Stawka ryczałtu w przypadku zlecania usług prawnych przez radcę prawnego. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.165.2022.2.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.165.2022.2.MK

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu w przypadku zlecania usług prawnych przez radcę prawnego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 czerwca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wnioskodawca jest radcą prawnym i osiąga dochody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Ustawa PIT), tj. pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu pomocy prawnej (PKWiU dział 69) w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (dalej: Ustawa o RP), na rzecz podmiotów gospodarczych.

Wnioskodawca planuje zawarcie umowy zlecenia (dalej: Umowa) w rozumieniu art. 734 i nast. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.). Wnioskodawca będzie zleceniodawcą, zleceniobiorcą będzie zaś osoba fizyczna wpisana na listę radców prawnych, wykonująca zawód radcy prawnego lub osoba wpisana na listę adwokatów, wykonująca zawód adwokata lub osoba fizyczna wpisana na listę aplikantów radcowskich świadcząca usługi pomocy prawnej (dalej: Zleceniobiorca-Prawnik). Umowy zostaną zawarte na czas nieokreślony, za realizację zlecenia Zleceniobiorcy-Prawnikowi należne będzie wynagrodzenie w wysokości iloczynu określonej stawki za godzinę pracy, równej co najmniej minimalnej stawce za godzinę pracy w rozumieniu odpowiednich przepisów i czasu faktycznie poświęconego realizacji zlecenia. Zleceniobiorca-Prawnik po każdej poradzie prześle Wnioskodawcy informację o ilości czasu poświęconego realizacji zlecenia. Umowa nie będzie przewidywać minimalnego wymiaru realizacji zlecenia, Umowa będzie zakładać, że na jej podstawie Zleceniobiorca-Prawnik pozostaje w gotowości do świadczenia usług przez cały okres współpracy (bez prawa do wynagrodzenia za okres pozostawania w gotowości). Wymiar realizacji zlecenia będzie wyznaczany konkretnymi zagadnieniami sygnalizowanymi przez Wnioskodawcę.

W zakresie świadczonych usług przez Wnioskodawcę Wnioskodawca jest w chwili obecnej związany umową o stałej współpracy z jednym kontrahentem - spółką kapitałową - na rzecz której świadczy usługi w charakterze prawnika wewnętrznego (in-house) i współpraca ta wypełnia większość jego zawodowego czasu. W ramach wykonywania tej umowy Wnioskodawca co do zasady nie korzysta z usług Zleceniobiorców-Prawników, jednakże umowa z głównym kontrahentem oraz sam Wnioskodawca nie wykluczają takiej możliwości na przyszłość.

Oprócz ww. głównego kontrahenta Wnioskodawca sporadycznie świadczy usługi także na rzecz kilku innych podmiotów gospodarczych (kilka/kilkanaście razy w roku podatkowym).

Incydentalnie (nie w każdym przypadku) w ramach świadczenia usług na rzecz tych innych podmiotów Wnioskodawca posiłkuje się usługami Zleceniobiorców-Prawników. Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości będzie korzystał z usług Zleceniobiorców-Prawników do świadczenia usług również na rzecz głównego kontrahenta.

Zakres ww. usług obejmuje przede wszystkim: zastępstwa procesowe, sporządzanie pism procesowych, sporządzanie dokumentacji korporacyjnej, sporządzanie opinii prawnych, bieżące doradztwo prawne.

Wyżej wymienione usługi:

1.są zlecane odpłatnie i Wnioskodawca ponosi z tego tytułu koszty – ww. podmioty po wykonaniu umówionych usług wystawiają faktury, które obciążają bezpośrednio Wnioskodawcę (na podstawie stawki godzinowej wskazanej w Umowie);

2.są świadczone na rzecz Wnioskodawcy przez osoby, z którymi stale On współpracuje - łączą go z tymi osobami umowy zlecenia, w ramach których - w razie potrzeby - Wnioskodawca zleca tym osobom poszczególne usługi; warunki finansowe wynikają z ustalonej stawki godzinowej.

Dotychczas Wnioskodawca był opodatkowany podatkiem liniowym i koszty ponoszone z tytułu usług innych prawników stanowiły dla Niego koszty uzyskania przychodu, które pomniejszały podstawę opodatkowania. W 2022 r. Wnioskodawca zmienił formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Uzupełnienie wniosku

Zleceniobiorcami-Prawnikami są wyłącznie osoby prowadzące działalność gospodarczą.

Umowy zlecenia Wnioskodawca planuje zawrzeć zarówno z radcą prawnym, jak i z adwokatem. Ponadto Wnioskodawca nie wyklucza także ewentualności zawarcia umowy zlecenie z osobą będącą aplikantem radcowskim. Planuje On bowiem zawrzeć nie jedną, lecz kilka umów zlecenie ze Zleceniobiorcami-Prawnikami. Po pierwsze wynika to z faktu, że poszczególni Zleceniobiorcy-Prawnicy posiadają różne obszary specjalizacji. W zależności od potrzeb konkretnego przypadku Wnioskodawca zamierza zatem zlecić świadczenie usług z zakresu pomocy prawnej osobie wyspecjalizowanej w danym obszarze. Tytułem przykładu, zastępstwo procesowe w sprawach z zakresu prawa rodzinnego Wnioskodawca zleci innemu Zleceniobiorcy-Prawnikowi niż temu, któremu zleci sporządzenie projektu umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Po drugie, do kręgu osób, z którymi Wnioskodawca planuje zawrzeć umowy zlecenia rzeczywiście należą przedstawiciele zarówno zawodu adwokata, jak i zawodu radcy prawnego.

