Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4011.447.2022.2.IN

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4011.447.2022.2.IN

Temat interpretacji

Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 lipca 2022 r. (data wpływu 14 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi od 20.02.2012 r. działalność gospodarczą pod firmą (…), NIP: (…), REGON: (…), adres: (…).

Główne PKD: 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym - posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Jest również czynnym podatnikiem VAT.

Do 31.12.2021 r. przychody z prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowywał podatkiem liniowym 19%. Od 2022 r. Wnioskodawca złożył za pośrednictwem CEIDG pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z końcem roku 2021 r. Wnioskodawca zakończył współpracę z głównym (dotychczasowym) kontrahentem. Zaś od 2015 r. Wnioskodawca na podstawie umowy o świadczenie usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy usługi na rzecz (…), która wspiera podmioty we wdrażaniu innowacji technologicznych (Zleceniodawca). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na:

a.poszukiwaniu i pozyskiwaniu klientów na rzecz Zleceniodawcy, którzy są zainteresowani zakupem produktów i usług od Zleceniodawcy;

b.nawiązywaniu kontaktów z nowymi klientami potencjalnie zainteresowanymi produktami i usługami od Zleceniodawcy;

c.promowaniu produktów i usług Zleceniodawcy;

d.utrzymaniu bezpośredniego kontaktu z bieżącymi klientami; utrzymanie relacji z klientami Zleceniodawcy;

e.udziale w spotkaniach z klientami Zleceniodawcy;

f.obsługi klientów bieżących i nowych Zleceniodawcy w charakterze:

i.doradztwa technicznego w zakresie użycia rozwiązań pod względem ich optymalnego zastosowania w projektach dotyczących nowych technologii,

ii.wyceny projektów,

iii.negocjowania umów.

Zakres usług Wnioskodawcy nie obejmuje planowania strategicznego/organizacyjnego w imieniu Zleceniodawcy. Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz Zleceniodawcy związanych z przygotowaniem strategii marketingowych, ani związanych z zarządzeniem zasobami ludzkimi, czy doradztwem personalnym. Wnioskodawca w ramach umowy zobowiązał się do świadczenia usług z najwyższą starannością. Wnioskodawca wskazuje, że jego zdaniem - usługi świadczone przez kwalifikują się pod PKWiU 74.90.1.

Wnioskodawca występuje o ustalenie PKWIU bowiem powyższe jest niezbędne do ustalenia właściwej stawki podatku, tj. stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca wystąpił do Głównego Urzędu Statystycznego, celem ustalenia PKWiU. Obecnie oczekuje na stanowisko GUS.

W ramach tej działalności Wnioskodawca świadczy usługi na własny rachunek I własne ryzyko oraz ponosił odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Do wykonywanej działalności przez Wnioskodawcę, nie mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności:

a.nie osiąga przychodów z usług pośrednictwa w sprzedaży (PKWiU grupa 46.1), usług licencyjnych (PKWiU dział 58), usług przetwarzania danych (PKWiU Ex 63.11.1), usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU Sekcja K), usług prawnych, rachunkowo-księgowych, doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), usług reklamowych, badań rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73), usług fotograficznych (PKWiU 74.2), usług związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78), usług obsługi nieruchomości (PKWiU 81.10.10.0), usług związanych ze wspomaganiem działalności gospodarczej (PKWiU 82.9), usług doradztwa w zakresie zarządzania (PKWiU dział 70).

b.nie uzyskał, w ramach prowadzonej przez siebie działalności, przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku podatkowym 2021 lub będzie wykonywać w roku podatkowym 2022 w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Wnioskodawca świadczy usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosił odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) w dniu 18 lutego 2022 r.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia definicję działalności usługowej określonej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W roku 2022 r. Wnioskodawca osiągał pierwszy przychód ze współpracy z (…) w lutym 2022 r. (fakturę VAT na rzecz (…) Wnioskodawca w dn. 10.02.2022 r.).

Wnioskodawca kwalifikuje czynności świadczone na rzecz (…) oraz na rzecz (…) jako:

PKWiU: 74.90.1 USŁUGI PROFESJONALNE I TECHNICZNE WSPOMAGAJĄCE I USŁUGI DORADZTWA, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE. Wnioskodawca wystąpił z właściwym wnioskiem do GUS.

Zadane pytanie dotyczy okresu od stycznia 2022 r. pi przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę z współpracy z (…) oraz (…).

Aktualnie Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, która została zawarta w marcu 2022 r.

