne polega na tym, że OFWCA działa na rzecz agenta/multiagenta ubezpieczeniowego, a zatem również na rzecz reprezentowanych przez niego towarzystw. Umowa agenta z OFWCA nie jest umową agencyjną – OFWCA pracuje dla agenta na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Skoro zatem w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy ZPDOF nie wymieniono Osoby Fizycznej Wykonującej Czynności Agencyjne (wskazani zostali m.in. agenci ubezpieczeniowi, agenci oferujący ubezpieczenia uzupełniające, brokerzy reasekuracyjni, brokerzy ubezpieczeniowi), to OFWCA nie będzie należeć do tej grupy zawodów. Tym samym do świadczonych usług przez OFWCA nie znajdzie zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy ZPDOF, a więc opodatkowanie przychodów według 17% stawki ryczałtu.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz.U. z 2022 r. poz. 905, dalej „UDU”), użyte w ustawie określenia oznaczają:
Agent ubezpieczeniowy – przedsiębiorcę, innego niż agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające, wykonującego działalność agencyjną na podstawie umowy agencyjnej zawartej z zakładem ubezpieczeń i wpisanego do rejestru agentów.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 UDU:
Czynności agencyjne, czynności dystrybucyjne zakładu ubezpieczeń oraz czynności dystrybucyjne zakładu reasekuracji mogą być wykonywane wyłącznie przez osobę fizyczną, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2) nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo:
a)przeciwko życiu i zdrowiu,
b)przeciwko wymiarowi sprawiedliwości,
c)przeciwko ochronie informacji,
d)przeciwko wiarygodności dokumentów,
e)przeciwko mieniu,
f)przeciwko obrotowi gospodarczemu,
g)przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi,
h)skarbowe;
3) daje rękojmię należytego wykonywania tych czynności;
4) posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe;
5) zdała egzamin przeprowadzony przez zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji.
Czynności agencyjne mogą być wykonywane przez osobę fizyczną po wpisaniu jej do rejestru agentów (art. 19 ust. 2 UDU).
Osoby wykonujące czynności agencyjne oraz podmioty, o których mowa w art. 19 ust. 3, obowiązane są zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 5 oraz art. 19 ust. 3 w zw. z art. 19 ust. 1 pkt 5 ustawy o dystrybucji, do zdania egzaminu przeprowadzonego przez zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji.
Szczegółowe zasady i zakres egzaminu określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 sierpnia 2018 r. w sprawie egzaminu dla osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych, czynności dystrybucyjnych zakładu ubezpieczeń oraz czynności dystrybucyjnych zakładu reasekuracji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1746).
Aby uzyskać status „OFWCA” należy spełnić warunki zawarte w art. 19 ust. 1 i 2 UDU.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała, Pani że:
1.zakres świadczonych przez Panią usług, w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej z Towarzystwem Ubezpieczeniowym, gdzie jest Pani Agentem Ubezpieczeniowym, sklasyfikowany jest wg symboli PKWiU 65, 65.1, 65.11.1, 65.11.10, 65.11.10.0, 65.12, 65.12.1, 65.12.11, 65.12.11.0, 65.12.12, 65.12.12.0, 65.12.2, 65.12.21, 65.12.21.0, 65.12.29, 65.12.29.0, 65.12.3, 65.12.32, 65.12.32.0, 65.12.33, 65.12.33.0, 65.12.34, 65.12.34.0, 65.12.35, 65.12.35.0, 65.12.36, 65.12.36.0, 65.12.4, 65.12.41, 65.12.41.0, 65.12.49, 65.12.49.0, 65.12.5, 65.12.50, 65.12.50.0, 65.12.6, 65.12.61, 65.12.61.0, 65.12.62, 65.12.62.0, 65.12.7, 65.12.71, 65.12.71.0, 65.12.72, 65.12.72.0, 65.12.73, 65.12.73.0, 65.12.9, 65.12.90, 65.12.90.0, 66.22, 66.22.1, 66.22.10, 66.22.10.0. Natomiast w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej z Multiagencją ubezpieczeniową, gdzie wykonuje Pani czynności Osoby fizycznej Wykonującej Czynności Agencyjne, świadczy Pani usługi pod symbolami PKWiU: 65, 65.1, 65.11, 65.11.1, 65.11.10, 65.11.10.0, 65.12, 65.12.1, 65.12.11, 65.12.11.0, 65.12.12, 65.12.12.0, 65.12.2, 65.12.21, 65.12.21.0, 65.12.29, 65.12.29.0, 65.12.3, 65.12.32, 65.12.32.0, 65.12.33, 65.12.33.0, 65.12.34, 65.12.34.0, 65.12.35, 65.12.35.0, 65.12.36, 65.12.36.0, 65.12.4, 65.12.41, 65.12.41.0, 65.12.49, 65.12.49.0, 65.12.5, 65.12.50, 65.12.50.0, 65.12.6, 65.12.61, 65.12.61.0, 65.12.62, 65.12.62.0, 65.12.7, 65.12.71, 65.12.71.0, 65.12.72, 65.12.72.0, 65.12.73, 65.12.73.0, 65.12.9, 65.12.90, 65.12.90.0
2.do wykonywanej przez Panią działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
3.złożyła oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego;
4.łączna kwota osiąganych przez Panią przychodów z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej nie przekracza kwoty 2.000.000 euro.
5.Prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych poszczególnymi stawkami, tj. 15% oraz 17%, oddzielnie rachunki za czynności Osoby Fizycznej Wykonującej Czynności Agencyjne. Prowadzi Pani oddzielną ewidencję w ramach wykonywania czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego z Towarzystwem Ubezpieczeniowym jako Agent ubezpieczeniowy.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią w ramach wykonywania czynności jako Agent Ubezpieczeniowy (wolny zawód), w sytuacji kiedy nie zatrudnia Pani żadnej innej osoby, ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 65, 65.1, 65.11.1, 65.11.10, 65.11.10.0, 65.12, 65.12.1, 65.12.11, 65.12.11.0, 65.12.12, 65.12.12.0, 65.12.2, 65.12.21, 65.12.21.0, 65.12.29, 65.12.29.0, 65.12.3, 65.12.32, 65.12.32.0, 65.12.33, 65.12.33.0, 65.12.34, 65.12.34.0, 65.12.35, 65.12.35.0, 65.12.36, 65.12.36.0, 65.12.4, 65.12.41, 65.12.41.0, 65.12.49, 65.12.49.0, 65.12.5, 65.12.50, 65.12.50.0, 65.12.6, 65.12.61, 65.12.61.0, 65.12.62, 65.12.62.0, 65.12.7, 65.12.71, 65.12.71.0, 65.12.72, 65.12.72.0, 65.12.73, 65.12.73.0, 65.12.9, 65.12.90, 65.12.90.0, 66.22, 66.22.1, 66.22.10, 66.22.10.0 – mogą być opodatkowane 17% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czynności wykonywane przez Panią jako Osoba Fizyczna Wykonująca Czynności Agencyjne zgodnie z zawartą umową z Multiagencją, będą opodatkowane stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Należy mieć też na uwadze art. 12 ust. 3 pkt 1 i 2 ww. ustawy, zgodnie z którym:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1.ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2.ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
(…)
A zatem Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Końcowo należy wskazać, że interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikowania świadczonych usług do odpowiedniego symbolu PKWiU. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