Ponadto jednej z tych osób, na dzień sporządzenia pisma przysługuje status aplikanta radcowskiego.

Pytania

1.Czy przez zatrudnianie w świetle ustawy można rozumieć także odpłatne zlecanie usług prawnych Zleceniobiorcom-Prawnikom - na zasadach i w zakresie opisanych powyżej?

2.Czy zatrudnianie przez Wnioskodawcę - na zasadach i w zakresie opisanych powyżej - uprawnia Wnioskodawcę do stosowania obniżonej 15% stawki ryczałtu?

3.W przypadku odpowiedzi twierdzącej - czy obniżona 15% stawka ryczałtu może być stosowana:

a.Przez cały rok podatkowy, niezależnie od tego, w którym miesiącu oraz w zakresie których dochodów (usług) Wnioskodawca korzystał z usług Zleceniobiorców-Prawników - wynagrodzenie z Umowy nie jest okresowe, ale jest wypłacane w stawce godzinowej, która może charakteryzować się różną regularnością;

b.Jedynie w tych miesiącach, w których Wnioskodawca korzystał z usług Zleceniobiorców-Prawników, a w przypadku odpowiedzi twierdzącej:

Czy obniżona stawka ryczałtu może być stosowana w odniesieniu do wszystkich przychodów za dany miesiąc;

Czy też obniżona stawka ryczałtu może być stosowana tylko do przychodów, które zostały osiągnięte przez Wnioskodawcę przy współpracy ze Zleceniobiorcami-Prawnikami (przy czym należy uwzględnić fakt, że występują sytuacje, w których część przychodu osiągniętego przez Wnioskodawcę w danym miesiącu z tytułu zafakturowania danego kontrahenta została osiągnięta przy współpracy z innymi prawnikami, a część wyłącznie w ramach własnego działania - natomiast na fakturze wystawianej przez Wnioskodawcę swojemu kontrahentowi brak jest takiego rozróżnienia).

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli Umowa będzie wykonywana po 1 marca 2022 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez Zleceniobiorców-Prawników będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia przez Niego niektórych usług prawnych, przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę wszelkich usług prawnych (PKWiU dział 69), osiągnięte po 28 lutego 2022 r., mogą i w przyszłości będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (15%), niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez zleceniobiorcę oraz faktu skorzystania z usług zleceniobiorcy w ramach świadczenia usług dla konkretnego klienta.

Wnioskodawca stoi więc na stanowisku, iż odpowiedzi na poszczególne pytania to:

Pytanie nr 1 - Tak,

Pytanie nr 2 - Tak,

Pytanie nr 3a - Tak,

Pytanie nr 3b - Nie,

a w przypadku uznania przez organ odpowiedzi 3b za twierdzącą:

Pytanie 3b1 - Tak,

Pytanie 3b1 - Nie.

Od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Ustawa) w brzmieniu zmienionym ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw.

Zgodnie z art. 12 Ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

1.17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów,

2.15% przychodów ze świadczenia usług m.in. prawnych (PKWiU dział 69) innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy, wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez m.in. doradców podatkowych, z tym, że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Wnioskodawca od 1 marca 2022 r. będzie zatrudniać zleceniobiorców (radców prawnych, adwokatów, aplikantów radcowskich) na podstawie umów zlecenia (Umowy). Art. 4 w ust. 1 pkt 11 Ustawy nie określa minimalnego wymiaru, w jakim osoba wykonująca czynności związane z istotą zawodu Wnioskodawcy ma być zatrudniona. Wynika z tego, kierując się wykładnia literalną, że jeżeli w ciągu roku podatkowego spełnione będą łącznie dwa warunki:

1.Wnioskodawca będzie zatrudniać inną osobę (tu: radcę prawnego, adwokata lub aplikanta radcowskiego) na podstawie m.in. umowy zlecenia (tu: Umowy); oraz

2.osoba ta wykonuje czynności związane z istotą zawodu Wnioskodawcy,

to Wnioskodawca świadczy i będzie świadczył usługi doradztwa prawnego (pomocy prawnej) inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Tym samym, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I Ustawy, jest i będzie uprawniony do korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15% przychodów.