Jednocześnie prowadzi również działalność gospodarczą (w ramach działalności współpracuje z (…), o której była mowa we wniosku) oraz z (…) (umowa współpracy została podpisana w dn. 7 czerwca 2022 r.), zakres współpracy jest analogiczny jak z (…).

Ponadto osiąga również przychód z najmu.

Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył w 2021 r. limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec podjęcia przez Wnioskodawcę dodatkowej współpracy z (…) (t. zawarcia przez Wnioskodawcę umowy współpracy w dniu 7 czerwca 2022 r. - już po złożeniu wniosku do KIS) w załączeniu przedkładam uzupełniony stan faktyczny złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Własne stanowisko przedstawione we wniosku jest nadal aktualne (uzupełnione niniejszym pismem).

W ramach ww. umowy Wnioskodawca świadczy następujące usługi:

a)poszukiwanie i pozyskiwanie klientów (…), którzy są zainteresowani zakupem produktów i usług (…);

b)nawiązywanie kontaktów z nowymi klientami, którzy są potencjalnie zainteresowani produktami i usługami (…);

c)promowanie produktów i usług (…);

d)utrzymywanie bezpośredniego kontaktu z obecnymi klientami oraz utrzymywanie relacji z klientami (…);

e)udział w spotkaniach z klientami (…);

f)wspieranie dotychczasowych i nowych klientów (…) poprzez:

i.doradztwo techniczne w zakresie wykorzystania rozwiązań w zakresie ich optymalnego zastosowania w projektach związanych z nowymi technologiami;

ii.wycena projektu;

iii.negocjowanie umów na terytoriach Estonia, Litwa, Łotwa.

Pytanie

Czy opisana w stanie faktycznym wniosku działalność, którą Wnioskodawca od prowadzi i będzie prowadził pod kodem PKD 74.90.Z, może być opodatkowana stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie przepisem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „Ustawa”), Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie zaś art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy. Zgodnie z tym przepisem opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylony),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylony),

e)(uchylony),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wnioskodawca w tym zakresie złożył stosowny wniosek za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w dniu 18 lutego 2022 r. w terminie określonym w art. 9 ust. 1c Ustawy. W dniu 23.05.2022 r. GUS potwierdził przyjęcie wniosku do rozpatrzenia. Z uwagi na dużą liczbę wniosków, Wnioskodawca oczekuje na decyzję GUS.

Organem właściwym do sklasyfikowania wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności jest właściwy Urząd Statystyczny. Urząd Statystyczny nadaje numer identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca kwalifikuje działalność jako: PKWiU 74.90.19.0, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 Ustawy.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od:

a)przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;

b)przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0);

c)przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85);

d)przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury (PKWiU dział 91);

e)przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego;

f)prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu;

g)prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy;

h)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym.

Z uwagi na fakt, że usługi, które Wnioskodawca wykonuje w ramach działalności nie zostały przypisane do innych stawek ryczałtu, to stawką właściwą dla nich będzie 8,5%.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego że Wnioskodawca będzie wykonywać usługi sklasyfikowane kodem PKWiU 74.90.19.0. Nie wynika, aby w odniesieniu do Wnioskodawcy istniały przeszkody dla zastosowania ryczałtu, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższego, mając na względzie podane przez Wnioskodawcę grupowanie i zakres planowanych usług, należy stwierdzić, że przychód uzyskany z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Reasumując, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność pod kodem PKWiU 74.90.19.0 może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, tj. wyłączeń, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

· prowadzenia aptek,

· działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

· działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

·  samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

·  w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

·  samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W świetle z art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w określonym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

1.prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą;

2.posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce;

3.Pana działalność polega na pośredniczeniu w interesach firmy (…);

4.świadczy Pan usługi w działalności gospodarczej oznaczone symbolem PKWiU 74.90.1- usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane;

5.nie świadczy Pan usług związanych z przygotowywaniem strategii marketingowych ani związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, czy doradztwem personalnym;

6.18 lutego 2022 r. złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

7.nie przekroczył Pan w 2021 r. limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

8.do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania żadne wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.);

9.oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan przychód ze stosunku pracy oraz najmu;

10.w ramach prowadzonej działalności nie uzyskał/uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które Pan wykonywał w 2021 r. i wykonuje w 2022 r. w ramach stosunku pracy.

11.Pana wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 roku.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody, które Pan uzyskuje w 2022 r. ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.1;– stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz nie wykonuje Pan usług wyłączających Pana z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

-    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).