Fakt, że Wnioskodawca będzie zatrudniać na podstawie umowy zlecenia (Umowy) inną osobę (radcę prawnego, adwokata, aplikanta radcowskiego) stanowi element opisu zdarzenia przyszłego. Jedynym elementem podlegającym ocenie może być, czy wykonywanie przez Zleceniobiorcę Umowy należy uznać za wykonywanie czynności związanych z istotą zawodu Wnioskodawcy. Pojęcie czynności związanych z istotą zawodu nie jest pojęciem zdefiniowanym, toteż należy rozumieć je dosłownie. Pojęcie związek zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN oznacza stosunek rzeczy, zjawisk, itp. łączących się ze sobą, wpływających, oddziałowujących na siebie: łączność, powiązanie, zależność, zaś istota oznacza to co jest w czymś zasadnicze, podstawowe, grunt, założenie.

Tym samym, przez czynności związane z istotą zawodu należy rozumieć czynności wpływające na zasadnicze elementy usług doradztwa prawnego, które świadczy Wnioskodawca. Nie będą takimi czynnościami np. czynności kuriera dostarczającego dokumenty, czy sekretarki. Będą takimi czynnościami natomiast czynności merytorycznie związane z istotą usług doradztwa prawnego. Potwierdza to artykuł Wyjaśnienie Ministerstwa Finansów. Kiedy ryczałt dla prawnika według 15%, a kiedy 17% stawki?, Gazeta Podatkowa nr 91 (1757) z dnia 12 listopada 2020 r., w którym wskazano, że: Ministerstwo przykładowo wskazało, że 15% stawka podatku znajdzie zastosowanie w odniesieniu do przychodów osiąganych przez radcę prawnego, który zatrudnia osoby wykonujące czynności związane z istotą tego zawodu, czyli np. aplikanta na podstawie umowy zlecenia. Konsekwentnie, zatrudniając sekretarkę, czy księgową, radca taki zostanie uznany za wykonującego wolny zawód, czego efektem będzie stosowanie 17% stawki podatku do uzyskiwanych przez niego przychodów.

Dodatkowo, bez znaczenia pozostaje fakt, do których usług świadczonych przez Wnioskodawcę będą wykorzystywane usługi Zleceniobiorców-Prawników, gdyż nie jest to przesłanką ww. przepisu. Przesłanką jest wyłącznie fakt zatrudnienia i potencjalna możliwość skorzystania z usługi Zleceniobiorcy-Prawnika w sprawie danego klienta. Zleceniobiorcy-Prawnicy będą związani Umową przez cały okres współpracy i będą pozostawać w gotowości do świadczenia usług. W Ustawie nie wskazano natomiast konieczności skorelowania usługi świadczonej przez Wnioskodawcę (a w konsekwencji związanego z nią dochodu) z usługą świadczoną przez zleceniobiorcę (choćby częściowo).

Tym samym, usługi świadczone przez Zleceniobiorców-Prawników będą wpływać na zasadnicze elementy niektórych usług doradztwa prawnego, które świadczy Wnioskodawca i zatrudnienie radcy prawnego, adwokata lub aplikanta radcowskiego w tym charakterze na podstawie Umowy będzie sprawiać, że Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług w ramach wolnych zawodów co do całości swoich dochodów w okresie zatrudnienia Zleceniobiorców-Prawników na podstawie Umowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

W art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne określono wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, który wynosi:

17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 1),

15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l).

Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu (art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy).

Powyższe regulacje wskazują, że z wolnym zawodem mamy do czynienia wówczas, gdy radca prawny wykonuje działalność gospodarczą osobiście, czyli bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą tego zawodu. Wówczas opodatkowanie przychodów ze świadczonych usług wynosi 17%.

W konsekwencji, aby podatnik mógł zastosować 15% stawkę ryczałtu powinien spełnić dwie przesłanki:

a)zatrudnić osobę fizyczną,

b)osoba zatrudniona powinna wykonywać czynności związane z istotą zawodu wykonywanego przez pracodawcę.

Zatrudnienie bowiem przez radcę prawnego osoby fizycznej, która wykonuje czynności związane z istotą tego zawodu powoduje, że radca prawny nie wykonuje działalności osobiście.

Z treści wniosku wynika, że Zleceniobiorcami-Prawnikami są wyłącznie osoby prowadzące działalność gospodarczą. Tym samym dojdzie do zawarcia przez Pana umowy zlecenia na równych zasadach między dwoma podmiotami gospodarczymi. W tym przypadku zawarta umowa jest umową partnerską. Transakcje zawierane są przez strony będące odrębnymi przedsiębiorcami. Nie ma kierownictwa i podwładnego. Są za to dwie strony – obie równoważne – i jedna świadczy pewne usługi dla drugiej.

Trudno jest więc mówić o „zatrudnianiu” w przypadku, gdy jeden niezależny podmiot gospodarczy świadczy swoje usługi innemu podmiotowi gospodarczemu. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyraźnie odróżnia zatrudnianie od współpracy z innymi firmami, czyli korzystanie z usług innych przedsiębiorstw i zakładów (np. art. 25 ust. 1 pkt 3).

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji opisanej we wniosku bedzie Pan świadczył usługi, które mieszczą się w definicji wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do przychodów uzyskanych przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w dziale 69 od 1 stycznia 2022 r. nie znajdzie zastosowania 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określona w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, lecz 17% stawka ryczałtu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).